Beste leden van het stadsbestuur en stadscommissie,
Graag willen wij, een groep bewoners van de Nieuwmarkt/Lastage buurt, kenbaar maken dat wij het niet eens zijn met het opheffen van de 19 parkeerplekken op de Binnenkant en de 7 parkeerplekken op de Kalkmarkt.
De stad moet leefbaar zijn voor iedereen en daarom willen wij als bewoners onze stem laten horen omdat de opheffing grote gevolgen heeft op ons dagelijks leven. Velen van ons hebben de auto dagelijks en soms meerdere malen per dag nodig voor werk, studie en/of zorg.
Daarnaast moeten wij bereikbaar blijven voor bezorgers, monteurs en ondernemers die het vaak laten afweten als zij weten dat er geen parkeermogelijkheid in de buurt is.
De bewoners hebben het gevoel dat het besluit al genomen is en dat er geen rekening wordt gehouden met de invloed die dit plan heeft op het dagelijkse leven en de bedrijvigheid voor ondernemers. De lijst van de 55 bewoners van de Binnenkant, die het eens zijn met het opheffen van de 26 parkeerplekken, wordt als leidend gezien om een beeld te schetsen van de situatie. Echter de opheffing van deze 26 parkeerplekken heeft betrekking op meer mensen dan de Binnenkant. Dit gaat alle bewoners en ondernemers aan uit de buurt voor de komende 10 jaar tot de nieuwe herinrichting definitief wordt. Tijdens de bewonersbijeenkomst werd duidelijk dat het voorstel tot opheffing, enkel tot doel had om de auto uit de stad te weren.
In de afgelopen jaren zijn al heel veel parkeerplekken verdwenen in de straten van de onze buurt (Prins Hendrikkade-twee zijden, Koningsstraat, Recht Boomsloot, Oude Waal, Kromboomsloot, Geldersekade, een groot aantal op de Binnenkant zelf etc). Hiervoor in de plaats is er weinig tot geen alternatief geboden vanuit de gemeente. Tijdens de bewonersbijeenkomst werd er gesproken over de parkeerbalans in de buurt. Deze is in onze beleving als bewoners zoek, er werd gesproken over 1000 vergunningen voor 800 parkeerplekken op straat waarvan 150 bijzondere plekken zijn zoals o.a. invalide plekken. In de 650 overgebleven parkeerplekken zijn er ook nog plekken gereserveerd voor verschillende deelauto’s naast het feit dat ze ook de gewone parkeerplekken mogen gebruiken. Uit informatie van de gemeente blijkt dat van die 650 plekken ook nog eens 15% bezet wordt door toerisme (in onze beleving vele malen hoger). Dit houdt in dat slechts de helft van de vergunninghouders in een best case scenario een kleine kans maakt om te kunnen parkeren op de huidige plekken waar in 2023 wel €600,- per vergunning voor wordt betaald.
Nu zijn er alternatieven geboden om in de Oosterdok garage en in de Piet Hein garage te parkeren. Ondanks dat wij blij zijn met deze alternatieven, is de reistijd vanaf de IJ-tunnel dagelijks 30 tot 45 minuten om deze te bereiken en eenmaal voor de slagboom, komt het regelmatig voor dat de garages vol zijn. De afstand vanaf de Kromme Waal tot de Piet Hein garage is volgens Google Maps 1,4 km, op een enkele reis is dat maar liefst 20 minuten lopen. Door de afgelegen ligging wordt de route niet als veilig ervaren in het donker.
Vooral de leefbaarheid en luchtkwaliteit baart ons zorgen in het centrum, sinds de rijbaan voor Centraal Station is afgesloten, is er congestie op de Prins Hendrikkade en is de luchtkwaliteit behoorlijk afgenomen. Als alle bewoners nu geacht worden in de garages te parkeren, zal de file langer worden en dus meer uitstoot opleveren. Voorheen waren er 3 routes om richting de snelweg te gaan: richting West via de achterzijde van Centraal Station, richting Noord via de Prins Hendrikkade en Oost via de Oude Waal & Jodenbreestraat naar de Wibautstraat. Sinds de rij richting veranderd is op de Oude Schans moet al het verkeer naar de Prins Hendrikkade. Dit zorgt voor meer congestie en rijbewegingen.
Om de leefbaarheid in de Nieuwmarkt/Lastage buurt te verhogen, zou er juist gekeken moeten worden naar alternatieven, zoals de buurt alleen toegankelijk te maken voor bewoners en bestemmingsverkeer, door middel van intelligente palen.
Dit zal voor minder verkeer zorgen (betere luchtkwaliteit), de bestaande parkeerplaatsen zouden dan bezet worden door vergunninghouders (gezonde parkeerbalans) en voor minder overlast zorgen (toerisme en rijbewegingen van auto's). Op dit moment wordt de Binnenkant vaak gebruikt als sluiproute om de file te vermijden op de Prins Hendrikkade.
Wat ook een grote impact heeft op de buurt is het toerisme, of ze nu per auto of te voet komen, de hoeveelheid is veel te intens voor het karakter van de buurt.
De weinige parkeerplekken die er nog zijn, worden vaak bezet door buitenlandse kentekens. Het gedrag van vele toeristen die per auto onze wijk bezoeken is zorgelijk, ze slapen in de auto, deponeren vuilnis op de kade/stoep en gebruiken onze gevels vaak om zich te ontdoen van hun behoeften. Daarbij is het ook gepaard met het gebruik van drugs en of alcohol, waardoor er onveilige situaties ontstaan. Daarnaast respecteren zij de invalide, car share vakken en de stoep niet. Regelmatig parkeren zij op de stoep bij het Amrath hotel waardoor de hulpdiensten er bij nood niet langs kunnen. Nu de Corona maatregelingen zijn opgeheven, is het massa toerisme toegenomen, ze worden met grote tour bussen afgezet op de Prins Hendrikkade. Te voet gaan ze in grote groepen de wijk in, door de breedte van de stoep op de Binnenkant en de Oude Waal wordt er voor een alternatieve route gekozen om richting de Wallen te gaan. De beperkte ruimte en de geparkeerde auto’s dienen als het ware als een buffer, opdat de toeristen niet blijven hangen in de straat (vorm van crowd management). Wij zijn daarom juist blij met de parkeervakken. Daar waar de parkeerplekken zijn opgeheven, zijn plantenbakken neergezet, die een uitstekende plek voor de toerist blijken, om te gaan zitten en een maaltijd te nuttigen. Vaak zonder het netjes achter te laten, tot grote ergernis van de bewoners van de woonboten en tot grote genoegen van ongedierte.
Door de initiatiefnemers en de gemeente wordt beweerd dat de stoep niet breed genoeg zou zijn voor 2 voetgangers of mensen met een beperking en zij daardoor noodgedwongen de weg op moeten. Nu is er al een behoorlijk stuk brede stoep op de Binnenkant, de vrije weg wordt daar beperkt doordat juist dààr de vuilnis en het grof vuil wordt gedeponeerd. Ondanks de vele fietsnietjes die op de kade zijn geplaatst (ten koste van parkeerplekken) is er een wildgroei aan fietsen op de stoep. Hierdoor is er alsnog geen vrije doorgang mogelijk.
De stoep wordt ook door de bewoners als een extensie van hun woning gebruikt door gevel tuintjes aan te leggen (hoe schattig ze ook zijn) en doordat men bij mooi weer, tafels en stoelen neerzet om van de zon te genieten. Ten tijde van de Corona maatregelen is het gebleken dat dit juist voor overlast zorgde doordat er tot diep in de nacht wordt nagetafeld of geborreld, zeker bij de verschillende studentenhuizen op de Binnenkant en de Kalkmarkt.
Graag willen wij het stadsbestuur en de commissie vragen te kijken naar "the bigger picture" om de leefbaarheid te verhogen in de buurt en niet enkel voor een korte termijn oplossing te kiezen die toevallig de politieke doelstelling van het verbreden van de stoepen waarmaakt. We hopen dat u openstaat voor onze bezorgdheid en input, zodat we de buurt voor iedereen leefbaar houden.
De bewoners en ondernemers van Nieuwmarkt/Lestage
Aan de Gemeente: wederom dank voor uw snelle reactie. Zoals eerder aangegeven, prima onderbouwd met focus op de voordelen: kortere route, rijtijdvoordeel en kostenbesparing.
En dat laatste is nu juist waartegen wij ageren: met maatschappelijk belang van goed en bereikbaar OV voor iedereen mag niet worden afgemeten tegen voordeel voor enkelen en portemonnee. U weet ook: als de buslijn eenmaal is verdwenen, komt ie nooit meer terug.
Evalueren gaat dan over een niet meer bestaande situatie dus uitkomst is nu al duidelijk. U geeft aan dat alternatieven voldoende zijn afgewogen, maar hierin zijn de betroffen bewoners niet in meegenomen. Uw reactie dat bijstelling in de toekomst mogelijk blijft maar uw excuus dat dat nu (voor ingang nieuwe dienstregeling) niet meer mogelijk is, is een dooddoener. Het is simpelweg continueren van een bestaande situatie: waar een wil is, is een weg.
Pikant detail is dat u senioren ziet als een 'beperkte groep' en deze doelgroep verwijst naar 'wmo-vervoer in de vorm van de regiotaxi wanneer reizen met het reguliere openbaar vervoer niet mogelijk is' vind ik stigmatiserend en zeker niet in lijn met eerder genoemde effieciency doelstelling! En dan gaat u niet verder in op de kapitaalvernietiging van 12 onlangs geplaatste nieuwe bushoekjes ( ).
Als dit de finale mening is van de Gemeente, rest ons niets anders dan de burgers en politiek te mobiliseren en de publiciteit te zoeken. Onze petitie bus2moetblijven.petitie.nl heeft inmiddels al meer dan 200 steunbetuigers.
Water lijkt vanzelfsprekend, maar in Gilze en Rijen staat de beschikbaarheid én kwaliteit ervan steeds meer onder druk. Brabant kampt al jaren met verdroging en een dreigend drinkwatertekort.
Volgens Brabant Water zijn de wettelijke waterreserves in de provincie vrijwel uitgeput, vooral in West-Brabant, waar onze gemeente onder valt.
Het water is nu nog schoon: het wordt diep uit beschermde grondwaterlagen gewonnen en intensief gecontroleerd. Toch liggen risico’s op de loer, bijvoorbeeld door vervuiling in leidingen of door hoge waterdruk bij extreme buien.
Binnen de waterketen spelen meerdere partijen een rol. De gemeente beheert het rioolstelsel en werkt steeds vaker met gescheiden systemen en infiltratiebuizen om regenwater te laten wegzakken in de bodem - essentieel tegen verdroging. Ook wadi’s helpen om piekbuien op te vangen.
Maar de grote verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij de gemeente: de provincie bepaalt hoeveel water opgepompt mag worden, het waterschap Brabantse Delta bewaakt de waterkwaliteit en zuivert het rioolwater, en Brabant Water produceert ons drinkwater.
Doet de gemeente genoeg? Ze zet stappen met infiltratie, afkoppelen en rioleringsoptimalisatie, maar de vraag is of dit voldoende is voor een toekomst met heftigere regenval, langere droogteperiodes en groeiende vraag. Tegelijk stijgen de drinkwaterkosten en wordt uitbreiding van waterconcessies steeds lastiger.
De komende jaren moet Gilze en Rijen sterker inzetten op waterbesparing, vergroening, afkoppeling van regenwater én samenwerking met provincie en waterschap. Want alleen zo blijft er straks nog voldoende schoon drinkwater voor iedereen.
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 18 maart 2026 hebben inwoners van Gilze en Rijen de petitie “Voor een Leefbaar Gilze en Rijen” gelanceerd. Met deze petitie willen inwoners de politiek dwingen haar groene beloftes eindelijk waar te maken. De petitie loopt tot 31 januari 2026 en zal daarna officieel worden aangeboden aan alle lokale politieke partijen.
Ondertekenen kan via: https://duurzaamgilzeenrijen.petities.nl
Politieke Brigade Meer informatie: onsgilzerijen.nl/pagina/politieke-brigade politiekebrigade@gmail.com
Inmiddels zijn er al twee bijeenkomsten geweest van de gemeenteraad, de politiek heeft dit onderwerp gelukkig zelf ook opgepakt. De eerste bijeenkomst gaf ruimte aan 15 insprekers die hun ervaringen mochten delen met Siem.
De tweede bijeenkomst was een debat, wat nog vervolgd gaat worden. Er zijn gelukkig een aantal betrokken raadsleden die zich hard maken voor de cliënten die geraakt worden door de ontwikkelingen rondom Siem. Er gebeurt dus wel degelijk wat!
De petitie zal ook nog een keer worden overgedragen aan de gemeente. Hoe meer handtekeningen we hebben, hoe meer er ook een punt kan worden gemaakt naar de gemeente. De petitie delen en ondertekenen wordt daarom erg gewaardeerd.
Jaarlijks voeren gemeente, provincie en vervoerder gesprekken over het buslijnennet in Twente. In de evaluatie van het huidige lijnennet is de route van lijn 2 naar boven gekomen.
In de analyse valt op dat de haltes in Bolhaar en op de Vanekerstraat maar beperkt gebruikt worden. In totaal maken er van de vier haltes in Bolhaar minder dan 30 instappers per dag gebruik van de bus. Dat is minder dan bijvoorbeeld de halte Wkc Deppenbroek. Tegelijkertijd zijn reizigers op de heenweg of de terugweg lang onderweg van of naar het station of centrum. Dit komt door de lange lusroute. De huidige route is daarmee niet optimaal.
De toevoeging van lijn 60 eind 2023 biedt de mogelijkheid om de route van lijn 2 te verkorten, omdat er een alternatief is. Dat levert voor het overgrote deel van de reizigers in Deppenbroek een verbetering op in de vorm van een kortere reistijd. Er zijn hiervoor meerdere varianten overwogen. Ervaringen van soortgelijke casussen in de regio Twente laten zien dat het gebruik en de klanttevredenheid van het openbaar vervoer toeneemt. Het nemen van deze maatregel past vandaar bij de doelstellingen om het gebruik van ov te laten toenemen.
Voor veruit de meeste reizigers zijn de alternatieve haltes van lijn 60 of lijn 2 maximaal 300 meter lopen. Gezien het gebruik is dit een passend alternatief. Lijn 60 sluit op de meeste momenten op de dag aan op de IC naar de Randstad. Op enkele momenten is deze overstap krap en we onderzoeken we of deze aansluiting nog kunnen verbeteren.
Op de haltes in Bolhaar en op de Vanekerstraat is ongeveer 10-15% van de instappers senior. Het gaat hier dus om een beperkte groep en we zien niet dat dit aantal toeneemt. Voor deze doelgroep bestaat er ook wmo-vervoer in de vorm van de regiotaxi wanneer reizen met het reguliere openbaar vervoer niet mogelijk is.
In het beoordelen van de alternatieven hebben wij onderzocht of een extra lijn naar Bolhaar, een omlegging van lijn 60, of een alternerende route van lijn 2 wenselijk zijn. Wij hebben hier niet voor gekozen omdat de nadelen voor andere reizigers zeer groot zijn. Ook staan de hoge kosten niet in verhouding tot het zeer lage gebruik, zeker omdat er alternatieven voorhanden zijn. Er is afgesproken om de route medio volgend jaar te evalueren. Op basis daarvan kunnen er nog wijzigingen plaatsvinden. Op dit moment is het vanwege alle voorbereidende werkzaamheden voor de nieuwe dienstregeling niet meer mogelijk om nog wijzigingen aan te brengen.
Na ruim een week zijn er al meer dan 1200 ondertekenaars van de Petitie. Bedankt iedereen die dit mogelijk hebben gemaakt..
18-11-2025: Zojuist is er telefonisch contact geweest met bovenstaand orgaan. We zijn weer wat wijzer en gaan door met de strijd en weten nu welke kant we uit moeten om dit echt in de kamer te krijgen.
Alle ondertekenaars mijn oprechte dank.
"De petitie is momenteel even on hold. Zodra de kwestie is opgelost, zal de petitie weer actief worden.
Bedankt voor jullie geduld!"
Dag ruiter en/of menner,
In de afgelopen maanden heb je onze petitie 'Verbeteren paardenroutes gemeente Goirle' ondertekend. Dankjewel voor je steun! We willen graag laten weten wat er in de tussentijd allemaal is gebeurd en wat er nog staat te gebeuren.
Meer dan 120 ondertekeningen hebben ervoor gezorgd dat we in gesprek zijn met de gemeente Goirle, Brabants Landschap en BrabantPartners om de ruiterpaden in Goirle te behouden en verbeteren.
Ook KNHS ondersteunt ons met de ervaringen die zij elders in Nederland hebben opgedaan.
Wat gaan we doen?
Wil je op de hoogte blijven? Helaas kunnen we je e-mailadres niet inzien. Geef daarom je naam en emailadres door aan paardenroutesgoirle@gmail.com. Wanneer er nieuwe ontwikkelingen zijn, ontvang je hierover een e-mail. Geef ook aan of je interesse hebt om een bijdrage te leveren tijdens de jaarlijkse onderhoudsdag.
Vriendelijke groet,
Werkgroep Paardenroutes Goirle
Daniëlle, Linda, Leandra, Corrie, Nicole en Claire