U, de petitionaris

Nieuws

Tekst brandbrief medici

Onderstaande brandbrief wordt namens 130 medici op dinsdag, samen met deze petitie, overhandigd.

Geachte Kamerleden,

In het laatste weekend van september jongstleden heeft de snorfiets weer drie levens gekost. In Gorinchem (een jongen van 16 jaar), in Lageland (54) en in Zaandam (61). Een paar geparkeerde auto's zijn de enige andere voertuigen die erbij betrokken waren. En dit was dus niet in Amsterdam, maar in een landelijke omgeving. Dit gebeurt regelmatig, de snorfiets is gevaarlijk, vooral voor de berijder. Bijna de helft van alle ernstige letsels onder snorfietsers betreft hoofd- en hersenletsel.

Overal in Europa moet je daarom een helm op als je op de snorfiets rijdt, behalve in Nederland en Slowakije. Nergens is de snorfiets (lees snorscooter) ook zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar. Vooral je hoofd vangt de klappen op als je botst en dat is te zien aan al het ernstige hoofd- en hersenletsel bij gewonde snorscooteraars. Volgens diepteonderzoek van de SWOV had meer dan de helft van de onderzochte snorfietsers hoofdletsel dat gezien de locatie en aard van het letsel beperkt had kunnen worden als de snorfietser een helm had gedragen.

Toch wil men de 700.000 snorfietsers (nog!) niet 'straffen' met een helm, want ze genieten nu zoveel vrijheid met de snorfiets. Een helmplicht maakt een tweewieler minder populair. Dat zagen we in 1975 met de brommer. In reactie daarop is de snorfiets uitgevonden (PDF met Kamerdebat 19-2-1976). De verkeerswetenschappers van de SWOV adviseren net als Nederlandse traumachirurgen-onderzoekers al jaren een algemene helmplicht voor iedereen op een snorfiets. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) (PDF, p 33) dringt hier al jaren op aan. Voor minder dan €100,- heb je al een prima helm die veel doden en blijvend hersenletsel kan voorkomen. Uit onderzoek van de gemeente Amsterdam is ook bekend dat snorfietsers bij een helmplicht overstappen op de gewone fiets. Dat zal nog minder ongelukken geven! Fietser en snorfietser rijden nu allebei gemiddeld 1000 kilometer per jaar in Nederland, ritjes die dus goed te fietsen zijn. In mindere mate zullen snorfietsers uitwijken naar het openbaar vervoer en een paar procent gaat meer autorijden (het parkeren is namelijk duur). 

Wij vragen u daarom om een nationale helmplicht voor snorfietsen in te voeren. Een helmplicht is een pennenstreek voor de wetgever en een kleine uitgave voor de snorfietser. De besparingen op hersenletsel, uitvliegende traumahelikopters en levenslang leed bij de overlevers is het ruimschoots waard. De Nederlands Vereniging voor Traumachirurgie, de Nederlands Vereniging voor Neurochirurgie en de Nederlands Vereniging van Revalidatieartsen steunen daarom ook ons verzoek.

Het lijkt misschien een onliberale maatregel: maar we hebben ook ooit ingestemd met de autogordel.

Referenties:

  • Leijdesdorff et al. Injury Pattern, Hospital Triage, and Mortality of 1250 Patients with Severe Traumatic Brain Injury Caused by Road Traffic Accidents. J of Neurotrauma 2014
  • Leijdesdorff et al. Ongelukken met gemotoriseerde tweewielers. Ned Tijdschrift v Geneeskunde 2012
  • Leijdesdorff et al. Injury pattern, injury severity, and mortality in 33,495 hospital-admitted victims of motorized two-wheeled vehicle crashes in The Netherlands. J Trauma Acute Care Surg. 2012
  • Davidse et al. Snorfietsongevallen op het fietspad: Hoe ontstaan ze en hoe zijn ze te voorkomen? SWOV Rapport 2017
  • CBS Factsheet fiets 2015
  • World report on road traffic injury prevention: summary. World Health Organization, Geneva 2004
07-12-2018 | Petitie Helmplicht voor snorfiets

Nieuwe weblink crowdfunding,;donatieverzoek: als u wilt bijdragen aan verder acties

Wilt u ons financieel steunen met een donatie om juridische actie en onderzoek te kunnen bekostigen tegen onrechtmatige aspecten van sloop en bouw op de werf aan Hoogte Kadijk 145B, het nieuwbouwproject, middelhoogbouw, waarmee deze werf op de hoek van de Nieuwevaart en Entrepotdoksluis tegenover de Oosterkerk nu zal worden volgebouwd? Hiertoe vindt u hier ons nieuw online donatieverzoek. Het oude donatieverzoek was maar één maand geldig; functioneert nu niet meer.

https://www.ing.nl/payreq/m/?trxid=XZdWKakYTjQsGoeG8SHLMb7YffZWCGjV

Crowdfunding griffierecht bouwproject HK 145B; startbedrag ingevuld: €0,01. Het bedrag kunt u zelf aanpassen.

+Lees meer...

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw steun!

Bankrekeningnummer: NL65 INGB 0006 5262 71 ten name van de Stichting Buurtorganisatie 1018. Uw hulp deze buurtbelangen te behartigen is waardevol.

Helpt u ons bij instellen van beroep en doen van onderzoek tot dit doel met een donatie in de crowdfundingskas in beheer bij Stichting Buurtorganisatie 1018?

Zijn er ingenieurs, bouwdeskundigen, omgevingsjuristen, journalisten en andere sympathisanten, die ons met hulp en expertise willen steunen, advies geven?

ARCHEOLOGISCH ONDERZOEK PAS IN OKTOBER 2024 BIJ DIEPER GRAVEN OP DE WERF

De afdeling Erfgoed Amsterdam, Monumenten & Archeologie, laat pas in oktober 2024 door archeologen bodemonderzoek doen op de werf aan Hoogte Kadijk 145B en het graafwerk begeleiden, overzien, als de bouwers nog dieper grond uitgraven.

Alleen daarin zoeken archeologen naar vondsten uit de geschiedenis van de werf.

Dan worden nog diepere bouwgaten gegraven voor de 12 grote betonnen poeren (elk 3,3 x 3,3 m oppervlak en 1,5 m.

+Lees meer...

hoog), die 6 metalen portalen gaan dragen, die het Werfgebouw (42,5 x 15 m opp, 21.5 tot 22,5 m hoog) optillen en zullen torsen. Die portalen worden 4,5 tot 6,5 m. hoog om het hoogteverschil van de neerwaarts lopende helling op te vangen. ALS er tenminste een nieuwe schuine helling komt.

Een Voorhuis (16 x 16 m. opp. ,10 m hoog; zwarte gevel) komt aan de straatzijde.

96 HEIPALEN STRAKS DE GROND IN ONDER WERF AAN HOOGTE KADIJK 145B

Totaal 96 heipalen (grout; schroefboortechniek) gaan de grond in onder de werf: 12 x 5 ( 5 onder elke betonnen poer) = 60 onder het Werfgebouw. Onder het Voorhuis komen 36 heipalen, in kern- en beschermingszone van de Hoogte Kadijk.

Is dit versterking of aantasting van de dijk als 'verholen', primaire waterkering?

Graag komen wij in contact met archeologen en ingenieurs voor deskundig advies

SLOOP EN AFGRAVEN OP DE WERF AL VOLTOOID; ZONDER ARCHEOLOGISCH ONDERZOEK

De oude, lage bedrijfsgebouwen op de werf, met de houten loods, zijn sinds 8 juli 2024 al gesloopt, de gehele scheepshelling is totaal afgebroken en de hele werf is nu al afgegraven tot een diepe bouwput. Maar archeologen van M&A zijn hierbij nog niet betrokken, tegen de Planregels in van Bestemmingsplan Hoogte Kadijk 145B van de Raad : Artikel 6 (Waarde Archeologie 1) en 7 (Waarde Archeologie 2).

HIJSKRAAN op de weg op 29 en 30 juli 2024: tijdelijke stremming van verkeer

Maandag 29 en dinsdag 30 juli 2024 staat een hijskraan tijdelijk op de straat voor de werf op de Hoogte Kadijk 145B om op het werfterrein een nog veel grotere hijskraan op te bouwen.

+Lees meer...

Daarna gaat de Hoogte Kadijk weer voor verkeer open.

Geen kosten bij betalingsregeling

Infomedics brengt geen kosten meer in rekening bij een betalingsregeling.

goed nieuws update

Hier volgt een goed nieuws update. Naast gedeputeerde Freek Rebel is de verantwoordelijke gedeputeerde Ruitenberg zelf ter plaatse geweest om de situatie op de Bergsche Maasdijk te aanschouwen.

+Lees meer...

Op 6 december 2023 informeerde Ruitenberg de Staten al in de vergadering dat een fietspad langs de Bergsche Maasdijk op de lijst zou komen. Deze zomer heeft het college van gedeputeerden woord gehouden. De aanleg van een nieuw fietspad is mede te danken aan de financiële steun die de Gemeente Zalbommel toegezegd heeft. De bomen langs de dijk zijn niet gekapt. Daar volgt nog een nieuw besluit over. De provincie gaat in 2025 het gewone onderhoud zonder fietspad aan de N831 tussen Well en Heusden uitvoeren. De realisatie van het fietspad volgt later. Bergsche Maasdijk Veilig is na jarenlange lobby verheugd over deze ontwikkelingen en blijft het op de voet volgen.

KLM Groep: tegenvallend resultaat door hoge kosten

KLM zegt maatregelen te moeten nemen om de hoge kosten te beperken naar aanleiding van de halfjaar cijfers. Bij SchipholWatch leest u:

  • hoge personeelskosten,
  • tekorten aan technische medewerkers en piloten,
  • vliegtuigen die niet allemaal inzetbaar zijn,
  • lange levertijden van onderdelen en niet-optimaal gevulde vliegtuigen

"Er wordt op dit moment immers helemaal niets verdiend aan al die vluchten, terwijl de kosten steeds verder oplopen en de beurskoers simultaan ongekende dieptes induikt."

en de voorspellingen:

  • lage beurskoers maakt het lastig voor AFKL om ‘vers geld’ aan te trekken
  • aankopen van nieuwe vliegtuigen wordt zo schier onmogelijk
  • waardoor het bedrijf is aangewezen op de dure leasemarkt
  • leningen van banken duurder.
25-07-2024 | Petitie Stop KLM, belast overstappers

Joods Archief Blasiusstraat, Amsterdam

Als u gaat naar https://www.joodsmonument.nl en in het zoekveld: Blasiusstraat, Amsterdam invoert ziet u de registraties van alle joden die in de straat gewoond hebben..

huidige status en Vergadering VVE Geuzenhof I op 24-07-2024 om 19u

Beste bewoner van de Geuzenkade,

De gemeente vordert langzaam met de aanleg van de woonboten-steiger aan de Geuzenkade. Wij zijn nog steeds in afwachting van de aanvraag van de omgevingsvergunning door de gemeente, tot die tijd kunnen wij officieel geen bezwaar maken tegen deze procedure.  Wij willen nu de VVE van de eigenaren van de Geuzenhof I hier ook bij verzoeken deel te nemen aan ons verzet tegen de woonboten en daarbij hebben wij dit als agendapunt laten opnemen in de vergadering van de VVE.

+Lees meer...

Helaas is dit allemaal op zeer korte termijn tot stand gekomen en vindt deze vergadering vanavond plaats om 19.00u in het Dorpshuis in de Cabralstraat 1.  Mocht dit bericht jou op tijd bereiken en wil je graag op de hoogte zijn van deze vergadering en hier ook je stem laten gelden, kom dan vanavond ook. 

met vriendelijke groet, de buurtcommissie 'Geen Woonboten aan de Geuzenkade'.