U, de petitionaris

Nieuws

Tekst brandbrief medici

Onderstaande brandbrief wordt namens 130 medici op dinsdag, samen met deze petitie, overhandigd.

Geachte Kamerleden,

In het laatste weekend van september jongstleden heeft de snorfiets weer drie levens gekost. In Gorinchem (een jongen van 16 jaar), in Lageland (54) en in Zaandam (61). Een paar geparkeerde auto's zijn de enige andere voertuigen die erbij betrokken waren. En dit was dus niet in Amsterdam, maar in een landelijke omgeving. Dit gebeurt regelmatig, de snorfiets is gevaarlijk, vooral voor de berijder. Bijna de helft van alle ernstige letsels onder snorfietsers betreft hoofd- en hersenletsel.

Overal in Europa moet je daarom een helm op als je op de snorfiets rijdt, behalve in Nederland en Slowakije. Nergens is de snorfiets (lees snorscooter) ook zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar. Vooral je hoofd vangt de klappen op als je botst en dat is te zien aan al het ernstige hoofd- en hersenletsel bij gewonde snorscooteraars. Volgens diepteonderzoek van de SWOV had meer dan de helft van de onderzochte snorfietsers hoofdletsel dat gezien de locatie en aard van het letsel beperkt had kunnen worden als de snorfietser een helm had gedragen.

Toch wil men de 700.000 snorfietsers (nog!) niet 'straffen' met een helm, want ze genieten nu zoveel vrijheid met de snorfiets. Een helmplicht maakt een tweewieler minder populair. Dat zagen we in 1975 met de brommer. In reactie daarop is de snorfiets uitgevonden (PDF met Kamerdebat 19-2-1976). De verkeerswetenschappers van de SWOV adviseren net als Nederlandse traumachirurgen-onderzoekers al jaren een algemene helmplicht voor iedereen op een snorfiets. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) (PDF, p 33) dringt hier al jaren op aan. Voor minder dan €100,- heb je al een prima helm die veel doden en blijvend hersenletsel kan voorkomen. Uit onderzoek van de gemeente Amsterdam is ook bekend dat snorfietsers bij een helmplicht overstappen op de gewone fiets. Dat zal nog minder ongelukken geven! Fietser en snorfietser rijden nu allebei gemiddeld 1000 kilometer per jaar in Nederland, ritjes die dus goed te fietsen zijn. In mindere mate zullen snorfietsers uitwijken naar het openbaar vervoer en een paar procent gaat meer autorijden (het parkeren is namelijk duur). 

Wij vragen u daarom om een nationale helmplicht voor snorfietsen in te voeren. Een helmplicht is een pennenstreek voor de wetgever en een kleine uitgave voor de snorfietser. De besparingen op hersenletsel, uitvliegende traumahelikopters en levenslang leed bij de overlevers is het ruimschoots waard. De Nederlands Vereniging voor Traumachirurgie, de Nederlands Vereniging voor Neurochirurgie en de Nederlands Vereniging van Revalidatieartsen steunen daarom ook ons verzoek.

Het lijkt misschien een onliberale maatregel: maar we hebben ook ooit ingestemd met de autogordel.

Referenties:

  • Leijdesdorff et al. Injury Pattern, Hospital Triage, and Mortality of 1250 Patients with Severe Traumatic Brain Injury Caused by Road Traffic Accidents. J of Neurotrauma 2014
  • Leijdesdorff et al. Ongelukken met gemotoriseerde tweewielers. Ned Tijdschrift v Geneeskunde 2012
  • Leijdesdorff et al. Injury pattern, injury severity, and mortality in 33,495 hospital-admitted victims of motorized two-wheeled vehicle crashes in The Netherlands. J Trauma Acute Care Surg. 2012
  • Davidse et al. Snorfietsongevallen op het fietspad: Hoe ontstaan ze en hoe zijn ze te voorkomen? SWOV Rapport 2017
  • CBS Factsheet fiets 2015
  • World report on road traffic injury prevention: summary. World Health Organization, Geneva 2004
07-12-2018 | Petitie Helmplicht voor snorfiets

Update: Fatbike nu ook vluchtmiddel bij criminaliteit

Update: Fatbike nu ook vluchtmiddel bij criminaliteit Aanrandingen in Amsterdamse parken. Gewelddadige straatroven.

+Lees meer...

Overvallen op winkels. Steekpartijen. Bij al deze delicten wordt de fatbike gebruikt als vluchtmiddel. Het Parool schreef op 29 november een alarmerende analyse: “Wie een lijst maakt van criminele activiteiten waarbij fatbikes worden gebruikt, komt tot honderd gevallen. In Amsterdam net zo goed als in de rest van het land.” Criminoloog Jasper van der Kemp (VU): “Met de fatbike is een vluchtmiddel gecreëerd dat er voorheen nog niet was. Het grote verschil met een scooter? Die heeft wél een kenteken. Fatbikegebruikers bewegen zich volledig anoniem door het verkeer.” De politie registreert niet eens hoeveel criminele activiteiten er met fatbikes worden gepleegd. De werkelijke omvang? Onbekend. Dit is precies waarom wij een kenteken eisen. Daders moeten traceerbaar zijn

Update: Fatbike nu ook vluchtmiddel bij criminaliteit

Update: Fatbike nu ook vluchtmiddel bij criminaliteit Aanrandingen in Amsterdamse parken. Gewelddadige straatroven.

+Lees meer...

Overvallen op winkels. Steekpartijen. Bij al deze delicten wordt de fatbike gebruikt als vluchtmiddel. Het Parool schreef op 29 november een alarmerende analyse: “Wie een lijst maakt van criminele activiteiten waarbij fatbikes worden gebruikt, komt tot honderd gevallen. In Amsterdam net zo goed als in de rest van het land.” Criminoloog Jasper van der Kemp (VU): “Met de fatbike is een vluchtmiddel gecreëerd dat er voorheen nog niet was. Het grote verschil met een scooter? Die heeft wél een kenteken. Fatbikegebruikers bewegen zich volledig anoniem door het verkeer.” De politie registreert niet eens hoeveel criminele activiteiten er met fatbikes worden gepleegd. De werkelijke omvang? Onbekend. Dit is precies waarom wij een kenteken eisen. Daders moeten traceerbaar zijn

Bronvermelding

Dit feit is gevonden in het boek Staat en Slavernij, in hoofdstuk 11 geschreven door dr. Pepijn Brandon van de Vrije Universiteit Amsterdam..

Standpunt is overgenomen

De vergadering heeft met overtuigende meerderheid de genocide in Gaza veroordeeld en de Nederlandse regering opgeroepen om meer te doen om erger te voorkomen..

Binnen 24 uur 250 handtekeningen

Zonder enige publiciteit met alleen verspreiding via 'de Community' van de Edese ijsvereniging EIJV stonden er binnen 24 uur 250 handtekeningen onder de petitie. Dat gaat goed.

+Lees meer...

Die 350 Edese handtekeningen voorafgaand aan Inwoneragendering? Dat moet lukken.

De Telegraaf: Bankroet door ongeluk met opgevoerde fatbike: ’Het kan je tonnen kosten’

Een kind op een opgevoerde fatbike is onverzekerbaar en kan je gezin ruïneren, bleek deze week. De vader van een 12-jarige jongen moet de schade vergoeden die zijn zoon bij een ongeluk heeft aangericht.

+Lees meer...

„Hier ging het om 6800 euro. Dat valt nog mee. Het kan (...) lees verder

30-11-2025 | Petitie Geef alle e-bikes een kenteken

Het is ons, 493 ondertekenaars, gelukt!

In september had ik een uitvoerig gesprek met de regiomanager en een van de directeuren van TrainMore/UGG en daarbij heb ik tevens de toen 479 handtekeningen overhandigd.

Hieronder beknopt wat er onder andere besproken is:

  • over het voortbestaan van de lessen hebben ze nog geen beslissing genomen, bottleneck is het TrainMore format. Ik heb geopperd dat je in Jumbo ook Hema-produkten kan kopen!
  • omdat ik ook veel vragen over de egym kreeg, heb ik gevraagd of deze na de verbouwing terug kon komen.
+Lees meer...

Dit vonden ze een goed idee. - de verbouwingsdatum weten ze nu nog niet, maar hun methode is om zo kort mogelijk (of zelfs helemaal niet) dicht te zijn en dan kan je sporten in een andere lokatie. - communicatie op alle fronten en informatie zou beter kunnen.

Na dat gesprek had ik nog twee keer een constructief gesprek met de regiomanager. Of het lesrooster hetzelfde blijft weet ik niet. Onze locatie zal nu blij zijn met goeie reviews en de Stichting Petities.nl met donaties...

30-11-2025 | Petitie Behoud de HCJ-groepslessen

Het Parool: De fatbike is het perfecte vluchtmiddel na een misdaad: ‘Een ideaal voertuig voor een fast exit’

Het Parool schrijft dat de fatbike wordt genoemd in verband met aanrandingen, overvallen, inbraak. "De fatbike lijkt hoe langer hoe meer te worden gebruikt voor criminele activiteiten." Omdat je er snel mee weg kan komen.

+Lees meer...

En heel belangrijk voor de daders is natuurlijk ook dat er geen kenteken op zit. De meeste fatbikes lijken op elkaar. Als er een signalement verspreid wordt met 'een zwarte fatbike' dan helpt dat nauwelijks bij de opsporing. Daar rijden er veel van rond.

Een kenteken geeft de politie de naam en het adres van de kentekenhouder. Als dat niet de dader is dan heeft die er wel mee te maken. Je raakt in de problemen als je fatbike betrokken is bij criminaliteit en je hebt 'm niet als gestolen opgegeven.

Zelfs een gestolen fatbike geeft mogelijkheden. Die is vaak als gestolen opgegeven en dat maakt het lastiger om er op te rijden. Passerende agenten in een auto checken in hun systeem het kenteken van voertuigen die ze verdacht vinden. Dat verklaart waarom bij het naderen van een politieauto scooters een zijstraatje in schieten. Fatbikes en andere e-bikes niet. Nog niet..

30-11-2025 | Petitie Geef alle e-bikes een kenteken