Beste leden van het stadsbestuur en stadscommissie,
Graag willen wij, een groep bewoners van de Nieuwmarkt/Lastage buurt, kenbaar maken dat wij het niet eens zijn met het opheffen van de 19 parkeerplekken op de Binnenkant en de 7 parkeerplekken op de Kalkmarkt.
De stad moet leefbaar zijn voor iedereen en daarom willen wij als bewoners onze stem laten horen omdat de opheffing grote gevolgen heeft op ons dagelijks leven. Velen van ons hebben de auto dagelijks en soms meerdere malen per dag nodig voor werk, studie en/of zorg.
Daarnaast moeten wij bereikbaar blijven voor bezorgers, monteurs en ondernemers die het vaak laten afweten als zij weten dat er geen parkeermogelijkheid in de buurt is.
De bewoners hebben het gevoel dat het besluit al genomen is en dat er geen rekening wordt gehouden met de invloed die dit plan heeft op het dagelijkse leven en de bedrijvigheid voor ondernemers. De lijst van de 55 bewoners van de Binnenkant, die het eens zijn met het opheffen van de 26 parkeerplekken, wordt als leidend gezien om een beeld te schetsen van de situatie. Echter de opheffing van deze 26 parkeerplekken heeft betrekking op meer mensen dan de Binnenkant. Dit gaat alle bewoners en ondernemers aan uit de buurt voor de komende 10 jaar tot de nieuwe herinrichting definitief wordt. Tijdens de bewonersbijeenkomst werd duidelijk dat het voorstel tot opheffing, enkel tot doel had om de auto uit de stad te weren.
In de afgelopen jaren zijn al heel veel parkeerplekken verdwenen in de straten van de onze buurt (Prins Hendrikkade-twee zijden, Koningsstraat, Recht Boomsloot, Oude Waal, Kromboomsloot, Geldersekade, een groot aantal op de Binnenkant zelf etc). Hiervoor in de plaats is er weinig tot geen alternatief geboden vanuit de gemeente. Tijdens de bewonersbijeenkomst werd er gesproken over de parkeerbalans in de buurt. Deze is in onze beleving als bewoners zoek, er werd gesproken over 1000 vergunningen voor 800 parkeerplekken op straat waarvan 150 bijzondere plekken zijn zoals o.a. invalide plekken. In de 650 overgebleven parkeerplekken zijn er ook nog plekken gereserveerd voor verschillende deelauto’s naast het feit dat ze ook de gewone parkeerplekken mogen gebruiken. Uit informatie van de gemeente blijkt dat van die 650 plekken ook nog eens 15% bezet wordt door toerisme (in onze beleving vele malen hoger). Dit houdt in dat slechts de helft van de vergunninghouders in een best case scenario een kleine kans maakt om te kunnen parkeren op de huidige plekken waar in 2023 wel €600,- per vergunning voor wordt betaald.
Nu zijn er alternatieven geboden om in de Oosterdok garage en in de Piet Hein garage te parkeren. Ondanks dat wij blij zijn met deze alternatieven, is de reistijd vanaf de IJ-tunnel dagelijks 30 tot 45 minuten om deze te bereiken en eenmaal voor de slagboom, komt het regelmatig voor dat de garages vol zijn. De afstand vanaf de Kromme Waal tot de Piet Hein garage is volgens Google Maps 1,4 km, op een enkele reis is dat maar liefst 20 minuten lopen. Door de afgelegen ligging wordt de route niet als veilig ervaren in het donker.
Vooral de leefbaarheid en luchtkwaliteit baart ons zorgen in het centrum, sinds de rijbaan voor Centraal Station is afgesloten, is er congestie op de Prins Hendrikkade en is de luchtkwaliteit behoorlijk afgenomen. Als alle bewoners nu geacht worden in de garages te parkeren, zal de file langer worden en dus meer uitstoot opleveren. Voorheen waren er 3 routes om richting de snelweg te gaan: richting West via de achterzijde van Centraal Station, richting Noord via de Prins Hendrikkade en Oost via de Oude Waal & Jodenbreestraat naar de Wibautstraat. Sinds de rij richting veranderd is op de Oude Schans moet al het verkeer naar de Prins Hendrikkade. Dit zorgt voor meer congestie en rijbewegingen.
Om de leefbaarheid in de Nieuwmarkt/Lastage buurt te verhogen, zou er juist gekeken moeten worden naar alternatieven, zoals de buurt alleen toegankelijk te maken voor bewoners en bestemmingsverkeer, door middel van intelligente palen.
Dit zal voor minder verkeer zorgen (betere luchtkwaliteit), de bestaande parkeerplaatsen zouden dan bezet worden door vergunninghouders (gezonde parkeerbalans) en voor minder overlast zorgen (toerisme en rijbewegingen van auto's). Op dit moment wordt de Binnenkant vaak gebruikt als sluiproute om de file te vermijden op de Prins Hendrikkade.
Wat ook een grote impact heeft op de buurt is het toerisme, of ze nu per auto of te voet komen, de hoeveelheid is veel te intens voor het karakter van de buurt.
De weinige parkeerplekken die er nog zijn, worden vaak bezet door buitenlandse kentekens. Het gedrag van vele toeristen die per auto onze wijk bezoeken is zorgelijk, ze slapen in de auto, deponeren vuilnis op de kade/stoep en gebruiken onze gevels vaak om zich te ontdoen van hun behoeften. Daarbij is het ook gepaard met het gebruik van drugs en of alcohol, waardoor er onveilige situaties ontstaan. Daarnaast respecteren zij de invalide, car share vakken en de stoep niet. Regelmatig parkeren zij op de stoep bij het Amrath hotel waardoor de hulpdiensten er bij nood niet langs kunnen. Nu de Corona maatregelingen zijn opgeheven, is het massa toerisme toegenomen, ze worden met grote tour bussen afgezet op de Prins Hendrikkade. Te voet gaan ze in grote groepen de wijk in, door de breedte van de stoep op de Binnenkant en de Oude Waal wordt er voor een alternatieve route gekozen om richting de Wallen te gaan. De beperkte ruimte en de geparkeerde auto’s dienen als het ware als een buffer, opdat de toeristen niet blijven hangen in de straat (vorm van crowd management). Wij zijn daarom juist blij met de parkeervakken. Daar waar de parkeerplekken zijn opgeheven, zijn plantenbakken neergezet, die een uitstekende plek voor de toerist blijken, om te gaan zitten en een maaltijd te nuttigen. Vaak zonder het netjes achter te laten, tot grote ergernis van de bewoners van de woonboten en tot grote genoegen van ongedierte.
Door de initiatiefnemers en de gemeente wordt beweerd dat de stoep niet breed genoeg zou zijn voor 2 voetgangers of mensen met een beperking en zij daardoor noodgedwongen de weg op moeten. Nu is er al een behoorlijk stuk brede stoep op de Binnenkant, de vrije weg wordt daar beperkt doordat juist dààr de vuilnis en het grof vuil wordt gedeponeerd. Ondanks de vele fietsnietjes die op de kade zijn geplaatst (ten koste van parkeerplekken) is er een wildgroei aan fietsen op de stoep. Hierdoor is er alsnog geen vrije doorgang mogelijk.
De stoep wordt ook door de bewoners als een extensie van hun woning gebruikt door gevel tuintjes aan te leggen (hoe schattig ze ook zijn) en doordat men bij mooi weer, tafels en stoelen neerzet om van de zon te genieten. Ten tijde van de Corona maatregelen is het gebleken dat dit juist voor overlast zorgde doordat er tot diep in de nacht wordt nagetafeld of geborreld, zeker bij de verschillende studentenhuizen op de Binnenkant en de Kalkmarkt.
Graag willen wij het stadsbestuur en de commissie vragen te kijken naar "the bigger picture" om de leefbaarheid te verhogen in de buurt en niet enkel voor een korte termijn oplossing te kiezen die toevallig de politieke doelstelling van het verbreden van de stoepen waarmaakt. We hopen dat u openstaat voor onze bezorgdheid en input, zodat we de buurt voor iedereen leefbaar houden.
De bewoners en ondernemers van Nieuwmarkt/Lestage
Zienswijze tegen de voorgenomen vergunningverlening aan Metabel Osbo, Amperestraat 3 te Deurne. De zaak is geregistreerd onder nummer HZ-2025-0898. Aan: College van Burgemeester en Wethouders van Deurne, Provincie en omgevingsdiensten t.a.v.
afdelingen Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) ,
Betreft: Zienswijze tegen ontwerpbesluit omgevingsvergunning milieu – uitbreiding activiteiten Metabel Osbo, Amperestraat 3, Deurne
Namens: Omwonenden en belanghebbenden in de directe omgeving van het bedrijventerrein aan de Amperestraat te Deurne Datum: 12 oktober 2025
Inleiding en belanghebbenden Ondergetekende, omwonenden en belanghebbenden, maken hierbij gebruik van hun recht om een zienswijze in te dienen tegen het ontwerpbesluit tot verlening van een omgevingsvergunning milieu aan Metabel Osbo, gevestigd aan de Amperestraat 3 te Deurne, ten behoeve van de uitbreiding van activiteiten voor het innemen, opslaan en verwerken van AEEA-materialen (Afgedankte Elektrische en Elektronische Apparatuur), waaronder beeldschermen, IT- en telecomapparatuur. Hierbij beroepen wij ons op wet- en regelgeving, op recente onderzoeken waaronder het rapport van de Commissie-Van Aartsen “Om de leefomgeving” en het thematisch onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) inzake AEEA, alsmede op de wettelijke taak van vergunningverlening, toezicht en handhaving (het VTHstelsel). Omdat belangrijke randvoorwaarden voor veilige en verantwoorde verwerking niet zijn aangetoond, verzoeken wij de vergunning niet te verlenen. Wij wonen en werken in de directe nabijheid van deze inrichting en ondervinden direct gevolgen voor onze veiligheid, gezondheid, leefomgeving en milieu.
Kern van de bezwaren Wij achten het onverantwoord en prematuur om deze vergunning te verlenen, gelet op de aard van de stoffen, de brand- en milieurisico’s en de structurele tekortkomingen in het landelijke VTH-stelsel zoals vastgesteld in het rapport van de Commissie-Van Aartsen (2021, “Om de Leefomgeving”) en het ILT-onderzoek naar AEEA (2023). Wij verzoeken daarom de vergunning niet te verlenen.
Achtergrond: aard en risico’s van de inrichting Metabel Osbo wil AEEA-afval innemen, opslaan en verwerken, waaronder onder andere monitoren, printplaten en telecomapparatuur. Deze AEEA apparatuur bevatten gevaarlijke stoffen zoals lood, kwik, cadmium, beryllium, chroom VI en brandbare kunststofcomponenten. Onlangs liep er een proces tegen Metabel/Osbo bij de Raad van State vanwege brandveiligheid. In het verleden zijn zware metalen bij een brand bij Metabel/Osbo over woonwijk de Zeilberg getrokken. Metabel Osbo ligt op nog geen driehonderd meter van de eerste woningen van de drukbevolkte woonwijken Koolhof, St Jozef en de Zeilberg. De wind is vaak Zuidwest, waardoor de risico’s dat deze woonwijken bij een calamiteit overlast zullen ondervinden toenemen.
De uitbreiding van de activiteiten betekent een toename van: • de hoeveelheid gevaarlijke stoffen op het terrein, • de kans op brand (o.a. door kortsluiting, lithium-ion batterijen), • de risico’s van emissies naar lucht, bodem en grondwater, • verkeersbewegingen met gevaarlijke afvalstromen door het woon-werkgebied. Een incident bij vergelijkbare installaties heeft in het verleden geleid tot aanzienlijke milieuschade (rookontwikkeling, lozingen van zware metalen, langdurige geur- en gezondheidsklachten).
Feiten en achtergrond
Wat zijn AEEA-materialen AEEA is afgedankte elektrische en elektronische apparatuur. Dit omvat beeldschermen, IT-apparatuur, telecomapparatuur etc. Deze materialen kunnen gevaarlijke stoffen bevatten (zoals lood, kwik, cadmium) en dienen op verantwoorde wijze ingezameld, vervoerd, opgeslagen en verwerkt te worden om schadelijke emissies naar bodem, water of lucht te voorkomen.
Rapport Commissie-Van Aartsen (“Om de leefomgeving”, 2021) o De commissie concludeert dat het VTH-stelsel (vergunningverlening, toezicht en handhaving milieurecht) niet goed functioneert. Officiële Overheidspublicaties+2VNG+2 o Belangrijke tekortkomingen betreffen: onvoldoende onafhankelijkheid van omgevingsdiensten, fragmentatie, gebrek aan expertise en capaciteit, schaalproblemen, en financiële knelpunten. Officiële Overheidspublicaties+1 o Er is ook sprake van “vermeden schade” aan milieu en leefomgeving door deze tekortkomingen. Officiële Overheidspublicaties+1
Thematisch onderzoek ILT naar inzameling en verwerking van AEEA (7 maart 2023) Dit onderzoek laat zien dat er aanzienlijke lacunes zijn in de vergunningverlening voor verwerkers van AEEA: onduidelijkheden in vergunningvoorwaarden, variatie in kwaliteit van de verwerking, en onvoldoende zicht op “lekstromen” van gevaarlijke stoffen. omgevingsweb.nl o Verder blijkt dat omgevingsdiensten in de uitvoering van toezicht op deze verwerkers vaak onvoldoende capaciteit hebben, kennis missen en niet altijd in staat zijn om effectief te handhaven volgens de geldende normen. omgevingsweb.nl
Wet- en regelgeving, beleidsontwikkeling o Naar aanleiding van de aanbevelingen van de Commissie Van Aartsen is het interbestuurlijk programma Versterking VTH-stelsel (IBP VTH) ingericht. Doel is onder meer om omgevingsdiensten robuuster te maken, handhaving en vergunningverlening effectiever te maken, en kennis/informatiebeleid te verbeteren. Rijksoverheid+2Officiële Overheidspublicaties+2 o Echter: deze programma’s zijn deels in voorbereiding; in veel gevallen is nog niet aangetoond dat de maatregelen al zorgen dat de risico’s van een concrete inrichting (zoals Metabel Osbo) beheerst kunnen worden.
Bezwaren, veronderstellingen / risico’s van de vergunning Op grond van deze feiten brengen wij de volgende bezwaren en risico’s naar voren: Bezwaren / Risico Toelichting;
Onvoldoende handhavingsvermogen Als de omgevingsdienst onvoldoende capaciteit, kennis of mandaat heeft, dan is het risico groot dat voorwaarden van de vergunning niet effectief gecontroleerd of gehandhaafd kunnen worden. AEEA-verwerking is technisch complex, bevat gevaarlijke componenten, en vereist specialistische kennis en monitoring.
Fragmentatie en gebrek aan uniformiteit Vergunningen kunnen variëren per regio of gemeente: wat in de ene vergunning wel wordt geëist, wordt in de andere niet duidelijk geregeld. Dit leidt tot risico’s van "vergunningshopping", ongelijke milieu-en veiligheidsnormen, en mogelijk lagere bescherming in bepaalde gebieden.
Volgens de Commissie Van Aartsen is het essentieel dat omgevingsdiensten onafhankelijk kunnen opereren van het Onvoldoende bevoegd gezag om ongewenste politieke of economische druk onafhankelijkheid te weerstaan. Indien de vergunningverlening nauw verweven is met lokale belangen, zou dit kunnen leiden tot versoepeling van voorwaarden.
Zoals gebleken in het ILT-onderzoek zijn er momenteel onvolkomenheden in het inzicht in hoeveel AEEA wordt Onvoldoende zicht op ingezameld, hoe het wordt verwerkt, en welke emissies, lekstromen en kwaliteit van optreden. Zonder goede monitoring, rapportage en sanctieverwerking mechanismen is het risico groot dat milieu- en gezondheidsnormen worden overschreden. Gevolgen kunnen zijn: verontreiniging van bodem en grondwater (via lekkage van zware metalen),
Mogelijke milieuschade luchtverontreiniging (bij verwerking, opslag), risico’s voor werknemers, afvaldumping of illegale export, afnemende leefkwaliteit voor omwonenden (gezondheid, stank, geluid, verkeer).
Juridische en beleidsmatige normering • Gemeentelijke en provinciale milieu- en vergunning-wetgeving schrijven voor dat vergunningen alleen verstrekt mogen worden indien aan alle relevante milieu-, veiligheid-, gezondheidsnormen kan worden voldaan en getoetst kan worden dat de werking en handhaving ook gegarandeerd zijn. • Het VTH-stelsel, zoals vastgelegd in de Omgevingswet (en relevante besluiten), vereist dat vergunningverlening samengaat met effectief toezicht en handhaving. • Het rapport Van Aartsen, de ILT-onderzoeken en de Kamerbrieven geven aan dat het huidige stelsel structureel tekort schiet wat betreft deze vereisten. Nieuw beleid is in ontwikkeling, maar dat is vaak nog niet operationeel.
Conclusie en verzoek Op basis van bovenstaande constateringen zijn wij van oordeel dat: • de vergunningverlening aan Metabel Osbo in de huidige staat niet veilig genoeg is, gezien de relevante lacunes in toezicht, handhaving, vergunningvoorwaarden en capaciteiten van toezichthouders; • de risico’s van milieuschade, gezondheidsproblemen en neveneffecten voor omwonenden, water, bodem, lucht onvoldoende zijn ondervangen; • de (nog niet afgeronde) verbeterprogramma’s onder het VTH-stelsel niet mogen dienen als argument om nu al te vergunnen. Wij verzoeken dan: De vergunning voor Metabel Osbo te weigeren.
Ik vertrouw erop dat u, gelet op de maatschappelijke verantwoordelijkheid, milieubescherming en rechtszekerheid op basis van deze zienswijze besluit de vergunning niet te verlenen.
https://gemeenteraad.weert.nl/Vergaderingen/Raadscommissie-Ruimte-en-Economie/2025/08-oktober/19:30
Op 22 of 23 oktober vallen de besluiten in de raad..
We hebben de handtekeningen en de tekst uit deze petitie toegevoegd en een zienswijze ingediend bij de gemeente Deurne, waarin wij onze zorgen uitspreken zoals op petities.nl is vermeld.
Laten we hopen dat de gemeente Deurne, de politiek en de Omgevingsdiensten onze leefbaarheid ter harte neemt. Dank voor uw handtekening ! Het maakt de zienswijze sterker !.
Beste ondertekenaars,
De petitie staat nog geen 48 uur online en nu hebben al 83 mensen getekend. Super! Dit gaat zeker helpen.
Hoe meer ondertekenaars hoe groter de impact. Dus deel de link svp in buurtapps en faceboekgroepen om het bereik nog groter te maken. Op naar de 100!
Bedankt
Dennis Bosman
https://youtu.be/Qt2mbGP6vFI?list=RD85cNRQo1m3A.
De griffie van de Gemeente Alphen aan den Rijn heeft aangegeven dat de petitie donderdag 16 oktober voor de Raadsvergadering aan de Burgemeester kan worden aangeboden. Mocht er iemand hierbij willen zijn.
Laat het uiterlijk 13 oktober aan mij weten. De petitie is gedeeld op de Facebook pagina “Alphenaren 2.0”. Ik moet aangeven hoeveel personen er komen
Joop moet op z’n oude solexje een helm op, de fatbikes schieten hem voorbij: ‘Dit is zo gevaarlijk’
https://www.ad.nl/waalwijk/joop-moet-op-zn-oude-solexje-een-helm-op-de-fatbikes-schieten-hem-voorbij-dit-is-zo-gevaarlijk~a21167ce/.
6 oktober is de petitie aangeboden aan de gemeenteraad van Zwolle. Het aanbieden en het pleidooi is terug te kijken via de site van de gemeenteraad.
Daarin legt de voorzitter uit hoe de procedure er nu uitziet. Laterop in het najaar volgt er besluitvorming en zal er een terugkoppeling plaatsvinden door de gemeenteraad. Dat zal vervolgens hier gedeeld worden.