Onderstaande brandbrief wordt namens 130 medici op dinsdag, samen met deze petitie, overhandigd.
Geachte Kamerleden,
In het laatste weekend van september jongstleden heeft de snorfiets weer drie levens gekost. In Gorinchem (een jongen van 16 jaar), in Lageland (54) en in Zaandam (61). Een paar geparkeerde auto's zijn de enige andere voertuigen die erbij betrokken waren. En dit was dus niet in Amsterdam, maar in een landelijke omgeving. Dit gebeurt regelmatig, de snorfiets is gevaarlijk, vooral voor de berijder. Bijna de helft van alle ernstige letsels onder snorfietsers betreft hoofd- en hersenletsel.
Overal in Europa moet je daarom een helm op als je op de snorfiets rijdt, behalve in Nederland en Slowakije. Nergens is de snorfiets (lees snorscooter) ook zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar. Vooral je hoofd vangt de klappen op als je botst en dat is te zien aan al het ernstige hoofd- en hersenletsel bij gewonde snorscooteraars. Volgens diepteonderzoek van de SWOV had meer dan de helft van de onderzochte snorfietsers hoofdletsel dat gezien de locatie en aard van het letsel beperkt had kunnen worden als de snorfietser een helm had gedragen.
Toch wil men de 700.000 snorfietsers (nog!) niet 'straffen' met een helm, want ze genieten nu zoveel vrijheid met de snorfiets. Een helmplicht maakt een tweewieler minder populair. Dat zagen we in 1975 met de brommer. In reactie daarop is de snorfiets uitgevonden (PDF met Kamerdebat 19-2-1976). De verkeerswetenschappers van de SWOV adviseren net als Nederlandse traumachirurgen-onderzoekers al jaren een algemene helmplicht voor iedereen op een snorfiets. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) (PDF, p 33) dringt hier al jaren op aan. Voor minder dan €100,- heb je al een prima helm die veel doden en blijvend hersenletsel kan voorkomen. Uit onderzoek van de gemeente Amsterdam is ook bekend dat snorfietsers bij een helmplicht overstappen op de gewone fiets. Dat zal nog minder ongelukken geven! Fietser en snorfietser rijden nu allebei gemiddeld 1000 kilometer per jaar in Nederland, ritjes die dus goed te fietsen zijn. In mindere mate zullen snorfietsers uitwijken naar het openbaar vervoer en een paar procent gaat meer autorijden (het parkeren is namelijk duur).
Wij vragen u daarom om een nationale helmplicht voor snorfietsen in te voeren. Een helmplicht is een pennenstreek voor de wetgever en een kleine uitgave voor de snorfietser. De besparingen op hersenletsel, uitvliegende traumahelikopters en levenslang leed bij de overlevers is het ruimschoots waard. De Nederlands Vereniging voor Traumachirurgie, de Nederlands Vereniging voor Neurochirurgie en de Nederlands Vereniging van Revalidatieartsen steunen daarom ook ons verzoek.
Het lijkt misschien een onliberale maatregel: maar we hebben ook ooit ingestemd met de autogordel.
Referenties:
Afgelopen donderdag viel de beslissing: gemeente Maashorst zet de opvang van vluchtelingen voort! Ondanks de negatieve sentimenten van de afgelopen weken heeft de gemeenteraad standvastig haar verantwoordelijkheid genomen. Een inspirerend voorbeeld voor andere gemeentes!
Om een beter beeld te krijgen van deze belangrijke dag, heeft EenVandaag een uitgebreide reportage gemaakt.
Hierin delen de burgemeester en enkele raadsleden hun ervaringen over de intensieve afgelopen weken. link naar eenvandaag reportage
Hartelijk dank voor uw steun en betrokkenheid bij deze petitie!
Goedemorgen allen, Onze petitie is bijna 700 maal getekend. Dat is goed maar het kan nog beter.
Schaken familie, vrienden, collega's, buren en kennissen in om onze petitie te tekenen. Dan blijft de zwemsport in Dordrecht hopelijk betaalbaar
De petitionaris van de petitie Oproep aan de Regering: geef een luid en duidelijk signaal aan Israël vraagt u de petitie te ondertekenen.
"Het bombarderen en uithongeren van onschuldige burgers moet stoppen!"
Wilt u deze of een andere petitie ook aandacht geven hier?.
We zijn live! De petitie tegen het schrappen van de standaard chlamydia-test is nu online. Help mee door te tekenen en te delen — samen zorgen we dat vrouwen beschermd blijven!.
Er is momenteel een PAUZE ingelast naar aanleiding van verschillende Taxi bedrijven het blijkt dat dat er een miscommunicatie is ontstaan tussen de school Olivijn en de vermelde Taxi bedrijven! Maar wees gerust er worden zsm gesprekken gevoerd dit weer in de goede banen te leiden. Ik stop deze petitie niet maar is wel even in de pauze stand ! Als er weer getekend mag worden hoort u dit via school en hier!
Met Vriendelijke groet Mischa de Jong .
Hart van Nederland heeft laten weten géén interesse te hebben in de petitie voor minister Faber.
30.000+ ondertekeningen? Geen item waard. Maar als er óók maar iemand tegen is, staan de camera’s wél paraat.
Objectieve journalistiek of toch gewoon politiek gekleurde voorkeur?.
We zitten inmiddels op meer als dertigduizend ondertekeningen en dat is geweldig. Maar de media? Die zwijgt.
Geen reactie van NOS, RTL Nieuws, Hart van Nederland of andere grote zenders. Terwijl een linkse tegenpetitie wél alle aandacht krijgt. Dit is onacceptabel. Het geluid van duizenden mensen die wél vertrouwen hebben in minister Faber verdient óók gehoord te worden.
Daarom roep ik jullie op: help mee! ➡️ Tag de grote media op X (Twitter), Facebook, Instagram – overal waar je actief bent. ➡️ Maak meldingen, stuur berichten, deel de link van deze petitie. Je kunt ook formulieren op hun website invullen door te zoeken naar de zender + redactie.
Samen maken we geluid. Samen zorgen we dat rechts ook gezien en gehoord wordt. Laat je stem niet alleen horen door te tekenen — maak ook lawaai.
Dank jullie wel!
De petitie gaat vooral over de te dure hoge woontorens die leiden tot onbetaalbare kamers en woningen, maar de Stedenbouwvisie gaat over meer. Ook over extreem dicht op elkaar bouwen en zodoende minder groen per woning en minder ruimte voor voorzieningen (zoals sport, cultuur, ontmoeting, zorg).
Tegelijkertijd merken we dat veel Utrechters niet aanslaan op een petitie die het alleen maar lijkt te hebben over hoe hoog er wel of niet gebouwd kan worden in de stad. Vandaar dat we de petitie willen vernieuwen, dat bredere verhaal erin opnemen en dus binnenkort opnieuw gaan starten. Iedereen die al getekend heeft zullen we dan vragen dat toch nog een keer te doen bij de vernieuwde petitie.