Beste leden van het stadsbestuur en stadscommissie,
Graag willen wij, een groep bewoners van de Nieuwmarkt/Lastage buurt, kenbaar maken dat wij het niet eens zijn met het opheffen van de 19 parkeerplekken op de Binnenkant en de 7 parkeerplekken op de Kalkmarkt.
De stad moet leefbaar zijn voor iedereen en daarom willen wij als bewoners onze stem laten horen omdat de opheffing grote gevolgen heeft op ons dagelijks leven. Velen van ons hebben de auto dagelijks en soms meerdere malen per dag nodig voor werk, studie en/of zorg.
Daarnaast moeten wij bereikbaar blijven voor bezorgers, monteurs en ondernemers die het vaak laten afweten als zij weten dat er geen parkeermogelijkheid in de buurt is.
De bewoners hebben het gevoel dat het besluit al genomen is en dat er geen rekening wordt gehouden met de invloed die dit plan heeft op het dagelijkse leven en de bedrijvigheid voor ondernemers. De lijst van de 55 bewoners van de Binnenkant, die het eens zijn met het opheffen van de 26 parkeerplekken, wordt als leidend gezien om een beeld te schetsen van de situatie. Echter de opheffing van deze 26 parkeerplekken heeft betrekking op meer mensen dan de Binnenkant. Dit gaat alle bewoners en ondernemers aan uit de buurt voor de komende 10 jaar tot de nieuwe herinrichting definitief wordt. Tijdens de bewonersbijeenkomst werd duidelijk dat het voorstel tot opheffing, enkel tot doel had om de auto uit de stad te weren.
In de afgelopen jaren zijn al heel veel parkeerplekken verdwenen in de straten van de onze buurt (Prins Hendrikkade-twee zijden, Koningsstraat, Recht Boomsloot, Oude Waal, Kromboomsloot, Geldersekade, een groot aantal op de Binnenkant zelf etc). Hiervoor in de plaats is er weinig tot geen alternatief geboden vanuit de gemeente. Tijdens de bewonersbijeenkomst werd er gesproken over de parkeerbalans in de buurt. Deze is in onze beleving als bewoners zoek, er werd gesproken over 1000 vergunningen voor 800 parkeerplekken op straat waarvan 150 bijzondere plekken zijn zoals o.a. invalide plekken. In de 650 overgebleven parkeerplekken zijn er ook nog plekken gereserveerd voor verschillende deelauto’s naast het feit dat ze ook de gewone parkeerplekken mogen gebruiken. Uit informatie van de gemeente blijkt dat van die 650 plekken ook nog eens 15% bezet wordt door toerisme (in onze beleving vele malen hoger). Dit houdt in dat slechts de helft van de vergunninghouders in een best case scenario een kleine kans maakt om te kunnen parkeren op de huidige plekken waar in 2023 wel €600,- per vergunning voor wordt betaald.
Nu zijn er alternatieven geboden om in de Oosterdok garage en in de Piet Hein garage te parkeren. Ondanks dat wij blij zijn met deze alternatieven, is de reistijd vanaf de IJ-tunnel dagelijks 30 tot 45 minuten om deze te bereiken en eenmaal voor de slagboom, komt het regelmatig voor dat de garages vol zijn. De afstand vanaf de Kromme Waal tot de Piet Hein garage is volgens Google Maps 1,4 km, op een enkele reis is dat maar liefst 20 minuten lopen. Door de afgelegen ligging wordt de route niet als veilig ervaren in het donker.
Vooral de leefbaarheid en luchtkwaliteit baart ons zorgen in het centrum, sinds de rijbaan voor Centraal Station is afgesloten, is er congestie op de Prins Hendrikkade en is de luchtkwaliteit behoorlijk afgenomen. Als alle bewoners nu geacht worden in de garages te parkeren, zal de file langer worden en dus meer uitstoot opleveren. Voorheen waren er 3 routes om richting de snelweg te gaan: richting West via de achterzijde van Centraal Station, richting Noord via de Prins Hendrikkade en Oost via de Oude Waal & Jodenbreestraat naar de Wibautstraat. Sinds de rij richting veranderd is op de Oude Schans moet al het verkeer naar de Prins Hendrikkade. Dit zorgt voor meer congestie en rijbewegingen.
Om de leefbaarheid in de Nieuwmarkt/Lastage buurt te verhogen, zou er juist gekeken moeten worden naar alternatieven, zoals de buurt alleen toegankelijk te maken voor bewoners en bestemmingsverkeer, door middel van intelligente palen.
Dit zal voor minder verkeer zorgen (betere luchtkwaliteit), de bestaande parkeerplaatsen zouden dan bezet worden door vergunninghouders (gezonde parkeerbalans) en voor minder overlast zorgen (toerisme en rijbewegingen van auto's). Op dit moment wordt de Binnenkant vaak gebruikt als sluiproute om de file te vermijden op de Prins Hendrikkade.
Wat ook een grote impact heeft op de buurt is het toerisme, of ze nu per auto of te voet komen, de hoeveelheid is veel te intens voor het karakter van de buurt.
De weinige parkeerplekken die er nog zijn, worden vaak bezet door buitenlandse kentekens. Het gedrag van vele toeristen die per auto onze wijk bezoeken is zorgelijk, ze slapen in de auto, deponeren vuilnis op de kade/stoep en gebruiken onze gevels vaak om zich te ontdoen van hun behoeften. Daarbij is het ook gepaard met het gebruik van drugs en of alcohol, waardoor er onveilige situaties ontstaan. Daarnaast respecteren zij de invalide, car share vakken en de stoep niet. Regelmatig parkeren zij op de stoep bij het Amrath hotel waardoor de hulpdiensten er bij nood niet langs kunnen. Nu de Corona maatregelingen zijn opgeheven, is het massa toerisme toegenomen, ze worden met grote tour bussen afgezet op de Prins Hendrikkade. Te voet gaan ze in grote groepen de wijk in, door de breedte van de stoep op de Binnenkant en de Oude Waal wordt er voor een alternatieve route gekozen om richting de Wallen te gaan. De beperkte ruimte en de geparkeerde auto’s dienen als het ware als een buffer, opdat de toeristen niet blijven hangen in de straat (vorm van crowd management). Wij zijn daarom juist blij met de parkeervakken. Daar waar de parkeerplekken zijn opgeheven, zijn plantenbakken neergezet, die een uitstekende plek voor de toerist blijken, om te gaan zitten en een maaltijd te nuttigen. Vaak zonder het netjes achter te laten, tot grote ergernis van de bewoners van de woonboten en tot grote genoegen van ongedierte.
Door de initiatiefnemers en de gemeente wordt beweerd dat de stoep niet breed genoeg zou zijn voor 2 voetgangers of mensen met een beperking en zij daardoor noodgedwongen de weg op moeten. Nu is er al een behoorlijk stuk brede stoep op de Binnenkant, de vrije weg wordt daar beperkt doordat juist dààr de vuilnis en het grof vuil wordt gedeponeerd. Ondanks de vele fietsnietjes die op de kade zijn geplaatst (ten koste van parkeerplekken) is er een wildgroei aan fietsen op de stoep. Hierdoor is er alsnog geen vrije doorgang mogelijk.
De stoep wordt ook door de bewoners als een extensie van hun woning gebruikt door gevel tuintjes aan te leggen (hoe schattig ze ook zijn) en doordat men bij mooi weer, tafels en stoelen neerzet om van de zon te genieten. Ten tijde van de Corona maatregelen is het gebleken dat dit juist voor overlast zorgde doordat er tot diep in de nacht wordt nagetafeld of geborreld, zeker bij de verschillende studentenhuizen op de Binnenkant en de Kalkmarkt.
Graag willen wij het stadsbestuur en de commissie vragen te kijken naar "the bigger picture" om de leefbaarheid te verhogen in de buurt en niet enkel voor een korte termijn oplossing te kiezen die toevallig de politieke doelstelling van het verbreden van de stoepen waarmaakt. We hopen dat u openstaat voor onze bezorgdheid en input, zodat we de buurt voor iedereen leefbaar houden.
De bewoners en ondernemers van Nieuwmarkt/Lestage
Na de eerste week was deze petitie al meer dan 500 keer ondertekend. De petitie is op dinsdag 8 april aangeboden aan de burgemeester van De Bilt (Marcel Fränzel), in het bijzijn van verantwoordelijk wethouder Anne Marie 't Hart. Inmiddels zijn er bijna 100 bezwaarschriften ingediend tegen de verleende vergunning. Zolang de bezwaartermijn loopt gaan we door met deze petitie! Het doel is en blijft het beschermen van de rust in De Biltse Duinen, ergo het intrekken van de vergunning voor de aanleg van 4 padelbanen..
De initiatiefnemers van de petitie kunnen de herkomst van de handtekeningen uiteraard inzien. En zullen hier uiterst zorgvuldig mee omgaan. 125 ondertekenaars komen uit Hengelo Gld.
56 van elders zoals Vorden Keijenborg Wichmond. En soms van verder.
De kern is niet dat er geen 5G mag komen. Maar we pleiten voor deugdelijke ruimtelijke ordening, zonder verrommeling en onlogische toewijzing van functies in dit gebied. Dat is cruciaal voor een gezonde woon en leefomgeving. Hierop gaan we rustig verder werken en bouwen we met een aantal adviseurs en een sterke onderbouwing.
Omdat we naast steun ook veel vragen krijgen ontvangen de ondertekenaars binnenkort een mail met QenA. Deze komt binnen via petities.nl
Hartelijk dank voor alle steun en fijne 2e paasdag gewenst!
Beste ondertekenaar,
Morgen, 22 april, zal ik de petitie gaan aanbieden bij de gemeenteraadsvergadering Albrandswaard.
Deze vergadering is openbaar en je mag plaatsnemen op de tribune. Aanvang is 20:00 met het inspreken als 1 van de eerste agendapunten.
Wil je erbij zijn? Stationsstraat 4 I 3161 KP Rhoon .
In de regering wordt momenteel gesproken over verzorgingsplaatsen, hoe die eruit moeten komen te zien. Daartoe is er een openbare consultatie gepubliceerd op de website.
Het is belangrijk dat wij onze mening laten horen om te zorgen dat er voldoende LPG tankstations langs de snelwegen blijven! Met onze huidige regering moeten we voorkomen dat ze ons als LPG rijders weer vergeten!
Teken de Consulatie via onderstaande link om de LPG tankstations te beschermen! Samen maken wij het verschil!
https://www.internetconsultatie.nl/aanbodvanvoorzieningenopverzorgingsplaatsen/b1
Handhaving van de infrastructuur voor LPG rijders is erg belangrijk. LPG rijders rijden schoner en langer met hun auto. Zij moeten kunnen blijven tanken in de komende decennia, mede met het oog op duurzaamheid tov benzine en de mogelijkheid om het huidige wagenpark te vergroenen/ te verduurzamen met LPG ook Autogas genoemd. Tankstations hebben meestal grote investeringen gedaan om LPG aan te bieden en te behouden. Alleen behoud en uitbreiding komt milieu en portemonnee van de berijder ten goede. Hopend dat u dit meeneemt in uw overweging.
AD: Faber weigert extra marechaussee Eurostar, ProRail en NS waarschuwen voor chaos op spoor
(...) Naar nu blijkt heeft minister Marjolein Faber het verzoek om extra personeel afgewezen. Niet alleen Eurostar, ook NS en ProRail voelen zich overvallen.
„We worden nu geconfronteerd met de situatie waarin het ministerie van Asiel en Migratie onvoldoende marechaussee levert voor een vlotte doorstroom van alle reizigers”, stellen de drie partijen vrijdagmiddag in een gezamenlijke verklaring. (...)
Waarom Faber het verzoek om extra marechaussees heeft afgewezen, blijft vooralsnog onduidelijk. Zeker omdat het om een beperkt aantal gaat. Minister Faber gaat ook over de inzet van marechaussee bij de Eurostar-treinen naar Groot-Brittannië
Volgens Eurostar is het geen financiële kwestie. „We hebben aangeboden om te betalen voor de extra inzet”, zegt woordvoerder Nicolas Petteau. „Sterker nog: we hebben al betaald voor de volledige marechaussee-inzet in 2025 én voor heel 2024. En in dat jaar konden we zes maanden niet eens vertrekken vanwege de verbouwing van het station.” (...)
Omdat het op social media vrij lastig is om via bepaalde groepen te communiceren zou het fijn zijn als U de petitie in Uw eigen netwerk onder de aandacht brengt. Hartelijk dank en fijne Paasdagen. .
De asielwetten van minister Faber van Asiel en Migratie (PVV) zijn vorige maand naar de Kamer gestuurd. Maar wat bijna niemand weet, is dat ze eerst langs het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) zijn gegaan voor advies.
Deze adviezen worden namelijk nooit openbaar gemaakt. (...) En oei oei oei, de ambtenaren van J&V zijn niet bepaald lovend over het werk van Faber. lees verder
In 2009 ben ik in een jeugdgevangenis gezet, 9 maanden, daarna 6 maanden dwangarbeid in plaats van mijn HAVO afmaken. Jeugdzorg had geen gepaste opvang voor me.
Mijn vader schreef een boek om me vrij te krijgen (Overbezorgd, Straf zonder schuld). Hoger beroep, de rechter was woest. Had daar allemaal nooit mogen zitten. Nu ben ik 32 jaar, alsnog met lomp geweld ontvoerd door politie om me op te sluiten in de zorg. Allesbehalve zorg, dwangmedicatie en treiterijen. Al die jaren ben ik mishandeld, opgesloten, extreem geteisterd. Heb ze gesmeekt om een opvang, kon niet. Nu dwingen ze het om allerlei leugens. Zou zeggen uit mijn raam te springen, meter hoog. Nee, ze hebben mijn raam kapot gemaakt bij de inbraak. Daders doen ze nooit wat mee, kan nooit aangifte doen, maar mij blijven ze martelen alsof ik de crimineel ben. Nog steeds. Dit mag niet.