You, the petitioner
Intercity grenzeloos petitie

Rij de intercity over de grens

77 signatures

The Intercity New Generation can technically run across the border as well. But the NS is not being instructed to do so now. International train travel for both border commuters and international travelers becomes much easier if existing trains do not stop before the border but connect to trains in the neighbouring country.

Petition

We

rail passengers and stakeholders

 

establish that:

  • intercity lines in the Netherlands now do not cross the border at Hengelo/Enschede, Arnhem, Venlo, Heerlen, Maastricht, Breda and Roosendaal
  • there is a great demand for international train travel, which is why it is often sold out or overpriced
  • expansion of international connections between capital cities is difficult in the short term due to a shortage of personnel and equipment
  • any intercity now connects poorly with local local trains that do cross the border
  • the "main rail network" (the national concession) is now very limited, exclusively domestic, and that is obsolete in a united Europe
  • intercity new generation trains are suitable for rail across the border

 

and request

a main rail network and associated public transport concession with connections to rail hubs across the border to connect with rail connections in neighboring countries.

Sign this petition

 
We e-mail you a link to confirm your signature. Your data will not be shared with third parties and remains with the Stichting Petities.nl. Your name and place of residence will only appear if you choose this. Read more about this in our privacy statement.

Details

Addressed to:
Tweede Kamer 
Petition desk:
Closing date:
2025-01-03 
Lead petitioner:
ReindeR Rustema 
Website:

History

Signatures

Updates

Essay 'Laat de treinen in Europa nou net wél over de grens rijden'

Een goed idee ontstaat bij meerdere personen onafhankelijk van elkaar.

Lees dan ook dit essay 'Laat de treinen in Europa nou net wél over de grens rijden' van Geert Kloppenburg.

2024-09-23

Kennisinstituut voor het Mobiliteitsbeleid over de internationale trein

Een adviesorgaan van het ministerie over mobiliteitsbeleid schreef het onderstaande over internationale treinen in het essay 'Keuzen voor het spoor':

"De spoorwegen hebben van oorsprong een sterk nationale focus. Weliswaar zijn er in Nederland al sinds 1856 internationale verbindingen, maar een moeizame afstemming tussen de buurlanden heeft intensief grensoverschrijdend verkeer al sinds het ontstaan van de spoorwegen in de weg gestaan. Verschillen in infrastructuur, materieel, wet- en regelgeving en de afstemming van treinpaden maken het complex om met een trein in meerdere landen te rijden.

+Read more...

Ofwel treinen moeten met verschillende systemen zijn uitgerust, of er moet van locomotief en machinist worden gewisseld. In de afweging van belangen delft het internationale belang in veel gevallen het onderspit. Het verbaast dan ook niet dat internationale treinreizen ver zijn achtergebleven bij het aantal vliegreizen, ondanks de nieuwe HSL-verbindingen. In 2019 namen ongeveer 10 miljoen reizigers een internationale trein: 4 miljoen over lange afstand, 6 miljoen kort grensoverschrijdend. De afgelopen jaren neemt de populariteit van het internationaal treinverkeer weer toe. Toeristen, maar ook bedrijven zoeken vaker naar een milieuvriendelijk alternatief voor het vliegtuig. Toch gaat het nog altijd om een klein deel van de internationale reizigers. Internationale treinreizigers lijken op de binnenlandse treinreizigers. Ze komen vaker dan gemiddeld uit de hoge sociale klassen, zijn jong en wonen zeer sterk stedelijk."

op pagina 8 al

2024-07-08

Yeah, grenstreinen in Hoofdlijnenakkoord

Op pagina 9 van het akkoord tussen PVV, VVD, NSC en BBB staat:

"In de grensregio’s is een goede aansluiting van spoorverbindingen met het buurland essentieel."

Maar de vraag is of het in de uitwerking gaat om meer stoptreinen of intercity's die over de grens rijden... Want alleen daarmee krijg je betere internationale verbindingen voor heel Nederland.

+Read more...

Daarover staat op die pagina ook:

"Er komt een voorstel voor grensoverschrijdend spoorvervoer inclusief de aansluiting van vijf treinstations op internationale hsl-lijnen (bv. Hengelo, Venlo, Heerlen, Groningen en Zwolle)."

Terwijl er een tekort is aan hsl-materieel. De intercity's zijn al geschikt om de grens over te gaan. Bij de eerstvolgende treinhub over de grens kan men dan op de Duitse, Belgische of Franse treinen overstappen die er al rijden. Niet nodig om daar nieuwe organisaties voor op te richten, toestemming voor te krijgen, personeel voor te vinden

2024-05-16