Tekst brandbrief medici

Onderstaande brandbrief wordt namens 130 medici op dinsdag, samen met deze petitie, overhandigd.

Geachte Kamerleden,

In het laatste weekend van september jongstleden heeft de snorfiets weer drie levens gekost. In Gorinchem (een jongen van 16 jaar), in Lageland (54) en in Zaandam (61). Een paar geparkeerde auto's zijn de enige andere voertuigen die erbij betrokken waren. En dit was dus niet in Amsterdam, maar in een landelijke omgeving. Dit gebeurt regelmatig, de snorfiets is gevaarlijk, vooral voor de berijder. Bijna de helft van alle ernstige letsels onder snorfietsers betreft hoofd- en hersenletsel.

Overal in Europa moet je daarom een helm op als je op de snorfiets rijdt, behalve in Nederland en Slowakije. Nergens is de snorfiets (lees snorscooter) ook zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar. Vooral je hoofd vangt de klappen op als je botst en dat is te zien aan al het ernstige hoofd- en hersenletsel bij gewonde snorscooteraars. Volgens diepteonderzoek van de SWOV had meer dan de helft van de onderzochte snorfietsers hoofdletsel dat gezien de locatie en aard van het letsel beperkt had kunnen worden als de snorfietser een helm had gedragen.

Toch wil men de 700.000 snorfietsers (nog!) niet 'straffen' met een helm, want ze genieten nu zoveel vrijheid met de snorfiets. Een helmplicht maakt een tweewieler minder populair. Dat zagen we in 1975 met de brommer. In reactie daarop is de snorfiets uitgevonden (PDF met Kamerdebat 19-2-1976). De verkeerswetenschappers van de SWOV adviseren net als Nederlandse traumachirurgen-onderzoekers al jaren een algemene helmplicht voor iedereen op een snorfiets. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) (PDF, p 33) dringt hier al jaren op aan. Voor minder dan €100,- heb je al een prima helm die veel doden en blijvend hersenletsel kan voorkomen. Uit onderzoek van de gemeente Amsterdam is ook bekend dat snorfietsers bij een helmplicht overstappen op de gewone fiets. Dat zal nog minder ongelukken geven! Fietser en snorfietser rijden nu allebei gemiddeld 1000 kilometer per jaar in Nederland, ritjes die dus goed te fietsen zijn. In mindere mate zullen snorfietsers uitwijken naar het openbaar vervoer en een paar procent gaat meer autorijden (het parkeren is namelijk duur).

Wij vragen u daarom om een nationale helmplicht voor snorfietsen in te voeren. Een helmplicht is een pennenstreek voor de wetgever en een kleine uitgave voor de snorfietser. De besparingen op hersenletsel, uitvliegende traumahelikopters en levenslang leed bij de overlevers is het ruimschoots waard. De Nederlands Vereniging voor Traumachirurgie, de Nederlands Vereniging voor Neurochirurgie en de Nederlands Vereniging van Revalidatieartsen steunen daarom ook ons verzoek.

Het lijkt misschien een onliberale maatregel: maar we hebben ook ooit ingestemd met de autogordel.

Referenties:

• Leijdesdorff et al. Injury Pattern, Hospital Triage, and Mortality of 1250 Patients with Severe Traumatic Brain Injury Caused by Road Traffic Accidents. J of Neurotrauma 2014
  • Leijdesdorff et al. Ongelukken met gemotoriseerde tweewielers. Ned Tijdschrift v Geneeskunde 2012
  • Leijdesdorff et al. Injury pattern, injury severity, and mortality in 33,495 hospital-admitted victims of motorized two-wheeled vehicle crashes in The Netherlands. J Trauma Acute Care Surg. 2012
  • Davidse et al. Snorfietsongevallen op het fietspad: Hoe ontstaan ze en hoe zijn ze te voorkomen? SWOV Rapport 2017
  • CBS Factsheet fiets 2015
  • World report on road traffic injury prevention: summary. World Health Organization, Geneva 2004
07-12-2018 | Petitie Helmplicht voor snorfiets

persbericht opgestuurd naar kranten

Onderstaand persbericht is vandaag opgestuurd naar: Volkskrant, Parool, Trouw, AD, Telegraaf

Beste redactie, ik doe het woord voor een groep mensen die Astrazeneca als eerste prik hebben gekregen en die hun Coronavaccinatie om uiteenlopende redenen niet met een tweede prik Astra willen afmaken. Wij eisen een tweede prik met Pfizer, omdat Duits onderzoek al heeft aangetoond dat een tweede prik met Pfizer (veel) betere bescherming biedt, en (mits met minimaal 8 weken tussenpauze) zonder belangrijke bijwerkingen.

+Lees meer...

Heel veel (ook ons omringende) landen prikken al gemengd. De minister wacht echter liever eerst het advies van de gezondheidsraad af. Zij wachten op de resultaten van Brits onderzoek, wat nog twee weken tot twee maanden kan duren. Dat zou te laat zijn voor veel van mijn lotgenoten. Ik ben een petitie begonnen, die maandag 21-6 wordt ingediend en die door meer dan 2.300 mensen is ondertekend. Nieuwsuur heeft op 15-6 ook al een reportage aan onze eis besteed, waarvoor ik ben geïnterviewd. (zie bijgesloten link) Ik wil u vragen of u in uw blad a.u.b. ook aandacht wilt besteden aan deze ondergeschoven groep mensen en onze eis voor een tweede prik met Pfizer. U kunt altijd met mij contact opnemen. Met vriendelijke groeten en ontzettend bedankt voor uw aandacht. Peter Scheefhals

Nieuwsuur-reportage: https://twitter.com/Nieuwsuur/status/1405086783281504261

** Update 20-06-2021 **

Slowly the petition is getting underway. We still have a long way to go and will try to hand it over to the mayor of Roosendaal in the Netherlands on Jack's birthday in 2022. The petition is most signed in the Netherlands, followed by Belgium, Indonesia, Russia and America. To make this petition a success, you may use the link to this petition on your own profile. Thanks on behalf of Jack Jersey's friends association..

Oproep!

Wie heeft er ervaring in en tijd en zin om ons te helpen van de indiening een media-event van te maken? Ik ben de petitie begonnen, maar heb zelf erg weinig ervaring met sociale media, politiek. Geef de boodschap door, a.u.b. Samen kunnen we wat betreft indienen v d petitie veel meer bereiken dan ik in mijn eentje..

indiening petitie, morgen laatste mogelijkheid om te ondertekenen.(20-6)!

Omdat heel veel ondertekenaars in hoge nood zitten omdat ze hun tweede prik al zeer binnenkort krijgen, heb ik besloten om de petitie maandag (21-6) in te dienen. Er zullen best wel mensen zijn die vinden dat ik nog langer moet wachten, maar dan mist de hierboven aangehaalde groep hun (kleine) kans.

+Lees meer...

Ik moest iets beslissen en heb dus voor snel handelen gekozen. Ik wil alle ondertekenaars hierbij bedanken en volg me op Twitter ( @Lauerhohn), voor updates. Samen krijgen we de minister onder controle (hoop ik). m.v.g., P. Scheefhals (Terrence Lauerhohn is mijn schrijverspseudoniem, omdat ik namelijk ook boeken schrijf)

Over het gesol met Paleis Soestdijk

NRC Handelsblad besteedt vandaag (19 juni) veel aandacht aan het gesol met het Landgoed Paleis Soestdijk. Zie artikel.

+Lees meer...

Lees ook de reconstructie van de paleisverkoop op de website van een Baarnse lokale politieke partij] en wat de Erfgoedvereniging Heemschut er over meldt in een persbericht.

Alleen samen krijgen we de minister onder controle!

Ik dank iedereen die deze petitie heeft ondertekend en gaat ondertekenen, maar... val ook het ministerie VWS, de minister (Hugo), gezondheidsraad, oppositie van het kabinet, het kabinet, enz...flink 'lastig', met o.a.

+Lees meer...

twitterberichten en op andere manieren! Zorg dat ze ons horen en het niet kunnen ontkennen!!! Vergeet niet, het zijn volksvertegenwoordigers...wij zijn hun werkgevers!

Kaalslag Openbaar Vervoer in gemeente Dronten

De plannen van de provincie Flevoland voor het schrappen van vier buslijnen (lijn 21, 22, 163 en 164) en het laten rijden volgens de vakantiedienstregeling van twee buslijnen (lijn 146 en 147) veel problemen zal opleveren voor de inwoners van Dronten, Biddinghuizen en Swifterbant. Voor Biddinghuizen betekent dit dat lijn 147 volgens de vakantieregeling zal gaan rijden en dat de ritten tijdens de spits vervallen.

+Lees meer...

Dit zal grote gevolgen hebben voor scholieren, studenten en werkenden die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer.