Onderstaande brandbrief wordt namens 130 medici op dinsdag, samen met deze petitie, overhandigd.
Geachte Kamerleden,
In het laatste weekend van september jongstleden heeft de snorfiets weer drie levens gekost. In Gorinchem (een jongen van 16 jaar), in Lageland (54) en in Zaandam (61). Een paar geparkeerde auto's zijn de enige andere voertuigen die erbij betrokken waren. En dit was dus niet in Amsterdam, maar in een landelijke omgeving. Dit gebeurt regelmatig, de snorfiets is gevaarlijk, vooral voor de berijder. Bijna de helft van alle ernstige letsels onder snorfietsers betreft hoofd- en hersenletsel.
Overal in Europa moet je daarom een helm op als je op de snorfiets rijdt, behalve in Nederland en Slowakije. Nergens is de snorfiets (lees snorscooter) ook zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar. Vooral je hoofd vangt de klappen op als je botst en dat is te zien aan al het ernstige hoofd- en hersenletsel bij gewonde snorscooteraars. Volgens diepteonderzoek van de SWOV had meer dan de helft van de onderzochte snorfietsers hoofdletsel dat gezien de locatie en aard van het letsel beperkt had kunnen worden als de snorfietser een helm had gedragen.
Toch wil men de 700.000 snorfietsers (nog!) niet 'straffen' met een helm, want ze genieten nu zoveel vrijheid met de snorfiets. Een helmplicht maakt een tweewieler minder populair. Dat zagen we in 1975 met de brommer. In reactie daarop is de snorfiets uitgevonden (PDF met Kamerdebat 19-2-1976). De verkeerswetenschappers van de SWOV adviseren net als Nederlandse traumachirurgen-onderzoekers al jaren een algemene helmplicht voor iedereen op een snorfiets. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) (PDF, p 33) dringt hier al jaren op aan. Voor minder dan €100,- heb je al een prima helm die veel doden en blijvend hersenletsel kan voorkomen. Uit onderzoek van de gemeente Amsterdam is ook bekend dat snorfietsers bij een helmplicht overstappen op de gewone fiets. Dat zal nog minder ongelukken geven! Fietser en snorfietser rijden nu allebei gemiddeld 1000 kilometer per jaar in Nederland, ritjes die dus goed te fietsen zijn. In mindere mate zullen snorfietsers uitwijken naar het openbaar vervoer en een paar procent gaat meer autorijden (het parkeren is namelijk duur).
Wij vragen u daarom om een nationale helmplicht voor snorfietsen in te voeren. Een helmplicht is een pennenstreek voor de wetgever en een kleine uitgave voor de snorfietser. De besparingen op hersenletsel, uitvliegende traumahelikopters en levenslang leed bij de overlevers is het ruimschoots waard. De Nederlands Vereniging voor Traumachirurgie, de Nederlands Vereniging voor Neurochirurgie en de Nederlands Vereniging van Revalidatieartsen steunen daarom ook ons verzoek.
Het lijkt misschien een onliberale maatregel: maar we hebben ook ooit ingestemd met de autogordel.
Referenties:
Het is al weer een hele tijd geleden dat u samen met zo'n 270 anderen, de petitie "Maak Wageningen toegankelijk voor mensen met een beperking/handicap " heeft ondertekend.
We hebben goed nieuws! De gemeente is, in samenwerking met Wageningen Inclusief en Cliëntenraad Samenleving Wageningen, gestart met het realiseren van de Lokale Inclusie Agenda Wageningen.
(LIA Wageningen).
De Lokale Inclusie Agenda (LIA) is een direct gevolg van het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. Dit verdrag, dat Nederland in 2016 heeft geratificeerd, verplicht overheden – dus ook gemeenten – om ervoor te zorgen dat mensen met een beperking volwaardig kunnen meedoen in de samenleving.
De LIA is het instrument waarmee gemeenten invulling geven aan deze verplichting op lokaal niveau.
De LIA Wageningen is een plan dat ervoor moet zorgen dat iedereen in onze stad mee kan doen – ongeacht leeftijd, beperking, achtergrond of inkomen. Het plan kan alleen maar tot stand komen in samenwerking met betrokken en ervaringskundige bewoners.
Daarom organiseren Wageningen Inclusief en Cliëntenraad Samenleving Wageningen op woensdagavond 14 mei een Stadsgesprek over de Lokale Inclusie Agenda. We willen u van harte uitnodigen hieraan mee te doen. Kijk op https://clientenraadsamenlevingwageningen.nl/lokale-inclusie-agenda-wageningen/ voor meer info en om u aan te melden.
Locatie: raadszaal, gemeentehuis Woensdag 14 mei, 19.00h - 21.00h
Tot ziens 14 mei!
Geweldig dat we de 2500 hebben gehaald. Steeds meer mensen komen erachter wat het college eigenlijk van plan is terwijl wij al heel lang volop aan opvang doen.
Dit past niet naast elkaar. We worden onterecht weggezet als xenofoob en rascist. We zouden niet klaarstaan voor de medemens. Terwijl wij juist opkomen voor de veiligheid van onze kinderen, onze ouderen en niet te vergeten onze minder bedeelde buren van 's Heerenloo, Sprank enz. Iets wat volgens ons een taak van dit college zou moeten zijn.
Dankzij jouw steun hebben we inmiddels 130 handtekeningen verzameld onder de petitie 'Stop onrecht bij snippergroen in Dijk en Waard'!
Samen hebben we zichtbaar gemaakt dat het nìet om één individueel geval gaat, maar om een structureel probleem.
Wat is er gebeurd?
Ik zal de petitie persoonlijk aanbieden aan de gemeenteraad, samen met het verzoek om een rekenkameronderzoek in overeenstemming met artikel 213a van de Gemeentewet.
Hierbij overhandig ik ook mijn uitgebreide juridische onderbouwing, inclusief voorstellen voor transparanter beleid.
Waar maken wij ons samen hard voor?
Dit zijn de top 5 structurele misstanden die uit de meldingen naar voren komen:
Beleidswijzigingen met terugwerkende kracht: eerder gewekte verwachtingen worden achteraf alsnog ingetrokken. 3. Plotselinge en slecht onderbouwde huurverhogingen van snippergroen. 4. Klokkenluiders en melders worden tegengewerkt in plaats van beschermd. 5. Gebrek aan openheid en consistentie in besluitvorming sinds 2012.
Wat kunt u nu doen om te helpen?
Partij | E-mailadres |
---|---|
DOP Dijk en Waard | info@dopdijkenwaard.nl |
Lokaal Dijk en Waard | info@lokaaldijkenwaard.nl |
VVD Dijk en Waard | vvddijkenwaard@gmail.com |
Senioren Dijk en Waard | secr@seniorendijkenwaard.nl |
PvdA Dijk en Waard | h.louis@raaddijkenwaard.nl |
CDA Dijk en Waard | secretariaatcdadijkenwaard@gmail.com |
D66 Dijk en Waard | secretaris@d66dijkenwaard.nl |
GroenLinks Dijk en Waard | info@groenlinksdijkenwaard.nl |
ChristenUnieLokaal Dijk en Waard | fractie@dijkenwaard.christenunie.nl |
Forum voor Democratie Dijk en Waard | dijkenwaard@fvd.nl |
50PLUS Dijk en Waard | jan.vanderstarre@50plusdijkenwaard.nl |
Laten we doorgaan totdat de gemeente wél openheid geeft en gelijke behandeling garandeert!
Beste supporters,
Dankzij jullie geweldige inzet en steun hebben we veel aandacht weten te genereren voor onze petitie. Er verschijnt deze week nog een krantenartikel over, waarmee we een laatste krachtige boodschap uitdragen.
Met deze ontwikkelingen heb ik besloten de petitie te sluiten. Mocht iemand ideeën of suggesties hebben voor verdere stappen, neem dan gerust contact met mij op via deze petitiesite. Samen staan we sterk! Totaal hebben we ruim 1500 handtekeningen!
Met vriendelijke groet, Maurice
Door afsluiting van een deel van de Alexander Numankade en de Hekmeijerstraat wordt de bereikbaarheid van ruim 300 woningen aan de Vermeulenstraat en De Blieckstraat ernstig verslechterd. De enige overgebleven toegang loopt via De Blieckstraat die niet geschikt is voor deze verkeersstroom.
Tegelijkertijd wordt al het wijkverkeer gedwongen via de Hengeveldstraat te rijden, waardoor verkeersdrukte, en onveilige situaties ontstaan.
Onafhankelijk onderzoek bevestigt risico’s.
Daarnaast verdwijnen circa 25 parkeerplaatsen aan de Alexander Numankade, vooral gebruikt door bezoekers van het Griftpark, waar regelmatig evenementen plaatsvinden georganiseerd door notabene de gemeente zelf. De parkeerdruk die hierdoor ontstaat wordt direct in onze woonstraten geplaatst, zonder dat hiervoor alternatieve oplossingen zijn geboden. Deze verantwoordelijkheid ligt nadrukkelijk bij de gemeente.
Ook op het gebied van groen en duurzaamheid schiet het plan ernstig tekort. De Alexander Numankade, momenteel een natuurlijke, groene strook onderhouden door bewoners, wordt deels vervangen door een looppad, terwijl er direct tegenover al een brede stoep ligt. Daarnaast verdwijnen er groene vlakken uit de straten die door bewoners worden bij gehouden. Hiermee verdwijnen waardevolle groene ruimtes die bijdragen aan biodiversiteit en leefbaarheid. Het grote terrein van het Gemeentearchief blijft buiten schot. In tegenstelling tot wat beloofd is, hoeft het Archief niet te vergroenen en moeten alleen de bewoners alle extra parkeerdruk opvangen en groen inleveren.
De participatie rond deze plannen is bovendien zeer slecht geweest. Recente wijzigingen zijn zonder inspraak doorgevoerd. Inbreng van bewoners is grotendeels genegeerd, wat heeft geleid tot grote frustratie. Er is onvoldoende open en transparante communicatie geweest over de werkelijke impact van het project. We zijn verleid met mooie foto’s die in werkelijkheid niet reëel bleken te zijn.
Wij roepen de gemeente op om de bredere duurzaamheidsopgaven serieus te nemen:
Duurzaamheid is meer dan fietspaden. Het gaat ook om leefbaarheid, sociale samenhang, klimaatbestendigheid, biodiversiteit en eerlijk omgaan met belangen van álle bewoners.
Autisme Nederland en KOEKIE helpen ook mee in het behalen van zoveel mogelijk handtekeningen. Zij hebben de petitie ook gedeeld op hun sociale media en word het gedeeld in de nieuwsbrief! Ik wil Autisme Nederland en KOEKIE onwijs bedanken voor de steun die zij bieden bij deze petitie. Het is zeker de moeite waard om even te kijken op hun sociale media!!
Nogmaals Autisme Nederland & KOEKIE onwijs bedankt!! Want alleen samen kunnen we het verschil gaan maken! .
De gemeente Dordrecht liet begin februari 2025 weten voornemens te zijn de subsidie aan het Nationaal Onderwijsmuseum te stoppen. Daarom is deze petitie gestart.
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap berichtte eind maart dat de minister, eveneens vanwege een bezuinigingstaakstelling, heeft besloten om de subsidie aan het Nationaal Onderwijsmuseum te beëindigen.
Hoewel beide besluiten nog moeten worden bekrachtigd, is er geen reden om aan te nemen dat deze anders zullen uitvallen dan reeds met het museum gedeeld.
Met deze voorgenomen besluiten valt het grootste gedeelte van de financiële basis van Stichting het Nationaal Onderwijsmuseum weg. In deze omstandigheden ziet het museum geen mogelijkheid om zelfstandig voort te bestaan.
Lees hier het volledig statement : (https://www.onderwijsmuseum.nl/nieuws/nationaal-onderwijsmuseum-in-dordrecht-kondigt-gedwongen-afbouw-aan-door-wegvallen-subsidies)
De gemeente Dordrecht liet begin februari 2025 weten, in het licht van gemeentelijke bezuinigingen, voornemens te zijn de subsidie aan het Nationaal Onderwijsmuseum te stoppen. Daarom is deze petitie gestart.
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap berichtte eind maart dat de minister, eveneens vanwege een bezuinigingstaakstelling, heeft besloten om de subsidie aan het Nationaal Onderwijsmuseum te beëindigen.
Hoewel beide besluiten nog moeten worden bekrachtigd, is er geen reden om aan te nemen dat deze anders zullen uitvallen dan reeds met het museum gedeeld.
Met deze voorgenomen besluiten valt het grootste gedeelte van de financiële basis van Stichting het Nationaal Onderwijsmuseum weg. In deze omstandigheden ziet het museum geen mogelijkheid om zelfstandig voort te bestaan.
Lees hier het volledig statement : [https://www.onderwijsmuseum.nl/nieuws/nationaal-onderwijsmuseum-in-dordrecht-kondigt-gedwongen-afbouw-aan-door-wegvallen-subsidies]