Momenteel is de enige optie van de rechthebbende en (vermeend) inbreukmaker, als ze er onderling niet uitkomen, het dossier voorleggen aan de rechter. Kosten lopen dan voor beide partijen op en ons rechtssysteem wordt overspoeld met fotoclaims. Een rechter toetst alleen de punten die ingebracht worden waardoor je zonder inschakeling van een gespecialiseerde jurist bijna altijd verliest. Voor de rechthebbende is het een routineklus, voor de (vermeend) inbreukmaker niet. Er wordt misbruik gemaakt van de kennis-ongelijkheid.
Uit de brandbrief van NVF: "Mogelijkheden te creëren om een vereenvoudigde procedure te voeren in daadwerkelijke zeer eenvoudige, niet bewerkelijke zaken." In feite vragen we de minister hetzelfde:
Een commissie waar beide partijen een sommatiebrief aan voor kunnen leggen. De commissie controleert of het daadwerkelijk een inbreuk is en of de onderbouwing van de schade klopt. Blijkt het geen inbreuk of is er geen schade dan betaalt de rechthebbende de leges. Overvraagt de rechthebbende dan betaalt hij (een deel van) de leges. In alle andere gevallen betaalt de inbreukmaker de leges. Dat komt bovenop het toegewezen schadebedrag waardoor het als een boete gezien kan worden waar een preventieve werking vanuit gaat. Het is vergelijkbaar met een huurcommissie of de wet Mulder. Mocht een van de partijen het niet eens zijn met de uitkomst dan kan het alsnog aan de rechter voorgelegd worden.
Er is verse jurisprudentie gepubliceerd waar de aansluiting bij de tarieven van Stichting Foto Anoniem goed betwist is en waar opslagen voor ontbreken naam en verminking van tafel zijn geveegd.
Uit het vonnis: "Hij bestrijdt dat aansluiting gezocht moet worden bij de tarievenlijst van Stichting Foto Anoniem en wijst daarvoor op de tarieven die [eiseres] hanteert…" "Onweersproken is gebleven dat [gedaagde] [eiseres] heeft verzocht om een setje foto’s met daarin haar logo voor plaatsing op social media. [eiseres] heeft aan dat verzoek geen gehoor gegeven. [gedaagde] mocht daar naar het oordeel van de kantonrechter redelijkerwijze uit afleiden dat [eiseres] geen bijzonder belang hechtte aan het vermelden van haar naam bij iedere openbaarmaking op de Facebookpagina’s." "Het moet bij verminking of misvorming gaan om ‘een aantasting van dat werk die tot reputatieschade kan leiden'…"
Je kunt met dit vonnis de opgeklopte schade gemotiveerd betwisten.
Dank voor alle ondertekeningen tot op heden. Mocht je hem nog willen aanpassen, klik opnieuw op de link die je kreeg in de e-mail ter bevestiging. Heb je die e-mail niet meer? Teken opnieuw en je krijgt die e-mail weer.
We hopen dat meer mensen hun ervaring met een onredelijke fotoclaim onder deze petitie willen delen! Liefst met naam van de auteursrecht-trol.
Wat doet de burger buiten de verkiezingen om van zich te laten horen? Dat was een vraag in het Lokaal Kiezersonderzoek 2022. Het ondertekenen van een petitie staat op 2 na contact met een ambtenaar.
Belangrijk om op te merken is dat het, na de petitie, heel belangrijk is om als actiegroep contact te zoeken met journalisten en intensief in contact te zijn met politiek en ambtenarij. Dat is lastig in je eentje, maar als groepje sta je sterk, hou je het vol en blijf je gemotiveerd. Een petitie kan ook makkelijk een actiegroepje worden, evengoed zonder dat je er veel omkijken naar hebt. Begin in ieder geval een petitie, want het is niet zeker of die aanslaat.
Ook werd in het Lokaal Kiezersonderzoek gevraagd welke vormen van 'participatie' zinnig zijn. Ook degenen die (nog) niets hadden gedaan konden daar dus antwoord op geven.
"Aan een inspraakavond bezoeken of een petitie tekenen, kent 42% redelijk veel zin toe, contact leggen met een gemeenteraadslid acht 38% zinvol, voor deelnemen aan een actiegroep is dit 31% en voor contact opnemen met een ambtenaar 25%."
Lees verder in De Staat van het Bestuur 2022: openbaar bestuur in crisistijd.
Beste allemaal,
Aankomende donderdag (23-03-2023) wordt onze petitie behandeld als agendapunt in de gemeenteraadscommissie. Mocht u hierbij aanwezig zijn dan is dat uiteraard mogelijk.
De vergadering wordt gehouden in het oude stadhuis en begint om 10:00 uur. Het standplaatsenbeleid is agendapunt 8. U kunt de vergadering donderdag ook online bijwonen: https://direc.to/imGR.
De Rondetafelgesprekken van de gemeente Blaricum op dinsdag 21 maart 2023 is volledig gewijd aan de uitbreidingsplannen van AH. De RTG begint om 20 uur in het gemeentehuis aan de Kerklaan..
Inmiddels heeft de gemeente Ommen afgelopen woensdag 15 maart 2023, op de 1e dag van het broedseizoen, rondom de vistrap in Junne alle bomen gekapt en struiken verwijderd.
Omwonenden hebben de kap nog 2 dagen tegen kunnen houden door het indienen van een handhavingsverzoek bij de Provincie Overijssel. Tegen alle verwachtingen in gaf de Provincie toestemming aan de gemeente Ommen om op de 1e dag van het broedseizoen alsnog te gaan kappen.
Volgens een door de gemeente ingehuurde ecoloog zouden er ter plekke geen (broedende) vogels aanwezig zijn. De Provincie heeft haar besluit daarop gebaseerd zonder zelf op locatie onderzoek te doen en is volledig voorbijgegaan aan de argumenten vanuit de buurtschap Junne om de kap tegen te houden.
Aangezien de Provincie Overijssel haar besluit pas dinsdagmiddag 14 maart jl. rond 17.00 uur aan de buurtbewoners heeft gestuurd (de gemeente was al eerder die middag geïnformeerd) lukte het voor de omwonenden niet meer om voor het donker werd zelf een ecoloog in te schakelen en onderzoek te laten doen. En daarmee klem gezet door Provincie en Gemeente…
Wat de ochtend daarop volgde was een zinloze kaalslag nu voor de bouw van de brug het oordeel van de Raad van State moet worden afgewacht. De gemeente handelde daarmee in strijd met haar eigen toezeggingen naar de omwonenden toe, zoals te lezen op de website van de gemeente Ommen:
"Gemeente Ommen wacht afhandeling juridische procedures af
Gemeente Ommen had de verwachting dat in 2021 de nieuwe brug over de Vecht gebouwd kon worden. Dit is niet mogelijk gebleken, door bezwaren op de Omgevingsvergunning en de Watervergunning. Gemeente Ommen wacht eerst de afhandeling hiervan af, voordat gestart wordt met de bouw van een nieuwe brug. Het is nog niet bekend wanneer die behandeling gereed is, hiervoor is de gemeente Ommen afhankelijk van de Rechtbank Zwolle (en eventueel Raad van State).”
Een van de mooiste plekjes van Junne is teloor gegaan en het vertrouwen van de burger in de overheid (gemeente en provincie) is daardoor beschadigd....
Uw steun voor deze petitie blijft dan ook nodig om de bouw van deze zware 60 tons brug in dit mooie buurtschap (Natura2000), het verdwijnen van de prachtige vistrap en de geplande bomenkap van nog eens zo'n 70 bomen rondom de huidige monumentale brug/stuw tegen te kunnen houden. Deelt u dit bericht, zodat ook anderen onze petitie ondertekenen? Alvast hartelijk dank voor uw steun!
Zijn er beleidsinstrumenten voor een duurzamer gebruik van medicatie? Jazeker: het Centraal Plan Buro en het Plan Buro Leefomgeving geven in een recent rapport een overzicht van het ontwerp, de werking en de effecten van de Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (UPV), zowel in theorie als in de beleidspraktijk. UPV is een beleidsbenadering waarin de verantwoordelijkheid van producenten wordt uitgebreid tot na het einde van de levensduur van een product.
Het omvat een divers palet aan beleidsinstrumenten met als doel producenten verantwoordelijk te maken — in financiële, en soms ook in organisatorische zin — voor de inzameling, sortering en verwerking van afgedankte producten. Het overdragen van verantwoordelijkheid gebeurt om een verhoogde inzameling en meer circulaire afvalverwerking mogelijk te maken. In dit achtergronddocument analyseren we de effectiviteit van UPV op afvalbeheer, op recycling en de markt voor secundair grondstoffen, en op het milieuvriendelijk ontwerp van producten oftewel ecodesign. Hiertoe hebben we een beoordeling gemaakt van de beschikbare literatuur, en interviews gehouden met stakeholders. Complementair aan dit rapport publiceren drie case studies naar specifieke productgroepen, te weten batterijen, autowrakken, en ongebruikte medicijnen (Tijm et al., 2021) UPV is een veelgebruikt onderdeel van het transitiebeleid naar een circulaire economie, zowel in Nederland als in de rest van de EU.
Beste ondertekenaars van de petitie, op woensdag 8 maart (internationale vrouwendag) heb ik met de burgemeester en de vrouwelijke wethouders uit het college, de gedenktegel mogen onthullen. Op de Grote markt in Schiedam is nu een permanente herinnering voor Neeltje Andries en Marytje Arendsdr.
Ik wil u via deze weg bedanken voor het ondertekenen van de petitie.
De petitie is gesloten. Dankjewel voor jullie steun! Komende donderdag, 23 maart worden alle handtekeningen aangeboden aan de gemeente West Maas en Waal..
Lieve vrienden,
Woensdagavond 29 maart om 21 uur wordt tijdens de raadstafel bij de Gemeente Deventer gesproken over de komst van de McDonalds in de Keizerstraat. Wij zullen die avond ook de petitie tegen de komst van de derde McDonalds in Deventer aan de Gemeente overhandigen.
De raadstafel is openbaar voor publiek, dus wij nodigen je uit om hierbij aanwezig te zijn. De Gemeente Deventer is er voor haar inwoners.
En met bijna 13.000 handtekeningen moet het niet zo zijn dat de lobby van internationale fastfoodketen McDonalds onze stem gaat overschreeuwen.
Deel in de tussentijd de petitie nog met al je contacten. En laat 29 maart ook jouw stem nog duidelijk horen tijdens de raadstafel! Alleen samen maken we het verschil!
We zien je dan!
Initiatiefgroep Petitie tegen McDonalds