U, de petitionaris

Nieuws

Tekst brandbrief medici

Onderstaande brandbrief wordt namens 130 medici op dinsdag, samen met deze petitie, overhandigd.

Geachte Kamerleden,

In het laatste weekend van september jongstleden heeft de snorfiets weer drie levens gekost. In Gorinchem (een jongen van 16 jaar), in Lageland (54) en in Zaandam (61). Een paar geparkeerde auto's zijn de enige andere voertuigen die erbij betrokken waren. En dit was dus niet in Amsterdam, maar in een landelijke omgeving. Dit gebeurt regelmatig, de snorfiets is gevaarlijk, vooral voor de berijder. Bijna de helft van alle ernstige letsels onder snorfietsers betreft hoofd- en hersenletsel.

Overal in Europa moet je daarom een helm op als je op de snorfiets rijdt, behalve in Nederland en Slowakije. Nergens is de snorfiets (lees snorscooter) ook zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar. Vooral je hoofd vangt de klappen op als je botst en dat is te zien aan al het ernstige hoofd- en hersenletsel bij gewonde snorscooteraars. Volgens diepteonderzoek van de SWOV had meer dan de helft van de onderzochte snorfietsers hoofdletsel dat gezien de locatie en aard van het letsel beperkt had kunnen worden als de snorfietser een helm had gedragen.

Toch wil men de 700.000 snorfietsers (nog!) niet 'straffen' met een helm, want ze genieten nu zoveel vrijheid met de snorfiets. Een helmplicht maakt een tweewieler minder populair. Dat zagen we in 1975 met de brommer. In reactie daarop is de snorfiets uitgevonden (PDF met Kamerdebat 19-2-1976). De verkeerswetenschappers van de SWOV adviseren net als Nederlandse traumachirurgen-onderzoekers al jaren een algemene helmplicht voor iedereen op een snorfiets. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) (PDF, p 33) dringt hier al jaren op aan. Voor minder dan €100,- heb je al een prima helm die veel doden en blijvend hersenletsel kan voorkomen. Uit onderzoek van de gemeente Amsterdam is ook bekend dat snorfietsers bij een helmplicht overstappen op de gewone fiets. Dat zal nog minder ongelukken geven! Fietser en snorfietser rijden nu allebei gemiddeld 1000 kilometer per jaar in Nederland, ritjes die dus goed te fietsen zijn. In mindere mate zullen snorfietsers uitwijken naar het openbaar vervoer en een paar procent gaat meer autorijden (het parkeren is namelijk duur). 

Wij vragen u daarom om een nationale helmplicht voor snorfietsen in te voeren. Een helmplicht is een pennenstreek voor de wetgever en een kleine uitgave voor de snorfietser. De besparingen op hersenletsel, uitvliegende traumahelikopters en levenslang leed bij de overlevers is het ruimschoots waard. De Nederlands Vereniging voor Traumachirurgie, de Nederlands Vereniging voor Neurochirurgie en de Nederlands Vereniging van Revalidatieartsen steunen daarom ook ons verzoek.

Het lijkt misschien een onliberale maatregel: maar we hebben ook ooit ingestemd met de autogordel.

Referenties:

  • Leijdesdorff et al. Injury Pattern, Hospital Triage, and Mortality of 1250 Patients with Severe Traumatic Brain Injury Caused by Road Traffic Accidents. J of Neurotrauma 2014
  • Leijdesdorff et al. Ongelukken met gemotoriseerde tweewielers. Ned Tijdschrift v Geneeskunde 2012
  • Leijdesdorff et al. Injury pattern, injury severity, and mortality in 33,495 hospital-admitted victims of motorized two-wheeled vehicle crashes in The Netherlands. J Trauma Acute Care Surg. 2012
  • Davidse et al. Snorfietsongevallen op het fietspad: Hoe ontstaan ze en hoe zijn ze te voorkomen? SWOV Rapport 2017
  • CBS Factsheet fiets 2015
  • World report on road traffic injury prevention: summary. World Health Organization, Geneva 2004
07-12-2018 | Petitie Helmplicht voor snorfiets

Nieuws vanuit gemeente Nunspeet: heidebeheer staat niet ter discussie. Petitie gaat door.

Vandaag reageert de gemeente:

https://www.nunspeet.nl/nieuws/nieuwsbericht/artikel/heidebeheer-met-schaapskudde-niet-ter-discussie-voorbereidingen-voor-nieuwe-schaapskooi-elspeet-gaan-door

Waarom deze petitie nog steeds nodig is:

Hoewel de gemeente Nunspeet zegt dat heidebeheer met een schaapskudde niet ter discussie staat, is er op dit moment géén zekerheid over wie dat beheer gaat uitvoeren, hoe groot de kudde mag zijn, en of de herders die het werk al jarenlang doen – met liefde en toewijding – daarmee door kunnen gaan.

De gemeente schuift de verantwoordelijkheid voor de herder en zijn gezin af, en biedt (nog) geen concrete garanties voor huisvesting, werkzekerheid of continuïteit van de kudde. Bovendien is de nieuwe schaapskooi er nog lang niet, en is er nog geen duidelijk tijdpad.

+Lees meer...

In de tussentijd dreigt de kudde uit elkaar te vallen en verliezen kinderen, inwoners en bezoekers een levende traditie en een educatieve plek.

Daarom vragen wij:

Duidelijke afspraken over behoud van de huidige kudde en herders.

Een tijdelijke oplossing waar kudde én herder goed kunnen functioneren.

Betrokkenheid van inwoners en kinderen bij het participatieproces.

Zonder druk van ondertekenaars is de kans groot dat er "een schaapskudde" komt, maar zonder de mensen en dieren die Elspeet op dit moment kleur geven. Wij willen niet alleen een kudde – we willen dé kudde behouden. Daarom blijft tekenen belangrijk.

FD: Gratis ov voor minima is goedbedoelde betutteling

uit het FD van 10 mei 2025, Gratis ov voor minima is goedbedoelde betutteling

"de Onderwegpas OV. Het is een nieuw ‘reisproduct’ voor minima (...) Met de Onderwegpas komt er weer een inkomensafhankelijke regeling bij.

+Lees meer...

Wie meer gaat verdienen moet de pas weer inleveren, dus de weg omhoog voor minima krijgt een nieuw obstakel. Inkomensafhankelijke toeslagen en belastingkortingen leiden nu al tot een armoedeval. De Onderwegpas maakt die dieper. (...) Telkens is de oplossing van de politiek: een nieuwe maatregel gericht op de kleur uit de armoedewaaier die in het nieuws is. Als al deze vormen van armoede onaanvaardbaar zijn, verhoog dan de uitkeringen en het minimumloon, in plaats van te micromanagen waar arme mensen hun geld aan moeten uitgeven. (...) Het leidt tot minder fietsen en lopen. Uit experimenten in het buitenland blijkt dat gratis stadsvervoer vaak andere, gezondere vervoersmodaliteiten verdringt. En dan zijn er nog de financiën. Gratis ov is niet gratis. De overheid betaalt. (...) Minima hebben in de regel geen auto dus een overstap naar ov vermindert de CO2-uitstoot niet."

Daarom een AOW OV, alleen voor de NS

10-05-2025 | Petitie Lanceer de AOW-OV-kaart

Pas WP-2000 aan en red de Nederlandse taxibranche!

De Nederlandse taxisector staat onder druk. Oneerlijke concurrentie, lage tarieven en vervallen vakbekwaamheid eisen actie.

+Lees meer...

Teken nu voor eerlijke regels, respect voor het vak en een toekomst voor duizenden taxichauffeurs!

Petitie aanbieden aan gemeente Meppel

Hallo allemaal,

De teller blijft een beetje steken. Dat is niet zo heel erg, maar zou toch fijn zijn nog wat ondertekenaars erbij te krijgen.

+Lees meer...

We weten inmiddels dat er 15 miljoen beschikbaar komt van de gemeente Meppel. Helaas is dat de helft van wat een mooi en goed zwembad nodig is.

Om de gemeente te laten weten dat we meer geld nodig zijn, misschien mee kunnen denken hoe het zwembad er uit moet komen te zien, of welke voorzieningen er nodig zijn... Hebben we steun nodig van iedereen. Onderteken het alsnog als je dat nog niet hebt gedaan. Daar help je echt het zwembad mee.

Op 19 juni 2025 om 1900 uur in het stadskantoor te Meppel, wordt de petitie overhandigd. Wil je je support geven, kom dan naar het stadskantoor.

Dikke dankjewel Hartelijke groet Monique Oechies

Petitie in Rijnmond nieuws

Op 7 mei verscheen dit artikel op Rijnmond nieuws, een interview met petitionaris Moreno Fernandes. Lees het artikel hier.

Petitie gesloten met hier 32 handtekeningen en in totaal 250 sympathisanten.

Dank voor uw spontane medewerking. De petitie zal op donderdag 8 mei 2025 om 19:00 uur aan de burgemeester worden aangeboden..

Een Lokale Inclusie Agenda voor Wageningen

De petitie heeft effect gehad. We hebben de petitie op 11 december 2023 aangeboden.

+Lees meer...

De raad heeft in 2024 besloten dat ook Wageningen een Lokale Inclusie Agenda moet hebben. De eerste stappen zijn gezet. 14 mei organiseren we een bijeenkomst waarin we met betrokkenen in gesprek gaan over wat er in de Lokale Inclusie Agenda moet komen. De gemeente, Wageningen Inclusief en Cliëntenraad werken de input vervolgens uit in de Wageningse Lokale Inclusie Agenda.

https://www.ambacht.net/

Artikel na de vergadering waarin de petitie en de zorgen zijn besproken bij de gemeenteraad.