Onderstaande brandbrief wordt namens 130 medici op dinsdag, samen met deze petitie, overhandigd.
Geachte Kamerleden,
In het laatste weekend van september jongstleden heeft de snorfiets weer drie levens gekost. In Gorinchem (een jongen van 16 jaar), in Lageland (54) en in Zaandam (61). Een paar geparkeerde auto's zijn de enige andere voertuigen die erbij betrokken waren. En dit was dus niet in Amsterdam, maar in een landelijke omgeving. Dit gebeurt regelmatig, de snorfiets is gevaarlijk, vooral voor de berijder. Bijna de helft van alle ernstige letsels onder snorfietsers betreft hoofd- en hersenletsel.
Overal in Europa moet je daarom een helm op als je op de snorfiets rijdt, behalve in Nederland en Slowakije. Nergens is de snorfiets (lees snorscooter) ook zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar. Vooral je hoofd vangt de klappen op als je botst en dat is te zien aan al het ernstige hoofd- en hersenletsel bij gewonde snorscooteraars. Volgens diepteonderzoek van de SWOV had meer dan de helft van de onderzochte snorfietsers hoofdletsel dat gezien de locatie en aard van het letsel beperkt had kunnen worden als de snorfietser een helm had gedragen.
Toch wil men de 700.000 snorfietsers (nog!) niet 'straffen' met een helm, want ze genieten nu zoveel vrijheid met de snorfiets. Een helmplicht maakt een tweewieler minder populair. Dat zagen we in 1975 met de brommer. In reactie daarop is de snorfiets uitgevonden (PDF met Kamerdebat 19-2-1976). De verkeerswetenschappers van de SWOV adviseren net als Nederlandse traumachirurgen-onderzoekers al jaren een algemene helmplicht voor iedereen op een snorfiets. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) (PDF, p 33) dringt hier al jaren op aan. Voor minder dan €100,- heb je al een prima helm die veel doden en blijvend hersenletsel kan voorkomen. Uit onderzoek van de gemeente Amsterdam is ook bekend dat snorfietsers bij een helmplicht overstappen op de gewone fiets. Dat zal nog minder ongelukken geven! Fietser en snorfietser rijden nu allebei gemiddeld 1000 kilometer per jaar in Nederland, ritjes die dus goed te fietsen zijn. In mindere mate zullen snorfietsers uitwijken naar het openbaar vervoer en een paar procent gaat meer autorijden (het parkeren is namelijk duur).
Wij vragen u daarom om een nationale helmplicht voor snorfietsen in te voeren. Een helmplicht is een pennenstreek voor de wetgever en een kleine uitgave voor de snorfietser. De besparingen op hersenletsel, uitvliegende traumahelikopters en levenslang leed bij de overlevers is het ruimschoots waard. De Nederlands Vereniging voor Traumachirurgie, de Nederlands Vereniging voor Neurochirurgie en de Nederlands Vereniging van Revalidatieartsen steunen daarom ook ons verzoek.
Het lijkt misschien een onliberale maatregel: maar we hebben ook ooit ingestemd met de autogordel.
Referenties:
Iedereen die onze kerken niet wil zien veranderen in skaterbanen, stuur ons een bericht en dan gaan we een nationale organisatie starten. Op lokaal gebied zijn we al succesvol.
De commissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft besloten ons petitieverzoek te honoreren en deze in ontvangst te nemen op dinsdag 9 september.
Dank aan alle (toekomstige) ondertekenaars: zonder jullie was de weg naar Den Haag niet gelukt.
Op deze manier krijgt vroeg verlies in de zwangerschap de aandacht en erkenning die het verdient en zijn we hopelijk een stap dichterbij officieel rouwverlof voor dit veelvoorkomende verdriet.
Groet, Fidessa
Fantastisch nieuws over onze prachtige bomen op de Markt in Eersel: ze mogen blijven staan!
Na 2,5 jaar van intensief overleg, talloze e-mails en vele vergaderingen is gisteravond (1 juli 2025) tijdens de gemeenteraadsvergadering een amendement aangenomen waarin het behoud van de bomen wordt gegarandeerd.
Ondanks een teleurstellend participatietraject, uitgevoerd door het ambtelijk apparaat onder leiding van wethouder S.
Kraaijeveld, waarin hardnekkig werd vastgehouden aan het kappen van de bomen, hebben betrokken inwoners, ondernemers en raadsleden vastgehouden aan hun overtuiging. Dat maakt deze uitkomst des te krachtiger.
Onze oprechte dank gaat uit naar de raadsleden van VVD en ESA voor hun inzet en steun. Een speciaal woord van waardering voor Ivonne Cune en Wendy Traa (VVD), die vanaf het begin een sleutelrol hebben gespeeld in het opstellen van het amendement/project. Ook de waardevolle inbreng van Rik Spooren en Frans van der Heijden (ESA) heeft een grote bijdrage geleverd aan dit positieve resultaat. Ook onze boomspecialist Ferry Jansen verdient een applaus voor het toelichten van boomtechnische aspecten binnen de werkgroep.
Samen hebben we laten zien hoe belangrijk betrokkenheid en vasthoudendheid zijn. Op naar een pittoreske en groene markt!
De afschaffing van de goedkope NS-dagkaart voor jongeren heeft grote gevolgen voor schoolexcursies, schrijven docenten Ciarán Kind en Simon van den Broek.
(...)
Want scholen kunnen leerlingen niet verplichten een NS-dalurenabonnement te nemen (ook al is dit gratis), en ook niet om saldo op die kaart te zetten. En de wet verplicht scholen álle leerlingen mee te nemen op schoolexcursies, ook leerlingen met ouders die geen ouderbijdrage kunnen betalen.
Concreet kunnen scholen die excusies voortaan niet meer met de trein organiseren. En met het jongerenticket kostte een excursie voor elke scholier hetzelfde; nu betaalt een scholier uit Meppel voor een museumbezoek in de Randstad een stuk meer dan een scholier uit Amsterdam. (...)
De huidige, tot 50 jaar oude, bomen houden met hun schaduw het park koel. De wortels houden de top laag op zijn plaats.
Het bladerdek houdt vocht in de grond vast en zorgt ervoor dat het gras zelfs in de zomer groen is (elders waar bomen gekapt zijn ligt het gras er in warme zomers verdord bij, en verstuift de grond). Vogels hoor je nu volop. Dit 'opleuken' van het park gaat 75 oude bomen kosten. Grond zal verdrogen. En shovels zullen toplaag beschadigen. Dat is echte reden dat er voor 1.4 miljoen opgehoogd moet worden. Het 'vervangen' door 75 jonge boompjes zal niet helpen.
Afblijven, laat de natuur zijn gang gaan. En bespaar 270 euro per huishouden. Wat linksom of rechtsom door gemeentelijke heffingen wordt betaald. Elk huishouden, ook met lage en minimaal inkomen, betaalt deze verspilling.
Gemeente Hillegom dient dit geld in de reserve te laten en te besteden aan hoge prioriteiten. Zoals bijdrage woningen voor starters, een geconcentreerd huisartsencentrum, onderwijs....
De Aanvlieg route is behandeld en goedgekeurd Na een pauze ingelast te hebben zijn wij blij om mede te delen dat de Aanvlieg route bekend is en goedgekeurd is. Ook krijgen alle Ouders hierover een nieuwsbrief dat deze petitie echt van kracht wordt en daarmee kunnen we dan ook eindelijk gezamenlijk onze digitale stem uitbrengen die gekoppeld is aan een brandbrief die gericht is Afdeling Ruimtelijke ordening en parkeerbeheer.
Binnenkort meer updates !!
Met Vriendelijke groet Mischa de Jong .
Beste ondertekenaars,
Gisteren kleurde de Dordtse binnenstad rood! Een paar duizend betogers lieten zich zien en horen, omdat ze willen dat de Dordtse gemeente zich uitspreekt tegen de genocide in Gaza en omdat ze meer druk op de Israëlische regering eisen.
Morgen wordt de petitie aangeboden aan de Gemeenteraad. Het zou fantastisch zijn als we nog een mooie eindsprint kunnen maken!
Deel de petitie nog één laatste keer met je familie, vrienden en collega's.
En wijs ze er op dat ze hun ondertekening ook moeten BEVESTIGEN via de email die ze daarvoor ontvangen. Anders is de ondertekening NIET geldig!
Bedankt voor jullie steun!
Team Rode Lijn Dordrecht
Dat is de vraag.
Wat zijn de voor en nadelen van zonnebrand. . Die discussie mag best breder belicht worden. . Vandaar deze petitie. . Kinderen mogen in zonkracht 2 onbeschermd de zon in.
Vanaf zonkracht 3 dienen kinderen volgens alle zon communicatie ingesmeerd te worden.
Waar ligt het omslagpunt in tijd ? .