Onderstaande brandbrief wordt namens 130 medici op dinsdag, samen met deze petitie, overhandigd.
Geachte Kamerleden,
In het laatste weekend van september jongstleden heeft de snorfiets weer drie levens gekost. In Gorinchem (een jongen van 16 jaar), in Lageland (54) en in Zaandam (61). Een paar geparkeerde auto's zijn de enige andere voertuigen die erbij betrokken waren. En dit was dus niet in Amsterdam, maar in een landelijke omgeving. Dit gebeurt regelmatig, de snorfiets is gevaarlijk, vooral voor de berijder. Bijna de helft van alle ernstige letsels onder snorfietsers betreft hoofd- en hersenletsel.
Overal in Europa moet je daarom een helm op als je op de snorfiets rijdt, behalve in Nederland en Slowakije. Nergens is de snorfiets (lees snorscooter) ook zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar. Vooral je hoofd vangt de klappen op als je botst en dat is te zien aan al het ernstige hoofd- en hersenletsel bij gewonde snorscooteraars. Volgens diepteonderzoek van de SWOV had meer dan de helft van de onderzochte snorfietsers hoofdletsel dat gezien de locatie en aard van het letsel beperkt had kunnen worden als de snorfietser een helm had gedragen.
Toch wil men de 700.000 snorfietsers (nog!) niet 'straffen' met een helm, want ze genieten nu zoveel vrijheid met de snorfiets. Een helmplicht maakt een tweewieler minder populair. Dat zagen we in 1975 met de brommer. In reactie daarop is de snorfiets uitgevonden (PDF met Kamerdebat 19-2-1976). De verkeerswetenschappers van de SWOV adviseren net als Nederlandse traumachirurgen-onderzoekers al jaren een algemene helmplicht voor iedereen op een snorfiets. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) (PDF, p 33) dringt hier al jaren op aan. Voor minder dan €100,- heb je al een prima helm die veel doden en blijvend hersenletsel kan voorkomen. Uit onderzoek van de gemeente Amsterdam is ook bekend dat snorfietsers bij een helmplicht overstappen op de gewone fiets. Dat zal nog minder ongelukken geven! Fietser en snorfietser rijden nu allebei gemiddeld 1000 kilometer per jaar in Nederland, ritjes die dus goed te fietsen zijn. In mindere mate zullen snorfietsers uitwijken naar het openbaar vervoer en een paar procent gaat meer autorijden (het parkeren is namelijk duur).
Wij vragen u daarom om een nationale helmplicht voor snorfietsen in te voeren. Een helmplicht is een pennenstreek voor de wetgever en een kleine uitgave voor de snorfietser. De besparingen op hersenletsel, uitvliegende traumahelikopters en levenslang leed bij de overlevers is het ruimschoots waard. De Nederlands Vereniging voor Traumachirurgie, de Nederlands Vereniging voor Neurochirurgie en de Nederlands Vereniging van Revalidatieartsen steunen daarom ook ons verzoek.
Het lijkt misschien een onliberale maatregel: maar we hebben ook ooit ingestemd met de autogordel.
Referenties:
AD: Faber weigert extra marechaussee Eurostar, ProRail en NS waarschuwen voor chaos op spoor
(...) Naar nu blijkt heeft minister Marjolein Faber het verzoek om extra personeel afgewezen. Niet alleen Eurostar, ook NS en ProRail voelen zich overvallen.
„We worden nu geconfronteerd met de situatie waarin het ministerie van Asiel en Migratie onvoldoende marechaussee levert voor een vlotte doorstroom van alle reizigers”, stellen de drie partijen vrijdagmiddag in een gezamenlijke verklaring. (...)
Waarom Faber het verzoek om extra marechaussees heeft afgewezen, blijft vooralsnog onduidelijk. Zeker omdat het om een beperkt aantal gaat. Minister Faber gaat ook over de inzet van marechaussee bij de Eurostar-treinen naar Groot-Brittannië
Volgens Eurostar is het geen financiële kwestie. „We hebben aangeboden om te betalen voor de extra inzet”, zegt woordvoerder Nicolas Petteau. „Sterker nog: we hebben al betaald voor de volledige marechaussee-inzet in 2025 én voor heel 2024. En in dat jaar konden we zes maanden niet eens vertrekken vanwege de verbouwing van het station.” (...)
Omdat het op social media vrij lastig is om via bepaalde groepen te communiceren zou het fijn zijn als U de petitie in Uw eigen netwerk onder de aandacht brengt. Hartelijk dank en fijne Paasdagen. .
De asielwetten van minister Faber van Asiel en Migratie (PVV) zijn vorige maand naar de Kamer gestuurd. Maar wat bijna niemand weet, is dat ze eerst langs het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) zijn gegaan voor advies.
Deze adviezen worden namelijk nooit openbaar gemaakt. (...) En oei oei oei, de ambtenaren van J&V zijn niet bepaald lovend over het werk van Faber. lees verder
In 2009 ben ik in een jeugdgevangenis gezet, 9 maanden, daarna 6 maanden dwangarbeid in plaats van mijn HAVO afmaken. Jeugdzorg had geen gepaste opvang voor me.
Mijn vader schreef een boek om me vrij te krijgen (Overbezorgd, Straf zonder schuld). Hoger beroep, de rechter was woest. Had daar allemaal nooit mogen zitten. Nu ben ik 32 jaar, alsnog met lomp geweld ontvoerd door politie om me op te sluiten in de zorg. Allesbehalve zorg, dwangmedicatie en treiterijen. Al die jaren ben ik mishandeld, opgesloten, extreem geteisterd. Heb ze gesmeekt om een opvang, kon niet. Nu dwingen ze het om allerlei leugens. Zou zeggen uit mijn raam te springen, meter hoog. Nee, ze hebben mijn raam kapot gemaakt bij de inbraak. Daders doen ze nooit wat mee, kan nooit aangifte doen, maar mij blijven ze martelen alsof ik de crimineel ben. Nog steeds. Dit mag niet.
Dank je wel voor de moeite .
De eerste 1000 handtekeningen zijn binnen, dank iedereen daarvoor. Het zouden er 1000-den moeten worden.
Wat zou het mooi zijn als iedereen probeert te zorgen voor 3 tot 5 extra handtekeningen. Het beste werk vrienden, collega's persoonlijk aanspreken.
De petitie is te vinden op de site van RotterdamPalestinacoalitie.nl, onder nieuws.
Zondag 20 april start er een grote protestmars vanaf de Essalam Moskee, vredesplein Rotterdam, om 15 uur. Eindpunt stadhuis. Sta op voor Gaza.
met vriendelijke groet, Ineke
Vanmorgen kwam de 1000e handtekening binnen, dank iedereen daarvoor. Het zouden er 1000-den moeten worden.
Wat zou het mooi zijn als elke ondertekenaar op pad gaat met
Dat ging snel. Inmiddels is de petitie al 133 keer getekend. Dank je wel!.