U, de petitionaris
Intercity grenzeloos petitie

Rij de intercity over de grens

35 ondertekeningen

De Intercity Nieuwe Generatie kan technisch ook over de grens rijden. Maar de NS krijgt daar nu niet de opdracht toe. Internationaal treinverkeer voor zowel grensforensen als internationale reizigers wordt veel makkelijker als bestaande treinen niet voor de grens stoppen maar aansluiten op de treinen in het buitenland.

English version

Petitie

Wij

treinreizigers en belanghebbenden

 

constateren dat:

  • de intercity-lijnen in Nederland nu niet de grens over gaan bij Hengelo/Enschede, Arnhem, Venlo, Heerlen, Maastricht, Breda en Roosendaal
  • er een grote behoefte is aan internationaal treinreizen, waardoor die vaak uitverkocht of te duur zijn
  • uitbreiding van internationale verbindingen tussen hoofdsteden op korte termijn lastig is door een tekort aan personeel en materieel
  • een intercity nu slecht aansluit op de lokale stoptreinen die wel over de grens gaan
  • het 'hoofdrailnet' nu heel beperkt, uitsluitend binnenlands is opgezet en dat achterhaald is in een verenigd Europa
  • de intercity nieuwe generatie-treinen geschikt zijn voor het spoor over de grens

 

en verzoeken

een hoofdrailnet en bijbehorende openbaar vervoerconcessie met verbindingen naar spoorweghubs over de grens om aan te sluiten op de spoorverbindingen in de buurlanden.

Ondertekenen

 
We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Details

Ontvanger:
Tweede Kamer 
Petitieloket:
Einddatum:
03-08-2024 
Petitionaris:
ReindeR Rustema 
Website:

Geschiedenis

Ondertekeningen

Nieuws

Kennisinstituut voor het Mobiliteitsbeleid over de internationale trein

Een adviesorgaan van het ministerie over mobiliteitsbeleid schreef het onderstaande over internationale treinen in het essay 'Keuzen voor het spoor':

"De spoorwegen hebben van oorsprong een sterk nationale focus. Weliswaar zijn er in Nederland al sinds 1856 internationale verbindingen, maar een moeizame afstemming tussen de buurlanden heeft intensief grensoverschrijdend verkeer al sinds het ontstaan van de spoorwegen in de weg gestaan. Verschillen in infrastructuur, materieel, wet- en regelgeving en de afstemming van treinpaden maken het complex om met een trein in meerdere landen te rijden.

+Lees meer...

Ofwel treinen moeten met verschillende systemen zijn uitgerust, of er moet van locomotief en machinist worden gewisseld. In de afweging van belangen delft het internationale belang in veel gevallen het onderspit. Het verbaast dan ook niet dat internationale treinreizen ver zijn achtergebleven bij het aantal vliegreizen, ondanks de nieuwe HSL-verbindingen. In 2019 namen ongeveer 10 miljoen reizigers een internationale trein: 4 miljoen over lange afstand, 6 miljoen kort grensoverschrijdend. De afgelopen jaren neemt de populariteit van het internationaal treinverkeer weer toe. Toeristen, maar ook bedrijven zoeken vaker naar een milieuvriendelijk alternatief voor het vliegtuig. Toch gaat het nog altijd om een klein deel van de internationale reizigers. Internationale treinreizigers lijken op de binnenlandse treinreizigers. Ze komen vaker dan gemiddeld uit de hoge sociale klassen, zijn jong en wonen zeer sterk stedelijk."

op pagina 8 al

08-07-2024

Yeah, grenstreinen in Hoofdlijnenakkoord

Op pagina 9 van het akkoord tussen PVV, VVD, NSC en BBB staat:

"In de grensregio’s is een goede aansluiting van spoorverbindingen met het buurland essentieel."

Maar de vraag is of het in de uitwerking gaat om meer stoptreinen of intercity's die over de grens rijden... Want alleen daarmee krijg je betere internationale verbindingen voor heel Nederland.

+Lees meer...

Daarover staat op die pagina ook:

"Er komt een voorstel voor grensoverschrijdend spoorvervoer inclusief de aansluiting van vijf treinstations op internationale hsl-lijnen (bv. Hengelo, Venlo, Heerlen, Groningen en Zwolle)."

Terwijl er een tekort is aan hsl-materieel. De intercity's zijn al geschikt om de grens over te gaan. Bij de eerstvolgende treinhub over de grens kan men dan op de Duitse, Belgische of Franse treinen overstappen die er al rijden. Niet nodig om daar nieuwe organisaties voor op te richten, toestemming voor te krijgen, personeel voor te vinden

16-05-2024