U, de petitionaris

Nieuws

Begeleidende brief bij de petitie

Beste leden van het stadsbestuur en stadscommissie,

Graag willen wij, een groep bewoners van de Nieuwmarkt/Lastage buurt, kenbaar maken dat wij het niet eens zijn met het opheffen van de 19 parkeerplekken op de Binnenkant en de 7 parkeerplekken op de Kalkmarkt.

De stad moet leefbaar zijn voor iedereen en daarom willen wij als bewoners onze stem laten horen omdat de opheffing grote gevolgen heeft op ons dagelijks leven. Velen van ons hebben de auto dagelijks en soms meerdere malen per dag nodig voor werk, studie en/of zorg.

Daarnaast moeten wij bereikbaar blijven voor bezorgers, monteurs en ondernemers die het vaak laten afweten als zij weten dat er geen parkeermogelijkheid in de buurt is.

De bewoners hebben het gevoel dat het besluit al genomen is en dat er geen rekening wordt gehouden met de invloed die dit plan heeft op het dagelijkse leven en de bedrijvigheid voor ondernemers. De lijst van de 55 bewoners van de Binnenkant, die het eens zijn met het opheffen van de 26 parkeerplekken, wordt als leidend gezien om een beeld te schetsen van de situatie. Echter de opheffing van deze 26 parkeerplekken heeft betrekking op meer mensen dan de Binnenkant. Dit gaat alle bewoners en ondernemers aan uit de buurt voor de komende 10 jaar tot de nieuwe herinrichting definitief wordt.  Tijdens de bewonersbijeenkomst werd duidelijk dat het voorstel tot opheffing, enkel tot doel had om de auto uit de stad te weren.

In de afgelopen jaren zijn al heel veel parkeerplekken verdwenen in de straten van de onze buurt (Prins Hendrikkade-twee zijden, Koningsstraat, Recht Boomsloot, Oude Waal, Kromboomsloot, Geldersekade, een groot aantal op de Binnenkant zelf etc). Hiervoor in de plaats is er weinig tot geen alternatief geboden vanuit de gemeente. Tijdens de bewonersbijeenkomst werd er gesproken over de parkeerbalans in de buurt. Deze is in onze beleving als bewoners zoek, er werd gesproken over 1000 vergunningen voor 800 parkeerplekken op straat waarvan 150 bijzondere plekken zijn zoals o.a. invalide plekken. In de 650 overgebleven parkeerplekken zijn er ook nog plekken gereserveerd voor verschillende deelauto’s naast het feit dat ze ook de gewone parkeerplekken mogen gebruiken. Uit informatie van de gemeente blijkt dat van die 650 plekken ook nog eens 15% bezet wordt door toerisme (in onze beleving vele malen hoger). Dit houdt in dat slechts de helft van de vergunninghouders in een best case scenario een kleine kans maakt om te kunnen parkeren op de huidige plekken waar in 2023 wel €600,- per vergunning voor wordt betaald.

Nu zijn er alternatieven geboden om in de Oosterdok garage en in de Piet Hein garage te parkeren. Ondanks dat wij blij zijn met deze alternatieven, is de reistijd vanaf de IJ-tunnel dagelijks 30 tot 45 minuten om deze te bereiken en eenmaal voor de slagboom, komt het regelmatig voor dat de garages vol zijn. De afstand vanaf de Kromme Waal tot de Piet Hein garage is volgens Google Maps 1,4 km, op een enkele reis is dat maar liefst 20 minuten lopen. Door de afgelegen ligging wordt de route niet als veilig ervaren in het donker.
Vooral de leefbaarheid en luchtkwaliteit baart ons zorgen in het centrum, sinds de rijbaan voor Centraal Station is afgesloten, is er congestie op de Prins Hendrikkade en is de luchtkwaliteit behoorlijk afgenomen. Als alle bewoners nu geacht worden in de garages te parkeren, zal de file langer worden en dus meer uitstoot opleveren. Voorheen waren er 3 routes om richting de snelweg te gaan: richting West via de achterzijde van Centraal Station, richting Noord via de Prins Hendrikkade en Oost via de Oude Waal & Jodenbreestraat naar de Wibautstraat. Sinds de rij richting veranderd is op de Oude Schans moet al het verkeer naar de Prins Hendrikkade. Dit zorgt voor meer congestie en rijbewegingen.

Om de leefbaarheid in de Nieuwmarkt/Lastage buurt te verhogen, zou er juist gekeken moeten worden naar alternatieven, zoals de buurt alleen toegankelijk te maken voor bewoners en bestemmingsverkeer, door middel van intelligente palen.

Dit zal voor minder verkeer zorgen (betere luchtkwaliteit), de bestaande parkeerplaatsen zouden dan bezet worden door vergunninghouders (gezonde parkeerbalans) en voor minder overlast zorgen (toerisme en rijbewegingen van auto's). Op dit moment wordt de Binnenkant vaak gebruikt als sluiproute om de file te vermijden op de Prins Hendrikkade.

Wat ook een grote impact heeft op de buurt is het toerisme, of ze nu per auto of te voet komen, de hoeveelheid is veel te intens voor het karakter van de buurt.

De weinige parkeerplekken die er nog zijn, worden vaak bezet door buitenlandse kentekens. Het gedrag van vele toeristen die per auto onze wijk bezoeken is zorgelijk, ze slapen in de auto, deponeren vuilnis op de kade/stoep en gebruiken onze gevels vaak om zich te ontdoen van hun behoeften. Daarbij is het ook gepaard met het gebruik van drugs en of alcohol, waardoor er onveilige situaties ontstaan. Daarnaast respecteren zij de invalide, car share vakken en de stoep niet. Regelmatig parkeren zij op de stoep bij het Amrath hotel waardoor de hulpdiensten er bij nood niet langs kunnen. Nu de Corona maatregelingen zijn opgeheven, is het massa toerisme toegenomen, ze worden met grote tour bussen afgezet op de Prins Hendrikkade. Te voet gaan ze in grote groepen de wijk in, door de breedte van de stoep op de Binnenkant en de Oude Waal wordt er voor een alternatieve route gekozen om richting de Wallen te gaan. De beperkte ruimte en de geparkeerde auto’s dienen als het ware als een buffer, opdat de toeristen niet blijven hangen in de straat (vorm van crowd management). Wij zijn daarom juist blij met de parkeervakken. Daar waar de parkeerplekken zijn opgeheven, zijn plantenbakken neergezet, die een uitstekende plek voor de toerist blijken, om te gaan zitten en een maaltijd te nuttigen. Vaak zonder het netjes achter te laten, tot grote ergernis van de bewoners van de woonboten en tot grote genoegen van ongedierte.  

Door de initiatiefnemers en de gemeente wordt beweerd dat de stoep niet breed genoeg zou zijn voor 2 voetgangers of mensen met een beperking en zij daardoor noodgedwongen de weg op moeten. Nu is er al een behoorlijk stuk brede stoep op de Binnenkant, de vrije weg wordt daar beperkt doordat juist dààr de vuilnis en het grof vuil wordt gedeponeerd. Ondanks de vele fietsnietjes die op de kade zijn geplaatst (ten koste van parkeerplekken) is er een wildgroei aan fietsen op de stoep. Hierdoor is er alsnog geen vrije doorgang mogelijk.

De stoep wordt ook door de bewoners als een extensie van hun woning gebruikt door gevel tuintjes aan te leggen (hoe schattig ze ook zijn) en doordat men bij mooi weer, tafels en stoelen neerzet om van de zon te genieten. Ten tijde van de Corona maatregelen is het gebleken dat dit juist voor overlast zorgde doordat er tot diep in de nacht wordt nagetafeld of geborreld, zeker bij de verschillende studentenhuizen op de Binnenkant en de Kalkmarkt.

Graag willen wij het stadsbestuur en de commissie vragen te kijken naar "the bigger picture" om de leefbaarheid te verhogen in de buurt en niet enkel voor een korte termijn oplossing te kiezen die toevallig de politieke doelstelling van het verbreden van de stoepen waarmaakt. We hopen dat u openstaat voor onze bezorgdheid en input, zodat we de buurt voor iedereen leefbaar houden. 

De bewoners en ondernemers van Nieuwmarkt/Lestage

Artikel in Parool

Opinie in Het Parool: Opinie: ‘Als TrainMore mijn sportschool moet overnemen, laat het dan de inclusieve ‘fun first’ gym blijven die het nu is

Er hebben al 266 leden ondertekend, maar er zijn er veel meer! Stel ze op dehoogte en besmet ze met het ondertekenvirus..

04-08-2025 | Petitie Behoud de HCJ-groepslessen

IJsbaan blijft onbebouwd

Rond juni 2019 is besloten om geen school op het ijsbaan terrein te bouwen..

04-08-2025 | Petitie IJsbaan bebouwen? Nee

Alimentatieverplichting per 01-01-2020 terug naar 5 jaar

Wij hebben ons ingezet om de druk op alimentatiebetalers te verlichten. We hebben een petitie opgezet die erop was gericht om de alimentatie terug te brengen naar 8 jaar afbouwend i.p.v. de situatie dat deze 12 jaar opbouwend was.

+Lees meer...

Inmiddels is er een wet aangenomen die de alimentatieverplichting per 01-01-2020 terug brengt naar 5 jaar. Dit is zelfs beter dan onze doelstelling.

Daarom heeft deze petitie verder geen enkel nut en bedanken wij iedereen die de moeite heeft genomen onze petitie te ondertekenen.

Verzoekschrift beantwoord door het Europees Parlement

Verzoekschrift nr. 0244/2025

De Commissie verzoekschriften heeft uw verzoekschrift onderzocht en heeft het ontvankelijk verklaard, omdat het gaat om een onderwerp dat tot de werkterreinen van de Europese Unie behoort.

Gezien hun bevoegdheid op dit gebied heb ik uw verzoekgeschrift ter informatie doorgezonden aan de Commissie burgerlijke vrijheden, justitie en binnenlandse zaken (LIBE), de Delegatie voor de betrekkingen met de Maghreblanden en de Subcommissie mensenrechten (DROD).

De EU de mensenrechtensituatie regelmatig bespreekt met de Algerijnse autoriteiten en aandringt op eerbiediging van de fundamentele vrijheden, in het kader van de associatieovereenkomst die in 2005 in werking is getreden en de in 2017 gezamenlijk overeengekomen partnerschapsprioriteiten:

https://enlargement.ec.europa.eu/document/download/42de6ef4-f697-4c00-8bc2-84f8d14c1d66_en.

Het Europees Parlement verschillende resoluties heeft aangenomen waarin wordt opgeroepen tot actie op het gebied van de mensenrechten en de fundamentele vrijheden in Algerije, de meest recente op 23 januari 2025, waarin het de mensenrechtenschendingen in Algerije veroordeelt en oproept tot de onmiddellijke vrijlating van alle gewetensgevangenen.

+Lees meer...

In de resolutie wordt gewezen op de toenemende onderdrukking van activisten, journalisten en mensenrechtenverdedigers, en wordt er bij Algerije op aangedrongen de repressieve wetten die de vrijheden beperken te herzien en wordt opgeroepen om de verlenging van de partnerschapsovereenkomst tussen de EU en Algerije afhankelijk te stellen van tastbare vooruitgang op het gebied van de mensenrechten:

https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-10-2025-0005_NL.html

Tot slot wil ik u informeren over de vraag met voorrang met verzoek om schriftelijk antwoord E-000289/2025 over het afhankelijk stellen van financiële steun van de medewerking van Algerije op het gebied van migratie en het antwoord van de Commissie:

https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-10-2025-000289_EN.html; https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-10-2025-000289-ASW_EN.html.

De behandeling van uw verzoekschrift wordt hiermee afgesloten. Ik wil u hartelijk danken voor het inzenden van uw verzoekschrift, en hoop dat u hiermee voldoende bent geïnformeerd.

Hoogachtend,

Voorzitter van de Commissie verzoekschriften

REACTIE VAN DE PETITIONARIS

Graag wil ik u via deze weg hartelijk danken voor uw steun en medeondertekening van de petitie die aandacht vraagt voor de mensenrechten van migranten in de Democratische Volksrepubliek Algerije.

De petitie is inmiddels officieel ontvankelijk verklaard door de Commissie Verzoekschriften van het Europees Parlement. Zij zal ter informatie worden doorgestuurd naar de Commissie Burgerlijke Vrijheden, Justitie en Binnenlandse Zaken (LIBE), de Delegatie voor de betrekkingen met de Maghreblanden en de Subcommissie Mensenrechten (DROI).

Wij hopen dat deze stap bijdraagt aan meer bewustwording en daadwerkelijke verbetering van de rechten en omstandigheden van de betrokkenen.

Nogmaals onze oprechte dank voor uw waardevolle steun en betrokkenheid.

Met vriendelijke groet,

Stichting Chahid Voor Hulp, de petitionaris

Looptijd van PETITIE verlengd tot 1 december 2025

De PETITIE wordt in december a.s. aan de gemeenteraad aangeboden.

+Lees meer...

Bijna 400 medeburgers hebben deze via petitie.nl of op diverse weekmarkten al ondertekend.

De NAVO-top is voorbij

De NAVO-top is voorbij, het bleek niet nodig.

Terug bij af?

Ondanks het eerder aangekondigde uitstel blijkt er toch sprake te zijn van een adviesnota waarin ambtenaren aan het college adviseren het nieuwe fietspad gewoon volgens de oorspronkelijke plannen aan te leggen. Dit zou dan de voorkeursvariant zijn nadat er 4 scenario’s zijn onderzocht.

Kennelijk is de gemeente de eigen afspraak vergeten dat ze eerst met de bezwaarmakers en de buurt gaan terugkoppelen voordat ze een besluit nemen.

+Lees meer...

Nu ligt er al een voorgenomen besluit waarbij de bezwaarmakers en de buurt alleen zouden worden ingelicht door middel van een bijeenkomst.

Het is verbijsterend te moeten vaststellen dat er helemaal niets is gedaan met de voorgeschiedenis, de petitie, de bezwaren en dat er weer een besluit genomen wordt zonder dat de burgers gehoord worden. Het hele traject begint zo weer van voren af aan en zijn we weer terug bij “af”.

Hoe nu verder? Formeel is er nog niets besloten, maar we weten al welke kant het op dreigt te gaan. We zullen met alle mogelijk middelen de aanleg van het nieuwe fietspad trachten te voorkomen, zodat de groenstrook behouden blijft voor wandelaars en alle aanwezige flora en fauna.

We zitten op een derde!

Deze week is er veel gebeurd met de actie! We hebben de landelijke tv gehaald met een reportage in EditieNL, die terug te vinden is op Instagram (@sebastiaanockhuysen). Ook ging het vrijdag en zaterdag heel hard, met op vrijdag alleen al 103 handtekeningen in 24 uur!!! Thanks voor de support, zo halen we ons doel van 1000 handtekeningen echt wel voor oktober.

+Lees meer...

Op 3fm.nl/koffietafel vind je nu ook een QR-code die je kan delen, prik 'm bijvoorbeeld bij het prikbord in je buurtsuper, of hang 'm overal op in je buurt!

TUSSENSTAND PROVINCIES: 1. Noord-Brabant 2. Noord-Holland 3. Zuid-Holland