Beste leden van het stadsbestuur en stadscommissie,
Graag willen wij, een groep bewoners van de Nieuwmarkt/Lastage buurt, kenbaar maken dat wij het niet eens zijn met het opheffen van de 19 parkeerplekken op de Binnenkant en de 7 parkeerplekken op de Kalkmarkt.
De stad moet leefbaar zijn voor iedereen en daarom willen wij als bewoners onze stem laten horen omdat de opheffing grote gevolgen heeft op ons dagelijks leven. Velen van ons hebben de auto dagelijks en soms meerdere malen per dag nodig voor werk, studie en/of zorg.
Daarnaast moeten wij bereikbaar blijven voor bezorgers, monteurs en ondernemers die het vaak laten afweten als zij weten dat er geen parkeermogelijkheid in de buurt is.
De bewoners hebben het gevoel dat het besluit al genomen is en dat er geen rekening wordt gehouden met de invloed die dit plan heeft op het dagelijkse leven en de bedrijvigheid voor ondernemers. De lijst van de 55 bewoners van de Binnenkant, die het eens zijn met het opheffen van de 26 parkeerplekken, wordt als leidend gezien om een beeld te schetsen van de situatie. Echter de opheffing van deze 26 parkeerplekken heeft betrekking op meer mensen dan de Binnenkant. Dit gaat alle bewoners en ondernemers aan uit de buurt voor de komende 10 jaar tot de nieuwe herinrichting definitief wordt. Tijdens de bewonersbijeenkomst werd duidelijk dat het voorstel tot opheffing, enkel tot doel had om de auto uit de stad te weren.
In de afgelopen jaren zijn al heel veel parkeerplekken verdwenen in de straten van de onze buurt (Prins Hendrikkade-twee zijden, Koningsstraat, Recht Boomsloot, Oude Waal, Kromboomsloot, Geldersekade, een groot aantal op de Binnenkant zelf etc). Hiervoor in de plaats is er weinig tot geen alternatief geboden vanuit de gemeente. Tijdens de bewonersbijeenkomst werd er gesproken over de parkeerbalans in de buurt. Deze is in onze beleving als bewoners zoek, er werd gesproken over 1000 vergunningen voor 800 parkeerplekken op straat waarvan 150 bijzondere plekken zijn zoals o.a. invalide plekken. In de 650 overgebleven parkeerplekken zijn er ook nog plekken gereserveerd voor verschillende deelauto’s naast het feit dat ze ook de gewone parkeerplekken mogen gebruiken. Uit informatie van de gemeente blijkt dat van die 650 plekken ook nog eens 15% bezet wordt door toerisme (in onze beleving vele malen hoger). Dit houdt in dat slechts de helft van de vergunninghouders in een best case scenario een kleine kans maakt om te kunnen parkeren op de huidige plekken waar in 2023 wel €600,- per vergunning voor wordt betaald.
Nu zijn er alternatieven geboden om in de Oosterdok garage en in de Piet Hein garage te parkeren. Ondanks dat wij blij zijn met deze alternatieven, is de reistijd vanaf de IJ-tunnel dagelijks 30 tot 45 minuten om deze te bereiken en eenmaal voor de slagboom, komt het regelmatig voor dat de garages vol zijn. De afstand vanaf de Kromme Waal tot de Piet Hein garage is volgens Google Maps 1,4 km, op een enkele reis is dat maar liefst 20 minuten lopen. Door de afgelegen ligging wordt de route niet als veilig ervaren in het donker.
Vooral de leefbaarheid en luchtkwaliteit baart ons zorgen in het centrum, sinds de rijbaan voor Centraal Station is afgesloten, is er congestie op de Prins Hendrikkade en is de luchtkwaliteit behoorlijk afgenomen. Als alle bewoners nu geacht worden in de garages te parkeren, zal de file langer worden en dus meer uitstoot opleveren. Voorheen waren er 3 routes om richting de snelweg te gaan: richting West via de achterzijde van Centraal Station, richting Noord via de Prins Hendrikkade en Oost via de Oude Waal & Jodenbreestraat naar de Wibautstraat. Sinds de rij richting veranderd is op de Oude Schans moet al het verkeer naar de Prins Hendrikkade. Dit zorgt voor meer congestie en rijbewegingen.
Om de leefbaarheid in de Nieuwmarkt/Lastage buurt te verhogen, zou er juist gekeken moeten worden naar alternatieven, zoals de buurt alleen toegankelijk te maken voor bewoners en bestemmingsverkeer, door middel van intelligente palen.
Dit zal voor minder verkeer zorgen (betere luchtkwaliteit), de bestaande parkeerplaatsen zouden dan bezet worden door vergunninghouders (gezonde parkeerbalans) en voor minder overlast zorgen (toerisme en rijbewegingen van auto's). Op dit moment wordt de Binnenkant vaak gebruikt als sluiproute om de file te vermijden op de Prins Hendrikkade.
Wat ook een grote impact heeft op de buurt is het toerisme, of ze nu per auto of te voet komen, de hoeveelheid is veel te intens voor het karakter van de buurt.
De weinige parkeerplekken die er nog zijn, worden vaak bezet door buitenlandse kentekens. Het gedrag van vele toeristen die per auto onze wijk bezoeken is zorgelijk, ze slapen in de auto, deponeren vuilnis op de kade/stoep en gebruiken onze gevels vaak om zich te ontdoen van hun behoeften. Daarbij is het ook gepaard met het gebruik van drugs en of alcohol, waardoor er onveilige situaties ontstaan. Daarnaast respecteren zij de invalide, car share vakken en de stoep niet. Regelmatig parkeren zij op de stoep bij het Amrath hotel waardoor de hulpdiensten er bij nood niet langs kunnen. Nu de Corona maatregelingen zijn opgeheven, is het massa toerisme toegenomen, ze worden met grote tour bussen afgezet op de Prins Hendrikkade. Te voet gaan ze in grote groepen de wijk in, door de breedte van de stoep op de Binnenkant en de Oude Waal wordt er voor een alternatieve route gekozen om richting de Wallen te gaan. De beperkte ruimte en de geparkeerde auto’s dienen als het ware als een buffer, opdat de toeristen niet blijven hangen in de straat (vorm van crowd management). Wij zijn daarom juist blij met de parkeervakken. Daar waar de parkeerplekken zijn opgeheven, zijn plantenbakken neergezet, die een uitstekende plek voor de toerist blijken, om te gaan zitten en een maaltijd te nuttigen. Vaak zonder het netjes achter te laten, tot grote ergernis van de bewoners van de woonboten en tot grote genoegen van ongedierte.
Door de initiatiefnemers en de gemeente wordt beweerd dat de stoep niet breed genoeg zou zijn voor 2 voetgangers of mensen met een beperking en zij daardoor noodgedwongen de weg op moeten. Nu is er al een behoorlijk stuk brede stoep op de Binnenkant, de vrije weg wordt daar beperkt doordat juist dààr de vuilnis en het grof vuil wordt gedeponeerd. Ondanks de vele fietsnietjes die op de kade zijn geplaatst (ten koste van parkeerplekken) is er een wildgroei aan fietsen op de stoep. Hierdoor is er alsnog geen vrije doorgang mogelijk.
De stoep wordt ook door de bewoners als een extensie van hun woning gebruikt door gevel tuintjes aan te leggen (hoe schattig ze ook zijn) en doordat men bij mooi weer, tafels en stoelen neerzet om van de zon te genieten. Ten tijde van de Corona maatregelen is het gebleken dat dit juist voor overlast zorgde doordat er tot diep in de nacht wordt nagetafeld of geborreld, zeker bij de verschillende studentenhuizen op de Binnenkant en de Kalkmarkt.
Graag willen wij het stadsbestuur en de commissie vragen te kijken naar "the bigger picture" om de leefbaarheid te verhogen in de buurt en niet enkel voor een korte termijn oplossing te kiezen die toevallig de politieke doelstelling van het verbreden van de stoepen waarmaakt. We hopen dat u openstaat voor onze bezorgdheid en input, zodat we de buurt voor iedereen leefbaar houden.
De bewoners en ondernemers van Nieuwmarkt/Lestage
We hebben binnen 10 uur al 125 handtekeningen, doel is minimaal 2000 handtekeningen voor 8 januari 2026. Deel en roep op om te tekenen.
Op 8/12 heeft de Gemeenteraad unaniem ingestemd met een motie van GL/PvdA. Hierin wordt vastgelegd dat voortaan in de communicatie en besluitvorming van nieuwe vervoersplannen de bewoners moeten worden meegenomen.
Daarnaast draagt zij de betrokken wethouder(s) op om 'In gesprek te gaan met o.a. de opsteller van de enquête, briefschrijvers en wijkorganen; de uitkomsten van die gesprekken mee te nemen in de (tussentijdse) evaluatie van het vervoersplan 2026 en er op in te zetten dat de belangrijkste zorgen/ knelpunten worden opgepakt'.
Wij hebben afgelopen week een uitnodiging voor dit geprek ontvangen, met een constructieve benadering. Inmiddels rijdt bus 2 de gewijzigde dienstregeling .... blijf ons steunen!
Wordt vervolgd, op 8/1/2026!
Ondertekenaars bedankt!
De petitie Annemarie moet blijven is door 274 mensen ondertekend. Dank dat jullie je solidair hebben verklaard met mijn protest tegen de uitzetting. Dit heeft ertoe geleid dat ik er voorlopig mag blijven wonen.
Waternet had en heeft nog geen concrete plannen over wat er in de voormalige dienstwoning zou moeten gebeuren.
Ondanks dat er nog steeds geen zekerheid is of ik er kan blijven wonen, voel ik me toch gesterkt in het idee dat ik recht heb om de bewoner te blijven van deze woning.
Ik wil jullie graag op de hoogte houden over de (Ver) huis- ontwikkelingen en natuurlijk over de leuke activiteiten die ik organiseer rondom het gemaal.
Wil je op mijn mailinglijst staan, stuur dan een mail.
Verder wens ik jullie allemaal een vrolijke afsluiting van 2025 en laten we vol positieve energie beginnen aan 2026.
Annemarie Feltmann
Goed nieuws, onze petitie is nu te ondertekenen! .
Eindelijk. De partij Alles voor Schiedam heeft afgelopen donderdag 11 december 2025 de petitie overhandigd.
Hier is het bericht wat op Facebook en instagram is terug te lezen
Alles voor Schiedam heeft namens 170 bewoners uit Schiedam-West een petitie aangeboden aan het college. In de petitie vragen bewoners aandacht voor de parkeerdruk in de wijk en roepen zij op om maatregelen te nemen, waaronder de mogelijkheid onderzoeken tot het invoeren van gereguleerd parkeren.
Alles voor Schiedam heeft de afgelopen jaren al meermaals actief aandacht gevraagd voor de parkeeruitdagingen in Schiedam. We vinden het belangrijk om samen met bewoners tot passende oplossingen te komen voor Schiedam-West én de rest van de stad. Daarbij staat voorop dat maatregelen bijdragen aan bereikbaarheid en leefbaarheid, met oog voor de verschillende belangen van bewoners, bezoekers en ondernemers.
En nu duimen dat het zo snel mogelijk accoord wordt bevonden en uitgevoerd. Sinds de vergunningen op de Burg Honnerlage Gretelaan tot en met Thurlede in werking is gegaan, is de parkeeroverlast nog meer toegenomen. Zoals al was voorspeld. En dan hebben we nog handhaving. We zijn in ieder geval een stapje verder. We knokken door voor vooruitgang. Bedankt allemaal voor jullie support.
De petitionaris van de petitie 'Verbied voertuigen bij een demonstratie' vraagt u de petitie te ondertekenen.
"Bij sommige demonstraties worden voertuigen gebruikt door de demonstranten en dat ondergraaft het vreedzame karakter van een demonstratie.
Verbied daarom dat voertuigen deel uitmaken van een demonstratie.
persoonlijkdemonstreren.petities.nl
Wilt u deze of een andere petitie ook aandacht geven hier?
Lieve allemaal,
Op 27 november zijn we onze petitie gestart om kinderopvang de Tovervis en BSO Schip Ahoy van Partou aan de Frisia te behouden. We zitten inmiddels op 2040 ondertekeningen! Onvoorstelbaar.
Iedereen heel hartelijk bedankt voor het ondertekenen. Hieruit blijkt des te meer hoe zeer we deze locatie en haar medewerkers waarderen en ons willen inzetten voor hun behoud.
Dinsdagavond 16 december gaan we de petitie overhandigen aan de gemeenteraad. Hierbij leveren we ook alle persoonlijke verhalen aan die jullie hebben geschreven.
Mocht je tijd hebben om ons te steunen tijdens dit moment, dan ben je zeer welkom. We willen ons om 19:15 uur verzamelen bij de Lawei (op het kleine parkeerterrein aan de Reidingweg) en van daaruit de petitie gaan aanbieden. Laten we, door gezamenlijk op te trekken, des te meer de impact van deze beslissing zichtbaar maken! Het gaat niet slechts om het vervangen van de ene dienstverlener voor de andere, het gaat om de veilige thuisbasis voor onze kinderen waar we bewust voor hebben gekozen. Zij vormen de basis voor het leven van onze kinderen en geven ons op die manier ook weer rust. Laten we hiermee ook onze steun horen voor alle toegewijde en gepassioneerde medewerkers.
Nogmaals hartelijk bedankt voor jullie toewijding en hopelijk tot dinsdag!
Met vriendelijke groet, de Oudercommissie
Voor vragen: oc.tovervis.schipahoy@gmail.com
Goed nieuws
Mede naar aanleiding van de vele handtekeningen (252 op moment van schrijven!) hebben de lokale afdelingen van D66 en het CDA een motie ingediend. Deze motie vraagt de wethouder om voor de zomer van 2026 met een plan van aanpak te komen om de verkeersveiligheid op de Eindhovenseweg en Nieuwendijk te verbeteren.
De motie is afgelopen maandag (8 december) besproken in de Gemeenteraad, en unaniem aangenomen door alle partijen.
De wethouder heeft dan ook toegezegd op korte termijn een onderzoek uit te laten voeren, en op basis van dit onderzoek met het gevraagde plan van aanpak te komen.
Hoe nu verder?
Dit is natuurlijk slechts een eerste stap richting een veiligere situatie. Om de aandacht voor dit onderwerp niet te laten verslappen, is het plan om de petitie aan te bieden aan de Commissie Ruimte (welke verantwoordelijk is voor verkeersveiligheid in Geldrop-Mierlo), bij de eerstvolgende vergadering op 12 januari. Om de urgentie van het probleem duidelijk te maken helpt het om zo veel mogelijk handtekeningen te verzamelen. U kunt hierbij helpen, door de petitie te delen met andere buurtbewoners - iedere handtekening helpt!