Tekst brandbrief medici

Onderstaande brandbrief wordt namens 130 medici op dinsdag, samen met deze petitie, overhandigd.

Geachte Kamerleden,

In het laatste weekend van september jongstleden heeft de snorfiets weer drie levens gekost. In Gorinchem (een jongen van 16 jaar), in Lageland (54) en in Zaandam (61). Een paar geparkeerde auto's zijn de enige andere voertuigen die erbij betrokken waren. En dit was dus niet in Amsterdam, maar in een landelijke omgeving. Dit gebeurt regelmatig, de snorfiets is gevaarlijk, vooral voor de berijder. Bijna de helft van alle ernstige letsels onder snorfietsers betreft hoofd- en hersenletsel.

Overal in Europa moet je daarom een helm op als je op de snorfiets rijdt, behalve in Nederland en Slowakije. Nergens is de snorfiets (lees snorscooter) ook zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar. Vooral je hoofd vangt de klappen op als je botst en dat is te zien aan al het ernstige hoofd- en hersenletsel bij gewonde snorscooteraars. Volgens diepteonderzoek van de SWOV had meer dan de helft van de onderzochte snorfietsers hoofdletsel dat gezien de locatie en aard van het letsel beperkt had kunnen worden als de snorfietser een helm had gedragen.

Toch wil men de 700.000 snorfietsers (nog!) niet 'straffen' met een helm, want ze genieten nu zoveel vrijheid met de snorfiets. Een helmplicht maakt een tweewieler minder populair. Dat zagen we in 1975 met de brommer. In reactie daarop is de snorfiets uitgevonden (PDF met Kamerdebat 19-2-1976). De verkeerswetenschappers van de SWOV adviseren net als Nederlandse traumachirurgen-onderzoekers al jaren een algemene helmplicht voor iedereen op een snorfiets. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) (PDF, p 33) dringt hier al jaren op aan. Voor minder dan €100,- heb je al een prima helm die veel doden en blijvend hersenletsel kan voorkomen. Uit onderzoek van de gemeente Amsterdam is ook bekend dat snorfietsers bij een helmplicht overstappen op de gewone fiets. Dat zal nog minder ongelukken geven! Fietser en snorfietser rijden nu allebei gemiddeld 1000 kilometer per jaar in Nederland, ritjes die dus goed te fietsen zijn. In mindere mate zullen snorfietsers uitwijken naar het openbaar vervoer en een paar procent gaat meer autorijden (het parkeren is namelijk duur).

Wij vragen u daarom om een nationale helmplicht voor snorfietsen in te voeren. Een helmplicht is een pennenstreek voor de wetgever en een kleine uitgave voor de snorfietser. De besparingen op hersenletsel, uitvliegende traumahelikopters en levenslang leed bij de overlevers is het ruimschoots waard. De Nederlands Vereniging voor Traumachirurgie, de Nederlands Vereniging voor Neurochirurgie en de Nederlands Vereniging van Revalidatieartsen steunen daarom ook ons verzoek.

Het lijkt misschien een onliberale maatregel: maar we hebben ook ooit ingestemd met de autogordel.

Referenties:

• Leijdesdorff et al. Injury Pattern, Hospital Triage, and Mortality of 1250 Patients with Severe Traumatic Brain Injury Caused by Road Traffic Accidents. J of Neurotrauma 2014
  • Leijdesdorff et al. Ongelukken met gemotoriseerde tweewielers. Ned Tijdschrift v Geneeskunde 2012
  • Leijdesdorff et al. Injury pattern, injury severity, and mortality in 33,495 hospital-admitted victims of motorized two-wheeled vehicle crashes in The Netherlands. J Trauma Acute Care Surg. 2012
  • Davidse et al. Snorfietsongevallen op het fietspad: Hoe ontstaan ze en hoe zijn ze te voorkomen? SWOV Rapport 2017
  • CBS Factsheet fiets 2015
  • World report on road traffic injury prevention: summary. World Health Organization, Geneva 2004
07-12-2018 | Petitie Helmplicht voor snorfiets

AD: Verzet tegen bouw op eiland Veur-Lent groeit: ‘De stad heeft ademruimte nodig’

Leuk voor een kleine groep kopers van dure woningen maar een aderlating voor de Nijmeegse bevolking. Met dat argument is een petitie gestart tegen (...) lees verder.

AD: Gruwelijke dood van katten Sjef en Kareltje zorgt voor 113.000 handtekeningen voor ‘dieren in de Grondwet’

Dierenrechten moeten worden opgenomen in de Grondwet. Dat is de boodschap achter een petitie die online steeds meer steun krijgt.

+Lees meer...

Aanleiding voor inmiddels ruim 113.000 handtekeningen op de petitie zijn (...) lees verder

25-01-2021 | Petitie Dierenrechten in de Grondwet

Uitstel voor de verkiezingen

Een ondertekenaar van de petitie Uitstel voor de verkiezingen vraagt u de petitie te ondertekenen:

"Het houden van verkiezingen in tijden van corona gaat ten koste van de democratie! Mee eens? Teken dan de petitie! stelverkiezingenuit.petities.nl en nodig daarna anderen uit dat ook te doen."

Wilt u deze of een andere petitie ook aandacht geven hier?.

24-01-2021

Dit is wat ik voor ogen heb. Wil je helpen?

Fijn dat al zovelen deze actie ondersteunen. We hebben de 500 bereikt! De campagne is ontstaan uit liefde voor Shiatsu.

+Lees meer...

Het frustreerde me om niet mijn vak te mogen uitoefenen, terwijl hier juist nu zoveel behoefte aan is. Gelukkig heb ik de frustratie en het gemis kunnen omzetten, de chi stroomt weer en ik ben enthousiast aan de slag gegaan. Dit is wat ik voor ogen heb:

*Shiatsu verdient een serieuze plek binnen de medische en psychische zorg. *Het in beweging brengen van Shiatsu-liefhebbers. Volg de chi. *Een stem geven aan iedereen die Shiatsu een warm hart toedraagt. Laat jou klank horen.

Wil je hier aan bijdrage? Alle hulp is welkom! redactie@shiatsuplatform.nl Ook zou ik willen vragen om deze petitie met zoveel mogelijk mensen te delen. Volg ons op facebook.com/ShiatsuOnmisbareZorg voor het vervolg van deze actie.

Veel dank! Pepijn

24-01-2021 | Petitie Shiatsu-praktijken open

In 2009, tijdens de Mexicaanse griep, liep Nederland voorop.

In 2009, tijdens de Mexicaanse griep was Nederland als eerste klaar, nu lopen we achteraan. Het verschil? De inzet van het leger.

.

24-01-2021 | Petitie Leger inzetten bij vaccinaties

Update 19-01

Uitkomst kamerdebat: Kamer niet in staat om Rutte van repliek te dienen, dus Rutte fietst met glimlach op het gezicht en onrechtmatige overheidsdaad op de bagagedrager de verkiezingen tegemoet.

Update 16-01

Hoekstra leider CDA 95+%.

Update 15-01

Aftreden is door Wiebes nu gedaan, de rest is demissionair, dus feitelijk niet afgetreden.