Onderstaande brandbrief wordt namens 130 medici op dinsdag, samen met deze petitie, overhandigd.
Geachte Kamerleden,
In het laatste weekend van september jongstleden heeft de snorfiets weer drie levens gekost. In Gorinchem (een jongen van 16 jaar), in Lageland (54) en in Zaandam (61). Een paar geparkeerde auto's zijn de enige andere voertuigen die erbij betrokken waren. En dit was dus niet in Amsterdam, maar in een landelijke omgeving. Dit gebeurt regelmatig, de snorfiets is gevaarlijk, vooral voor de berijder. Bijna de helft van alle ernstige letsels onder snorfietsers betreft hoofd- en hersenletsel.
Overal in Europa moet je daarom een helm op als je op de snorfiets rijdt, behalve in Nederland en Slowakije. Nergens is de snorfiets (lees snorscooter) ook zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar. Vooral je hoofd vangt de klappen op als je botst en dat is te zien aan al het ernstige hoofd- en hersenletsel bij gewonde snorscooteraars. Volgens diepteonderzoek van de SWOV had meer dan de helft van de onderzochte snorfietsers hoofdletsel dat gezien de locatie en aard van het letsel beperkt had kunnen worden als de snorfietser een helm had gedragen.
Toch wil men de 700.000 snorfietsers (nog!) niet 'straffen' met een helm, want ze genieten nu zoveel vrijheid met de snorfiets. Een helmplicht maakt een tweewieler minder populair. Dat zagen we in 1975 met de brommer. In reactie daarop is de snorfiets uitgevonden (PDF met Kamerdebat 19-2-1976). De verkeerswetenschappers van de SWOV adviseren net als Nederlandse traumachirurgen-onderzoekers al jaren een algemene helmplicht voor iedereen op een snorfiets. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) (PDF, p 33) dringt hier al jaren op aan. Voor minder dan €100,- heb je al een prima helm die veel doden en blijvend hersenletsel kan voorkomen. Uit onderzoek van de gemeente Amsterdam is ook bekend dat snorfietsers bij een helmplicht overstappen op de gewone fiets. Dat zal nog minder ongelukken geven! Fietser en snorfietser rijden nu allebei gemiddeld 1000 kilometer per jaar in Nederland, ritjes die dus goed te fietsen zijn. In mindere mate zullen snorfietsers uitwijken naar het openbaar vervoer en een paar procent gaat meer autorijden (het parkeren is namelijk duur).
Wij vragen u daarom om een nationale helmplicht voor snorfietsen in te voeren. Een helmplicht is een pennenstreek voor de wetgever en een kleine uitgave voor de snorfietser. De besparingen op hersenletsel, uitvliegende traumahelikopters en levenslang leed bij de overlevers is het ruimschoots waard. De Nederlands Vereniging voor Traumachirurgie, de Nederlands Vereniging voor Neurochirurgie en de Nederlands Vereniging van Revalidatieartsen steunen daarom ook ons verzoek.
Het lijkt misschien een onliberale maatregel: maar we hebben ook ooit ingestemd met de autogordel.
Referenties:
Deze petitie is opgezet als proef. We wisten niet eens dat hij openstond.
We hebben uiteindelijk gekozen voor een enquête. Dat is wat anders dan een petitie. Wij willen u dan ook vragen de enquête in te vullen. Via de facebookpagina van Hondenlosloopveld Oude IJsselstreek kunt deze invullen. excuses voor deze verwarring.
zojuist is mij tergehore gekomen dat de wethouder en gemeente afziet van de aankoop van het pand aan de proffesor ter veenstraat 25. in de memo naar de raad staat vermeld dat het voorstel weg gestemd mag worden.
gr anja.
Het Van der Helstplein is een heel mooi, zij het wat donker, plein. Je kunt er prima eten, een drankje drinken en er is een gitaarspecialist en een charmant bakkertje.
Een succesvol plein zou je denken. Helaas heeft het stadsdeel naar aanleiding van een burgerinitiatief gemeend een ingrijpende verandering te moeten doorvoeren. En hoewel er ook voorstanders zijn, heeft dit tot gevolg dat het autoverkeer in de wijk dan heel anders gaat lopen, met onacceptabele overlast en potentieel gevaarlijke situaties tot gevolg. De proef is dan ook negatief beoordeeld door de omwonenden, maar dat is terzijde geschoven. Een grote groep mensen uit de Rustenburgerstraat organiseren zich nu op korte termijn en hebben al ingesproken bij vergadering stadsdeelraad. Daar beraad men zich nu op de situatie en woensdag 9 juli zal men opnieuw over dit onderwerp vergaderen.
Op het moment van schrijven hikken we tegen de 600 ondertekeningen aan. Inmiddels is er met de gemeente Ouder-Amstel afgesproken om de petitie aan te bieden bij de burgemeester op woensdag 16 juli.
Tot die tijd laten we de petitie openstaan in de hoop dat er nog vele ondertekeningen volgen.
Na de sluiting gaan we zien of de doelstellingen bereikt kunnen worden.
U wordt op de hoogte gehouden.
Op het moment van schrijven hikken we tegen de 600 ondertekeningen aan. Inmiddels is er met de gemeente Ouder-Amstel afgesproken om de petitie aan te bieden op woensdag 16 juli.
Tot die tijd laten we de petitie openstaan in de hoop dat er nog vele ondertekeningen bij komen.
Na de sluiting gaan we zien of de doelstellingen bereikt kunnen worden.
U wordt op de hoogte gehouden.
Nogmaals bedankt voor uw steun!'
Ik vis net uit mijn brievenbus 2 ondertekende papieren petities. Ik heb ongeveer 80 papieren versies rondgebracht..
Vanavond kunnen wij allemaal terecht om aan de burgemeester onze petitie fysiek te overhandigen en zij is bereid om deze petitie in ontvangst te nemen om 19.50-19.55 uur, beneden in de Burgerzaal (stadhuis Delft). Wij zijn trots op de 623 ondertekeningen en 600 uitgedeelde posters!
Ik neem de uitgeprinte ondertekeningen (24 pagina's) en nog wat grote rode posters mee en laten we met iedereen aanwezig zijn om een groots gebaar te maken! We zien jullie graag daar..
Het onderwerp van deze petitie is namens de petitionaris op donderdagochtend 3 juli ingebracht tijdens een inspraaksessie bij de raadscommissie Leefomgeving. De wethouder moet er schriftelijk op terug komen voor 9 juli gaf de voorzitter aan.