U, de petitionaris

Nieuws

Begeleidende brief bij de petitie

Beste leden van het stadsbestuur en stadscommissie,

Graag willen wij, een groep bewoners van de Nieuwmarkt/Lastage buurt, kenbaar maken dat wij het niet eens zijn met het opheffen van de 19 parkeerplekken op de Binnenkant en de 7 parkeerplekken op de Kalkmarkt.

De stad moet leefbaar zijn voor iedereen en daarom willen wij als bewoners onze stem laten horen omdat de opheffing grote gevolgen heeft op ons dagelijks leven. Velen van ons hebben de auto dagelijks en soms meerdere malen per dag nodig voor werk, studie en/of zorg.

Daarnaast moeten wij bereikbaar blijven voor bezorgers, monteurs en ondernemers die het vaak laten afweten als zij weten dat er geen parkeermogelijkheid in de buurt is.

De bewoners hebben het gevoel dat het besluit al genomen is en dat er geen rekening wordt gehouden met de invloed die dit plan heeft op het dagelijkse leven en de bedrijvigheid voor ondernemers. De lijst van de 55 bewoners van de Binnenkant, die het eens zijn met het opheffen van de 26 parkeerplekken, wordt als leidend gezien om een beeld te schetsen van de situatie. Echter de opheffing van deze 26 parkeerplekken heeft betrekking op meer mensen dan de Binnenkant. Dit gaat alle bewoners en ondernemers aan uit de buurt voor de komende 10 jaar tot de nieuwe herinrichting definitief wordt.  Tijdens de bewonersbijeenkomst werd duidelijk dat het voorstel tot opheffing, enkel tot doel had om de auto uit de stad te weren.

In de afgelopen jaren zijn al heel veel parkeerplekken verdwenen in de straten van de onze buurt (Prins Hendrikkade-twee zijden, Koningsstraat, Recht Boomsloot, Oude Waal, Kromboomsloot, Geldersekade, een groot aantal op de Binnenkant zelf etc). Hiervoor in de plaats is er weinig tot geen alternatief geboden vanuit de gemeente. Tijdens de bewonersbijeenkomst werd er gesproken over de parkeerbalans in de buurt. Deze is in onze beleving als bewoners zoek, er werd gesproken over 1000 vergunningen voor 800 parkeerplekken op straat waarvan 150 bijzondere plekken zijn zoals o.a. invalide plekken. In de 650 overgebleven parkeerplekken zijn er ook nog plekken gereserveerd voor verschillende deelauto’s naast het feit dat ze ook de gewone parkeerplekken mogen gebruiken. Uit informatie van de gemeente blijkt dat van die 650 plekken ook nog eens 15% bezet wordt door toerisme (in onze beleving vele malen hoger). Dit houdt in dat slechts de helft van de vergunninghouders in een best case scenario een kleine kans maakt om te kunnen parkeren op de huidige plekken waar in 2023 wel €600,- per vergunning voor wordt betaald.

Nu zijn er alternatieven geboden om in de Oosterdok garage en in de Piet Hein garage te parkeren. Ondanks dat wij blij zijn met deze alternatieven, is de reistijd vanaf de IJ-tunnel dagelijks 30 tot 45 minuten om deze te bereiken en eenmaal voor de slagboom, komt het regelmatig voor dat de garages vol zijn. De afstand vanaf de Kromme Waal tot de Piet Hein garage is volgens Google Maps 1,4 km, op een enkele reis is dat maar liefst 20 minuten lopen. Door de afgelegen ligging wordt de route niet als veilig ervaren in het donker.
Vooral de leefbaarheid en luchtkwaliteit baart ons zorgen in het centrum, sinds de rijbaan voor Centraal Station is afgesloten, is er congestie op de Prins Hendrikkade en is de luchtkwaliteit behoorlijk afgenomen. Als alle bewoners nu geacht worden in de garages te parkeren, zal de file langer worden en dus meer uitstoot opleveren. Voorheen waren er 3 routes om richting de snelweg te gaan: richting West via de achterzijde van Centraal Station, richting Noord via de Prins Hendrikkade en Oost via de Oude Waal & Jodenbreestraat naar de Wibautstraat. Sinds de rij richting veranderd is op de Oude Schans moet al het verkeer naar de Prins Hendrikkade. Dit zorgt voor meer congestie en rijbewegingen.

Om de leefbaarheid in de Nieuwmarkt/Lastage buurt te verhogen, zou er juist gekeken moeten worden naar alternatieven, zoals de buurt alleen toegankelijk te maken voor bewoners en bestemmingsverkeer, door middel van intelligente palen.

Dit zal voor minder verkeer zorgen (betere luchtkwaliteit), de bestaande parkeerplaatsen zouden dan bezet worden door vergunninghouders (gezonde parkeerbalans) en voor minder overlast zorgen (toerisme en rijbewegingen van auto's). Op dit moment wordt de Binnenkant vaak gebruikt als sluiproute om de file te vermijden op de Prins Hendrikkade.

Wat ook een grote impact heeft op de buurt is het toerisme, of ze nu per auto of te voet komen, de hoeveelheid is veel te intens voor het karakter van de buurt.

De weinige parkeerplekken die er nog zijn, worden vaak bezet door buitenlandse kentekens. Het gedrag van vele toeristen die per auto onze wijk bezoeken is zorgelijk, ze slapen in de auto, deponeren vuilnis op de kade/stoep en gebruiken onze gevels vaak om zich te ontdoen van hun behoeften. Daarbij is het ook gepaard met het gebruik van drugs en of alcohol, waardoor er onveilige situaties ontstaan. Daarnaast respecteren zij de invalide, car share vakken en de stoep niet. Regelmatig parkeren zij op de stoep bij het Amrath hotel waardoor de hulpdiensten er bij nood niet langs kunnen. Nu de Corona maatregelingen zijn opgeheven, is het massa toerisme toegenomen, ze worden met grote tour bussen afgezet op de Prins Hendrikkade. Te voet gaan ze in grote groepen de wijk in, door de breedte van de stoep op de Binnenkant en de Oude Waal wordt er voor een alternatieve route gekozen om richting de Wallen te gaan. De beperkte ruimte en de geparkeerde auto’s dienen als het ware als een buffer, opdat de toeristen niet blijven hangen in de straat (vorm van crowd management). Wij zijn daarom juist blij met de parkeervakken. Daar waar de parkeerplekken zijn opgeheven, zijn plantenbakken neergezet, die een uitstekende plek voor de toerist blijken, om te gaan zitten en een maaltijd te nuttigen. Vaak zonder het netjes achter te laten, tot grote ergernis van de bewoners van de woonboten en tot grote genoegen van ongedierte.  

Door de initiatiefnemers en de gemeente wordt beweerd dat de stoep niet breed genoeg zou zijn voor 2 voetgangers of mensen met een beperking en zij daardoor noodgedwongen de weg op moeten. Nu is er al een behoorlijk stuk brede stoep op de Binnenkant, de vrije weg wordt daar beperkt doordat juist dààr de vuilnis en het grof vuil wordt gedeponeerd. Ondanks de vele fietsnietjes die op de kade zijn geplaatst (ten koste van parkeerplekken) is er een wildgroei aan fietsen op de stoep. Hierdoor is er alsnog geen vrije doorgang mogelijk.

De stoep wordt ook door de bewoners als een extensie van hun woning gebruikt door gevel tuintjes aan te leggen (hoe schattig ze ook zijn) en doordat men bij mooi weer, tafels en stoelen neerzet om van de zon te genieten. Ten tijde van de Corona maatregelen is het gebleken dat dit juist voor overlast zorgde doordat er tot diep in de nacht wordt nagetafeld of geborreld, zeker bij de verschillende studentenhuizen op de Binnenkant en de Kalkmarkt.

Graag willen wij het stadsbestuur en de commissie vragen te kijken naar "the bigger picture" om de leefbaarheid te verhogen in de buurt en niet enkel voor een korte termijn oplossing te kiezen die toevallig de politieke doelstelling van het verbreden van de stoepen waarmaakt. We hopen dat u openstaat voor onze bezorgdheid en input, zodat we de buurt voor iedereen leefbaar houden. 

De bewoners en ondernemers van Nieuwmarkt/Lestage

Bedankt voor jullie steun

Jullie steun heeft laten zien dat dit onderwerp leeft — dat traditie, herkenning en inclusie ons allemaal raken. Door samen onze stem te laten horen, hebben we bewustwording gecreëerd en een gesprek op gang gebracht.

+Lees meer...

Dat is waardevol, en dat is precies wat ik hoopte te bereiken. De petitie is nu afgesloten, maar de boodschap blijft: laten we blijven nadenken over hoe we samenleven, vieren en verbinden. Met waardering, gea

Antwoord op vragen van Sarah Dobbe aan het Ministerie van VWS.

Link: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2025Z15016&did=2025D40348.

22-09-2025 | Petitie Erken Fibromyalgie

Hogeschool Utrecht onder vuur

De hogeschool heeft christelijke feestdagen zoals Pasen en Kerstmis uit het jaarrooster gehaald en vervangen door de term ‘feestdag’. Politici zoals Mirjam Bikker (ChristenUnie) en Derk Boswijk (CDA) noemen dit “onbegrijpelijk” en “cultureel uitwissen”..

Wat is er vandaag bekend geworden?

• De optie om je af te melden staat verstopt in de instellingen onder Gegevensprivacy • LinkedIn beroept zich op “gerechtvaardigd belang” — maar juristen noemen dit juridisch omstreden • Alles wat je vóór 3 november hebt gedeeld, kan blijvend in AI-datasets terechtkomen • Ondernemers maken zich zorgen: zelfs onschuldige posts kunnen strategische informatie prijsgeven.

LinkedIn gaat AI trainen op jouw profiel, tenzij je dit vinkje uitzet .

Vanaf 3 november 2025 gebruikt LinkedIn standaard jouw profielgegevens, reacties en openbare posts om AI-modellen te trainen—zonder expliciete toestemming. De Autoriteit Persoonsgegevens stelt dat deze werkwijze (“wie zwijgt, stemt toe”) waarschijnlijk in strijd is met de AVG.

+Lees meer...

Wij eisen transparantie, keuzevrijheid en respect voor onze digitale autonomie.

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5529230/linkedin-gaat-ai-trainen-op-jouw-profiel-tenzij-je-dit-vinkje

Update 22 september 2025 – LinkedIn schendt onze digitale autonomie

Vanaf 3 november 2025 gaat LinkedIn gebruikersgegevens zoals profielinformatie, reacties en openbare posts gebruiken om AI-modellen te trainen—zonder expliciete toestemming. Europese gebruikers worden automatisch meegenomen, tenzij ze actief bezwaar maken.

+Lees meer...

De Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt dat deze werkwijze (“wie zwijgt, stemt toe”) waarschijnlijk in strijd is met de AVG. Wij eisen dat bedrijven stoppen met deze sluipende dataverwerking en gebruikers een échte keuze geven over hun digitale identiteit.

Laatste dag om te tekenen: Steun het Onderwijsmuseum

Morgen, dinsdag 23 september staat de stemming gepland over het behoud van Rijkssubsidie aan het Nationaal Onderwijsmuseum. De motie is ingebracht door Ilana Rooderkerk (D66) en wordt onderschreven door de SGP en GroenLinks/PvdA.

Bij behoud van de rijkssubsidie van €600.000 per jaar kan het museum de zorg blijven dragen over het behoud van de nationale collectie Onderwijsgeschiedenis.

+Lees meer...

Het is een nationale collectie van 325.000 objecten, samengesteld vanuit meerdere museale collecties sinds 1877 en voorheen OCW-collectie. De enige collectie in Nederland en de meest vooraanstaande onderwijscollectie wereldwijd. Bij het beëindigen van de subsidie verdwijnt deze collectie voorgoed.

Het museum verteld aan de hand van de voorwerpen het wereldwijd unieke grondrecht van Vrijheid van Onderwijs (artikel 23) aan het publiek (en schoolkinderen). Hiermee is het Nationaal Onderwijsmuseum het enige museum in Nederland dat zich inzet voor de publieke vertaling van een grondwetsartikel.

De kleine rijkssubsidie weegt niet op tegen de hoge kosten (3-4 miljoen) voor het registreren en afstoten van de nationale collectie. Met het resultaat dat Nederland niets overhoudt na de afstoting, enkel een versplintering van objecten die een andere context krijgen.

Het museum wordt gezamenlijk gefinancierd door de gemeente Dordrecht (€385.000 per jaar) en via eigen inkomsten (€400.000 per jaar). Het functioneert goed, en werkt aan onderdelen waar het beter kan met 11 medewerkers en 85 vrijwilligers.

Laat de overheid het Nationaal Onderwijsmuseum niet uitgummen en onderteken de petitie vandaag nog!

Dank u wel

Onderteken de burgermotie!

Beste mensen,

Kort nadat we de petitie waren gestart en in gesprek gingen met diverse Eindhovense gemeenteraadsleden, kregen we de tip om, naast de petitie, ook een burgermotie te starten. Hier zijn we de afgelopen tijd druk mee bezig geweest.

In onze burgermotie vragen we de gemeenteraad van Eindhoven om een haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren naar de herbouw van het oude stadhuis.

+Lees meer...

Dit onderzoek moet duidelijk maken wat de kosten zouden zijn, welke mogelijkheden er zijn om de huidige eigenaren van de panden te benaderen en hoe het plan concreet vormgegeven kan worden. Daarmee willen we een eerste, realistische stap zetten richting de mogelijke terugkeer van dit historische gebouw in de binnenstad.

En nu is het zover! Sinds 18 september kunt u, los van de petitie, ook de burgermotie ondertekenen. Alleen moet u wel een inwoner van Eindhoven zijn, anders geldt uw handtekening niet. Handtekeningen dienen fysiek gegeven te worden op een handtekeningenlijst. Dit is zo vastgesteld door de gemeenteraad. Op drie locaties in Eindhoven liggen handtekeningenlijsten en kunt u de burgermotie ondertekenen:

  • Sint-Catharinakerk – Catharinaplein 1. Rechts achterin staan maquettes, waaronder die van het oude stadhuis. Daarnaast staat een tafel met de handtekeningenlijst. Geopend van dinsdag t/m zondag.

  • Stichting Eindhoven in Beeld – Gasfabriek 4, op de eerste verdieping van het Erfgoedhuis (NRE-terrein, Nachtegaallaan). Geopend op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag.

  • Peer Retera Art – Winkelcentrum Woensel 90, tussen Hema en C&A, tegenover juwelier Ferdinand Sanders. Geopend van woensdag t/m zaterdag.

We willen u nogmaals bedanken voor jullie steun!