U, de petitionaris

Nieuws

donderdag 8 augustus 2019 19:30 uur informatiebijeenkomst / Donnerstag 8. August 2019 19:30 Uhr Informationsveranstaltung

Geachte dames en heren, Sehr geehrte Damen und Herren,

Op donderdag 8 augustus 2019 19.30 uur wordt een informatiebijeenkomst georganiseerd in het gemeentehuis, Voorstraat 31, Wissenkerke, over de "Repowering Jacobahaven". Wie tegen dit project is, moet van de gelegenheid gebruik maken om persoonlijk bezwaar aan te tekenen. Wij zullen ook ter plaatse zijn!

Uw schriftelijke zienswijze kunt u sturen aan het college van burgemeester en wethouders van Noord-Beveland, Postbus 3, 4490 AA Wissenkerke met onderwerp = het ontwerpbestemmingsplan planidentificatienummer NL.IMRO.1695.BPWindparkJacobahv-ON01

Die Gemeinde veranstaltet am Donnerstag, 8. August 2019 um 19:30 Uhr eine Informationsveranstaltung zum "Repowering Jacobahaven". Jeder, der gegen dieses Projekt ist, sollte die Gelegenheit nutzen und seine Einwände dort persönlich vorbringen. Wir werden auch vor Ort sein!

Wichtig ist auch, dass Sie bei der Gemeinde bis spätestens zum 14.08.2019 eine schriftliche Beschwerde einreichen. Die Adresse lautet: an het college van burgemeester en wethouders van Noord-Beveland, Postbus 3, 4490 AA Wissenkerke, Nederland mit Betreff (Wichtig!) = het ontwerpbestemmingsplan planidentificatienummer NL.IMRO.1695.BPWindparkJacobahv-ON01 (Fax: +31 113 377 300). Bitte auf Niederländisch einreichen (- auf Deutsch verfassen und z.B. mit deepl.comübersetzen).

De belangrijkste informatie over het project uit de toepassing Dit zijn alle citaten uit de documenten die door e-connection zijn voorgelegd / Opmerkingen & aanvullingen zijn ophet Website "red het Banjaardstrand" blauw gemarkeerd!

Die wichtigsten Informationen zu dem Projekt aus dem Antrag (Dies sind alles Zitate aus den eingereichten Dokumenten von e-connection / Kommentare & Ergänzungen sind auf der Website "Rettet den Banjaardstrand" blau gekennzeichnet)

De bouwkosten (windturbines en civiele werkzaamheden) worden op dit moment geschat op circa € 8.811.000,-

Die Baukosten (Windkraftanlagen und Tiefbauarbeiten) werden derzeit auf ca. 8.811.000 € geschätzt.

Bestemmingsplan Citaat „verordening ruimte provincie Zeeland" (augustus 2012!) - Bestemmingsplan Noord-Beveland = augustus 2013! "Art. 2.4 In dit artikel worden regels gegeven voor windturbines. Die mogen worden geplaatst binnen op kaart 3 aangegeven locaties. De kaart bevat overigens geen exacte begrenzing van de locaties. Er zijn slechts 'stippen' op de kaart aangegeven. Gemeenten mogen de locaties zelf in hun bestemmingsplannen begrenzen. Het beleidsdoel is hoge windturbines alleen toe te laten binnen begrensde locaties en niet overal in het landelijk gebied (aantasting landschap door verspreide ontwikkeling voorkomen). Kleinere turbines (tot 20 meter hoog) mogen gemeenten ook elders toelaten.“

In de regels van de provincie wordt uitdrukkelijk verwezen naar de mogelijkheid voor de gemeente om haar activiteiten individueel vorm te geven. Het besluit van de provincie dateert van augustus 2012 - het bestemmingsplan van de gemeente werd in augustus 2013 opgesteld. Het is dan ook oneerlijk waarom er nu een ontheffing zou moeten worden verleend!

In het Bestemmingsplan is zelfs de ashoogte beperkt tot maximaal 82 meter! - Bron: "Bestemmingsplan Landelijk Gebied, Regels" "16.2 Bouwregels De gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, worden gebouwd met inachtneming van de volgende regels: a. de ashoogte van windturbines bedraagt maximaal 82 meter; b. de bouwhoogte van overige voorzieningen bedraagt maximaal 3 meter; c. de capaciteit per windturbine bedraagt maximaal 3 MegaWatt, met dien verstande dat de gezamenlijke capaciteit per windpark maximaal 14,9 MegaWatt bedraagt."

Daarom moet er een uitzondering worden gemaakt - wij verdedigen ons hiertegen!

Bestemmingsplan / Flächennutzungsplan Zitat " verordening ruimte provincie Zeeland" (August 2012!) - Bebauungsplan Noord-Beveland = August 2013! "Art. 2.4 In diesem Artikel werden Regeln für Windkraftanlagen gegeben. Diese können in folgenden Bereichen platziert werden: auf der Karte 3 angegebene Standorte. Die Karte enthält keine genaue Grenze der Standorte. Es gibt nur "Punkte" auf der Karte. Die Gemeinden dürfen die Standorte selbst in ihren Bebauungsplänen bestimmen. Das politische Ziel ist es, nur die Nutzung hoher Windturbinen durch die Betreiber zuzulassen innerhalb enger Grenzen und nicht überall im ländlichen Raum (Landschaftsschäden durch verstreute Standorte). (z.B. durch weitreichende Entwicklung). Kleinere Turbinen (bis zu 20 Meter hoch) können die Gemeinden auch anderswo erlauben."

Die Bestimmungen der Provinz verweisen ausdrücklich auf die individuelle Gestaltungsmöglichkeit der Gemeinde. Der Beschluss der Provinz stammt vom August 2012 - der Flächennutzungsplan der Gemeinde wurde im August 2013 erstellt. Wieso dann jetzt eine Ausnahmegenehmigung erteilt werden soll, ist unredlich!

Im Bestemingplan (entspricht dem deutschen Flächennutzungsplan) wird sogar die Masthöhe auf maximal 82 Meter begrenzt! - Quelle: "Bestemmingsplan Landelijk Gebied, Regels":

"16.2 Bauvorschriften Für die Gebäude und Anlagen müssen folgende Regeln eingehalten werden: a. Die maximale Masthöhe von Windkraftanlagen beträgt 82 Meter; b. Die maximale Bauhöhe anderer Einrichtungen beträgt 3 Meter; c. die maximale Leistung pro Windturbine beträgt 3 MegaWatt, mit der Maßgabe, dass die kombinierte Kapazität pro Windpark 14,9 Megawatt nicht übersteigt."

Daher muss eine Ausnahmegenehmigung erteilt werden – gegen diese wehren wir uns!

Geluid / Lärm geluidsbelasting in de nieuwe situatie Die Lärmkarte der neuen Turbinen

Cumulatieve geluidsbelasting na realisatie van de nieuwe windturbines (Lcum) In het MER is onderzocht wat de verandering wordt van het akoestische klimaat in het plangebied als gevolg van de nieuwe windturbineopstelling. Dit is gedaan door aan de hand van de methode Miedema alle relevante geluidsbronnen bij elkaar op te tellen en te vergelijken met de nieuwe situatie, zie figuur 5.2. Op basis van de methode Miedema wordt het huidige akoestische klimaat als zeer slecht beoordeeld. De nieuwe windturbines brengen daar qua geluidsbelasting geen verandering in.

Kumulative Lärmbelastung nach dem Bau der neuen Windkraftanlagen (Lcum) Das MER untersuchte die Veränderung des akustischen Klimas im Planungsgebiet als Folge der neuen Aufstellung der Windturbinen. Dies geschah durch die Verwendung der Miedema-Methode, um alle relevanten Lärmquellen zu addieren und mit der neuen Situation zu vergleichen, siehe Bild 5.2. Basierend auf der Miedema-Methode wird das aktuelle akustische Klima als sehr schlecht bewertet. Daran ändern die neuen Windkraftanlagen nichts in Bezug auf den Geräuschpegel. geluidscontouren cumulatatieve geluidsbelasting

De geluidsbelasting van recreatiewoningen in het park de Banjaard en de camping Anna Friso is eveneens hoog. Recreatiewoningen en campings hoeven echter formeel niet aan geluidsnormen getoetst te worden. Gezien de hoge belasting beveelt de Commissie aan te onderzoeken of hier (toch) verbeteringen mogelijk zijn. Deze informatie kan dan nog een rol spelen bij afwegingen over dit deelproject.

Auch die Lärmpegel der Ferienhäuser im Banjaard-Park und auf dem Campingplatz Anna Friso sind hoch. Freizeithäuser und Campingplätze müssen jedoch nicht formell nach Lärmstandards geprüft werden. Angesichts des hohen Belastungniveaus empfiehlt die Kommission zu prüfen, ob in diesem Bereich Verbesserungen vorgenommen werden können oder nicht. Diese Informationen könnten dann bei der Betrachtung dieses Teilprojekts eine Rolle spielen.

Slagschaduw / Schlagschatten

Bij de normstelling ten aanzien van schaduwwerking wordt aangesloten bij de Activiteitenregeling. In de Activiteitenregeling is voorgeschreven dat een windturbine moet zijn voorzien van een automatische stilstandvoorziening indien de afstand tussen de windturbine(s) en woningen of andere slagschaduwgevoelige objecten minder dan 12x de rotordiameter bedraagt en indien de gemiddelde schaduw meer dan 17 dagen per jaar gedurende meer dan 20 minuten valt op een raam van een gevoelig object. Dit is vertaald in een toetswaarde voor de maximale schaduwduur van 6 uur per jaar. Een dergelijke norm kan met een contour in een kaartbeeld worden weergegeven. De mate van slagschaduwhinder wordt in de Activiteitenregeling voorts enkel genormeerd voor geluidsgevoelige objecten. Recreatiewoningen, kampeerterreinen en de delen van het plangebied die in gebruik zijn voor de teelt van zeewier zijn geen geluidsgevoelige objecten.

Die Normen für Schattenwirkungen sind an die Aktivitätsverordnung angepasst. Die Aktivitätsverordnung schreibt vor, dass eine Windturbine mit einer automatischen Abschaltvorrichtung ausgestattet sein muss, wenn der Abstand zwischen der(n) Windturbine(n) und Häusern oder anderen Gegenständen, die empfindlich auf Schlagschatten reagieren, weniger als das Zwölffache des Rotordurchmessers beträgt und wenn der durchschnittliche Schatten mehr als 20 Minuten lang für mehr als 17 Tage pro Jahr auf ein Fenster eines empfindlichen Objekts fällt. Dies wird in einen Testwert für die maximale Schattendauer von 6 Stunden pro Jahr umgesetzt. Ein solcher Standard kann durch eine Kontur in einem Kartenbild dargestellt werden. Der Grad der Schlagschattenbelästigung ist nur für geräuschempfindliche Objekte in der Aktivitätskontrolle normiert. Ferienhäuser, Campingplätze und die für den Algenanbau genutzten Teile des Plangebietes sind keine lärmsensiblen Objekte.

slagschaduw in de nieuwe situatie Schlagschatten in der neuen Situation – die gelbe Linie gibt die Grenze vor, in deren Schlagschatten von mehr als 6 Stunden auftreten kann

Slagschaduw / Schlagschatten Het aantal slagschaduwuren in de nieuwe situatie is hoger dan in de bestaande situatie. Bij de uiteindelijke selectie van het nieuwe turbinetype moet een nieuwe stilstandsregeling bepaald worden.

Die Anzahl der Schlagschattenstunden in der neuen Situation ist höher als in der bestehenden Situation. Bei der Endauswahl des neuen Turbinentyps muss eine neue Stillstandsregelung festgelegt werden.

Natuurgebieden / Naturschutzgebiete Het project bevindt zich tussen twee beschermde natuurgebieden (Voordelta en Ooster-schelde). Uit het MER blijkt dat het project negatieve effecten heeft op beschermde soorten zoals meeuwen, steltlopers, vleermuizen en zeehonden. Ook is aangegeven dat sommige in-formatie over de gevolgen voor de natuur nog ontbreekt, zoals over vogel- en vleermuisaan-tallen. Maatregelen om effecten te beperken, zoals tijdelijk stilzetten van turbines, zijn vol-gens het MER vanwege kennisleemtes in ieder geval (voorlopig) nog nodig om slachtoffers onder vleermuizen te beperken. ...Uit voorzorg wordt daarom voorlopig ge-werkt met een stilstandvoorziening in de periode januari – augustus

Das Projekt liegt zwischen zwei Naturschutzgebieten (Voordelta und Oosterschelde). Die MER zeigt, dass das Projekt negative Auswirkungen auf geschützte Arten wie Möwen, Watvögel, Fledermäuse und Robben hat. Es wurde auch darauf hingewiesen, dass einige Informationen über die Folgen für die Natur noch fehlen, wie z.B. über Vogel- und Fledermauszahlen. Maßnahmen zur Begrenzung der Auswirkungen, wie z.B. die vorübergehende Abschaltung von Turbinen, sind nach der MER aufgrund von Wissenslücken zur Begrenzung der Opferzahlen bei Fledermäusen ohnehin (vorerst) noch erforderlich. ...Vorsichtshalber werden daher im Zeitraum Januar - August vorsorglich Stillstandseinrichtungen eingesetzt

**resultaat / Fazit: Door extra stilstandstijden voor de bescherming van de natuur (vleermuizen, etc.) en om te beschermen tegen nog meer schaduwen, wordt de efficiëntie van de installatie echter verminderd! Zonder subsidies geloven wij niet dat de investering economisch verantwoord is.

Daarom is de locatie niet geschikt volgens de beschikbare feiten.

Durch zusätzliche Stillstandzeiten zum Schutz der Natur (Fledermäuse, etc.) und zum Schutz vor noch mehr Schlagschatten, verringern aber die Effizienz der Anlage! Ohne Subventionen ist die Anlage unserer Einschätzung nach nicht wirtschaftlich.

Somit ist der Standort nach den vorliegenden Fakten ungeeignet.**

Bewaar het Banjaardstrand bij ons en dien een schriftelijke zienswijze in! Bitte retten Sie gemeinsam mit uns den Banjaardstrand und reichen Sie eine schriftliche Beschwerde auf niederländisch (z.B. übersetzt durch ein Online-Übersetzer wie deepl.com) ein!

Hartelijk dank! Anke Urban / Petitionaries - Initiatief "Red het Banjaardstrand"

Vielen Dank! Anke Urban / Petitionaries - Initiative "Rettet den Banjaardstrand"

Spaar 50 jaar oude bomen en bespaar 270 euro per huishouden

De huidige, tot 50 jaar oude, bomen houden met hun schaduw het park koel. De wortels houden de top laag op zijn plaats.

+Lees meer...

Het bladerdek houdt vocht in de grond vast en zorgt ervoor dat het gras zelfs in de zomer groen is (elders waar bomen gekapt zijn ligt het gras er in warme zomers verdord bij, en verstuift de grond). Vogels hoor je nu volop. Dit 'opleuken' van het park gaat 75 oude bomen kosten. Grond zal verdrogen. En shovels zullen toplaag beschadigen. Dat is echte reden dat er voor 1.4 miljoen opgehoogd moet worden. Het 'vervangen' door 75 jonge boompjes zal niet helpen.

Afblijven, laat de natuur zijn gang gaan. En bespaar 270 euro per huishouden. Wat linksom of rechtsom door gemeentelijke heffingen wordt betaald. Elk huishouden, ook met lage en minimaal inkomen, betaalt deze verspilling.

Gemeente Hillegom dient dit geld in de reserve te laten en te besteden aan hoge prioriteiten. Zoals bijdrage woningen voor starters, een geconcentreerd huisartsencentrum, onderwijs....

De Aanvlieg route is behandeld en goedgekeurd

De Aanvlieg route is behandeld en goedgekeurd Na een pauze ingelast te hebben zijn wij blij om mede te delen dat de Aanvlieg route bekend is en goedgekeurd is. Ook krijgen alle Ouders hierover een nieuwsbrief dat deze petitie echt van kracht wordt en daarmee kunnen we dan ook eindelijk gezamenlijk onze digitale stem uitbrengen die gekoppeld is aan een brandbrief die gericht is Afdeling Ruimtelijke ordening en parkeerbeheer.

+Lees meer...

Binnenkort meer updates !!

Met Vriendelijke groet Mischa de Jong .

Een geweldige demonstratie | Deel de petitie nog één laatste keer!

Beste ondertekenaars,

Gisteren kleurde de Dordtse binnenstad rood! Een paar duizend betogers lieten zich zien en horen, omdat ze willen dat de Dordtse gemeente zich uitspreekt tegen de genocide in Gaza en omdat ze meer druk op de Israëlische regering eisen.

Morgen wordt de petitie aangeboden aan de Gemeenteraad. Het zou fantastisch zijn als we nog een mooie eindsprint kunnen maken!

Deel de petitie nog één laatste keer met je familie, vrienden en collega's.

+Lees meer...

En wijs ze er op dat ze hun ondertekening ook moeten BEVESTIGEN via de email die ze daarvoor ontvangen. Anders is de ondertekening NIET geldig!

Bedankt voor jullie steun!

Team Rode Lijn Dordrecht

Zonkracht 7, maar kan het ook anders ?

Dat is de vraag.

Wat zijn de voor en nadelen van zonnebrand. . Die discussie mag best breder belicht worden. . Vandaar deze petitie. . Kinderen mogen in zonkracht 2 onbeschermd de zon in.

Vanaf zonkracht 3 dienen kinderen volgens alle zon communicatie ingesmeerd te worden.

Waar ligt het omslagpunt in tijd ? .

Video van de inleiding op en voorlezing van de petitie tijdens de herdenkling op de moord van Pim Fortuyn op het Mediapark in Hilversum

Het Zonnepark Ellemeet is GESTOPT !

HET ZONNEPARK IS GESTOPT!

Wij zijn superblij!! En gelet op de vele reacties in ons dorp, zijn velen met ons ook heel blij! Het is gisteren al te lezen geweest op het online nieuws van radio Schouwen- Duiveland en vandaag in de PZC, vrijdag j.l. hebben wij ook nog een interview aan Radio Schouwen Duiveland gegeven.

+Lees meer...

(kun je terug luisteren)

Gisteren precies 2 weken geleden heeft Nees onze laatste brief (zie vorige nieuws item) aan het college persoonlijk naar het gemeentehuis gebracht. Wij waren het wachten zat, voelden ons nog steeds niet gehoord en hebben gevraagd om duidelijkheid op korte termijn. Diezelfde week hebben we per mail een brief aan de gedeputeerde van de Provincie Zeeland gestuurd. De inhoud van de brieven hier overnemen wordt te veel. Zie voor de brief en de mail de website www.Ellemeet.top.

Het hele proces heeft enorm veel tijd en energie gekost. Dat wordt goedgemaakt door het resultaat. Burgerverzet heeft dus wel degelijk zin! De openlijke, maar ook steun "in stilte" van velen heeft ons geholpen om hier mee door te gaan. Dus allen die bijgedragen hebben: Dank je wel!

Bovenal staat: Ons mooie landschap blijft intact! Het besluit van het college is gebaseerd op het nieuwe duurzaamheidsbeleid. Dus kunnen we ook verwachten dat dit voor heel Schouwen-Duiveland geldt. Geen zonneparken op ons zo mooie eiland !

Aan een ieder die gesteund heeft in welke vorm dan ook : Hierbij ook onze hartelijke felicitaties aan jullie !

Eendracht maakt macht /kracht !!

Nees & Heleen

29-06-2025 | Petitie Stop Zonnepark Ellemeet

Telefoongeluidoverlast campagne nu in vergadering bij Stichting SIRE

Er is goed nieuws, Stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft gezegd dat ze dit onderwerp mee zullen nemen in hun jaarlijkse selectiedag. Alleen heeft SIRE geen referentie of geen kennis van hoe erg het probleem in de samenleving is.

+Lees meer...

Wat kan jij doen? Jij, de ondertekenaar van deze petitie, kunt ook een email schrijven naar info@sire.nl om hun te laten weten wat telefoongeluidsoverlast jou doet en waarom SIRE zou kunnen helpen.

Help ze te herinneren dat dit onderwerp goed past in de kernwaarden van Stichting Ideële Reclame, want ze hebben tot doel "Reclamecampagnes die gericht zijn op het vergroten van bewustzijn, het stimuleren van gedragsverandering en het creëren van een positieve maatschappelijke impact."

Heel erg bedankt voor het lezen. Ik ben blij met deze ontwikkeling en laten we met z'n allen ons best doen om bewustzijn te stimuleren! Mvg, Marcio van den Hout

Petitie verlengd

De petitie bleef helaas lang op 900+ handtekeningen steken. Ik heb de datum verlengd, zodat meer mensen de kans krijgen hun stem te laten horen!

Warme groet, Maria..