You, the petitioner

Updates

Begeleidende brief bij de petitie

Beste leden van het stadsbestuur en stadscommissie,

Graag willen wij, een groep bewoners van de Nieuwmarkt/Lastage buurt, kenbaar maken dat wij het niet eens zijn met het opheffen van de 19 parkeerplekken op de Binnenkant en de 7 parkeerplekken op de Kalkmarkt.

De stad moet leefbaar zijn voor iedereen en daarom willen wij als bewoners onze stem laten horen omdat de opheffing grote gevolgen heeft op ons dagelijks leven. Velen van ons hebben de auto dagelijks en soms meerdere malen per dag nodig voor werk, studie en/of zorg.

Daarnaast moeten wij bereikbaar blijven voor bezorgers, monteurs en ondernemers die het vaak laten afweten als zij weten dat er geen parkeermogelijkheid in de buurt is.

De bewoners hebben het gevoel dat het besluit al genomen is en dat er geen rekening wordt gehouden met de invloed die dit plan heeft op het dagelijkse leven en de bedrijvigheid voor ondernemers. De lijst van de 55 bewoners van de Binnenkant, die het eens zijn met het opheffen van de 26 parkeerplekken, wordt als leidend gezien om een beeld te schetsen van de situatie. Echter de opheffing van deze 26 parkeerplekken heeft betrekking op meer mensen dan de Binnenkant. Dit gaat alle bewoners en ondernemers aan uit de buurt voor de komende 10 jaar tot de nieuwe herinrichting definitief wordt.  Tijdens de bewonersbijeenkomst werd duidelijk dat het voorstel tot opheffing, enkel tot doel had om de auto uit de stad te weren.

In de afgelopen jaren zijn al heel veel parkeerplekken verdwenen in de straten van de onze buurt (Prins Hendrikkade-twee zijden, Koningsstraat, Recht Boomsloot, Oude Waal, Kromboomsloot, Geldersekade, een groot aantal op de Binnenkant zelf etc). Hiervoor in de plaats is er weinig tot geen alternatief geboden vanuit de gemeente. Tijdens de bewonersbijeenkomst werd er gesproken over de parkeerbalans in de buurt. Deze is in onze beleving als bewoners zoek, er werd gesproken over 1000 vergunningen voor 800 parkeerplekken op straat waarvan 150 bijzondere plekken zijn zoals o.a. invalide plekken. In de 650 overgebleven parkeerplekken zijn er ook nog plekken gereserveerd voor verschillende deelauto’s naast het feit dat ze ook de gewone parkeerplekken mogen gebruiken. Uit informatie van de gemeente blijkt dat van die 650 plekken ook nog eens 15% bezet wordt door toerisme (in onze beleving vele malen hoger). Dit houdt in dat slechts de helft van de vergunninghouders in een best case scenario een kleine kans maakt om te kunnen parkeren op de huidige plekken waar in 2023 wel €600,- per vergunning voor wordt betaald.

Nu zijn er alternatieven geboden om in de Oosterdok garage en in de Piet Hein garage te parkeren. Ondanks dat wij blij zijn met deze alternatieven, is de reistijd vanaf de IJ-tunnel dagelijks 30 tot 45 minuten om deze te bereiken en eenmaal voor de slagboom, komt het regelmatig voor dat de garages vol zijn. De afstand vanaf de Kromme Waal tot de Piet Hein garage is volgens Google Maps 1,4 km, op een enkele reis is dat maar liefst 20 minuten lopen. Door de afgelegen ligging wordt de route niet als veilig ervaren in het donker.
Vooral de leefbaarheid en luchtkwaliteit baart ons zorgen in het centrum, sinds de rijbaan voor Centraal Station is afgesloten, is er congestie op de Prins Hendrikkade en is de luchtkwaliteit behoorlijk afgenomen. Als alle bewoners nu geacht worden in de garages te parkeren, zal de file langer worden en dus meer uitstoot opleveren. Voorheen waren er 3 routes om richting de snelweg te gaan: richting West via de achterzijde van Centraal Station, richting Noord via de Prins Hendrikkade en Oost via de Oude Waal & Jodenbreestraat naar de Wibautstraat. Sinds de rij richting veranderd is op de Oude Schans moet al het verkeer naar de Prins Hendrikkade. Dit zorgt voor meer congestie en rijbewegingen.

Om de leefbaarheid in de Nieuwmarkt/Lastage buurt te verhogen, zou er juist gekeken moeten worden naar alternatieven, zoals de buurt alleen toegankelijk te maken voor bewoners en bestemmingsverkeer, door middel van intelligente palen.

Dit zal voor minder verkeer zorgen (betere luchtkwaliteit), de bestaande parkeerplaatsen zouden dan bezet worden door vergunninghouders (gezonde parkeerbalans) en voor minder overlast zorgen (toerisme en rijbewegingen van auto's). Op dit moment wordt de Binnenkant vaak gebruikt als sluiproute om de file te vermijden op de Prins Hendrikkade.

Wat ook een grote impact heeft op de buurt is het toerisme, of ze nu per auto of te voet komen, de hoeveelheid is veel te intens voor het karakter van de buurt.

De weinige parkeerplekken die er nog zijn, worden vaak bezet door buitenlandse kentekens. Het gedrag van vele toeristen die per auto onze wijk bezoeken is zorgelijk, ze slapen in de auto, deponeren vuilnis op de kade/stoep en gebruiken onze gevels vaak om zich te ontdoen van hun behoeften. Daarbij is het ook gepaard met het gebruik van drugs en of alcohol, waardoor er onveilige situaties ontstaan. Daarnaast respecteren zij de invalide, car share vakken en de stoep niet. Regelmatig parkeren zij op de stoep bij het Amrath hotel waardoor de hulpdiensten er bij nood niet langs kunnen. Nu de Corona maatregelingen zijn opgeheven, is het massa toerisme toegenomen, ze worden met grote tour bussen afgezet op de Prins Hendrikkade. Te voet gaan ze in grote groepen de wijk in, door de breedte van de stoep op de Binnenkant en de Oude Waal wordt er voor een alternatieve route gekozen om richting de Wallen te gaan. De beperkte ruimte en de geparkeerde auto’s dienen als het ware als een buffer, opdat de toeristen niet blijven hangen in de straat (vorm van crowd management). Wij zijn daarom juist blij met de parkeervakken. Daar waar de parkeerplekken zijn opgeheven, zijn plantenbakken neergezet, die een uitstekende plek voor de toerist blijken, om te gaan zitten en een maaltijd te nuttigen. Vaak zonder het netjes achter te laten, tot grote ergernis van de bewoners van de woonboten en tot grote genoegen van ongedierte.  

Door de initiatiefnemers en de gemeente wordt beweerd dat de stoep niet breed genoeg zou zijn voor 2 voetgangers of mensen met een beperking en zij daardoor noodgedwongen de weg op moeten. Nu is er al een behoorlijk stuk brede stoep op de Binnenkant, de vrije weg wordt daar beperkt doordat juist dààr de vuilnis en het grof vuil wordt gedeponeerd. Ondanks de vele fietsnietjes die op de kade zijn geplaatst (ten koste van parkeerplekken) is er een wildgroei aan fietsen op de stoep. Hierdoor is er alsnog geen vrije doorgang mogelijk.

De stoep wordt ook door de bewoners als een extensie van hun woning gebruikt door gevel tuintjes aan te leggen (hoe schattig ze ook zijn) en doordat men bij mooi weer, tafels en stoelen neerzet om van de zon te genieten. Ten tijde van de Corona maatregelen is het gebleken dat dit juist voor overlast zorgde doordat er tot diep in de nacht wordt nagetafeld of geborreld, zeker bij de verschillende studentenhuizen op de Binnenkant en de Kalkmarkt.

Graag willen wij het stadsbestuur en de commissie vragen te kijken naar "the bigger picture" om de leefbaarheid te verhogen in de buurt en niet enkel voor een korte termijn oplossing te kiezen die toevallig de politieke doelstelling van het verbreden van de stoepen waarmaakt. We hopen dat u openstaat voor onze bezorgdheid en input, zodat we de buurt voor iedereen leefbaar houden. 

De bewoners en ondernemers van Nieuwmarkt/Lestage

Petitie is aangeboden aan de burgemeester.

Gisteren, woensdag 9 oktober is de petitie overhandigd aan de burgemeester van Barendrecht. Bij de overhandiging waren ook de baasjes van Pukkie aanwezig.

+Read more...

Nu is het afwachten wat de burgemeester gaat doen

Antwoord Ministerie van Justitie en Veiligheid 10 oktober 2024

Vanochtend ontving ik dit antwoord van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Ik had dit soort pro forma antwoord verwacht en ben blij dat ik het heb gekregen.

+Read more...

Het is moeilijk om te weten hoe men verder moet gaan met deze petitie, tenzij de kwestie ooit gepolitiseerd of gemediatiseerd wordt. Toch ben ik nog steeds van mening dat Nederland niet-seksuele publieke naaktheid in de buitenlucht zou kunnen decriminaliseren.

Antwoord van Ministerie van Justitie en Veiligheid:

Geachte heer of mevrouw Lundy,

Uw bovengenoemde e-mail is op het ministerie van Justitie en Veiligheid in goede orde ontvangen. U vraagt zich af of in Nederland nog steeds beboet kan worden op grond van artikel 430a van het Wetboek van Strafrecht (Sr). In antwoord op uw vraag bericht ik u dat dit inderdaad zo is, maar dat het afhangt van de omstandigheden van het geval. De rechter heeft hierover het laatste woord. Zolang een openbare plaats daarvoor geschikt is, is ongeklede recreatie toegestaan, zoals ook blijkt uit de uitspraak van het gerechtshof Den Haag op 18 januari 2017. Het zijn de handhavers/ de politie die in een bepaalde situatie op een bepaalde plek een oordeel moeten vellen of ergens op dat moment ongekleed kan worden gerecreëerd, en dus moeten bezien of artikel 430a Sr wordt overtreden. Wanneer er wordt bekeurd zal de handhaver/ politie aan het Openbaar Ministerie (OM) de situatie rapporteren zodat de rechter een goede afweging kan maken. De rechter weegt alle factoren met elkaar af en kan zo tot een weloverwogen oordeel komen. Zoals hierboven is aangegeven is het de rechter die uiteindelijk over een zaak beslist.

Hopende u met het vorenstaande voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Cluster Burgercorrespondentie

Ministerie van Justitie en Veiligheid

Meld je aan voor 30 oktober 19.00u

Het Collectief De Driedaagse werkt kei hard om het park te beschermen tegen de weg. We overleggen met de gemeente, we schrijven brieven, we hebben alle beleidsstukken binnenste buiten gekeerd, een petitie georganiseerd, de pers te woord gestaan, met bonkend hart voor de hele gemeenteraad staan praten als brugman en alle fracties van de gemeenteraad komen op bezoek ...

+Read more...

maar zonder jullie aanwezigheid op 30 oktober gaan we het niet redden. De weg gaat er komen als we niet van ons laten horen. Geen park meer geen ijsbaan geen groen meer in onze wijk. Daarom vragen we nogmaals: meld je aan op collectiefdedriedaagse@gmail.com en sta op 30 oktober om 19.00u voor het gemeentehuis. Samen staan we sterk.

Fouten in ziekenhuizen nemen toe

De patiënten federatie heeft een onderzoek gedaan naar fouten in ziekenhuizen. Deze nemen toe en 35% van de slachtoffers dient geen klacht of schadeclaim in.

+Read more...

Zie onderstaande link.

De petitie stop-de-anonimiteit-van-de-arts, zal vergezeld gaan van een zwartboek als de petitie wordt aangeboden. In dit zwartboek worden gevallen beschreven van patiënten die tegengewerkt zijn bij het indienen van een klacht of het aangaan van een tucht- of rechtszaak. In maximaal een half A4-tje kunt u (geanonimiseerd) beschrijven welke moeilijkheden u tegenkwam in een klachtprocedure of (tucht)rechtszaak tegen zorgverleners. Uw ervaring wordt dan opgenomen in het zwartboek. U kunt uw ervaringen opsturen naar stopartsanonimiteit@gmail.com

https://www.patientenfederatie.nl/actueel/nieuws/patienten-ervaren-nog-regelmatig-fouten-in-ziekenhuizen

2024-10-09 | Petition Stop de anonimiteit van de arts

We zijn door de gemeente in gelijk gesteld

Bij deze trekken we de petitie in, we zijn door de gemeente in gelijk gesteld.

RTV Utrecht over financiële gevolgen van fatbike-ongeluk

Aantal claims na ongelukken met fatbikes stijgt: 'Een dure jeugdzonde' schrijft RTV Utrecht en laat letselschade-advocaten aan het woord. In het kort:

  • toename van het aantal zaken met fatbikes
  • opgevoerde fatbike is geen fiets maar als auto, schade voor eigen rekening
  • kosten van eigen lichamelijk letsel òòk voor eigen rekening
  • aansprakelijkheidsverzekering vervalt bij een opgevoerde e-bike
  • bij minderjarigen de ouders aansprakelijk
  • e-bikes vallen sinds december 2023 niet meer onder het Waarborgfonds
  • overal wordt beslag opgelegd, alles boven de belastingvrije voet: een alleenstaande kan tot het moment dat alles betaald is niet meer dan 2.019,60 euro per maand bruto verdienen
  • een arbeidsongeschikt slachtoffer kan wel €150.000 claimen.
2024-10-09 | Petition Geef alle e-bikes een kenteken

De prijs van vrede II

vandaag een korte inventarisatie gemaakt van wat individuele burgers willen bijdragen aan dit plan. Een gijzelaar, een week staak het vuren in Gaza voor de bouw van een kinderziekenhuis.

+Read more...

10 mensen gevraagd, die bereid waren een eerlijk antwoord te geven. Je mag je afvragen of dat ook gedaan wordt, maar het bedrag kwam op 130 euro gemiddeld uit. Dat is mega-veel. Ik denk dat de meeste mensen vrede willen en dat ze daar veel voor over hebben. Voor mij is dat hoopvol.

Geweldig nieuws!

Lieve allemaal, ontzettend bedankt voor het nemen van de moeite om deze petitie te tekenen. Mede namens deze actie is besloten Trodelvy op te nemen in het basispakket van de zorgverzekering!

We kunnen de petitie sluiten!.