Tekst brandbrief medici

Onderstaande brandbrief wordt namens 130 medici op dinsdag, samen met deze petitie, overhandigd.

Geachte Kamerleden,

In het laatste weekend van september jongstleden heeft de snorfiets weer drie levens gekost. In Gorinchem (een jongen van 16 jaar), in Lageland (54) en in Zaandam (61). Een paar geparkeerde auto's zijn de enige andere voertuigen die erbij betrokken waren. En dit was dus niet in Amsterdam, maar in een landelijke omgeving. Dit gebeurt regelmatig, de snorfiets is gevaarlijk, vooral voor de berijder. Bijna de helft van alle ernstige letsels onder snorfietsers betreft hoofd- en hersenletsel.

Overal in Europa moet je daarom een helm op als je op de snorfiets rijdt, behalve in Nederland en Slowakije. Nergens is de snorfiets (lees snorscooter) ook zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar. Vooral je hoofd vangt de klappen op als je botst en dat is te zien aan al het ernstige hoofd- en hersenletsel bij gewonde snorscooteraars. Volgens diepteonderzoek van de SWOV had meer dan de helft van de onderzochte snorfietsers hoofdletsel dat gezien de locatie en aard van het letsel beperkt had kunnen worden als de snorfietser een helm had gedragen.

Toch wil men de 700.000 snorfietsers (nog!) niet 'straffen' met een helm, want ze genieten nu zoveel vrijheid met de snorfiets. Een helmplicht maakt een tweewieler minder populair. Dat zagen we in 1975 met de brommer. In reactie daarop is de snorfiets uitgevonden (PDF met Kamerdebat 19-2-1976). De verkeerswetenschappers van de SWOV adviseren net als Nederlandse traumachirurgen-onderzoekers al jaren een algemene helmplicht voor iedereen op een snorfiets. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) (PDF, p 33) dringt hier al jaren op aan. Voor minder dan €100,- heb je al een prima helm die veel doden en blijvend hersenletsel kan voorkomen. Uit onderzoek van de gemeente Amsterdam is ook bekend dat snorfietsers bij een helmplicht overstappen op de gewone fiets. Dat zal nog minder ongelukken geven! Fietser en snorfietser rijden nu allebei gemiddeld 1000 kilometer per jaar in Nederland, ritjes die dus goed te fietsen zijn. In mindere mate zullen snorfietsers uitwijken naar het openbaar vervoer en een paar procent gaat meer autorijden (het parkeren is namelijk duur).

Wij vragen u daarom om een nationale helmplicht voor snorfietsen in te voeren. Een helmplicht is een pennenstreek voor de wetgever en een kleine uitgave voor de snorfietser. De besparingen op hersenletsel, uitvliegende traumahelikopters en levenslang leed bij de overlevers is het ruimschoots waard. De Nederlands Vereniging voor Traumachirurgie, de Nederlands Vereniging voor Neurochirurgie en de Nederlands Vereniging van Revalidatieartsen steunen daarom ook ons verzoek.

Het lijkt misschien een onliberale maatregel: maar we hebben ook ooit ingestemd met de autogordel.

Referenties:

• Leijdesdorff et al. Injury Pattern, Hospital Triage, and Mortality of 1250 Patients with Severe Traumatic Brain Injury Caused by Road Traffic Accidents. J of Neurotrauma 2014
  • Leijdesdorff et al. Ongelukken met gemotoriseerde tweewielers. Ned Tijdschrift v Geneeskunde 2012
  • Leijdesdorff et al. Injury pattern, injury severity, and mortality in 33,495 hospital-admitted victims of motorized two-wheeled vehicle crashes in The Netherlands. J Trauma Acute Care Surg. 2012
  • Davidse et al. Snorfietsongevallen op het fietspad: Hoe ontstaan ze en hoe zijn ze te voorkomen? SWOV Rapport 2017
  • CBS Factsheet fiets 2015
  • World report on road traffic injury prevention: summary. World Health Organization, Geneva 2004
07-12-2018 | Petitie Helmplicht voor snorfiets

Stop onnodige regeldruk voor vrijwilligers in besturen

De petitionaris van de petitie Stop onnodige regeldruk voor vrijwilligers in besturen vraagt u de petitie te ondertekenen:

"Heb jij als vrijwilliger ook last van teveel regels en wetten?

De overheid strooit met wetten en regels alsof het snoepgoed is. Neem nou die UBO-registratie, die kan toch nooit voor vrijwilligers bedoeld zijn? Ben je het hier mee eens? Onderteken de petitie."

Wilt u deze of een andere petitie ook aandacht geven hier?.

21-05-2022

Commissie VWS weigert deze petitie in ontvangst te nemen

Zelfs met ruim 61.000 handtekeningen weigert de Commissie van VWS onze petitie in ontvangst te nemen. Gelukkig zijn er nog wel kamerleden die onze democratie hoog hebben zitten.

+Lees meer...

Wij beloven dat we a.s. dinsdag deze petitie in de Tweede Kamer gaan overhandigen. Mis de updates betreffende deze petitie niet en blijf als eerste op de hoogte van toekomstige acties. https://indepen.nl/nieuwsbrief/

Concept petitie is via Facebook gedeeld: 2 maal.

Graag deze petitie z.s.m. online zetten, zodat we de petitie kunnen laten ondertekenen.

Met vriendelijke groet,

S.R.

Choenni

Deel deze petitie

Deel deze petitie zoveel mogelijk , op social media, whats app enz enz.

21-05-2022 | Petitie Motie van Wantrouwen Rutte IV

FSFE signs Dutch manifesto calling for education improvements

Students should not have to use proprietary software to participate in the educational process. The FSFE joins the Dutch coalition ‘Fair Digital Education’ (...) lees verder.

Waarom komt de overheid met zoveel regels en wetten?

Begrip is het begin van verandering. Joost Beuving van Radboud University schreef samen met Klaske Piebenga (Landelijke Vereniging van Kleine Kernen) en Joost van Alkemade een opinieartikel in Trouw over waarom er zoveel onnodige regelgeving van delen van de Rijksoverheid en gemeenten komt voor vrijwilligersorganisaties.

En natuurlijk zijn vrijwilligers en hun organisaties niet de enigen die hier onder lijden en er soms zelfs kapot aan gaan.

+Lees meer...

Voer voor alle leden van Tweede Kamer der Staten-Generaal, VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) en wetenschappelijke bureaus van onder meer VVD, CDA, GroenLinks, ChristenUnie, PvdA, SGP, D66.

Lees hier het opinieartikel in Trouw

Of, als je van lezen houdt, hier het hele essay van Joost Beuving

Toeslagaffaire affaire, rutte SMS gate, #metoo d66 , begroting tekort

ZOALS JULLIE ALLEMAAL GEHOORD HEBBEN, D66 DE ME TOO GRENSOVERSCHRIJDENDE GEDRAGEN GAAN DE DOOFPOT IN OF HET SLACHTOFFER WORDT AFGEKOCHT, RUTTE DIE NIET SNEL DE TOESLAGAFFAIRE EN KINDEREN TERUG STUURT NAAR DE OUDERS NU ZIJN SMS GATE. EN STRAKS DE WEF ZODAT HET WORLD ECONOMIC FORUM EN DE WHO ONS GAAT OPLEGGEN BIJ EEN ZOGENAAMDE PANDEMIE WAT WEL EN NIET MAG , EN JAREN LANG DAT DE BEGROTING NIET KLOPT, ALLES IS WANBELEID 12 JAAR RUTTE HEEFT ONS LAND GESLOOPT, OVERVOLLE ASIELCENTRA STRAKS WONINGEIGENAREN MOETEN DIE ASIELZOEKERS VERPLICHT OPVANGEN, HET WORDT TIJD DAT DE BURGERS ZICH KUNNEN GAAN UITSPREKEN D.M.V.

+Lees meer...

EEN BINDEND REFERENDUM/ GESPREKKEN AANGAAN DIT KABINET RUTTE4 IS DE ONDERGANG VAN ONS LAND # GRENZEN DICHT PER DIRECT, OPVANG TIJDELIJK VOOR OORLOG SLACHTOFFERS , DEZE OORLOG IN OEKRAÏNE IS NIET NODIG GEWEEST ALS DE NAVO EN HET WESTEN ZICH AAN DE AFSPRAKEN GEHOUDEN HAD DIE ZE GEMAAKT HADDEN SAMEN MET AMERIKA .DIT GEHELE KABINET RUTTE4 MOET GESTOPT WORDEN

19-05-2022 | Petitie Weg met Rutte 4

Toeslagaffaire affaire, rutte SMS gate, #metoo d66 , begroting tekort