U, de petitionaris

Nieuws

Begeleidende brief bij de petitie

Beste leden van het stadsbestuur en stadscommissie,

Graag willen wij, een groep bewoners van de Nieuwmarkt/Lastage buurt, kenbaar maken dat wij het niet eens zijn met het opheffen van de 19 parkeerplekken op de Binnenkant en de 7 parkeerplekken op de Kalkmarkt.

De stad moet leefbaar zijn voor iedereen en daarom willen wij als bewoners onze stem laten horen omdat de opheffing grote gevolgen heeft op ons dagelijks leven. Velen van ons hebben de auto dagelijks en soms meerdere malen per dag nodig voor werk, studie en/of zorg.

Daarnaast moeten wij bereikbaar blijven voor bezorgers, monteurs en ondernemers die het vaak laten afweten als zij weten dat er geen parkeermogelijkheid in de buurt is.

De bewoners hebben het gevoel dat het besluit al genomen is en dat er geen rekening wordt gehouden met de invloed die dit plan heeft op het dagelijkse leven en de bedrijvigheid voor ondernemers. De lijst van de 55 bewoners van de Binnenkant, die het eens zijn met het opheffen van de 26 parkeerplekken, wordt als leidend gezien om een beeld te schetsen van de situatie. Echter de opheffing van deze 26 parkeerplekken heeft betrekking op meer mensen dan de Binnenkant. Dit gaat alle bewoners en ondernemers aan uit de buurt voor de komende 10 jaar tot de nieuwe herinrichting definitief wordt.  Tijdens de bewonersbijeenkomst werd duidelijk dat het voorstel tot opheffing, enkel tot doel had om de auto uit de stad te weren.

In de afgelopen jaren zijn al heel veel parkeerplekken verdwenen in de straten van de onze buurt (Prins Hendrikkade-twee zijden, Koningsstraat, Recht Boomsloot, Oude Waal, Kromboomsloot, Geldersekade, een groot aantal op de Binnenkant zelf etc). Hiervoor in de plaats is er weinig tot geen alternatief geboden vanuit de gemeente. Tijdens de bewonersbijeenkomst werd er gesproken over de parkeerbalans in de buurt. Deze is in onze beleving als bewoners zoek, er werd gesproken over 1000 vergunningen voor 800 parkeerplekken op straat waarvan 150 bijzondere plekken zijn zoals o.a. invalide plekken. In de 650 overgebleven parkeerplekken zijn er ook nog plekken gereserveerd voor verschillende deelauto’s naast het feit dat ze ook de gewone parkeerplekken mogen gebruiken. Uit informatie van de gemeente blijkt dat van die 650 plekken ook nog eens 15% bezet wordt door toerisme (in onze beleving vele malen hoger). Dit houdt in dat slechts de helft van de vergunninghouders in een best case scenario een kleine kans maakt om te kunnen parkeren op de huidige plekken waar in 2023 wel €600,- per vergunning voor wordt betaald.

Nu zijn er alternatieven geboden om in de Oosterdok garage en in de Piet Hein garage te parkeren. Ondanks dat wij blij zijn met deze alternatieven, is de reistijd vanaf de IJ-tunnel dagelijks 30 tot 45 minuten om deze te bereiken en eenmaal voor de slagboom, komt het regelmatig voor dat de garages vol zijn. De afstand vanaf de Kromme Waal tot de Piet Hein garage is volgens Google Maps 1,4 km, op een enkele reis is dat maar liefst 20 minuten lopen. Door de afgelegen ligging wordt de route niet als veilig ervaren in het donker.
Vooral de leefbaarheid en luchtkwaliteit baart ons zorgen in het centrum, sinds de rijbaan voor Centraal Station is afgesloten, is er congestie op de Prins Hendrikkade en is de luchtkwaliteit behoorlijk afgenomen. Als alle bewoners nu geacht worden in de garages te parkeren, zal de file langer worden en dus meer uitstoot opleveren. Voorheen waren er 3 routes om richting de snelweg te gaan: richting West via de achterzijde van Centraal Station, richting Noord via de Prins Hendrikkade en Oost via de Oude Waal & Jodenbreestraat naar de Wibautstraat. Sinds de rij richting veranderd is op de Oude Schans moet al het verkeer naar de Prins Hendrikkade. Dit zorgt voor meer congestie en rijbewegingen.

Om de leefbaarheid in de Nieuwmarkt/Lastage buurt te verhogen, zou er juist gekeken moeten worden naar alternatieven, zoals de buurt alleen toegankelijk te maken voor bewoners en bestemmingsverkeer, door middel van intelligente palen.

Dit zal voor minder verkeer zorgen (betere luchtkwaliteit), de bestaande parkeerplaatsen zouden dan bezet worden door vergunninghouders (gezonde parkeerbalans) en voor minder overlast zorgen (toerisme en rijbewegingen van auto's). Op dit moment wordt de Binnenkant vaak gebruikt als sluiproute om de file te vermijden op de Prins Hendrikkade.

Wat ook een grote impact heeft op de buurt is het toerisme, of ze nu per auto of te voet komen, de hoeveelheid is veel te intens voor het karakter van de buurt.

De weinige parkeerplekken die er nog zijn, worden vaak bezet door buitenlandse kentekens. Het gedrag van vele toeristen die per auto onze wijk bezoeken is zorgelijk, ze slapen in de auto, deponeren vuilnis op de kade/stoep en gebruiken onze gevels vaak om zich te ontdoen van hun behoeften. Daarbij is het ook gepaard met het gebruik van drugs en of alcohol, waardoor er onveilige situaties ontstaan. Daarnaast respecteren zij de invalide, car share vakken en de stoep niet. Regelmatig parkeren zij op de stoep bij het Amrath hotel waardoor de hulpdiensten er bij nood niet langs kunnen. Nu de Corona maatregelingen zijn opgeheven, is het massa toerisme toegenomen, ze worden met grote tour bussen afgezet op de Prins Hendrikkade. Te voet gaan ze in grote groepen de wijk in, door de breedte van de stoep op de Binnenkant en de Oude Waal wordt er voor een alternatieve route gekozen om richting de Wallen te gaan. De beperkte ruimte en de geparkeerde auto’s dienen als het ware als een buffer, opdat de toeristen niet blijven hangen in de straat (vorm van crowd management). Wij zijn daarom juist blij met de parkeervakken. Daar waar de parkeerplekken zijn opgeheven, zijn plantenbakken neergezet, die een uitstekende plek voor de toerist blijken, om te gaan zitten en een maaltijd te nuttigen. Vaak zonder het netjes achter te laten, tot grote ergernis van de bewoners van de woonboten en tot grote genoegen van ongedierte.  

Door de initiatiefnemers en de gemeente wordt beweerd dat de stoep niet breed genoeg zou zijn voor 2 voetgangers of mensen met een beperking en zij daardoor noodgedwongen de weg op moeten. Nu is er al een behoorlijk stuk brede stoep op de Binnenkant, de vrije weg wordt daar beperkt doordat juist dààr de vuilnis en het grof vuil wordt gedeponeerd. Ondanks de vele fietsnietjes die op de kade zijn geplaatst (ten koste van parkeerplekken) is er een wildgroei aan fietsen op de stoep. Hierdoor is er alsnog geen vrije doorgang mogelijk.

De stoep wordt ook door de bewoners als een extensie van hun woning gebruikt door gevel tuintjes aan te leggen (hoe schattig ze ook zijn) en doordat men bij mooi weer, tafels en stoelen neerzet om van de zon te genieten. Ten tijde van de Corona maatregelen is het gebleken dat dit juist voor overlast zorgde doordat er tot diep in de nacht wordt nagetafeld of geborreld, zeker bij de verschillende studentenhuizen op de Binnenkant en de Kalkmarkt.

Graag willen wij het stadsbestuur en de commissie vragen te kijken naar "the bigger picture" om de leefbaarheid te verhogen in de buurt en niet enkel voor een korte termijn oplossing te kiezen die toevallig de politieke doelstelling van het verbreden van de stoepen waarmaakt. We hopen dat u openstaat voor onze bezorgdheid en input, zodat we de buurt voor iedereen leefbaar houden. 

De bewoners en ondernemers van Nieuwmarkt/Lestage

Referendum is volgende stap, we hebben uw hulp daar ook voor nodig.

Beste ondertekenaar, door uw inzet zijn we bij de volgende stap beland. Om het referendum mogelijk te maken vragen wij u om dit ook mogelijk te maken. Alle inwoners van de gemeente Tilburg, kunnen referendumverzoek ondertekenen. Dat kan fysiek op een van de stadswinkels maar het kan ook met DigiD. Ga dan naar www.tilburg.nl of probeer het met deze rechtstreekse link; https://winkel.tilburg.nl/formulier/ReferendumOndersteuningsverklaringBurger Hartelijke groet en alvast bedankt, Hans Smolders.

diepere reden van deze petitie

Beste lezer, Als jonge volwassene (29 jaar) en inwoner van Haarlem maak ik me grote zorgen over de veiligheid en leefbaarheid in onze regio. Het is inmiddels bijna tien jaar geleden (september 2016) dat onze burgemeester aantrad in onze mooie Spaanestad.

+Lees meer...

Uit vertrouwen in de functie van burgemeester en in de gemeentelijke overheid vind ik het niet meer dan normaal dat hij na zijn mooie periode het stokje doorgeeft. Persoonlijk zou ik het liefst zien dat we in de toekomst een burgemeester rechtstreeks kunnen kiezen, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Ik dank u bij voorbaat voor uw steun door te tekenen in de komende maanden. Alvast een goed nieuwjaar gewenst!

Mevr. B.S. Weijers

Meer dan 900 ondertekenaars

Op Tweede Kerstdag heeft onze petitie het aantal van 900 ondertekenaars bereikt. En inmiddels staan we op 915.

+Lees meer...

Door het natuurijs werden veel schaatsliefhebbers wakker en met ondertekening laten ze hun ijsliefde blijken. Op 22 januari om 18.40 uur bieden we in de hal van het gemeentehuis de petitie aan aan de burgemeester van Ede. Op 29 januari 2026 staat, dankzij onze Inwoneragendering, de tunnelijsbaan op de agenda van de Gemeenteraad. Vier politieke partijen hebben inmiddels de realisatie van een tunnelijsbaan in hun verkiezingsprogramma opgenomen.

Waarom geen helmplicht of minimumleeftijd?

In een anonieme reactie op deze petitie lazen we:

"De E-bike is ooit op de markt gebracht voor senioren en fietsers met te weinig kracht voor een normale fiets. Blijf daar dus vanaf, voer liever een minimale leeftijd in van 45 jaar en een helmplicht."

En dat gaat over de kern van het probleem.

+Lees meer...

De fiets is geen voertuig en daarom is het moeilijk om er wat voor maatregel dan ook voor in te voeren. Voor een voertuig kan dat wèl.

Zo is voor de snor- en bromfiets gekozen voor een minimumleeftijd van 16 jaar, een helmplicht, een brommer-rijbewijs en een verplichte verzekering. Allemaal mogelijk omdat het een door de RDW-gekeurd voertuig is. Brom- en snorfietsen die niet degelijk zijn komen niet op de weg. Veel fatbikes hebben simpele remmen die absoluut geen hoge snelheden met twee personen aankunnen. Als het ding dan ook nog opgevoerd is en er drie personen op zitten zijn de remmen helemaal waardeloos.

Voor een fiets (en elke e-bike is een fiets) kan je geen maatregelen verzinnen omdat het een 'vrije categorie' is, daarbinnen is alles mogelijk. Van kinderfietsje tot Urban Arrow-bakfiets

26-12-2025 | Petitie Geef alle e-bikes een kenteken

Gelukt! Het Stadsstrand is gered!

Beste allemaal,

Het is gelukt! Afgelopen raadsvergadering hebben we een motie ingediend om het Stadsstrand te redden en deze kreeg een meerderheid! De gemeente zorgt ervoor dat je hier ook in de toekomst lekker je handdoekje kan neerleggen en het water in kan duiken. Ook hebben we geregeld dat er genoeg voorzieningen komen zoals openbare toiletten of zonnebrandpalen.

+Lees meer...

Daarnaast hebben we de wethouder zelfs nog zover gekregen om te onderzoeken of er meer openbare zwemplekken en Stadsstranden kunnen bijkomen in onze gemeente. Een succesvolle raadsvergadering dus. Wat ons betreft is ons doel ruimschoots bereikt en daarom haal ik de petitie vandaag nog offline. Via dit berichtje wil ik iedereen die de petitie heeft ondertekend enorm bedanken en alvast een fijne jaarwisseling wensen!

Met vriendelijke groet, Olivier van Schagen (fractievoorzitter Student & Stad)

Er komt wat beweging

18 december 2025 was de wethouder op station met een aantal politieagenten en de NS. Ze benadrukten de fietsers om hun frame nummer op te schrijven en de fiets dubbel op slot te doen.

+Lees meer...

Voorts doen de handhaving en politie extra rondjes ter controle langs de fietesenstalling

Miljoenen sterfgevallen (meer dan aids/malaria)

Stoken op hout in Afrika leidt tot ernstige gezondheidsproblemen, met name door binnenluchtvervuiling vanuit vervuilende fornuizen op open vuur, wat ademhalingsziekten, longontsteking en andere aandoeningen veroorzaakt, resulterend in miljoenen sterfgevallen (meer dan aids/malaria) en draagt bij aan ontbossing, met verwoestende gevolgen voor klimaat en ecosystemen, terwijl het hout zelf een primaire brandstof is voor koken.

Maak de kruising met de Haarlemmerweg veilig bij de ingang van het Westerpark

De petitionaris van de petitie 'Maak de kruising met de Haarlemmerweg veilig bij de ingang van het Westerpark' vraagt u de petitie te ondertekenen.

"Bij sommige demonstraties worden voertuigen gebruikt door de demonstranten en dat ondergraaft het vreedzame karakter van een demonstratie.

+Lees meer...

Verbied daarom dat voertuigen deel uitmaken van een demonstratie.

https://ingangwesterparkveilig.petities.nl/

Wilt u deze of een andere petitie ook aandacht geven hier?

24-12-2025