U, de petitionaris

Nieuws

Begeleidende brief bij de petitie

Beste leden van het stadsbestuur en stadscommissie,

Graag willen wij, een groep bewoners van de Nieuwmarkt/Lastage buurt, kenbaar maken dat wij het niet eens zijn met het opheffen van de 19 parkeerplekken op de Binnenkant en de 7 parkeerplekken op de Kalkmarkt.

De stad moet leefbaar zijn voor iedereen en daarom willen wij als bewoners onze stem laten horen omdat de opheffing grote gevolgen heeft op ons dagelijks leven. Velen van ons hebben de auto dagelijks en soms meerdere malen per dag nodig voor werk, studie en/of zorg.

Daarnaast moeten wij bereikbaar blijven voor bezorgers, monteurs en ondernemers die het vaak laten afweten als zij weten dat er geen parkeermogelijkheid in de buurt is.

De bewoners hebben het gevoel dat het besluit al genomen is en dat er geen rekening wordt gehouden met de invloed die dit plan heeft op het dagelijkse leven en de bedrijvigheid voor ondernemers. De lijst van de 55 bewoners van de Binnenkant, die het eens zijn met het opheffen van de 26 parkeerplekken, wordt als leidend gezien om een beeld te schetsen van de situatie. Echter de opheffing van deze 26 parkeerplekken heeft betrekking op meer mensen dan de Binnenkant. Dit gaat alle bewoners en ondernemers aan uit de buurt voor de komende 10 jaar tot de nieuwe herinrichting definitief wordt.  Tijdens de bewonersbijeenkomst werd duidelijk dat het voorstel tot opheffing, enkel tot doel had om de auto uit de stad te weren.

In de afgelopen jaren zijn al heel veel parkeerplekken verdwenen in de straten van de onze buurt (Prins Hendrikkade-twee zijden, Koningsstraat, Recht Boomsloot, Oude Waal, Kromboomsloot, Geldersekade, een groot aantal op de Binnenkant zelf etc). Hiervoor in de plaats is er weinig tot geen alternatief geboden vanuit de gemeente. Tijdens de bewonersbijeenkomst werd er gesproken over de parkeerbalans in de buurt. Deze is in onze beleving als bewoners zoek, er werd gesproken over 1000 vergunningen voor 800 parkeerplekken op straat waarvan 150 bijzondere plekken zijn zoals o.a. invalide plekken. In de 650 overgebleven parkeerplekken zijn er ook nog plekken gereserveerd voor verschillende deelauto’s naast het feit dat ze ook de gewone parkeerplekken mogen gebruiken. Uit informatie van de gemeente blijkt dat van die 650 plekken ook nog eens 15% bezet wordt door toerisme (in onze beleving vele malen hoger). Dit houdt in dat slechts de helft van de vergunninghouders in een best case scenario een kleine kans maakt om te kunnen parkeren op de huidige plekken waar in 2023 wel €600,- per vergunning voor wordt betaald.

Nu zijn er alternatieven geboden om in de Oosterdok garage en in de Piet Hein garage te parkeren. Ondanks dat wij blij zijn met deze alternatieven, is de reistijd vanaf de IJ-tunnel dagelijks 30 tot 45 minuten om deze te bereiken en eenmaal voor de slagboom, komt het regelmatig voor dat de garages vol zijn. De afstand vanaf de Kromme Waal tot de Piet Hein garage is volgens Google Maps 1,4 km, op een enkele reis is dat maar liefst 20 minuten lopen. Door de afgelegen ligging wordt de route niet als veilig ervaren in het donker.
Vooral de leefbaarheid en luchtkwaliteit baart ons zorgen in het centrum, sinds de rijbaan voor Centraal Station is afgesloten, is er congestie op de Prins Hendrikkade en is de luchtkwaliteit behoorlijk afgenomen. Als alle bewoners nu geacht worden in de garages te parkeren, zal de file langer worden en dus meer uitstoot opleveren. Voorheen waren er 3 routes om richting de snelweg te gaan: richting West via de achterzijde van Centraal Station, richting Noord via de Prins Hendrikkade en Oost via de Oude Waal & Jodenbreestraat naar de Wibautstraat. Sinds de rij richting veranderd is op de Oude Schans moet al het verkeer naar de Prins Hendrikkade. Dit zorgt voor meer congestie en rijbewegingen.

Om de leefbaarheid in de Nieuwmarkt/Lastage buurt te verhogen, zou er juist gekeken moeten worden naar alternatieven, zoals de buurt alleen toegankelijk te maken voor bewoners en bestemmingsverkeer, door middel van intelligente palen.

Dit zal voor minder verkeer zorgen (betere luchtkwaliteit), de bestaande parkeerplaatsen zouden dan bezet worden door vergunninghouders (gezonde parkeerbalans) en voor minder overlast zorgen (toerisme en rijbewegingen van auto's). Op dit moment wordt de Binnenkant vaak gebruikt als sluiproute om de file te vermijden op de Prins Hendrikkade.

Wat ook een grote impact heeft op de buurt is het toerisme, of ze nu per auto of te voet komen, de hoeveelheid is veel te intens voor het karakter van de buurt.

De weinige parkeerplekken die er nog zijn, worden vaak bezet door buitenlandse kentekens. Het gedrag van vele toeristen die per auto onze wijk bezoeken is zorgelijk, ze slapen in de auto, deponeren vuilnis op de kade/stoep en gebruiken onze gevels vaak om zich te ontdoen van hun behoeften. Daarbij is het ook gepaard met het gebruik van drugs en of alcohol, waardoor er onveilige situaties ontstaan. Daarnaast respecteren zij de invalide, car share vakken en de stoep niet. Regelmatig parkeren zij op de stoep bij het Amrath hotel waardoor de hulpdiensten er bij nood niet langs kunnen. Nu de Corona maatregelingen zijn opgeheven, is het massa toerisme toegenomen, ze worden met grote tour bussen afgezet op de Prins Hendrikkade. Te voet gaan ze in grote groepen de wijk in, door de breedte van de stoep op de Binnenkant en de Oude Waal wordt er voor een alternatieve route gekozen om richting de Wallen te gaan. De beperkte ruimte en de geparkeerde auto’s dienen als het ware als een buffer, opdat de toeristen niet blijven hangen in de straat (vorm van crowd management). Wij zijn daarom juist blij met de parkeervakken. Daar waar de parkeerplekken zijn opgeheven, zijn plantenbakken neergezet, die een uitstekende plek voor de toerist blijken, om te gaan zitten en een maaltijd te nuttigen. Vaak zonder het netjes achter te laten, tot grote ergernis van de bewoners van de woonboten en tot grote genoegen van ongedierte.  

Door de initiatiefnemers en de gemeente wordt beweerd dat de stoep niet breed genoeg zou zijn voor 2 voetgangers of mensen met een beperking en zij daardoor noodgedwongen de weg op moeten. Nu is er al een behoorlijk stuk brede stoep op de Binnenkant, de vrije weg wordt daar beperkt doordat juist dààr de vuilnis en het grof vuil wordt gedeponeerd. Ondanks de vele fietsnietjes die op de kade zijn geplaatst (ten koste van parkeerplekken) is er een wildgroei aan fietsen op de stoep. Hierdoor is er alsnog geen vrije doorgang mogelijk.

De stoep wordt ook door de bewoners als een extensie van hun woning gebruikt door gevel tuintjes aan te leggen (hoe schattig ze ook zijn) en doordat men bij mooi weer, tafels en stoelen neerzet om van de zon te genieten. Ten tijde van de Corona maatregelen is het gebleken dat dit juist voor overlast zorgde doordat er tot diep in de nacht wordt nagetafeld of geborreld, zeker bij de verschillende studentenhuizen op de Binnenkant en de Kalkmarkt.

Graag willen wij het stadsbestuur en de commissie vragen te kijken naar "the bigger picture" om de leefbaarheid te verhogen in de buurt en niet enkel voor een korte termijn oplossing te kiezen die toevallig de politieke doelstelling van het verbreden van de stoepen waarmaakt. We hopen dat u openstaat voor onze bezorgdheid en input, zodat we de buurt voor iedereen leefbaar houden. 

De bewoners en ondernemers van Nieuwmarkt/Lestage

Dank voor jullie steun en oproep tot actie

Allereerst willen wij iedereen hartelijk bedanken die tot nu toe de moeite heeft genomen om onze petitie te ondertekenen. Jullie steun is van onschatbare waarde.

+Lees meer...

We willen jullie vragen om de petitie zoveel mogelijk te delen zodat we nog meer mensen kunnen bereiken.

Naast de petitie hebben wij als Bewonerscollectief De Uithof ook een officieel bezwaar ingediend bij de gemeente Den Haag. We moedigen alle ondertekenaars aan om ook een officieel bezwaar in te dienen. Dit kan een uitgebreide brief zijn, maar ook een eenvoudige e-mail waarin je jouw argumenten uiteenzet waarom je geen coffeeshop in De Uithof wilt.

Je kunt je bezwaar mailen naar horecavergunningen@denhaag.nl; Vergeet niet dat de deadline voor het indienen van bezwaren 15 juni 2024 is.

Samen kunnen we een verschil maken en onze buurt beschermen.

Vragen van het lid Pierik (BBB) aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over de huis- en hobbydierlijst

Update Positieflijst - ingezonden 24 mei 2024 - Vragen van het lid Pierik (BBB) aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over de huis- en hobbydierlijst

Link -> https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D21168.

100.000 ondertekeningen!

Op 25 mei 2024 werd om 13:02 de 100.000e ondertekening gezet. Kort erna verscheen de petitie ook in de top-10 met de grootste nu lopende petities..

Spoedwet corona is niet ter stemming gekomen

De Eerste Kamer heeft op 17 mei 2022 het wetsvoorstel Goedkeuring van het Besluit houdende de vijfde verlenging van de geldingsduur van bepalingen van de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 (Stb. 2022, 76) (Goedkeuringswet vijfde verlenging geldingsduur Tijdelijke wet maatregelen covid-19) verworpen.

+Lees meer...

Het betreft de al ingegane verlenging tot 1 juni 2022. Per 19 mei vervalt deze verlenging. Hiermee vervalt ook de grondslag om te stemmen over het ontwerpbesluit inzake de zesde verlenging.

Bron: Wikipedia

25-05-2024 | Petitie Nee tegen de spoedwet

Andere locaties zoeken in plaats van Aalscholverstraat/Zultestraat

Voorlopig worden de plannen uitgesteld en zoekt de gemeente naar alternatieve lokaties.

Bron: Nieuwsblad Landsmeer, 17 mei 2024

Noordhollands Dagblad, 23 mei 2024

REACTIE VAN DE PETITIONARIS

Dankjewel voor je ondersteuning!

Mede door jouw handtekening is de verdichtingslocatie Aalscholverstraat/Zultestraat in Landsmeer voorlopig in de ijskast gezet.

+Lees meer...

Dat betekent helaas nog niet dat het plan van tafel is maar dat het nu een aantal jaar op stand-by staat.

Andere locaties worden nu eerst onderzocht om op kortere termijn nieuwbouw te plegen.

Wij blijven als bewonerscommissie alert en actief. Wij blijven in gesprek met de gemeenteraad, woningbouwcorporatie Eigen Haard en Huurders Vereniging Landsmeer.

Het zou mooi zijn als alle huurders van Eigen Haard in het oude dorp van Landsmeer inspraak zouden krijgen over hoe ons dorp eruit moet komen te zien in de toekomst...

Namens de Bewoners Commissie Aalscholverstraat/Zultestraat nogmaals dank!

EINDE REACTIE

HoiFm

Morgenochtend, rond 11.25 zijn wij in de uitzending bij HoiFm om het belang van de veilige oversteek toe te lichten! Luister mee en deel de petitie zoveel mogelijk! .

Nederlandse Vereniging voor Reumatologie (NVR) sluit zich aan!

Gister heeft de Nederlandse Vereniging voor Reumatologie (NVR) zich ook achter de petitie geschaard, nadat eerder al alle bestuursleden op persoonlijke titel de petitie hadden getekend. De petitie wordt zo steeds breder gedragen, waaruit maar weer blijkt dat het alle categorieën patiënten en artsen treft.

+Lees meer...

Maandag aanstaande wordt de petitie aangeboden, teken kan nog steeds!

24-05-2024 | Petitie Stop de medicijntekorten

Houd kranten, tijdschriften en boeken betaalbaar voor iedereen

De petitionaris van de petitie Houd kranten, tijdschriften en boeken betaalbaar voor iedereen vraagt u de petitie te ondertekenen:

"Schrap de voorgenomen BTW verhoging op kranten, tijdschriften en boeken om de toegankelijkheid van betrouwbaar nieuws en veelzijdige informatie voor iedereen in Nederland te garanderen. Dit is cruciaal voor het behoud van onze democratie en rechtstaat."

https://betaalbareinformatie.petities.nl

Wilt u deze of een andere petitie ook aandacht geven hier? .

23-05-2024