'Schelpjes die knisperend onder schoenen en banden tot grind worden vermalen. Het ultieme genot voor de duinliefhebber. Maar zelfs het karakteristieke schelpenpad ontkomt niet aan bezuinigingen. Zo worden op Texel stap voor stap alle fietspaden van kleurloos beton. Ameland overweegt afscheid te nemen van alle schelpenpaden. 'Het liefst houden we schelpenpaden', zegt Nico Oud, wethouder op Ameland. 'Maar het wordt te duur. Daarom overwegen we beton.'
In de vaarroute van Holwerd naar Ameland mag van Rijkswaterstaat om ecologische redenen niet meer worden 'gezogen' naar kleischelpen. Het eiland is daardoor aangewezen op schelpen ten zuiden van Schiermonnikoog. Door het ondiepe wad moet rederij De Rousant uit Zoutkamp de schelpen via de Noordzee op Ameland afleveren. 'Bij een zee als een spiegel is dat geen probleem', zegt directeur Matthijs van der Ploeg, 'maar bij slecht weer is het te gevaarlijk.'
Twee jaar geleden verloor Van der Ploeg drie bemanningsleden en een schip toen dit kapseisde op de Noordzee. Hij verscheept sindsdien de schelpen naar Ameland liever over land en de Waddenzee. 'Dat kost me in plaats van grofweg 30 euro per kuub meer dan 50 euro', zegt wethouder Oud. 'Aan een betonpad hebben we 25 jaar lang vrijwel geen onderhoud. Die som is snel gemaakt.'
Er is volgens reder Jan Bolt uit Harlingen een groot tekort aan kleischelpen voor andere eilanden. Sinds 1947 zoog zijn rederij kleischelpen uit de vaargeul tussen Holwerd en Ameland, maar sinds een jaar of vijf mag dat niet meer. Drie jaar geleden verloor Bolt bovendien zijn concessies van Rijkswaterstaat in de vaarroutes naar Vlieland en Terschelling.
'Eenderde van de capaciteit ligt nu stil', zegt Bolt. 'Daardoor wordt er tussen Vlieland en Terschelling ook niet meer gezogen. Ze hebben uit nood schone schelpen met klei gemengd, maar dat voldoet niet. Ze wachten nu met het opknappen van hun paden tot ik in 2014 weer een vergunning heb.'
Idealiter houden alle eilanden hun karakteristieke schelpenpaden, vindt ook Staatsbosbeheer. 'Nostalgische paden die je kunt horen en voelen', zegt een woordvoerder. 'Maar duurzame alternatieven waarbij de zeebodem ongemoeid wordt gelaten, zijn ook welkom.'
Beste Ondertekenaar van de petitie,
Een update namens het comité,
De overhandiging is een mooie eerste stap geweest naar een structurele oplossing. Zowel Studio040 als ook het Eindhovens Dagblad heeft aandacht besteed aan de overhandiging aan de wethouder.
https://studio040.nl/fragmenten/video/ruim-1600-handtekeningen-voor-petitie-kruisstraat-autovrij-we-hopen-eindelijk-nachtrust-te-krijgen
https://www.ed.nl/eindhoven/bewoners-zijn-helemaal-klaar-met-overlast-in-de-kruisstraat-en-halen-1650-handtekeningen-op-das-een-zetel-he~a666b5fc/
Vervolggesprekken zullen op zeer korte termijn gaan plaatsvinden tussen het comité en de wethouder.
Met vriendelijke groet,
Bewonerscomité Kruisstraat veilig & leefbaar Kruisstraatautovrij@gmail.com .
We krijgen tijdens de raadsessie de gelegenheid de referendum actie toe te lichten!.
Maandag trekt de Arnhemse achterban opnieuw in groten getale naar het gerechtshof. Supportersverenigingen roepen iedereen op om in geel-zwart aanwezig te zijn: “Voor deze thuiswedstrijd is er geen excuus… laat onze stem horen, luid en onverzettelijk.” Buiten de rechtbank wordt steun verwacht, maar wel respectvol – dus zonder vuurwerk of fakkels..
De steun voor de petitie rondom de toekomst van Vitesse blijft toenemen. Steeds meer supporters, inwoners van Arnhem en sympathisanten uit de regio laten van zich horen.
Met de petitie willen betrokkenen duidelijk maken dat Vitesse een onmisbaar onderdeel is van de stad en haar cultuur. De club verdient een stabiele toekomst in het GelreDome en de steun van iedereen die geel-zwart een warm hart toedraagt is daarbij cruciaal.
Onderstaand artikel uit De Gelderlander omvat een update van het probleem en een interview met, onder andere, mij. Zie link hieronder.
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/boycot-ic-arts-uit-israel-roept-felle-reacties-op-hier-heb-ik-geen-enkel-begrip-voor~a0f4525f/ .
Al 46 ondertekeningen binnen! Om het onderwerp op de agenda van de gemeenteraad te zetten zijn er minstens 50 stemmen nodig. Belangrijk om te vermelden is dat de ondertekeningen afkomstig moeten zijn van mensen die in Zwolle wonen (die meer informatie [https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR32335/1]).
Dit betekend dat op dit moment 42 stemmen van de 46 geldig zijn, voor dit buurtinitiatief.
Blijf mensen benaderen zodat het aantal stemmen blijft oplopen
De Zuiderdijk is van iedereen!
We zijn enorm dankbaar voor alle steun: inmiddels meer dan 3.000 handtekeningen!
Dankzij jullie betrokkenheid willen diverse partijen in de Gemeente Drechterland nu met ons om tafel. Ook zij zien dat er veel tegenstand is tegen het knippen en afsluiten van de Zuiderdijk.
Samen staan we sterk! .
Inmiddels is de petitie 206 keer ondertekend. Bedankt allemaal! De petitie is aangeboden aan het bestuur van de gemeente Leiden. Mocht u ook willen reageren op het Beleidskader GOW30, dan kan dat tot en met 4 september 2025 via deze link: https://gemeente.leiden.nl/inwoners-en-ondernemers/melding-klacht-overlast/compliment-of-idee/inspraak/.