Geachte dames en heren, Sehr geehrte Damen und Herren,
Op donderdag 8 augustus 2019 19.30 uur wordt een informatiebijeenkomst georganiseerd in het gemeentehuis, Voorstraat 31, Wissenkerke, over de "Repowering Jacobahaven". Wie tegen dit project is, moet van de gelegenheid gebruik maken om persoonlijk bezwaar aan te tekenen. Wij zullen ook ter plaatse zijn!
Uw schriftelijke zienswijze kunt u sturen aan het college van burgemeester en wethouders van Noord-Beveland, Postbus 3, 4490 AA Wissenkerke met onderwerp = het ontwerpbestemmingsplan planidentificatienummer NL.IMRO.1695.BPWindparkJacobahv-ON01
Die Gemeinde veranstaltet am Donnerstag, 8. August 2019 um 19:30 Uhr eine Informationsveranstaltung zum "Repowering Jacobahaven". Jeder, der gegen dieses Projekt ist, sollte die Gelegenheit nutzen und seine Einwände dort persönlich vorbringen. Wir werden auch vor Ort sein!
Wichtig ist auch, dass Sie bei der Gemeinde bis spätestens zum 14.08.2019 eine schriftliche Beschwerde einreichen. Die Adresse lautet: an het college van burgemeester en wethouders van Noord-Beveland, Postbus 3, 4490 AA Wissenkerke, Nederland mit Betreff (Wichtig!) = het ontwerpbestemmingsplan planidentificatienummer NL.IMRO.1695.BPWindparkJacobahv-ON01 (Fax: +31 113 377 300). Bitte auf Niederländisch einreichen (- auf Deutsch verfassen und z.B. mit deepl.comübersetzen).
De belangrijkste informatie over het project uit de toepassing Dit zijn alle citaten uit de documenten die door e-connection zijn voorgelegd / Opmerkingen & aanvullingen zijn ophet Website "red het Banjaardstrand" blauw gemarkeerd!
Die wichtigsten Informationen zu dem Projekt aus dem Antrag (Dies sind alles Zitate aus den eingereichten Dokumenten von e-connection / Kommentare & Ergänzungen sind auf der Website "Rettet den Banjaardstrand" blau gekennzeichnet)
De bouwkosten (windturbines en civiele werkzaamheden) worden op dit moment geschat op circa € 8.811.000,-
Die Baukosten (Windkraftanlagen und Tiefbauarbeiten) werden derzeit auf ca. 8.811.000 € geschätzt.
Bestemmingsplan Citaat „verordening ruimte provincie Zeeland" (augustus 2012!) - Bestemmingsplan Noord-Beveland = augustus 2013! "Art. 2.4 In dit artikel worden regels gegeven voor windturbines. Die mogen worden geplaatst binnen op kaart 3 aangegeven locaties. De kaart bevat overigens geen exacte begrenzing van de locaties. Er zijn slechts 'stippen' op de kaart aangegeven. Gemeenten mogen de locaties zelf in hun bestemmingsplannen begrenzen. Het beleidsdoel is hoge windturbines alleen toe te laten binnen begrensde locaties en niet overal in het landelijk gebied (aantasting landschap door verspreide ontwikkeling voorkomen). Kleinere turbines (tot 20 meter hoog) mogen gemeenten ook elders toelaten.“
In de regels van de provincie wordt uitdrukkelijk verwezen naar de mogelijkheid voor de gemeente om haar activiteiten individueel vorm te geven. Het besluit van de provincie dateert van augustus 2012 - het bestemmingsplan van de gemeente werd in augustus 2013 opgesteld. Het is dan ook oneerlijk waarom er nu een ontheffing zou moeten worden verleend!
In het Bestemmingsplan is zelfs de ashoogte beperkt tot maximaal 82 meter! - Bron: "Bestemmingsplan Landelijk Gebied, Regels" "16.2 Bouwregels De gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, worden gebouwd met inachtneming van de volgende regels: a. de ashoogte van windturbines bedraagt maximaal 82 meter; b. de bouwhoogte van overige voorzieningen bedraagt maximaal 3 meter; c. de capaciteit per windturbine bedraagt maximaal 3 MegaWatt, met dien verstande dat de gezamenlijke capaciteit per windpark maximaal 14,9 MegaWatt bedraagt."
Daarom moet er een uitzondering worden gemaakt - wij verdedigen ons hiertegen!
Bestemmingsplan / Flächennutzungsplan Zitat " verordening ruimte provincie Zeeland" (August 2012!) - Bebauungsplan Noord-Beveland = August 2013! "Art. 2.4 In diesem Artikel werden Regeln für Windkraftanlagen gegeben. Diese können in folgenden Bereichen platziert werden: auf der Karte 3 angegebene Standorte. Die Karte enthält keine genaue Grenze der Standorte. Es gibt nur "Punkte" auf der Karte. Die Gemeinden dürfen die Standorte selbst in ihren Bebauungsplänen bestimmen. Das politische Ziel ist es, nur die Nutzung hoher Windturbinen durch die Betreiber zuzulassen innerhalb enger Grenzen und nicht überall im ländlichen Raum (Landschaftsschäden durch verstreute Standorte). (z.B. durch weitreichende Entwicklung). Kleinere Turbinen (bis zu 20 Meter hoch) können die Gemeinden auch anderswo erlauben."
Die Bestimmungen der Provinz verweisen ausdrücklich auf die individuelle Gestaltungsmöglichkeit der Gemeinde. Der Beschluss der Provinz stammt vom August 2012 - der Flächennutzungsplan der Gemeinde wurde im August 2013 erstellt. Wieso dann jetzt eine Ausnahmegenehmigung erteilt werden soll, ist unredlich!
Im Bestemingplan (entspricht dem deutschen Flächennutzungsplan) wird sogar die Masthöhe auf maximal 82 Meter begrenzt! - Quelle: "Bestemmingsplan Landelijk Gebied, Regels":
"16.2 Bauvorschriften Für die Gebäude und Anlagen müssen folgende Regeln eingehalten werden: a. Die maximale Masthöhe von Windkraftanlagen beträgt 82 Meter; b. Die maximale Bauhöhe anderer Einrichtungen beträgt 3 Meter; c. die maximale Leistung pro Windturbine beträgt 3 MegaWatt, mit der Maßgabe, dass die kombinierte Kapazität pro Windpark 14,9 Megawatt nicht übersteigt."
Daher muss eine Ausnahmegenehmigung erteilt werden – gegen diese wehren wir uns!
Geluid / Lärm
Die Lärmkarte der neuen Turbinen
Cumulatieve geluidsbelasting na realisatie van de nieuwe windturbines (Lcum) In het MER is onderzocht wat de verandering wordt van het akoestische klimaat in het plangebied als gevolg van de nieuwe windturbineopstelling. Dit is gedaan door aan de hand van de methode Miedema alle relevante geluidsbronnen bij elkaar op te tellen en te vergelijken met de nieuwe situatie, zie figuur 5.2. Op basis van de methode Miedema wordt het huidige akoestische klimaat als zeer slecht beoordeeld. De nieuwe windturbines brengen daar qua geluidsbelasting geen verandering in.
Kumulative Lärmbelastung nach dem Bau der neuen Windkraftanlagen (Lcum)
Das MER untersuchte die Veränderung des akustischen Klimas im Planungsgebiet als Folge der neuen Aufstellung der Windturbinen. Dies geschah durch die Verwendung der Miedema-Methode, um alle relevanten Lärmquellen zu addieren und mit der neuen Situation zu vergleichen, siehe Bild 5.2. Basierend auf der Miedema-Methode wird das aktuelle akustische Klima als sehr schlecht bewertet. Daran ändern die neuen Windkraftanlagen nichts in Bezug auf den Geräuschpegel.

De geluidsbelasting van recreatiewoningen in het park de Banjaard en de camping Anna Friso is eveneens hoog. Recreatiewoningen en campings hoeven echter formeel niet aan geluidsnormen getoetst te worden. Gezien de hoge belasting beveelt de Commissie aan te onderzoeken of hier (toch) verbeteringen mogelijk zijn. Deze informatie kan dan nog een rol spelen bij afwegingen over dit deelproject.
Auch die Lärmpegel der Ferienhäuser im Banjaard-Park und auf dem Campingplatz Anna Friso sind hoch. Freizeithäuser und Campingplätze müssen jedoch nicht formell nach Lärmstandards geprüft werden. Angesichts des hohen Belastungniveaus empfiehlt die Kommission zu prüfen, ob in diesem Bereich Verbesserungen vorgenommen werden können oder nicht. Diese Informationen könnten dann bei der Betrachtung dieses Teilprojekts eine Rolle spielen.
Slagschaduw / Schlagschatten
Bij de normstelling ten aanzien van schaduwwerking wordt aangesloten bij de Activiteitenregeling. In de Activiteitenregeling is voorgeschreven dat een windturbine moet zijn voorzien van een automatische stilstandvoorziening indien de afstand tussen de windturbine(s) en woningen of andere slagschaduwgevoelige objecten minder dan 12x de rotordiameter bedraagt en indien de gemiddelde schaduw meer dan 17 dagen per jaar gedurende meer dan 20 minuten valt op een raam van een gevoelig object. Dit is vertaald in een toetswaarde voor de maximale schaduwduur van 6 uur per jaar. Een dergelijke norm kan met een contour in een kaartbeeld worden weergegeven. De mate van slagschaduwhinder wordt in de Activiteitenregeling voorts enkel genormeerd voor geluidsgevoelige objecten. Recreatiewoningen, kampeerterreinen en de delen van het plangebied die in gebruik zijn voor de teelt van zeewier zijn geen geluidsgevoelige objecten.
Die Normen für Schattenwirkungen sind an die Aktivitätsverordnung angepasst. Die Aktivitätsverordnung schreibt vor, dass eine Windturbine mit einer automatischen Abschaltvorrichtung ausgestattet sein muss, wenn der Abstand zwischen der(n) Windturbine(n) und Häusern oder anderen Gegenständen, die empfindlich auf Schlagschatten reagieren, weniger als das Zwölffache des Rotordurchmessers beträgt und wenn der durchschnittliche Schatten mehr als 20 Minuten lang für mehr als 17 Tage pro Jahr auf ein Fenster eines empfindlichen Objekts fällt. Dies wird in einen Testwert für die maximale Schattendauer von 6 Stunden pro Jahr umgesetzt. Ein solcher Standard kann durch eine Kontur in einem Kartenbild dargestellt werden. Der Grad der Schlagschattenbelästigung ist nur für geräuschempfindliche Objekte in der Aktivitätskontrolle normiert. Ferienhäuser, Campingplätze und die für den Algenanbau genutzten Teile des Plangebietes sind keine lärmsensiblen Objekte.
Schlagschatten in der neuen Situation – die gelbe Linie gibt die Grenze vor, in deren Schlagschatten von mehr als 6 Stunden auftreten kann
Slagschaduw / Schlagschatten Het aantal slagschaduwuren in de nieuwe situatie is hoger dan in de bestaande situatie. Bij de uiteindelijke selectie van het nieuwe turbinetype moet een nieuwe stilstandsregeling bepaald worden.
Die Anzahl der Schlagschattenstunden in der neuen Situation ist höher als in der bestehenden Situation. Bei der Endauswahl des neuen Turbinentyps muss eine neue Stillstandsregelung festgelegt werden.
Natuurgebieden / Naturschutzgebiete Het project bevindt zich tussen twee beschermde natuurgebieden (Voordelta en Ooster-schelde). Uit het MER blijkt dat het project negatieve effecten heeft op beschermde soorten zoals meeuwen, steltlopers, vleermuizen en zeehonden. Ook is aangegeven dat sommige in-formatie over de gevolgen voor de natuur nog ontbreekt, zoals over vogel- en vleermuisaan-tallen. Maatregelen om effecten te beperken, zoals tijdelijk stilzetten van turbines, zijn vol-gens het MER vanwege kennisleemtes in ieder geval (voorlopig) nog nodig om slachtoffers onder vleermuizen te beperken. ...Uit voorzorg wordt daarom voorlopig ge-werkt met een stilstandvoorziening in de periode januari – augustus
Das Projekt liegt zwischen zwei Naturschutzgebieten (Voordelta und Oosterschelde). Die MER zeigt, dass das Projekt negative Auswirkungen auf geschützte Arten wie Möwen, Watvögel, Fledermäuse und Robben hat. Es wurde auch darauf hingewiesen, dass einige Informationen über die Folgen für die Natur noch fehlen, wie z.B. über Vogel- und Fledermauszahlen. Maßnahmen zur Begrenzung der Auswirkungen, wie z.B. die vorübergehende Abschaltung von Turbinen, sind nach der MER aufgrund von Wissenslücken zur Begrenzung der Opferzahlen bei Fledermäusen ohnehin (vorerst) noch erforderlich. ...Vorsichtshalber werden daher im Zeitraum Januar - August vorsorglich Stillstandseinrichtungen eingesetzt
**resultaat / Fazit: Door extra stilstandstijden voor de bescherming van de natuur (vleermuizen, etc.) en om te beschermen tegen nog meer schaduwen, wordt de efficiëntie van de installatie echter verminderd! Zonder subsidies geloven wij niet dat de investering economisch verantwoord is.
Daarom is de locatie niet geschikt volgens de beschikbare feiten.
Durch zusätzliche Stillstandzeiten zum Schutz der Natur (Fledermäuse, etc.) und zum Schutz vor noch mehr Schlagschatten, verringern aber die Effizienz der Anlage! Ohne Subventionen ist die Anlage unserer Einschätzung nach nicht wirtschaftlich.
Somit ist der Standort nach den vorliegenden Fakten ungeeignet.**
Bewaar het Banjaardstrand bij ons en dien een schriftelijke zienswijze in! Bitte retten Sie gemeinsam mit uns den Banjaardstrand und reichen Sie eine schriftliche Beschwerde auf niederländisch (z.B. übersetzt durch ein Online-Übersetzer wie deepl.com) ein!
Hartelijk dank! Anke Urban / Petitionaries - Initiatief "Red het Banjaardstrand"
Vielen Dank! Anke Urban / Petitionaries - Initiative "Rettet den Banjaardstrand"
Op 8/12 heeft de Gemeenteraad unaniem ingestemd met een motie van GL/PvdA. Hierin wordt vastgelegd dat voortaan in de communicatie en besluitvorming van nieuwe vervoersplannen de bewoners moeten worden meegenomen.
Daarnaast draagt zij de betrokken wethouder(s) op om 'In gesprek te gaan met o.a. de opsteller van de enquête, briefschrijvers en wijkorganen; de uitkomsten van die gesprekken mee te nemen in de (tussentijdse) evaluatie van het vervoersplan 2026 en er op in te zetten dat de belangrijkste zorgen/ knelpunten worden opgepakt'.
Wij hebben afgelopen week een uitnodiging voor dit geprek ontvangen, met een constructieve benadering. Inmiddels rijdt bus 2 de gewijzigde dienstregeling .... blijf ons steunen!
Wordt vervolgd, op 8/1/2026!
Ondertekenaars bedankt!
De petitie Annemarie moet blijven is door 274 mensen ondertekend. Dank dat jullie je solidair hebben verklaard met mijn protest tegen de uitzetting. Dit heeft ertoe geleid dat ik er voorlopig mag blijven wonen.
Waternet had en heeft nog geen concrete plannen over wat er in de voormalige dienstwoning zou moeten gebeuren.
Ondanks dat er nog steeds geen zekerheid is of ik er kan blijven wonen, voel ik me toch gesterkt in het idee dat ik recht heb om de bewoner te blijven van deze woning.
Ik wil jullie graag op de hoogte houden over de (Ver) huis- ontwikkelingen en natuurlijk over de leuke activiteiten die ik organiseer rondom het gemaal.
Wil je op mijn mailinglijst staan, stuur dan een mail.
Verder wens ik jullie allemaal een vrolijke afsluiting van 2025 en laten we vol positieve energie beginnen aan 2026.
Annemarie Feltmann
Goed nieuws, onze petitie is nu te ondertekenen! .
Eindelijk. De partij Alles voor Schiedam heeft afgelopen donderdag 11 december 2025 de petitie overhandigd.
Hier is het bericht wat op Facebook en instagram is terug te lezen
Alles voor Schiedam heeft namens 170 bewoners uit Schiedam-West een petitie aangeboden aan het college. In de petitie vragen bewoners aandacht voor de parkeerdruk in de wijk en roepen zij op om maatregelen te nemen, waaronder de mogelijkheid onderzoeken tot het invoeren van gereguleerd parkeren.
Alles voor Schiedam heeft de afgelopen jaren al meermaals actief aandacht gevraagd voor de parkeeruitdagingen in Schiedam. We vinden het belangrijk om samen met bewoners tot passende oplossingen te komen voor Schiedam-West én de rest van de stad. Daarbij staat voorop dat maatregelen bijdragen aan bereikbaarheid en leefbaarheid, met oog voor de verschillende belangen van bewoners, bezoekers en ondernemers.
En nu duimen dat het zo snel mogelijk accoord wordt bevonden en uitgevoerd. Sinds de vergunningen op de Burg Honnerlage Gretelaan tot en met Thurlede in werking is gegaan, is de parkeeroverlast nog meer toegenomen. Zoals al was voorspeld. En dan hebben we nog handhaving. We zijn in ieder geval een stapje verder. We knokken door voor vooruitgang. Bedankt allemaal voor jullie support.
De petitionaris van de petitie 'Verbied voertuigen bij een demonstratie' vraagt u de petitie te ondertekenen.
"Bij sommige demonstraties worden voertuigen gebruikt door de demonstranten en dat ondergraaft het vreedzame karakter van een demonstratie.
Verbied daarom dat voertuigen deel uitmaken van een demonstratie.
persoonlijkdemonstreren.petities.nl
Wilt u deze of een andere petitie ook aandacht geven hier?
Lieve allemaal,
Op 27 november zijn we onze petitie gestart om kinderopvang de Tovervis en BSO Schip Ahoy van Partou aan de Frisia te behouden. We zitten inmiddels op 2040 ondertekeningen! Onvoorstelbaar.
Iedereen heel hartelijk bedankt voor het ondertekenen. Hieruit blijkt des te meer hoe zeer we deze locatie en haar medewerkers waarderen en ons willen inzetten voor hun behoud.
Dinsdagavond 16 december gaan we de petitie overhandigen aan de gemeenteraad. Hierbij leveren we ook alle persoonlijke verhalen aan die jullie hebben geschreven.
Mocht je tijd hebben om ons te steunen tijdens dit moment, dan ben je zeer welkom. We willen ons om 19:15 uur verzamelen bij de Lawei (op het kleine parkeerterrein aan de Reidingweg) en van daaruit de petitie gaan aanbieden. Laten we, door gezamenlijk op te trekken, des te meer de impact van deze beslissing zichtbaar maken! Het gaat niet slechts om het vervangen van de ene dienstverlener voor de andere, het gaat om de veilige thuisbasis voor onze kinderen waar we bewust voor hebben gekozen. Zij vormen de basis voor het leven van onze kinderen en geven ons op die manier ook weer rust. Laten we hiermee ook onze steun horen voor alle toegewijde en gepassioneerde medewerkers.
Nogmaals hartelijk bedankt voor jullie toewijding en hopelijk tot dinsdag!
Met vriendelijke groet, de Oudercommissie
Voor vragen: oc.tovervis.schipahoy@gmail.com
Goed nieuws
Mede naar aanleiding van de vele handtekeningen (252 op moment van schrijven!) hebben de lokale afdelingen van D66 en het CDA een motie ingediend. Deze motie vraagt de wethouder om voor de zomer van 2026 met een plan van aanpak te komen om de verkeersveiligheid op de Eindhovenseweg en Nieuwendijk te verbeteren.
De motie is afgelopen maandag (8 december) besproken in de Gemeenteraad, en unaniem aangenomen door alle partijen.
De wethouder heeft dan ook toegezegd op korte termijn een onderzoek uit te laten voeren, en op basis van dit onderzoek met het gevraagde plan van aanpak te komen.
Hoe nu verder?
Dit is natuurlijk slechts een eerste stap richting een veiligere situatie. Om de aandacht voor dit onderwerp niet te laten verslappen, is het plan om de petitie aan te bieden aan de Commissie Ruimte (welke verantwoordelijk is voor verkeersveiligheid in Geldrop-Mierlo), bij de eerstvolgende vergadering op 12 januari. Om de urgentie van het probleem duidelijk te maken helpt het om zo veel mogelijk handtekeningen te verzamelen. U kunt hierbij helpen, door de petitie te delen met andere buurtbewoners - iedere handtekening helpt!
Namens het Zelfregiecentrum Nijmegen en de SP Nijmegen danken wij u hartelijk voor uw steunbetuiging voor het behoud van de hellingbaan op ons station. Binnen een paar weken ontvingen we 2090 steunbetuigingen op papier en online. Het Zelfregiecentrum Nijmegen heeft deze gebundeld en eind oktober overhandigd aan de ProRail vertegenwoordiger in Nijmegen.
Helaas is het verdwijnen van de hellingbaan hiermee niet van de baan. We hopen dat bij toekomstige verbouwingen van treinstations ProRail voor een betrouwbare en veilige toegankelijkheid van stations voor alle reizigers hellingbanen weer op de plannen intekent.