U, de petitionaris

Nieuwtjes

Rathenau Instituut: Petities.nl levert burger meeste op als inspraaktraject

Via RTL Nieuws en NRC kreeg een onderzoek van het Rathenau Instituut naar 'burgerinspraak via digitale weg' aandacht. In veel gevallen wordt niet aan de eisen voldaan, maar bij Petities.nl is de burger wel voldaan zegt onderzoekster Iris Korthagen.

Wij streven er dan ook naar dat petities een antwoord krijgen, een belangrijke eis. Dat lukt vooral goed als gemeenten meedoen op Petities.nl met een petitieloket en een actief meewerkende griffie die goed in de gaten houdt of petities naar de gemeenteraad gaan en antwoord krijgen.

Vraag uw gemeente of ze ook een petitieloket neemt!. Ook de griffie van de Tweede Kamer zou mee moeten doen.

Onderzoekt u dit namens uw gemeente? Neem dan contact op met de leverancier van uw raadsinformatiesysteem. Die kan u goed helpen met het opnemen van petities in het werkproces voor de griffie. Zie ook de griffiers.nl-nieuwsbrief van 1 december 2017.

Het Rathenau Instituut doet 6 aanbevelingen in een 'bericht aan het parlement'.

  1. Verbind het proces aan een concrete agenda of besluit.
  2. Wees helder over het proces en doel.
  3. Geef feedback aan de deelnemers.
  4. Doe meer dan handtekeningen verzamelen.
  5. Mobiliseer op maat: online en offline.
  6. Herhaal en verbeter.

Zo gaat Petities.nl hiermee om:

  • Verbind het proces aan een concrete agenda of besluit

Met hulp van griffie (als de gemeente mee doet) wordt een petitie verbonden aan een vergadering of besluit dat gaat over het onderwerp van de petitie.

  • Wees helder over het proces en doel

Het doel van een petitie is een antwoord krijgen op de vraag in de petitie. De vorm van de vraag is vrij en in reactie op die vraag kunnen er allerlei acties volgen: crowdfunding, organiseren, belanghebbenden dialoog, klankbord-groep, van alles.

  • Geef feedback aan de deelnemers.

Het antwoord op een petitie gaat per e-mail naar alle ondertekenaars. Gegarandeerd als er een aangesloten griffie is, maar met hulp van de petitionaris soms ook zonder.

  • Doe meer dan handtekeningen verzamelen

Na het bevestigen van een ondertekening worden er extra vragen gesteld aan de ondertekenaar. Ongeveer 10% gaat daar op in (donatie, meehelpen)

  • Mobiliseer op maat: online en offline

Vooral lokale petities hebben vaak ook een fysieke component. Langs de deuren, op straat, etc. Dit is aan de petitionaris en ondertekenaars.

  • Herhaal en verbeter

Sinds 2005. Meer dan 10.000 petities.

11-01-2018

We sluiten de digitale petitie op 25-01-2019 , in plaats van 30-01-2019.

We sluiten de digitale petitie op 25-01-2019 , in plaats van 30-01-2019. We richten ons aankomende tijd met behulp van enkele aardige mensen op de huis aan huis petitie. Wilt u al het nieuws blijven volgen omtrent deze petitie ?

Ga dan naar onze blog: https://woonstichtinggendtmotblieve.blogspot.com.

3D visualisaties Viaduct Noorderdreef

op en af stappen

op een kort stukje 3 stoplichten.., en het is al een hele steile heuvel momenteel en dan is het op en afstappen erg lastig om weer op gang te komen en ook het wachten voor 3 afslaande wegen is soms te lang. Tevens houden de brommers en scooters totaal geen rekening met gewone fietsers. Voorheen wel 4 a 5 mogelijkheden om van Almere- Haven naar Stad te komen en nu 2...met een grote omweg of helling proef. Mocht het busstation het Oor zo hoog komen te liggen en de fiets route zo blijven via het Atlantis Strand dan hoop ik dat er weer een FIETS TUNNEL komt. of een andere route van Haven naar Stad. Veel wegen zijn omgelegd en gesloten en dit misschien tijdelijk maar voor mij en vele bewoners slopend en vermoeiend . Terwijl het vroeger fijn rechtstreeks fietsen was. .

voor en tegens Nationaal Zorgfonds

23-01-2019 | Petitie Nationaal Zorgfonds

facebook Nationaal Zorgfonds

23-01-2019 | Petitie Nationaal Zorgfonds