
E-bikes geven allerlei problemen in het verkeer. De helft van het stijgende aantal slachtoffers zijn kinderen!
Keuren op straat lukt nooit op grote schaal terwijl de winkeliers met een RDW-keur dat graag zouden doen vòòr een e-bike de straat op gaat. Onbekende modellen die men zelf heeft geïmporteerd krijgen dan onmogelijk een kenteken.
Als e-bikes een kenteken krijgen geldt dat ook voor elektrische bakfietsen. Die kunnen op snelheid bekeurd worden en verboden op smalle fietspaden.
weggebruikers en hulpverleners
daarnaast ook:
voor e-bikes een kenteken en een oranje voorspatbord (eventueel met lange sticker) te verplichten na een technische keuring.
Eigenaar Armando Muis van La Souris zegt in AD:
(...) Een betere oplossing volgens hem: een kenteken voor alle e-bikes. Net als bij brommers en scooters. „Daar heb je dit probleem niet, want die zijn geregistreerd.
Zo pik je illegale fatbikes er meteen uit, want met een kenteken zijn ze gekeurd en getest.” Het kaf scheidt zich dan van het koren. Het kost misschien tijd en geld, maar dat doet handhaven ook. Handhaaf in plaats daarvan op illegale fatbikes. Niet alleen de berijders ervan, ook de verkopers. Muis kan zo een zaak aanwijzen die de Chinese fietsen in een doos vol onderdelen met de klant meegeeft. „Als je nu één dag al die zaken langsgaat, dan ben je al van de helft van het probleem af.”
Vandaag in het nieuws: Meer doden in het verkeer verwacht, vooral onder fietsers en ouderen.
Maar als de e-bike niet langer als fiets wordt gezien dan zijn er plots veel minder gewonden onder de fietsers. De fiets als categorie wordt dan met een klap veel veiliger.
Als de fietspaden dan ook exclusief zijn voor fietsers tenzij het (brede) bromfietspaden zijn, dan zijn er ook minder conflicten tussen fietsers en e-bikes. Ook goed voor de veiligheid.
E-bikes worden er dan niet per se veiliger door. Rijbewijs, technische keuring en misschien helmplicht kan helpen. Maar net als de bromfiets is en blijft het onveiliger dan zelf trappen met een lage gemiddelde snelheid
Een kind op een opgevoerde fatbike is onverzekerbaar en kan je gezin ruïneren, bleek deze week. De vader van een 12-jarige jongen moet de schade vergoeden die zijn zoon bij een ongeluk heeft aangericht.
„Hier ging het om 6800 euro. Dat valt nog mee. Het kan (...) lees verder