U, de petitionaris

Nieuws

Begeleidende brief bij de petitie

Beste leden van het stadsbestuur en stadscommissie,

Graag willen wij, een groep bewoners van de Nieuwmarkt/Lastage buurt, kenbaar maken dat wij het niet eens zijn met het opheffen van de 19 parkeerplekken op de Binnenkant en de 7 parkeerplekken op de Kalkmarkt.

De stad moet leefbaar zijn voor iedereen en daarom willen wij als bewoners onze stem laten horen omdat de opheffing grote gevolgen heeft op ons dagelijks leven. Velen van ons hebben de auto dagelijks en soms meerdere malen per dag nodig voor werk, studie en/of zorg.

Daarnaast moeten wij bereikbaar blijven voor bezorgers, monteurs en ondernemers die het vaak laten afweten als zij weten dat er geen parkeermogelijkheid in de buurt is.

De bewoners hebben het gevoel dat het besluit al genomen is en dat er geen rekening wordt gehouden met de invloed die dit plan heeft op het dagelijkse leven en de bedrijvigheid voor ondernemers. De lijst van de 55 bewoners van de Binnenkant, die het eens zijn met het opheffen van de 26 parkeerplekken, wordt als leidend gezien om een beeld te schetsen van de situatie. Echter de opheffing van deze 26 parkeerplekken heeft betrekking op meer mensen dan de Binnenkant. Dit gaat alle bewoners en ondernemers aan uit de buurt voor de komende 10 jaar tot de nieuwe herinrichting definitief wordt.  Tijdens de bewonersbijeenkomst werd duidelijk dat het voorstel tot opheffing, enkel tot doel had om de auto uit de stad te weren.

In de afgelopen jaren zijn al heel veel parkeerplekken verdwenen in de straten van de onze buurt (Prins Hendrikkade-twee zijden, Koningsstraat, Recht Boomsloot, Oude Waal, Kromboomsloot, Geldersekade, een groot aantal op de Binnenkant zelf etc). Hiervoor in de plaats is er weinig tot geen alternatief geboden vanuit de gemeente. Tijdens de bewonersbijeenkomst werd er gesproken over de parkeerbalans in de buurt. Deze is in onze beleving als bewoners zoek, er werd gesproken over 1000 vergunningen voor 800 parkeerplekken op straat waarvan 150 bijzondere plekken zijn zoals o.a. invalide plekken. In de 650 overgebleven parkeerplekken zijn er ook nog plekken gereserveerd voor verschillende deelauto’s naast het feit dat ze ook de gewone parkeerplekken mogen gebruiken. Uit informatie van de gemeente blijkt dat van die 650 plekken ook nog eens 15% bezet wordt door toerisme (in onze beleving vele malen hoger). Dit houdt in dat slechts de helft van de vergunninghouders in een best case scenario een kleine kans maakt om te kunnen parkeren op de huidige plekken waar in 2023 wel €600,- per vergunning voor wordt betaald.

Nu zijn er alternatieven geboden om in de Oosterdok garage en in de Piet Hein garage te parkeren. Ondanks dat wij blij zijn met deze alternatieven, is de reistijd vanaf de IJ-tunnel dagelijks 30 tot 45 minuten om deze te bereiken en eenmaal voor de slagboom, komt het regelmatig voor dat de garages vol zijn. De afstand vanaf de Kromme Waal tot de Piet Hein garage is volgens Google Maps 1,4 km, op een enkele reis is dat maar liefst 20 minuten lopen. Door de afgelegen ligging wordt de route niet als veilig ervaren in het donker.
Vooral de leefbaarheid en luchtkwaliteit baart ons zorgen in het centrum, sinds de rijbaan voor Centraal Station is afgesloten, is er congestie op de Prins Hendrikkade en is de luchtkwaliteit behoorlijk afgenomen. Als alle bewoners nu geacht worden in de garages te parkeren, zal de file langer worden en dus meer uitstoot opleveren. Voorheen waren er 3 routes om richting de snelweg te gaan: richting West via de achterzijde van Centraal Station, richting Noord via de Prins Hendrikkade en Oost via de Oude Waal & Jodenbreestraat naar de Wibautstraat. Sinds de rij richting veranderd is op de Oude Schans moet al het verkeer naar de Prins Hendrikkade. Dit zorgt voor meer congestie en rijbewegingen.

Om de leefbaarheid in de Nieuwmarkt/Lastage buurt te verhogen, zou er juist gekeken moeten worden naar alternatieven, zoals de buurt alleen toegankelijk te maken voor bewoners en bestemmingsverkeer, door middel van intelligente palen.

Dit zal voor minder verkeer zorgen (betere luchtkwaliteit), de bestaande parkeerplaatsen zouden dan bezet worden door vergunninghouders (gezonde parkeerbalans) en voor minder overlast zorgen (toerisme en rijbewegingen van auto's). Op dit moment wordt de Binnenkant vaak gebruikt als sluiproute om de file te vermijden op de Prins Hendrikkade.

Wat ook een grote impact heeft op de buurt is het toerisme, of ze nu per auto of te voet komen, de hoeveelheid is veel te intens voor het karakter van de buurt.

De weinige parkeerplekken die er nog zijn, worden vaak bezet door buitenlandse kentekens. Het gedrag van vele toeristen die per auto onze wijk bezoeken is zorgelijk, ze slapen in de auto, deponeren vuilnis op de kade/stoep en gebruiken onze gevels vaak om zich te ontdoen van hun behoeften. Daarbij is het ook gepaard met het gebruik van drugs en of alcohol, waardoor er onveilige situaties ontstaan. Daarnaast respecteren zij de invalide, car share vakken en de stoep niet. Regelmatig parkeren zij op de stoep bij het Amrath hotel waardoor de hulpdiensten er bij nood niet langs kunnen. Nu de Corona maatregelingen zijn opgeheven, is het massa toerisme toegenomen, ze worden met grote tour bussen afgezet op de Prins Hendrikkade. Te voet gaan ze in grote groepen de wijk in, door de breedte van de stoep op de Binnenkant en de Oude Waal wordt er voor een alternatieve route gekozen om richting de Wallen te gaan. De beperkte ruimte en de geparkeerde auto’s dienen als het ware als een buffer, opdat de toeristen niet blijven hangen in de straat (vorm van crowd management). Wij zijn daarom juist blij met de parkeervakken. Daar waar de parkeerplekken zijn opgeheven, zijn plantenbakken neergezet, die een uitstekende plek voor de toerist blijken, om te gaan zitten en een maaltijd te nuttigen. Vaak zonder het netjes achter te laten, tot grote ergernis van de bewoners van de woonboten en tot grote genoegen van ongedierte.  

Door de initiatiefnemers en de gemeente wordt beweerd dat de stoep niet breed genoeg zou zijn voor 2 voetgangers of mensen met een beperking en zij daardoor noodgedwongen de weg op moeten. Nu is er al een behoorlijk stuk brede stoep op de Binnenkant, de vrije weg wordt daar beperkt doordat juist dààr de vuilnis en het grof vuil wordt gedeponeerd. Ondanks de vele fietsnietjes die op de kade zijn geplaatst (ten koste van parkeerplekken) is er een wildgroei aan fietsen op de stoep. Hierdoor is er alsnog geen vrije doorgang mogelijk.

De stoep wordt ook door de bewoners als een extensie van hun woning gebruikt door gevel tuintjes aan te leggen (hoe schattig ze ook zijn) en doordat men bij mooi weer, tafels en stoelen neerzet om van de zon te genieten. Ten tijde van de Corona maatregelen is het gebleken dat dit juist voor overlast zorgde doordat er tot diep in de nacht wordt nagetafeld of geborreld, zeker bij de verschillende studentenhuizen op de Binnenkant en de Kalkmarkt.

Graag willen wij het stadsbestuur en de commissie vragen te kijken naar "the bigger picture" om de leefbaarheid te verhogen in de buurt en niet enkel voor een korte termijn oplossing te kiezen die toevallig de politieke doelstelling van het verbreden van de stoepen waarmaakt. We hopen dat u openstaat voor onze bezorgdheid en input, zodat we de buurt voor iedereen leefbaar houden. 

De bewoners en ondernemers van Nieuwmarkt/Lestage

20250712 stil

Gisteravond was het ... STIL! Hopelijk is dat de voorbode van een definitief einde van de ellende....

lang niet zeker

Beste belangstellenden, Op een informatie-avond over de plannen voor het voormalige Visioterrein werden 3 varianten voor de plek voor de gewenste Brugpoort voorgelegd. Aanwezigen konden reageren.

+Lees meer...

Helaas was maar één variant positief voor het behoud van de Mammoetboom. Er ontstond natuurlijk veel onrust bij de inwoners, en dat deed het College van B en W besluiten dat de Mammoetboom moet blijven. Mooi, maar uiteindelijk neemt de gemeenteraad het definitieve besluit. Dat zal deze nazomer gaan gebeuren. Dus is het belangrijk dat de petitie open blijft staan zodat nog meer ondersteuners kunnen ondertekenen. Ook in de plaatselijke bladen gaan we weer aandacht vragen voor deze belangrijke boom, Hij is een indrukwekkend levend monument en herinnert aan een voorbije periode in de Graafse geschiedenis, waarbij het Sint Elisabeth Rusthuis en daarna Visio, de instelling voor blinden en slechtzienden, belangrijk waren.

In goed gezelschap!

Als ondertekenaar van deze petitie bevind je je in goed gezelschap!

De directeur van MInd/Ypsilon Bert Stavenuiter heeft ondertekend en ook Rinske van de Goor, huisarts en columnist van de Volkskrant.

Verspreid de petitie aub!

Tineke, de trotse moeder van Tamar! .

Jouw hulp is nodig! Stand van zaken 11 juli 2025

Beste ondertekenaar,

Hartelijk dank voor je steun aan onze petitie voor Behoud de molenaarswoning en natuur erbij in Lansingerland We vragen opnieuw jouw hulp, stuur een mail aan de politiek!

Op donderdag 17 juli 2025 beslist de gemeenteraad of de gebiedsuitwerking voor dit gebied wordt vastgesteld. Als dit gebeurt wordt de aftrap gegeven voor kap van alle bomen en sloop van de molenaarswoning. Van de geschiedenis wordt in de nieuwe plannen nog iets teruggezien, voor de bomen en dieren is geen plaats.

+Lees meer...

Dit mag niet gebeuren!

Na veel gesprekken zien wij in dat het behoud van het gehele perceel een brug te ver lijkt, te kostbaar. Wel zien wij partijen die met ons willen meedenken en zien dat het ook anders kan.

Er zijn namelijk veel betere opties, die een kans moeten krijgen voordat de bulldozer alles plat walst. Wij zetten in op dat de bomen aan de zuidkant blijven staan of (als het echt niet anders kan) worden vervangen voor gezonde bomen. Vervangen van alle bomen voor huizen is en blijft een absolute no-go.

De gemeenteraad is nu aan zet om zijn oordeel te vellen. Raadsleden kunnen suggesties doen ter verbetering die moeten worden opgevolgd. Wij roepen de gehele raad op ten minste de zuidkant onbebouwd te laten en geen verkeersonveilige situaties te creëren.

Deze plek kan een groene parel zijn voor Lansingerland. Help ons de raad te overtuigen en laat weten dat jij dit ook belangrijk vindt!

Waar kun je ons (en het perceel) nu ontzettend mee helpen? Help mee door druk uit te oefenen op de politieke partijen die dit plan rijp vinden voor definitieve besluitvorming en/of voor goedkeuring van het plan zijn. Stuur een mail naar de leden van de Commissie Ruimte van de gemeente Lansingerland! LET OP: Doe dit zo snel mogelijk, in elk geval vóór 17 juli!

Als honderden mensen dit doen, is de impact enorm! Onze dank trouwens ook.

Wil je meer doen? Zou je ons willen helpen met bijvoorbeeld het opstellen van mails, willen inspreken bij de gemeenteraad of contact willen zoeken met politieke partijen? Laat het ons weten op behoudliesfrankenweg@gmail.com

Heel erg bedankt voor jouw hulp tot nu toe en in de toekomst.

Namens ons allen van Actiecomité Behoud Lies Frankenweg 1 behoudliesfrankenweg@gmail.com

Belangrijke update over onze vreedzame petitie - 11 juli 2025

Beste ondertekenaars,

De afgelopen dagen hebben we met duizenden mensen een krachtig signaal afgegeven tegen het subsidiëren van haatzaaiende optredens. We zijn diep dankbaar voor jullie steun.

Tegelijk willen we ons nadrukkelijk uitspreken over een recente spandoekactie bij Paradiso, die de indruk wekt van een dreiging (“If Bob Vylan plays that night, Amsterdam will stand and fight”).

Wij nemen afstand van deze actie.

+Lees meer...

Onze petitie is gebaseerd op democratische en vreedzame principes. We verwerpen elke vorm van intimidatie of geweld — ook symbolisch — omdat die onze rechtvaardige boodschap kan ondermijnen.

Juist omdat wij geloven in artistieke vrijheid én maatschappelijke verantwoordelijkheid, willen we het gesprek voeren met open vizier en moreel kompas.

Met waardige groet,

Initiatiefgroep Geen Podium Voor Haat Opgericht door betrokken burgers uit Amsterdam

Voorstel voor toestaan laden aangenomen

Op 10 juli 2025 stemde de gemeenteraad over een voorstel van de Woerdense VVD en andere partijen om de verlenge private aansluitingen - opladen over de stoep - toe te staan. Dat amendement is unaniem door de gemeenteraad aangenomen.

+Lees meer...

Het college komt na de zomer met een voorstel voor de precieze uitwerking, zoals de manieren waarop de kabels over de stoep mogen worden gelegd. We zullen dan opnieuw een vinger aan de pols houden en zorgen dat er een goed voorstel ligt dat thuisladen makkelijk én veilig mogelijk maakt.

Illegale vluchten | Barneveldse piloot veroordeeld

https://nos.nl/regio/gelderland/artikel/653633-spookhelikopter-boven-nederland-barneveldse-piloot-veroordeeld-na-tientallen-illegale-vluchten.

Het Parool: Amsterdam voert als eerste gemeente rouwverlof in bij miskraam vóór 24 weken: ‘Geef ruimte om verlies serieus te nemen’

Wie vroeg in de zwangerschap een miskraam krijgt, mag bij de gemeente Amsterdam voortaan met behoud van loon thuisblijven. De maatregel is meteen van kracht en (...) lees verder.