U, de petitionaris

Nieuws

Begeleidende brief bij de petitie

Beste leden van het stadsbestuur en stadscommissie,

Graag willen wij, een groep bewoners van de Nieuwmarkt/Lastage buurt, kenbaar maken dat wij het niet eens zijn met het opheffen van de 19 parkeerplekken op de Binnenkant en de 7 parkeerplekken op de Kalkmarkt.

De stad moet leefbaar zijn voor iedereen en daarom willen wij als bewoners onze stem laten horen omdat de opheffing grote gevolgen heeft op ons dagelijks leven. Velen van ons hebben de auto dagelijks en soms meerdere malen per dag nodig voor werk, studie en/of zorg.

Daarnaast moeten wij bereikbaar blijven voor bezorgers, monteurs en ondernemers die het vaak laten afweten als zij weten dat er geen parkeermogelijkheid in de buurt is.

De bewoners hebben het gevoel dat het besluit al genomen is en dat er geen rekening wordt gehouden met de invloed die dit plan heeft op het dagelijkse leven en de bedrijvigheid voor ondernemers. De lijst van de 55 bewoners van de Binnenkant, die het eens zijn met het opheffen van de 26 parkeerplekken, wordt als leidend gezien om een beeld te schetsen van de situatie. Echter de opheffing van deze 26 parkeerplekken heeft betrekking op meer mensen dan de Binnenkant. Dit gaat alle bewoners en ondernemers aan uit de buurt voor de komende 10 jaar tot de nieuwe herinrichting definitief wordt.  Tijdens de bewonersbijeenkomst werd duidelijk dat het voorstel tot opheffing, enkel tot doel had om de auto uit de stad te weren.

In de afgelopen jaren zijn al heel veel parkeerplekken verdwenen in de straten van de onze buurt (Prins Hendrikkade-twee zijden, Koningsstraat, Recht Boomsloot, Oude Waal, Kromboomsloot, Geldersekade, een groot aantal op de Binnenkant zelf etc). Hiervoor in de plaats is er weinig tot geen alternatief geboden vanuit de gemeente. Tijdens de bewonersbijeenkomst werd er gesproken over de parkeerbalans in de buurt. Deze is in onze beleving als bewoners zoek, er werd gesproken over 1000 vergunningen voor 800 parkeerplekken op straat waarvan 150 bijzondere plekken zijn zoals o.a. invalide plekken. In de 650 overgebleven parkeerplekken zijn er ook nog plekken gereserveerd voor verschillende deelauto’s naast het feit dat ze ook de gewone parkeerplekken mogen gebruiken. Uit informatie van de gemeente blijkt dat van die 650 plekken ook nog eens 15% bezet wordt door toerisme (in onze beleving vele malen hoger). Dit houdt in dat slechts de helft van de vergunninghouders in een best case scenario een kleine kans maakt om te kunnen parkeren op de huidige plekken waar in 2023 wel €600,- per vergunning voor wordt betaald.

Nu zijn er alternatieven geboden om in de Oosterdok garage en in de Piet Hein garage te parkeren. Ondanks dat wij blij zijn met deze alternatieven, is de reistijd vanaf de IJ-tunnel dagelijks 30 tot 45 minuten om deze te bereiken en eenmaal voor de slagboom, komt het regelmatig voor dat de garages vol zijn. De afstand vanaf de Kromme Waal tot de Piet Hein garage is volgens Google Maps 1,4 km, op een enkele reis is dat maar liefst 20 minuten lopen. Door de afgelegen ligging wordt de route niet als veilig ervaren in het donker.
Vooral de leefbaarheid en luchtkwaliteit baart ons zorgen in het centrum, sinds de rijbaan voor Centraal Station is afgesloten, is er congestie op de Prins Hendrikkade en is de luchtkwaliteit behoorlijk afgenomen. Als alle bewoners nu geacht worden in de garages te parkeren, zal de file langer worden en dus meer uitstoot opleveren. Voorheen waren er 3 routes om richting de snelweg te gaan: richting West via de achterzijde van Centraal Station, richting Noord via de Prins Hendrikkade en Oost via de Oude Waal & Jodenbreestraat naar de Wibautstraat. Sinds de rij richting veranderd is op de Oude Schans moet al het verkeer naar de Prins Hendrikkade. Dit zorgt voor meer congestie en rijbewegingen.

Om de leefbaarheid in de Nieuwmarkt/Lastage buurt te verhogen, zou er juist gekeken moeten worden naar alternatieven, zoals de buurt alleen toegankelijk te maken voor bewoners en bestemmingsverkeer, door middel van intelligente palen.

Dit zal voor minder verkeer zorgen (betere luchtkwaliteit), de bestaande parkeerplaatsen zouden dan bezet worden door vergunninghouders (gezonde parkeerbalans) en voor minder overlast zorgen (toerisme en rijbewegingen van auto's). Op dit moment wordt de Binnenkant vaak gebruikt als sluiproute om de file te vermijden op de Prins Hendrikkade.

Wat ook een grote impact heeft op de buurt is het toerisme, of ze nu per auto of te voet komen, de hoeveelheid is veel te intens voor het karakter van de buurt.

De weinige parkeerplekken die er nog zijn, worden vaak bezet door buitenlandse kentekens. Het gedrag van vele toeristen die per auto onze wijk bezoeken is zorgelijk, ze slapen in de auto, deponeren vuilnis op de kade/stoep en gebruiken onze gevels vaak om zich te ontdoen van hun behoeften. Daarbij is het ook gepaard met het gebruik van drugs en of alcohol, waardoor er onveilige situaties ontstaan. Daarnaast respecteren zij de invalide, car share vakken en de stoep niet. Regelmatig parkeren zij op de stoep bij het Amrath hotel waardoor de hulpdiensten er bij nood niet langs kunnen. Nu de Corona maatregelingen zijn opgeheven, is het massa toerisme toegenomen, ze worden met grote tour bussen afgezet op de Prins Hendrikkade. Te voet gaan ze in grote groepen de wijk in, door de breedte van de stoep op de Binnenkant en de Oude Waal wordt er voor een alternatieve route gekozen om richting de Wallen te gaan. De beperkte ruimte en de geparkeerde auto’s dienen als het ware als een buffer, opdat de toeristen niet blijven hangen in de straat (vorm van crowd management). Wij zijn daarom juist blij met de parkeervakken. Daar waar de parkeerplekken zijn opgeheven, zijn plantenbakken neergezet, die een uitstekende plek voor de toerist blijken, om te gaan zitten en een maaltijd te nuttigen. Vaak zonder het netjes achter te laten, tot grote ergernis van de bewoners van de woonboten en tot grote genoegen van ongedierte.  

Door de initiatiefnemers en de gemeente wordt beweerd dat de stoep niet breed genoeg zou zijn voor 2 voetgangers of mensen met een beperking en zij daardoor noodgedwongen de weg op moeten. Nu is er al een behoorlijk stuk brede stoep op de Binnenkant, de vrije weg wordt daar beperkt doordat juist dààr de vuilnis en het grof vuil wordt gedeponeerd. Ondanks de vele fietsnietjes die op de kade zijn geplaatst (ten koste van parkeerplekken) is er een wildgroei aan fietsen op de stoep. Hierdoor is er alsnog geen vrije doorgang mogelijk.

De stoep wordt ook door de bewoners als een extensie van hun woning gebruikt door gevel tuintjes aan te leggen (hoe schattig ze ook zijn) en doordat men bij mooi weer, tafels en stoelen neerzet om van de zon te genieten. Ten tijde van de Corona maatregelen is het gebleken dat dit juist voor overlast zorgde doordat er tot diep in de nacht wordt nagetafeld of geborreld, zeker bij de verschillende studentenhuizen op de Binnenkant en de Kalkmarkt.

Graag willen wij het stadsbestuur en de commissie vragen te kijken naar "the bigger picture" om de leefbaarheid te verhogen in de buurt en niet enkel voor een korte termijn oplossing te kiezen die toevallig de politieke doelstelling van het verbreden van de stoepen waarmaakt. We hopen dat u openstaat voor onze bezorgdheid en input, zodat we de buurt voor iedereen leefbaar houden. 

De bewoners en ondernemers van Nieuwmarkt/Lestage

Géén animo!

Op de eerder genoemde bewonersavond was overweldigend géén animo voor een zwemplek, omdat dat overlast zou geven. Blijkbaar had het geen prioriteit voor de ondertekenaars om zich te doen gelden.

+Lees meer...

Het initiatief is daarom beëindigd

15-01-2025 | Petitie Buiten zwemmen in Overschie

Update Windturbines Südlohn vanuit de werkgroep Ratum/Kotten. Verzoek om uw financiële bijdrage!

Update Windturbines Südlohn vanuit de werkgroep Ratum/Kotten. Verzoek om uw financiële bijdrage!

www.stopwindmolensratumkotten.nl

Graag delen!

Begin deze maand heeft Kreis Borken voorlopige vergunningen afgegeven die groen licht geven wat betreft de locaties voor 9 windturbines met een maximale hoogte van 250 meter in Südlohn.

+Lees meer...

Deze locaties liggen vlak langs de grens met Ratum en Kotten, sommige windturbines staan op nog geen 150 meter afstand van de landsgrens gepland. Met deze vergunning kunnen de projectontwikkelaars verder richting de uiteindelijke bouwaanvraag. De werkgroep Ratum/Kotten gaat tegen dit besluit in beroep doormiddel van een klaagschrift. Dit moet volgens Duits recht worden gedaan door een advocaat waarmee wij op dit moment in nauw overleg staan. Wij onderzoeken op advies van onze advocaat de mogelijkheid om dit klaagschrift gezamenlijk met natuurorganisaties in te dienen om de kans van slagen te vergroten en zullen hierover snel een beslissing nemen. Deze juridische procedure kost geld. Donaties zijn van harte welkom! Wij vragen iedereen die ons unieke kleinschalige landschap met bijzondere en kwetsbare flora en fauna koestert vriendelijk om zijn of haar steun! Op onze website www.stopwindmolensratumkotten.nl kunt u informatie vinden over de mogelijkheid tot het geven van een donatie. Ook kunt u hier contactgegevens vinden en leest u meer achtergrondinformatie over de situatie. Alvast hartelijk dank voor uw steun!

Aantal ernstig gewonde fietsers dreigt in 2040 te verdubbelen: ‘Moeten fietspaden heel anders inrichten’

Er is nog steeds geen uitslag van de hoorcommissie bekend.

Vanochtend 15 januari 2025 ontving ik een artikel uit het AD van een bewoner uit Bergschenhoek die betrokken is bij het behouden van de gescheiden fietspaden.

+Lees meer...

Het artikel is via onderstaande link te lezen. Daarin wordt genoemd dat het ideaalbeeld is dat fietspaden gescheiden liggen. Houten schijnt een goed voorbeeld te hebben.

https://www.ad.nl/binnenland/aantal-ernstig-gewonde-fietsers-dreigt-in-2040-te-verdubbelen-moeten-fietspaden-heel-anders-inrichten~aa3be824/

Bovenstaande link is vandaag doorgestuurd naar wethouder Muis en andere door hem genoemde namen. Ik hoop dat hij goede notitie neemt van dit artikel waarin de SWOV* kritische noten zet bij een 30 km weg zonder controle In gesprekken met de gemeente hebben wij de gemeente ook al daarop gewezen. Dat de SWOV een gescheiden fietspad adviseert in nieuwe plannen voor de gemeente steunt onze actie.

Wij blijven afwachten wat de hoorcommissie gaat melden.

*Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid-SWOV

Interview Heleen nav Zonnepark en stuk in de PZC 13/1 (zaken in perspectief)

Wij zijn benaderd door Radio Schouwen Duiveland naar aanleiding van de petitie en alle aandacht rondom het voorgenomen Zonnepark in de media.

Op maandag 13 januari in de uitzending van 18:00-19:00 heeft Heleen uitleg gegeven en opheldering over een aantal zaken. Daarbij zijn een aantal aspecten uit de PZC nogmaals besproken en verhelderd.

Als je het hele verhaal wilt kennen moet je echt de moeite even doen om te luisteren.

Selecteer: Uitzending gemist - maandag 13-01-2025 18:00 halverwege op 34:54 (onderaan de pagina zit een schuifje).

Groet,

Nees en Heleen

.

14-01-2025 | Petitie Stop Zonnepark Ellemeet

Petition am letzten Freitag übergeben

Heleen und ich haben die Petition am vergangenen Freitag dem zuständigen Stadtrat Van Burg übergeben. Da der Antrag noch anhängig ist, schien es uns zu diesem Zeitpunkt sinnvoll, den Stadtrat mit so viel Widerstand/Unterschriften zu konfrontieren.

Wir haben insgesamt 1469 Unterschriften angeboten (1397 digital und 72 auf Papier) Die Petition bleibt weiterhin offen.

Sie können also immer noch unterschreiben.

+Lees meer...

Zu einem späteren Zeitpunkt werden wir die Stadtverwaltung informieren, wenn die Zahl der Stimmen dies rechtfertigt. Bitte leiten Sie diese Informationen an alle weiter, die ein Interesse an diesem Thema haben.

Wenn Sie diese Aktualisierung erhalten und Leute kennen, die keine Aktualisierungsmail erhalten, sagen Sie ihnen, sie sollen das Kästchen in der Petition ankreuzen und diese aktualisieren. (Wenn Sie die Petition erneut unterzeichnen, erhalten Sie eine weitere Bestätigungs-E-Mail, in der Sie das Häkchen setzen können, während Ihre Stimme weiterhin nur für 1 zählt)

Wenn möglich, teilen Sie dies bitte auch über soziale Medien/Facebook etc. Sonst können wir die Menschen nicht erreichen und über die Fortschritte und Schritte informieren, und das wäre sehr schade.

Mit freundlichen Grüßen

Heleen und Nees

14-01-2025 | Petitie Stop Zonnepark Ellemeet

Petitie is vrijdag jl aangeboden

Heleen en ik hebben vrijdag jl de petitie aangeboden aan de verantwoordelijke wethouder Van Burg. Vanwege het feit dat de aanvraag nog in behandeling is leek dit ons een verstandige stap op dit moment om de wethouder te confronteren met zo veel weerstand/handtekeningen.

Wij hebben in totaal 1469 handtekeningen aangeboden (1397 digitale en 72 op papier) De petitie zal blijven open staan.

+Lees meer...

Dus je kunt nog steeds ondertekenen. Op een later tijdstip zullen wij een update geven aan de gemeente als het aantal stemmen daartoe aanleiding geeft. Dus blijf aub delen met mensen die hier belang bij hebben.

Als je deze update krijgt en je mensen kent die geen update mail krijgen, zeg hen dan in de petitie het vinkje aan te zetten en dit bij te werken. (Als je de petitie opnieuw ondertekent krijg je weer een bevestigingsmail en daar kun je dan het vinkje aanzetten; terwijl jouw stem gewoon voor 1 blijft tellen)

Als het mogelijk is dit ook graag delen via social media/ facebook ed. Anders kunnen wij de mensen niet bereiken en informeren over de voortgang en stappen en dat zou erg jammer zijn.

Mvg

Nees en Heleen

14-01-2025 | Petitie Stop Zonnepark Ellemeet

Kom naar de overhandiging op 4 februari!

Beste allen,

Dankzij jullie steun hebben we inmiddels meer dan 1000 handtekeningen opgehaald voor een vuurwerkverbod in de gemeente Renkum! Daarmee hebben jullie een heel krachtig signaal afgegeven aan onze gemeenteraad en dat is niet onopgemerkt gebleven. We zijn uitgenodigd om de petitie te komen overhandigen.

De overhandiging vindt plaats op 4 februari 2025 om 20:00 in de raadzaal van het gemeentehuis (Generaal Urquhartlaan 4 in Oosterbeek).

+Lees meer...

Dit is het moment waarop we met z'n allen het verschil kunnen maken! Daarom willen we jullie allen vragen om naar deze overhandiging te komen en zo te laten zien dat jullie een einde willen aan het afsteken van vuurwerk in onze gemeente. We hopen dat jullie hier zo massaal op af komen, dat de raadzaal te klein is.

Daarnaast zijn we ook op zoek naar ervaringsdeskundigen die interesse hebben om in te spreken tijdens de overhandiging. We hebben de ruimte voor 2 sprekers met elk 3 minuten inspreektijd. Hiervoor zijn we op zoek naar bijvoorbeeld artsen en astmapatiënten, boswachters en biologen, eigenaren van hondenuitlaatservices en paardenmaneges, zwerfafval opruimers en deskundigen op het gebied van bodem en water. De verwachting is dan dat jullie vanuit jullie expertisegebied kunnen vertellen over de nadelige gevolgen van vuurwerk. Om in aanmerking te komen voor inspreektijd, willen we jullie vriendelijk verzoeken om een email te sturen naar renkum@partijvoordedieren.nl. We zullen dan contact met jullie opnemen om de mogelijkheden te bespreken.

Heel erg bedankt voor jullie steun en betrokkenheid bij dit belangrijke onderwerp. Samen kunnen we zorgen voor een veiligere en fijnere leefomgeving voor alle mensen en dieren in de gemeente Renkum.

Met vriendelijke groet,

Partij voor de Dieren - Werkgroep gemeente Renkum

Hoe gaat het verder?

Een blog! Met daarin een terugblik, verantwoording en vooruitblik op de logo - gate:

https://maartenpost93.wordpress.com/2025/01/11/een-week-om-u-tegen-te-zeggen/.