Tekst brandbrief medici

Onderstaande brandbrief wordt namens 130 medici op dinsdag, samen met deze petitie, overhandigd.

Geachte Kamerleden,

In het laatste weekend van september jongstleden heeft de snorfiets weer drie levens gekost. In Gorinchem (een jongen van 16 jaar), in Lageland (54) en in Zaandam (61). Een paar geparkeerde auto's zijn de enige andere voertuigen die erbij betrokken waren. En dit was dus niet in Amsterdam, maar in een landelijke omgeving. Dit gebeurt regelmatig, de snorfiets is gevaarlijk, vooral voor de berijder. Bijna de helft van alle ernstige letsels onder snorfietsers betreft hoofd- en hersenletsel.

Overal in Europa moet je daarom een helm op als je op de snorfiets rijdt, behalve in Nederland en Slowakije. Nergens is de snorfiets (lees snorscooter) ook zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar. Vooral je hoofd vangt de klappen op als je botst en dat is te zien aan al het ernstige hoofd- en hersenletsel bij gewonde snorscooteraars. Volgens diepteonderzoek van de SWOV had meer dan de helft van de onderzochte snorfietsers hoofdletsel dat gezien de locatie en aard van het letsel beperkt had kunnen worden als de snorfietser een helm had gedragen.

Toch wil men de 700.000 snorfietsers (nog!) niet 'straffen' met een helm, want ze genieten nu zoveel vrijheid met de snorfiets. Een helmplicht maakt een tweewieler minder populair. Dat zagen we in 1975 met de brommer. In reactie daarop is de snorfiets uitgevonden (PDF met Kamerdebat 19-2-1976). De verkeerswetenschappers van de SWOV adviseren net als Nederlandse traumachirurgen-onderzoekers al jaren een algemene helmplicht voor iedereen op een snorfiets. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) (PDF, p 33) dringt hier al jaren op aan. Voor minder dan €100,- heb je al een prima helm die veel doden en blijvend hersenletsel kan voorkomen. Uit onderzoek van de gemeente Amsterdam is ook bekend dat snorfietsers bij een helmplicht overstappen op de gewone fiets. Dat zal nog minder ongelukken geven! Fietser en snorfietser rijden nu allebei gemiddeld 1000 kilometer per jaar in Nederland, ritjes die dus goed te fietsen zijn. In mindere mate zullen snorfietsers uitwijken naar het openbaar vervoer en een paar procent gaat meer autorijden (het parkeren is namelijk duur).

Wij vragen u daarom om een nationale helmplicht voor snorfietsen in te voeren. Een helmplicht is een pennenstreek voor de wetgever en een kleine uitgave voor de snorfietser. De besparingen op hersenletsel, uitvliegende traumahelikopters en levenslang leed bij de overlevers is het ruimschoots waard. De Nederlands Vereniging voor Traumachirurgie, de Nederlands Vereniging voor Neurochirurgie en de Nederlands Vereniging van Revalidatieartsen steunen daarom ook ons verzoek.

Het lijkt misschien een onliberale maatregel: maar we hebben ook ooit ingestemd met de autogordel.

Referenties:

• Leijdesdorff et al. Injury Pattern, Hospital Triage, and Mortality of 1250 Patients with Severe Traumatic Brain Injury Caused by Road Traffic Accidents. J of Neurotrauma 2014
  • Leijdesdorff et al. Ongelukken met gemotoriseerde tweewielers. Ned Tijdschrift v Geneeskunde 2012
  • Leijdesdorff et al. Injury pattern, injury severity, and mortality in 33,495 hospital-admitted victims of motorized two-wheeled vehicle crashes in The Netherlands. J Trauma Acute Care Surg. 2012
  • Davidse et al. Snorfietsongevallen op het fietspad: Hoe ontstaan ze en hoe zijn ze te voorkomen? SWOV Rapport 2017
  • CBS Factsheet fiets 2015
  • World report on road traffic injury prevention: summary. World Health Organization, Geneva 2004
07-12-2018 | Petitie Helmplicht voor snorfiets

Ontwikkelingen in Oost. Help en denk mee. Volg de site: https://oostkijktvooruit.nl/

De ontwikkelingen in 's-Heerenberg Oost kun je volgen via: https://oostkijktvooruit.nl/ Waar als eerste de bijeenkomst in de Gracht van vanavond 21 september te bekijken is.

Volgende bijeenkomst is al op 2 oktober 2021 op de Galamaschool van 14.00- 16.00 uur waarbij iedereen van harte is uitgenodigd om mee te denken en om gestalte te geven aan de nieuwe ontwikkelingen in Oost. Laat deze kans niet voorbij gaan.

Houd de site dus in de gaten: https://oostkijktvooruit.nl/

.

persbericht.

Groen licht voor de hondenspeelweide!

De gemeente heeft het weitje goedgekeurd! De opdracht is uitgezet naar het team Wijkbeheer en mijn contactpersoon heeft aangegeven dat het waarschijnlijk halverwege november gereed zal zijn.

Hier vind je het huidige ontwerp van de wei

Bedankt allemaal voor jullie inzet en hopelijk zie ik jullie snel in het weitje!.

Introductie over de helmplicht voor de snorfiets

In English

De snorfiets is praktisch vaak een brommer: gewicht, volume, en soms ook de snelheid als die opgevoerd is. Het is gevaarlijk om er zonder helm op te rijden (zie betoog van artsen in NRC Handelsblad).

+Lees meer...

Om artikel 60:2a van de RVV op te ruimen is de minister gevraagd om met een wetsvoorstel te komen voor een helmplicht. Dankzij deze petitie en de 100+ artsen die dit steunen met een brandbrief.

21-09-2021 | Petitie Helmplicht voor snorfiets

Indienen petitie nog nader te bepalen

Fantastisch dat al zoveel mensen getekend hebben. Er gebeurt veel de laatste tijd.

+Lees meer...

Belangrijkste is dat een drietal fracties in de gemeenteraad (GroenLinks, PvdA en CDA) begin september raadsvragen over dit project heeft ingediend. We wachten de beantwoording hiervan af en bepalen dan wanneer we de petitie gaan indienen. Dus er kan nog steeds getekend worden!

Rouwverlof in column AD

"Wie rouwt, werkt al hard genoeg

Als mijn man morgen plots het leven laat of een van onze kinderen overlijdt, dan krijg ik van de baas na de uitvaart twee extra weken rouwverlof. Flexibel op te nemen, binnen het jaar."

COLUMN Linda Akkermans schrijft drie keer per week over wat haar bezighoudt. Lees verder via deze link: https://www.ad.nl/binnenland/wie-rouwt-werkt-al-hard-genoeg~acb1e447/.

23 november 2021 overhandiging van de petitie

Op 23 november gaat de petitie overhandigd worden aan een aantal leden van de commissie van SZW.

We zijn weer een grote stap verder.

De petitie is overhandigd, we wachten nu op antwoord

Op maandag 20 september hebben Ryan Gevers en Nicole Pluim de petitie 'Maak park De Blauwe Bergen weer hondenlosloopgebied' overhandigd aan burgemeester Floor Vermeulen, voorzitter van de gemeenteraad.

De petitie is massaal ondertekend, met als resultaat 572 handtekeningen.

+Lees meer...

Met de petitie is een verslag overhandigd waarin de opmerkingen van burgers zijn opgenomen, die reageerden op het gemeentebericht van 29 juli 2021.

Dit verslag is vanaf woensdag 22 september te lezen op de website https://hondenvriendenwageningen.wordpress.com/.

Voorlopig wachten we op antwoord van de gemeenteraad.

We houden je op de hoogte,

Nicole Pluim