Beste leden van het stadsbestuur en stadscommissie,
Graag willen wij, een groep bewoners van de Nieuwmarkt/Lastage buurt, kenbaar maken dat wij het niet eens zijn met het opheffen van de 19 parkeerplekken op de Binnenkant en de 7 parkeerplekken op de Kalkmarkt.
De stad moet leefbaar zijn voor iedereen en daarom willen wij als bewoners onze stem laten horen omdat de opheffing grote gevolgen heeft op ons dagelijks leven. Velen van ons hebben de auto dagelijks en soms meerdere malen per dag nodig voor werk, studie en/of zorg.
Daarnaast moeten wij bereikbaar blijven voor bezorgers, monteurs en ondernemers die het vaak laten afweten als zij weten dat er geen parkeermogelijkheid in de buurt is.
De bewoners hebben het gevoel dat het besluit al genomen is en dat er geen rekening wordt gehouden met de invloed die dit plan heeft op het dagelijkse leven en de bedrijvigheid voor ondernemers. De lijst van de 55 bewoners van de Binnenkant, die het eens zijn met het opheffen van de 26 parkeerplekken, wordt als leidend gezien om een beeld te schetsen van de situatie. Echter de opheffing van deze 26 parkeerplekken heeft betrekking op meer mensen dan de Binnenkant. Dit gaat alle bewoners en ondernemers aan uit de buurt voor de komende 10 jaar tot de nieuwe herinrichting definitief wordt. Tijdens de bewonersbijeenkomst werd duidelijk dat het voorstel tot opheffing, enkel tot doel had om de auto uit de stad te weren.
In de afgelopen jaren zijn al heel veel parkeerplekken verdwenen in de straten van de onze buurt (Prins Hendrikkade-twee zijden, Koningsstraat, Recht Boomsloot, Oude Waal, Kromboomsloot, Geldersekade, een groot aantal op de Binnenkant zelf etc). Hiervoor in de plaats is er weinig tot geen alternatief geboden vanuit de gemeente. Tijdens de bewonersbijeenkomst werd er gesproken over de parkeerbalans in de buurt. Deze is in onze beleving als bewoners zoek, er werd gesproken over 1000 vergunningen voor 800 parkeerplekken op straat waarvan 150 bijzondere plekken zijn zoals o.a. invalide plekken. In de 650 overgebleven parkeerplekken zijn er ook nog plekken gereserveerd voor verschillende deelauto’s naast het feit dat ze ook de gewone parkeerplekken mogen gebruiken. Uit informatie van de gemeente blijkt dat van die 650 plekken ook nog eens 15% bezet wordt door toerisme (in onze beleving vele malen hoger). Dit houdt in dat slechts de helft van de vergunninghouders in een best case scenario een kleine kans maakt om te kunnen parkeren op de huidige plekken waar in 2023 wel €600,- per vergunning voor wordt betaald.
Nu zijn er alternatieven geboden om in de Oosterdok garage en in de Piet Hein garage te parkeren. Ondanks dat wij blij zijn met deze alternatieven, is de reistijd vanaf de IJ-tunnel dagelijks 30 tot 45 minuten om deze te bereiken en eenmaal voor de slagboom, komt het regelmatig voor dat de garages vol zijn. De afstand vanaf de Kromme Waal tot de Piet Hein garage is volgens Google Maps 1,4 km, op een enkele reis is dat maar liefst 20 minuten lopen. Door de afgelegen ligging wordt de route niet als veilig ervaren in het donker.
Vooral de leefbaarheid en luchtkwaliteit baart ons zorgen in het centrum, sinds de rijbaan voor Centraal Station is afgesloten, is er congestie op de Prins Hendrikkade en is de luchtkwaliteit behoorlijk afgenomen. Als alle bewoners nu geacht worden in de garages te parkeren, zal de file langer worden en dus meer uitstoot opleveren. Voorheen waren er 3 routes om richting de snelweg te gaan: richting West via de achterzijde van Centraal Station, richting Noord via de Prins Hendrikkade en Oost via de Oude Waal & Jodenbreestraat naar de Wibautstraat. Sinds de rij richting veranderd is op de Oude Schans moet al het verkeer naar de Prins Hendrikkade. Dit zorgt voor meer congestie en rijbewegingen.
Om de leefbaarheid in de Nieuwmarkt/Lastage buurt te verhogen, zou er juist gekeken moeten worden naar alternatieven, zoals de buurt alleen toegankelijk te maken voor bewoners en bestemmingsverkeer, door middel van intelligente palen.
Dit zal voor minder verkeer zorgen (betere luchtkwaliteit), de bestaande parkeerplaatsen zouden dan bezet worden door vergunninghouders (gezonde parkeerbalans) en voor minder overlast zorgen (toerisme en rijbewegingen van auto's). Op dit moment wordt de Binnenkant vaak gebruikt als sluiproute om de file te vermijden op de Prins Hendrikkade.
Wat ook een grote impact heeft op de buurt is het toerisme, of ze nu per auto of te voet komen, de hoeveelheid is veel te intens voor het karakter van de buurt.
De weinige parkeerplekken die er nog zijn, worden vaak bezet door buitenlandse kentekens. Het gedrag van vele toeristen die per auto onze wijk bezoeken is zorgelijk, ze slapen in de auto, deponeren vuilnis op de kade/stoep en gebruiken onze gevels vaak om zich te ontdoen van hun behoeften. Daarbij is het ook gepaard met het gebruik van drugs en of alcohol, waardoor er onveilige situaties ontstaan. Daarnaast respecteren zij de invalide, car share vakken en de stoep niet. Regelmatig parkeren zij op de stoep bij het Amrath hotel waardoor de hulpdiensten er bij nood niet langs kunnen. Nu de Corona maatregelingen zijn opgeheven, is het massa toerisme toegenomen, ze worden met grote tour bussen afgezet op de Prins Hendrikkade. Te voet gaan ze in grote groepen de wijk in, door de breedte van de stoep op de Binnenkant en de Oude Waal wordt er voor een alternatieve route gekozen om richting de Wallen te gaan. De beperkte ruimte en de geparkeerde auto’s dienen als het ware als een buffer, opdat de toeristen niet blijven hangen in de straat (vorm van crowd management). Wij zijn daarom juist blij met de parkeervakken. Daar waar de parkeerplekken zijn opgeheven, zijn plantenbakken neergezet, die een uitstekende plek voor de toerist blijken, om te gaan zitten en een maaltijd te nuttigen. Vaak zonder het netjes achter te laten, tot grote ergernis van de bewoners van de woonboten en tot grote genoegen van ongedierte.
Door de initiatiefnemers en de gemeente wordt beweerd dat de stoep niet breed genoeg zou zijn voor 2 voetgangers of mensen met een beperking en zij daardoor noodgedwongen de weg op moeten. Nu is er al een behoorlijk stuk brede stoep op de Binnenkant, de vrije weg wordt daar beperkt doordat juist dààr de vuilnis en het grof vuil wordt gedeponeerd. Ondanks de vele fietsnietjes die op de kade zijn geplaatst (ten koste van parkeerplekken) is er een wildgroei aan fietsen op de stoep. Hierdoor is er alsnog geen vrije doorgang mogelijk.
De stoep wordt ook door de bewoners als een extensie van hun woning gebruikt door gevel tuintjes aan te leggen (hoe schattig ze ook zijn) en doordat men bij mooi weer, tafels en stoelen neerzet om van de zon te genieten. Ten tijde van de Corona maatregelen is het gebleken dat dit juist voor overlast zorgde doordat er tot diep in de nacht wordt nagetafeld of geborreld, zeker bij de verschillende studentenhuizen op de Binnenkant en de Kalkmarkt.
Graag willen wij het stadsbestuur en de commissie vragen te kijken naar "the bigger picture" om de leefbaarheid te verhogen in de buurt en niet enkel voor een korte termijn oplossing te kiezen die toevallig de politieke doelstelling van het verbreden van de stoepen waarmaakt. We hopen dat u openstaat voor onze bezorgdheid en input, zodat we de buurt voor iedereen leefbaar houden.
De bewoners en ondernemers van Nieuwmarkt/Lestage
Hier is de link naar de video.
HET ZONNEPARK IS GESTOPT!
Wij zijn superblij!! En gelet op de vele reacties in ons dorp, zijn velen met ons ook heel blij! Het is gisteren al te lezen geweest op het online nieuws van radio Schouwen- Duiveland en vandaag in de PZC, vrijdag j.l. hebben wij ook nog een interview aan Radio Schouwen Duiveland gegeven.
(kun je terug luisteren)
Gisteren precies 2 weken geleden heeft Nees onze laatste brief (zie vorige nieuws item) aan het college persoonlijk naar het gemeentehuis gebracht. Wij waren het wachten zat, voelden ons nog steeds niet gehoord en hebben gevraagd om duidelijkheid op korte termijn. Diezelfde week hebben we per mail een brief aan de gedeputeerde van de Provincie Zeeland gestuurd. De inhoud van de brieven hier overnemen wordt te veel. Zie voor de brief en de mail de website www.Ellemeet.top.
Het hele proces heeft enorm veel tijd en energie gekost. Dat wordt goedgemaakt door het resultaat. Burgerverzet heeft dus wel degelijk zin! De openlijke, maar ook steun "in stilte" van velen heeft ons geholpen om hier mee door te gaan. Dus allen die bijgedragen hebben: Dank je wel!
Bovenal staat: Ons mooie landschap blijft intact! Het besluit van het college is gebaseerd op het nieuwe duurzaamheidsbeleid. Dus kunnen we ook verwachten dat dit voor heel Schouwen-Duiveland geldt. Geen zonneparken op ons zo mooie eiland !
Aan een ieder die gesteund heeft in welke vorm dan ook : Hierbij ook onze hartelijke felicitaties aan jullie !
Eendracht maakt macht /kracht !!
Nees & Heleen
Er is goed nieuws, Stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft gezegd dat ze dit onderwerp mee zullen nemen in hun jaarlijkse selectiedag. Alleen heeft SIRE geen referentie of geen kennis van hoe erg het probleem in de samenleving is.
Wat kan jij doen? Jij, de ondertekenaar van deze petitie, kunt ook een email schrijven naar info@sire.nl om hun te laten weten wat telefoongeluidsoverlast jou doet en waarom SIRE zou kunnen helpen.
Help ze te herinneren dat dit onderwerp goed past in de kernwaarden van Stichting Ideële Reclame, want ze hebben tot doel "Reclamecampagnes die gericht zijn op het vergroten van bewustzijn, het stimuleren van gedragsverandering en het creëren van een positieve maatschappelijke impact."
Heel erg bedankt voor het lezen. Ik ben blij met deze ontwikkeling en laten we met z'n allen ons best doen om bewustzijn te stimuleren! Mvg, Marcio van den Hout
De petitie bleef helaas lang op 900+ handtekeningen steken. Ik heb de datum verlengd, zodat meer mensen de kans krijgen hun stem te laten horen!
Warme groet, Maria..
De petitionaris van de petitie Maak 30 de norm in de bebouwde kom vraagt u de petitie te ondertekenen.
"Waarom staan er duizenden borden 30km/u in Amsterdam en de komende jaren in steeds meer steden en dorpen? Omdat in de wet staat dat 50km/u de norm is in de bebouwde kom en 30 de uitzondering.
Op 26 juni bracht Amsterdam het nieuws naar buiten dat 30km/u goed heeft gewerkt op basis van onderzoek. Minder ongelukken.
Minder herrie. Minder hardrijders. Bevolking positief erover.
Alle doemdenkers kregen ongelijk. Geen problemen met de aanrijtijden van hulpverleners. Het openbaar vervoer had er minder last van dan verwacht. De luchtkwaliteit werd er niet slechter door.
Het is allemaal in lijn met eerdere onderzoeken elders in de wereld waar de maatregel is ingevoerd.
Dus, nu landelijk graag!
Dag allemaal. We zitten inmiddels op 435 handtekeningen!
Er zijn ook artikelen verschenen over de petitie in het lokale weekblad (online en in het krantje).
Daarnaast hebben de Vrienden van Duivendrecht het ook geagendeerd in hun column voor ‘Drechtje spreekt’.
Misschien hebben jullie het al gedaan, maar zouden jullie de link nog willen doorsturen naar andere mensen die ook met de problematiek te maken hebben? Er is een verkorte link die doorgestuurd kan worden:
https://afvalinduivendrecht.petities.nl/
Ontzettend bedankt allemaal.
(Naar aanleiding van het artikel van RTV Noord, 25 juni 2025: Kogel door de kerk: hier komt het nieuwe gemeentehuis van gemeente Het Hogeland.)
Het nieuwe gemeentehuis van de gemeente Het Hogeland komt definitief in Winsum — inmiddels 11 miljoen euro duurder dan oorspronkelijk voorgesteld. En we weten allemaal dat het slechts een tussenstand is en géén eindbedrag.
De teller loopt straks rustig door naar tachtig tot honderd miljoen.
Terwijl de lasten voor inwoners blijven stijgen, bouwt het eigenwijze bestuur aan een bureaucratisch paradijs.
In het artikel worden alleen Winsum, Leens en Uithuizen genoemd. Bedum komt al niet eens meer voor. Het bevestigt wat veel inwoners al langer voelen: Bedum staat niet meer op de Hogelandse kaart. Er wordt doelbewust afstand gecreëerd — en onze bestuurlijke status is geruisloos afgepakt.
Een gemeentehuis is méér dan een gebouw. Het staat symbool voor nabijheid, zeggenschap en herkenbaarheid. Daarom komt er in Winsum ook geen kantoor (die staat er al), maar een nieuw kasteel. Terwijl Bedumers te horen kregen dat hun gemeentehuis “niet meer nodig” was omdat “alles toch online kan”, wordt er in Winsum rustig verder gebouwd aan een bestuurscentrum vol prestige, stenen macht en luxe werkplekken.
Voor tientallen miljoenen wordt er een paleis uit de grond gestampt, terwijl de afstand tot de inwoners en het verval binnen de gemeente alleen maar groter wordt. De overige gemeentehuizen verdwijnen geruisloos in de prullenbak. Je spreekt hier van kapitaalvernietiging die zijn weerga niet kent. Geld dat ooit met gemeenschapsgeld is geïnvesteerd, wordt stilletjes afgeschreven — om plaats te maken voor één groot centraal paleis, wat totaal overbodig is.
Voor Bedum is dit helaas geen verrassing, maar wéér een bevestiging. En dat roept een simpele, fundamentele vraag op: Voelen wij ons nog vertegenwoordigd in deze gemeente?
Wat ons betreft is het tijd voor een nieuwe koers. Als de bestuurscultuur niet verandert, dan verandert oud gemeente Bedum van richting. Niet uit frustratie, maar uit visie. Omdat wij geloven in een bestuur dat dichtbij staat, aanspreekbaar is en snapt wat er speelt.
De weg vooruit begint hier. Samen. Vreedzaam. Democratisch. Teken de petitie vandaag nog.