Onderstaande brandbrief wordt namens 130 medici op dinsdag, samen met deze petitie, overhandigd.
Geachte Kamerleden,
In het laatste weekend van september jongstleden heeft de snorfiets weer drie levens gekost. In Gorinchem (een jongen van 16 jaar), in Lageland (54) en in Zaandam (61). Een paar geparkeerde auto's zijn de enige andere voertuigen die erbij betrokken waren. En dit was dus niet in Amsterdam, maar in een landelijke omgeving. Dit gebeurt regelmatig, de snorfiets is gevaarlijk, vooral voor de berijder. Bijna de helft van alle ernstige letsels onder snorfietsers betreft hoofd- en hersenletsel.
Overal in Europa moet je daarom een helm op als je op de snorfiets rijdt, behalve in Nederland en Slowakije. Nergens is de snorfiets (lees snorscooter) ook zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar. Vooral je hoofd vangt de klappen op als je botst en dat is te zien aan al het ernstige hoofd- en hersenletsel bij gewonde snorscooteraars. Volgens diepteonderzoek van de SWOV had meer dan de helft van de onderzochte snorfietsers hoofdletsel dat gezien de locatie en aard van het letsel beperkt had kunnen worden als de snorfietser een helm had gedragen.
Toch wil men de 700.000 snorfietsers (nog!) niet 'straffen' met een helm, want ze genieten nu zoveel vrijheid met de snorfiets. Een helmplicht maakt een tweewieler minder populair. Dat zagen we in 1975 met de brommer. In reactie daarop is de snorfiets uitgevonden (PDF met Kamerdebat 19-2-1976). De verkeerswetenschappers van de SWOV adviseren net als Nederlandse traumachirurgen-onderzoekers al jaren een algemene helmplicht voor iedereen op een snorfiets. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) (PDF, p 33) dringt hier al jaren op aan. Voor minder dan €100,- heb je al een prima helm die veel doden en blijvend hersenletsel kan voorkomen. Uit onderzoek van de gemeente Amsterdam is ook bekend dat snorfietsers bij een helmplicht overstappen op de gewone fiets. Dat zal nog minder ongelukken geven! Fietser en snorfietser rijden nu allebei gemiddeld 1000 kilometer per jaar in Nederland, ritjes die dus goed te fietsen zijn. In mindere mate zullen snorfietsers uitwijken naar het openbaar vervoer en een paar procent gaat meer autorijden (het parkeren is namelijk duur).
Wij vragen u daarom om een nationale helmplicht voor snorfietsen in te voeren. Een helmplicht is een pennenstreek voor de wetgever en een kleine uitgave voor de snorfietser. De besparingen op hersenletsel, uitvliegende traumahelikopters en levenslang leed bij de overlevers is het ruimschoots waard. De Nederlands Vereniging voor Traumachirurgie, de Nederlands Vereniging voor Neurochirurgie en de Nederlands Vereniging van Revalidatieartsen steunen daarom ook ons verzoek.
Het lijkt misschien een onliberale maatregel: maar we hebben ook ooit ingestemd met de autogordel.
Referenties:
het college van burgemeester en wethouders antwoordde dit op de petitie:
"Dit bericht klopt niet. De Galderse Meren is geen gebied waar honden los mogen lopen.
Wij communiceren de regels voor honden via onze website en deze regels zijn in de huidige vorm al sinds ten minste 2018 consistent.
De regels staan in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Breda (artikel 2:62 APV), en op de gemeentepagina over de Galderse Meren.
Daarin staat:
Op de pagina over honden uitlaten staat een interactieve kaart met losloopgebieden. De Galderse Meren staan daar niet als losloopgebied vermeld.
Wel begrijpen wij dat er verwarring is ontstaan over de situatie omdat externe websites communiceren dat honden los mogen lopen (en zwemmen) buiten het seizoen. Wij hebben helaas geen invloed op het verspreiden van onjuiste informatie door anderen via hun websites."
"Esthers petitie redt populair uitlaatrondje in Breda; honden mogen voorlopig – boetevrij – los lopen bij de Galderse Meren"
Op 5 juni 2025 vond een thema-avond plaats over de leefbaarheid van de Kerkstraat Ubachsberg in het gemeentehuis, waarbij de gespreksleider, die de drie participatiebijeenkomsten met bewonerscommissie had geleid, hierover terugkoppeling gaf ten behoeve van het College B&W alsmede de voltallige gemeenteraad.
Na deze, niet geheel op waarheid berustende terugkoppeling, heb ik nogmaals mijn standpunt, zoals verwoord in de petitie, te berde gebracht, waarbij de wethouder aangaf, dat het volledig reconstrueren van de Kerkstraat vanwege de substantiële kosten voorlopig niet aan de orde is.
Een verbetering van de leefbaarheid van de Kerkstraat Ubachsberg lijkt derhalve pas op de lange termijn mogelijk.
Dientengevolge is het indienen van de petitie momenteel niet zinvol.
Op 25 november 2025 is het zover; dan zullen Bauke, Rick en ik onze petitie overhandigen aan de burgemeester van Eindhoven, Jeroen Dijsselbloem.
Hoewel we ons nu voornamelijk richten op het verkrijgen van 250 handtekeningen voor de burgermotie die we náást de petitie zullen indienen (zie vorige bericht), houden we de petitie nog altijd nauwlettend in de gaten!
Op het moment van schrijven hebben we 919 ondertekeningen. Hier zijn we echt superblij mee! Even bleef het stilstaan op 915 ondertekeningen, maar deze week hebben we er weer vier bijgekregen!
Om de petitie nog een laatste zetje te geven, hebben we gisteren 1000 ansichtkaarten besteld met een prachtige ingekleurde foto uit ±1900 van het oude stadhuis, gezien vanuit de Rechtestraat.
Op de achterkant staat een QR-code en een link naar de petitie. Leuk om bijvoorbeeld tijdens Kerstmis te versturen naar familie of vrienden!
Deze ansichtkaarten zullen we onder andere neerleggen op de drie plekken waar mensen hun handtekening voor de burgermotie kunnen zetten. Daarnaast gaan we nog op zoek naar andere locaties waar veel potentiële ondertekenaars zullen komen, zoals de nieuwe This is Eindhoven store in de Heuvel Galerie.
We hopen vóór 25 november 2025 nog de 1000 ondertekeningen te halen voor de petitie. Hoe gaaf zou dat zijn? Dan kunnen we gewoon een heel boekwerk aan ondertekeningen overhandigen aan de burgemeester – dat zal best wat indruk maken!
Na de overhandiging van de petitie aan de burgemeester kunnen mensen alsnog de petitie blijven ondertekenen. Dan hebben we over 10 jaar misschien wel duizenden ondertekeningen!
Iedere handtekening telt en laat zien dat het idee leeft in de stad. Samen kunnen we laten zien hoe groot de steun is voor de herbouw van het oude stadhuis! Op naar de 1000 ondertekeningen!
Petitie: Vóór een leefbaar Gilze en Rijen
De gemeente Gilze en Rijen belooft veel, maar maakt te weinig waar. Onze leefomgeving gaat achteruit, terwijl er wél beleid en woorden zijn.
Deze petitie is opgesteld om duidelijk te maken dat inwoners geen loze beloften meer accepteren. Besluiten van de gemeente dienen vanaf nu te worden getoetst aan deze uitgangspunten. Onderteken deze petitie voor 31 januari 2026.
Op 16 juni 2025 verhuisde de UB in het P.C. Hoofthuis naar het BG-terrein.
Sindsdien staat de voormalige bibliotheekruimte leeg en wacht op een nieuwe bestemming. Voor het vak Placemaking onderzoeken studenten van de opleiding Interdisciplinaire Sociale Wetenschap hoe deze plek tijdelijk én betekenisvol kan worden ingevuld. Denk mee over de toekomst van deze ruimte en vul de survey in!
Gebruik onderstaande link: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc62YcvIjrUMU0TRH0eTMu-YKd4QURzQISh-Ul65WKj6R94eQ/viewform?usp=dialog
Kort persbericht / Nieuwsflits Politieke steun groeit voor aanpak medicijnverspilling De steun in de Tweede Kamer voor een duurzaam medicatiebeleid groeit. BoerBurgerBeweging (BBB) heeft zich vandaag aangesloten bij de vijf actiepunten van Werkgroep Verspil geen pil.
Eerder spraken ook BVNL en Partij voor de Dieren hun steun uit. Samen vertegenwoordigen zij volgens de laatste peilingen acht Kamerzetels. Jaarlijks wordt in Nederland voor minstens €630 miljoen aan medicijnen verspild — een groot verlies voor zowel zorg als milieu. BBB pleit voor wettelijk hergebruik van ongebruikte medicatie, terughalen van medicijnproductie naar Nederland, rapportageplicht van verspilling en producentenverantwoordelijkheid. “Zeggen wat je doet en doen wat je zegt — dat is wat nu nodig is,” zegt de Werkgroep. “Met BBB, BVNL en PvdD groeit het politieke draagvlak zichtbaar.” De Werkgroep roept andere partijen op om vóór de verkiezingen eveneens kleur te bekennen.
Dank aan ieder die tot nu ondertekend heeft! Ik hoop dat we hier gezamenlijk echt iets kunnen forceren om tot een goede oplossing voor onze afvalvoorziening te komen..
Deze petitie gaat over gedrag, niet over wie de daders zijn. Het gaat om:
• Spugen, slaan, intimideren
• Roekeloos rijgedrag op voetpaden
• Geweld tegen willekeurige voorbijgangers
Waarom profilering schadelijk is:
❌ Het verzwakt de boodschap - Als we dit maken over etniciteit, achtergrond of wijk, verliezen we de focus op het echte probleem: gewelddadig gedrag dat ongestraft blijft.
❌ Het is oneerlijk - Er zijn fatbikers van alle achtergronden die zich netjes gedragen, en er zijn overlastgevers van alle achtergronden.
Generaliseren helpt niemand.
❌ Het verdeelt in plaats van verenigt - Deze petitie moet Amsterdammers samenbrengen voor veiligheid, niet groepen tegen elkaar opzetten.
❌ Het ondermijnt oplossingen - Als we dit frameen als “probleem van bepaalde groepen,” missen we dat kentekens en handhaving voor iedereen werken, ongeacht achtergrond.
Waar het WEL om gaat:
✅ Verantwoordelijkheid voor gedrag ✅ Traceerbaarheid via kentekens ✅ Handhaving tegen geweld ✅ Veiligheid voor alle Amsterdammers
Een voorbeeld: Als iemand je spuugt, maakt het niet uit of die persoon blank, bruin, zwart, rijk, arm, uit Noord of Zuid komt. Het maakt uit dat het geweld is, dat het onacceptabel is, en dat de dader verantwoordelijk gehouden moet worden. Kentekens discrimineren niet - ze identificeren gedrag, niet personen. Wie zich netjes gedraagt heeft niets te vrezen, ongeacht achtergrond. Wie geweld pleegt wordt aangepakt, ongeacht achtergrond. Dit is geen “wij tegen zij” - dit is “veiligheid voor iedereen.”