Onderstaande brandbrief wordt namens 130 medici op dinsdag, samen met deze petitie, overhandigd.
Geachte Kamerleden,
In het laatste weekend van september jongstleden heeft de snorfiets weer drie levens gekost. In Gorinchem (een jongen van 16 jaar), in Lageland (54) en in Zaandam (61). Een paar geparkeerde auto's zijn de enige andere voertuigen die erbij betrokken waren. En dit was dus niet in Amsterdam, maar in een landelijke omgeving. Dit gebeurt regelmatig, de snorfiets is gevaarlijk, vooral voor de berijder. Bijna de helft van alle ernstige letsels onder snorfietsers betreft hoofd- en hersenletsel.
Overal in Europa moet je daarom een helm op als je op de snorfiets rijdt, behalve in Nederland en Slowakije. Nergens is de snorfiets (lees snorscooter) ook zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar. Vooral je hoofd vangt de klappen op als je botst en dat is te zien aan al het ernstige hoofd- en hersenletsel bij gewonde snorscooteraars. Volgens diepteonderzoek van de SWOV had meer dan de helft van de onderzochte snorfietsers hoofdletsel dat gezien de locatie en aard van het letsel beperkt had kunnen worden als de snorfietser een helm had gedragen.
Toch wil men de 700.000 snorfietsers (nog!) niet 'straffen' met een helm, want ze genieten nu zoveel vrijheid met de snorfiets. Een helmplicht maakt een tweewieler minder populair. Dat zagen we in 1975 met de brommer. In reactie daarop is de snorfiets uitgevonden (PDF met Kamerdebat 19-2-1976). De verkeerswetenschappers van de SWOV adviseren net als Nederlandse traumachirurgen-onderzoekers al jaren een algemene helmplicht voor iedereen op een snorfiets. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) (PDF, p 33) dringt hier al jaren op aan. Voor minder dan €100,- heb je al een prima helm die veel doden en blijvend hersenletsel kan voorkomen. Uit onderzoek van de gemeente Amsterdam is ook bekend dat snorfietsers bij een helmplicht overstappen op de gewone fiets. Dat zal nog minder ongelukken geven! Fietser en snorfietser rijden nu allebei gemiddeld 1000 kilometer per jaar in Nederland, ritjes die dus goed te fietsen zijn. In mindere mate zullen snorfietsers uitwijken naar het openbaar vervoer en een paar procent gaat meer autorijden (het parkeren is namelijk duur).
Wij vragen u daarom om een nationale helmplicht voor snorfietsen in te voeren. Een helmplicht is een pennenstreek voor de wetgever en een kleine uitgave voor de snorfietser. De besparingen op hersenletsel, uitvliegende traumahelikopters en levenslang leed bij de overlevers is het ruimschoots waard. De Nederlands Vereniging voor Traumachirurgie, de Nederlands Vereniging voor Neurochirurgie en de Nederlands Vereniging van Revalidatieartsen steunen daarom ook ons verzoek.
Het lijkt misschien een onliberale maatregel: maar we hebben ook ooit ingestemd met de autogordel.
Referenties:
Afgelopen week mocht Jelle Veersema, initiatiefnemer van Den Haag Autovrij, via een opiniestuk het plan voor de autovrije zondag toelichten. KLIK HIER.
Afgelopen 27 maart werd het raadsvoorstel over de toekomst van de muskuseenden voor het eerst besproken in een commissieavond van gemeente Oostzaan. Doel was of het raadsvoorstel zoals hij er nu ligt door kon naar de raadsvergadering van 10 april waarin het definitieve besluit wordt genomen.
Stichting Ducktopia sprak ook in tijdens deze vergadering. De raad was kritisch op het voorstel en de tendens was dat er toch een meer diervriendelijke oplossing moet komen waarin stichting Ducktopia ook een rol blijft spelen.
We zijn er echter nog niet. Het is waarschijnlijk dat een of meer partijen een voorgestelde wijziging gaan indienen op het raadsvoorstel. Tijdens de raadsvergadering van 10 april zal dan gestemd worden of die wijzigingen in het raadsvoorstel worden opgenomen. We wachten nu af of er wijzigingen zullen worden voorgesteld en wat de inhoud daarvan precies is. En dan is het 10 april nog de vraag, als er wijzigingen zijn voorgesteld, welke wijzigingen in het raadsvoorstel terechtkomen en welk definitief besluit er daarna zal worden genomen.
Om het belang voor de eenden extra kracht bij te zetten bieden we 7 april deze petitie aan. Ondertussen duimen we dat de tendens die er was in de afgelopen commissieavond ten gunste van de muskuseenden, zich ook daadwerkelijk zal doorzetten in de raadsvergadering van 10 april.
Het blijven dus nog even spannende tijden. Maar mede dankzij jouw hulp hopen we dat we het lot voor de muskuseenden kunnen ombuigen. We houden je op de hoogte!
Lees hier ook een artikel erover in de Orkaan.
De petitie is ondertussen gedeeld met de afdeling mobiliteit van de gemeente Rotterdam en de wijkraad Groot en Oud IJsselmonde.
De wijkraad gaat spoedig een ongevraagd advies indienen bij de gemeente Rotterdam om een parkeerdruk meting uit te gaan voeren.
Blijf de petitie delen met medebewoners! Hierdoor creëeren wij meer draagkracht..
Maandag 7 april om 20.00 uur is hierover een beluitsvergadering in de gemeenteraad in het gemeentehuis. Hier zal ik inspreken en de noodzaak van onze hondenschool verdedigen.
Steun door aanwezigheid is welkom!
Afgelopen week heeft het College van de gemeente Oegstgeest onverwachts besloten de voetbalkooi te verwijderen en wel voor 1 april. Dat willen we uiteraard voorkomen! Daarom bieden we vanavond 27 maart om 19.55 de petitie aan aan de burgemeester van Oegstgeest, aan het begin van de gemeenteraadsvergadering op het gemeentehuis.
Kom ook en neem vooral je kinderen mee! Zo geven we ze een gezicht en laten we ze zien dat buiten spelen ons echt aan het hart gaat, en we ons trapveldje niet kwijt willen!
Voor meer info zie https://www.oegstgeestercourant.nl/nieuws/algemeen/98795/geluidsoverlast-hek-om-trapveldje-spaargarenstraat-verdwijnt
Beste mensen, bedankt voor jullie steun. In plaats van ons te laten verdelen en uitspelen zijn we samen sterk.
Een voor allen en allen voor een, nu al 2000 musketiers! En het getal loopt nog op! Ga zo door en laat onze stem horen!