Onderstaande brandbrief wordt namens 130 medici op dinsdag, samen met deze petitie, overhandigd.
Geachte Kamerleden,
In het laatste weekend van september jongstleden heeft de snorfiets weer drie levens gekost. In Gorinchem (een jongen van 16 jaar), in Lageland (54) en in Zaandam (61). Een paar geparkeerde auto's zijn de enige andere voertuigen die erbij betrokken waren. En dit was dus niet in Amsterdam, maar in een landelijke omgeving. Dit gebeurt regelmatig, de snorfiets is gevaarlijk, vooral voor de berijder. Bijna de helft van alle ernstige letsels onder snorfietsers betreft hoofd- en hersenletsel.
Overal in Europa moet je daarom een helm op als je op de snorfiets rijdt, behalve in Nederland en Slowakije. Nergens is de snorfiets (lees snorscooter) ook zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar. Vooral je hoofd vangt de klappen op als je botst en dat is te zien aan al het ernstige hoofd- en hersenletsel bij gewonde snorscooteraars. Volgens diepteonderzoek van de SWOV had meer dan de helft van de onderzochte snorfietsers hoofdletsel dat gezien de locatie en aard van het letsel beperkt had kunnen worden als de snorfietser een helm had gedragen.
Toch wil men de 700.000 snorfietsers (nog!) niet 'straffen' met een helm, want ze genieten nu zoveel vrijheid met de snorfiets. Een helmplicht maakt een tweewieler minder populair. Dat zagen we in 1975 met de brommer. In reactie daarop is de snorfiets uitgevonden (PDF met Kamerdebat 19-2-1976). De verkeerswetenschappers van de SWOV adviseren net als Nederlandse traumachirurgen-onderzoekers al jaren een algemene helmplicht voor iedereen op een snorfiets. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) (PDF, p 33) dringt hier al jaren op aan. Voor minder dan €100,- heb je al een prima helm die veel doden en blijvend hersenletsel kan voorkomen. Uit onderzoek van de gemeente Amsterdam is ook bekend dat snorfietsers bij een helmplicht overstappen op de gewone fiets. Dat zal nog minder ongelukken geven! Fietser en snorfietser rijden nu allebei gemiddeld 1000 kilometer per jaar in Nederland, ritjes die dus goed te fietsen zijn. In mindere mate zullen snorfietsers uitwijken naar het openbaar vervoer en een paar procent gaat meer autorijden (het parkeren is namelijk duur).
Wij vragen u daarom om een nationale helmplicht voor snorfietsen in te voeren. Een helmplicht is een pennenstreek voor de wetgever en een kleine uitgave voor de snorfietser. De besparingen op hersenletsel, uitvliegende traumahelikopters en levenslang leed bij de overlevers is het ruimschoots waard. De Nederlands Vereniging voor Traumachirurgie, de Nederlands Vereniging voor Neurochirurgie en de Nederlands Vereniging van Revalidatieartsen steunen daarom ook ons verzoek.
Het lijkt misschien een onliberale maatregel: maar we hebben ook ooit ingestemd met de autogordel.
Referenties:
Er komen steeds nieuwe ondertekeningen bij. Inmiddels staat de teller op 225.
Het is duidelijk: Ede steunt de petitie voor een kunstijsbaan. Ede wil snel kunnen schaatsen.
https://www.mooisonenbreugel.nl/algemeen/algemeen/42114/burgerinitiatief-pleit-voor-plaatsing-baileybrugmonument-bij- .
De petitie is aangeboden aan de burgemeester van Son en Breugel. Dank voor uw stem! Binnenkort zal er wellicht meer actie nodig zijn.
Zwemvereniging Splash houdt u op de hoogte, als u bent ingeschreven
Op 2 december hadden we een prachtige presentatie voor het burgerinitiatief In het Vestzaktheater in Son. Er waren ongeveer 80 belangstellenden.
Ik mag melden dat het onderwerp echt leeft en er is een grote belangstelling. Het aantal handtekeningen loopt op naar 800. Help om er nog veel meer van te maken en stuur de petitie door. Heb je contacten in Amerika of Engeland. Breng hen op de hoogte
De petitie is een groot succes. Zonder noemenswaardige campagne binnen een week 585 ondertekenaars, waarvan méér dan 350 uit de gemeente Ede.
We kunnen daarmee vragen om Inwoneragendering en daarmee is een van onze doelen bereikt.
Naar aanleiding van klachten vanuit omwonenden, hebben D66 en het CDA een gezamenlijke motie ingediend. Deze motie vraagt het college van burgemeester en wethouders om een plan van aanpak op te stellen om de verkeersveiligheid op de Eindhovenseweg en Nieuwendijk te verbeteren.
Deze motie staat op de agenda om tijdens de raadsvergadering van 8 december besproken te worden.
De raadsvergadering begint om 19:30 en is openbaar toegankelijk, of te volgen via een livestream (link onderstaand).
Hartelijk dank aan eenieder die tot nu toe getekend heeft. We gaan op dit moment naar ruim 700 handtekeningen. en het streven is enkele 1000-den Daarom de vraag om de petitie verder te verspreiden Graag bereiken we ook buitenlanders en in het bijzonder veteranen en familie
We hebben en mooie presentatie kunnen geven in het Vestzaktheater in Son
Make this petition large, huge, enormous ..
Vandaag in het nieuws: Meer doden in het verkeer verwacht, vooral onder fietsers en ouderen.
Maar als de e-bike niet langer als fiets wordt gezien dan zijn er plots veel minder gewonden onder de fietsers. De fiets als categorie wordt dan met een klap veel veiliger.
Als de fietspaden dan ook exclusief zijn voor fietsers tenzij het (brede) bromfietspaden zijn, dan zijn er ook minder conflicten tussen fietsers en e-bikes. Ook goed voor de veiligheid.
E-bikes worden er dan niet per se veiliger door. Rijbewijs, technische keuring en misschien helmplicht kan helpen. Maar net als de bromfiets is en blijft het onveiliger dan zelf trappen met een lage gemiddelde snelheid