U, de petitionaris

Nieuws

Gesprek met gemeente op 8 januari j.l.

Op woensdag 8 januari j.l. zijn we met een kleine groep (5 mensen) op kantoor langsgegaan bij Jessica Ter Maat, de omgevingsmanager van het gemeentelijk ingenieursbureau. Aan dat gesprek nam ook Harm Elgersma deel, de beheerder van de 3.000 woonboten namens de gemeente, verantwoordelijk voor het verplaatsen van de woonboten van de Da Costakade.

Wij hebben daar nogmaals mondeling onze bezwaren kenbaar gemaakt en alternatieve locaties besproken en daarbij zo goed mogelijk de huidige bezwaren vertolkt zoals die tot nu toe door jullie, de buurtbewoners aan ons zijn overgebracht.

Wij zien nog de notulen van dit gesprek tegemoet alsmede de aanpassingen op de vorige notulen en antwoorden op de vragen die wij bij de vorige meeting hebben gesteld. E.a. is in behandeling en komt z.s.m. onze (en dan ook jullie) kant op.

Jessica zei dat een eventuele nieuwe voorlichtingsavond voor de bewoners zoals toegezegd bij de eerste bewonersavond, niet eind januari plaats zal vinden, maar ergens later in het eerste kwartaal. Bewoners van andere alternatieve locaties hebben ook bezwaren geuit tegen het plaatsen van woonboten op hun locatie en de gemeente neemt hun bezwaren zeer serieus.

Wij zullen dus nog op de hoogte worden gebracht van deze mogelijke volgende voorlichtingsavond indien de gemeente de plannen voor de Geuzenkade toch doorzet. Wij hebben te kennen gegeven dat wij in dat geval een betere, ruimere locatie wensen en een duidelijkere agenda, zodat we daar in groten getale (met de gehele buurt) aanwezig kunnen zijn om nogmaals te tonen hoe serieus de bezwaren van de Geuzenkade zijn. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk Geuzenkade-bewoners aanwezig zijn bij die volgende informatieavond.

Nieuwe informatie voor ons was dat voor de Geuzenkade al een onderzoek heeft plaats gevonden naar natuurbescherming (bijzondere planten/dieren) en daar geen bezwaren uit naar voren zijn gekomen. Zo ‘n onderzoek is vereist in het proces van een omgevingsvergunning.

De gemeente is nu van plan om de woonboten niet jaarlijks te wisselen, maar op de wissellocatie aan te leggen voor de hele duur van de renovatie van de Da Costakade. Dit is dus een ander verhaal dan tijdens de bewonersavond toen gezegd werd dat wisselingen van woonboten meerdere keren plaats zouden vinden.

Intussen is de wissellocatie Geuzenkade voor woonboten van de Da Costakade nog steeds de enige locatie die op de website van de gemeente staat. Wij hebben geïnformeerd waarom alleen de Geuzenkade stond vermeld, maar daarop bleef het antwoord schuldig. Wij hebben verzocht dit te verwijderen of andere locaties ook toe te voegen.

We houden jullie op de hoogte van de volgende stappen.

mvg Buurtcomité 'Red de Geuzenkade'

Beantwoording vragen bewoners Geuzenkade

Verzoek bewoners om tekstwijzigingen verslag bewonersavond Geuzenkade incl. reactie

Verslag bewonersavond tijdelijke wissellocatie Bilderdijkkade

Aangevuld verslag bewonersavond tijdelijke wissellocatie Geuzenkade - 06 nov '19

De Volkskrant: Staat moet gevangene die al 41 jaar vastzit in de VS terughalen naar Nederland

Jaitsen Singh, de langst vastzittende Nederlander in het buitenland, moet naar Nederland worden overgeplaatst. Het is voor het eerst dat de Nederlandse staat wordt gedwongen een (...) lees verder.

Brand nabij metabel

Woensdagochtend is er brand uitgebroken bij Attero, de buurman van Metabel. De brandweer heeft een zwavelzuurtank kunnen redden en kunnen zorgen dat het vuur niet oversloeg naar Metabel en mestsilos. We hebben geluk gehad. Zie omroep Brabant , DMG en ED. De situatie is te gevaarlijk zo dichtbij woonwijken....

Onduidelijk hoeveel 65-plussers nu een abonnement hebben

Belangrijk is te weten hoeveel 65-plussers hun abonnement zullen opzeggen. Dat is immers een extra kostenpost.

+Lees meer...

Helaas deelt de NS die informatie niet:

"Hartelijk dank voor uw e-mail die uw richtte aan een NS woordvoerder. Alle klantreacties worden door onze afdeling in behandeling genomen. Daarom is uw e-mail doorgestuurd.

U vraagt hoeveel vaste klanten NS heeft die 65+ zijn. Voor alle gegevens met betrekking tot ons bedrijf die openbaar zijn, verwijs ik u naar onze site. Op de openingspagina kunt u onder de optie 'Over NS' alle gegevens vinden die voor iedereen inzichtelijk zijn. Overige informatie kan ik u helaas niet verstrekken."

Overigens ontving de woordvoerder de vraag nadrukkelijk niet als van een klant, maar vanwege deze petitie. Het was dus geen "klantreactie."

27-08-2025 | Petitie Lanceer de AOW-OV-kaart

Teken de petitie en deel je suggesties voor een veilige samenleving

Enkele suggesties voor een veilige samenleving: - Introductie van veilige nacht (vrouwen) taxi's voor een laag tarief. Bij voorkeur mét fietsendragers, zodat je fiets niet achter hoeft te blijven en een obstakel vormt om zo toch voor veiligheid te kiezen.

+Lees meer...
  • Uitgaanstijden vervroegen, zodat mensen niet diep in de nacht alleen over straat hoeven.

  • Bestrijd gevaar door te investeren in voldoende effectieve hulpverlening en begeleiding voor betere mentale gezondheid van de algehele bevolking.

  • Bij onbekende instroom vanuit andere landen en/of culturen: vroege en intensieve screening om risicogroepen te signaleren en te begeleiden. Gedragsgerichte maatregelen nemen of zelfs risicogroepen weren. Daarnaast ook verplichte kennis bijbrengen over de cultuur in Nederland.

  • Cameratoezicht/verlichting/beveiliging op donkere wegen.

  • Landelijke samen uit, samen thuis campagnes.

  • Bus/tramhaltes na dienstregeling inzetten, als verzamelpunten met eigen dienstregeling, voor fietsers, zodat mensen elkaar kunnen ontmoeten om samen naar huis te fietsen.

  • Het goede voorbeeld geven begint als ouder(s) bij jezelf. Leer je kind hoe ze kunnen bijdragen aan een veilige maatschappij (zowel jongens als meisjes!).


Deel de petitie zo breed mogelijk met je eigen kringen

Doel behaald

Wij zijn blij te kunnen meedelen dat we 77 handtekeningen hebben gehaald. Morgen zullen wij de petitie via dit platform indienen bij de gemeente Utrecht.

Raadsessie 3 september

Op woensdag 3 septemer is er een Raadsessie over de bestuurlijke toekomst van onze gemeente. We zullen de Raadsleden vragen ook aandacht te besteden aan onze petitie.

https://renkum.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/1a81dd90-5a8e-4370-82b7-d9e052c66600.

Uit de pers

In dit artikel leest u argumenten om even een pas op de plaats te maken. Eerst een samenhangende visie formuleren en leg die voor aan de inwoners - bij de Raadsverkiezingen of, wat onze voorkeur heeft, via een raadgevend referendum op dezelfde dag.

https://www.ad.nl/renkum/renkumers-starten-petitie-voor-referendum-welke-problemen-lossen-we-echt-op-met-een-fusie~a3488299/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.bing.com%2F.

In gesprek met Niels Groot van CDA Eindhoven

Deze avond gingen Bauke en ik in gesprek met Niels Groot van het CDA Eindhoven. We bespraken de rol van gemeente en eigenaren voor de herbouw, de kosten, mogelijke functies (zoals trouwzaal en ontvangsten), de huidige panden en overblijfselen van het oude stadhuis.

+Lees meer...

Ideeën voor financiering waren onder andere crowdfunding, sponsoring en investeerders. Ook kwamen nieuwe bouw- en restauratietechnieken aan bod, zoals 3D-printen. Een van de conclusies was dat een burgermotie de beste stap is om een officieel onderzoek door de gemeente te laten uitvoeren. Dit willen we dan ook gaan opzetten en we zullen binnenkort de burgermotie formuleren.

Ondertussen hebben we gisteren de 600 ondertekeningen gepasseerd, dus daar zijn we enorm blij mee! Elke ondertekening is er weer eentje meer!