Geachte dames en heren, Sehr geehrte Damen und Herren,
Op donderdag 8 augustus 2019 19.30 uur wordt een informatiebijeenkomst georganiseerd in het gemeentehuis, Voorstraat 31, Wissenkerke, over de "Repowering Jacobahaven". Wie tegen dit project is, moet van de gelegenheid gebruik maken om persoonlijk bezwaar aan te tekenen. Wij zullen ook ter plaatse zijn!
Uw schriftelijke zienswijze kunt u sturen aan het college van burgemeester en wethouders van Noord-Beveland, Postbus 3, 4490 AA Wissenkerke met onderwerp = het ontwerpbestemmingsplan planidentificatienummer NL.IMRO.1695.BPWindparkJacobahv-ON01
Die Gemeinde veranstaltet am Donnerstag, 8. August 2019 um 19:30 Uhr eine Informationsveranstaltung zum "Repowering Jacobahaven". Jeder, der gegen dieses Projekt ist, sollte die Gelegenheit nutzen und seine Einwände dort persönlich vorbringen. Wir werden auch vor Ort sein!
Wichtig ist auch, dass Sie bei der Gemeinde bis spätestens zum 14.08.2019 eine schriftliche Beschwerde einreichen. Die Adresse lautet: an het college van burgemeester en wethouders van Noord-Beveland, Postbus 3, 4490 AA Wissenkerke, Nederland mit Betreff (Wichtig!) = het ontwerpbestemmingsplan planidentificatienummer NL.IMRO.1695.BPWindparkJacobahv-ON01 (Fax: +31 113 377 300). Bitte auf Niederländisch einreichen (- auf Deutsch verfassen und z.B. mit deepl.comübersetzen).
De belangrijkste informatie over het project uit de toepassing Dit zijn alle citaten uit de documenten die door e-connection zijn voorgelegd / Opmerkingen & aanvullingen zijn ophet Website "red het Banjaardstrand" blauw gemarkeerd!
Die wichtigsten Informationen zu dem Projekt aus dem Antrag (Dies sind alles Zitate aus den eingereichten Dokumenten von e-connection / Kommentare & Ergänzungen sind auf der Website "Rettet den Banjaardstrand" blau gekennzeichnet)
De bouwkosten (windturbines en civiele werkzaamheden) worden op dit moment geschat op circa € 8.811.000,-
Die Baukosten (Windkraftanlagen und Tiefbauarbeiten) werden derzeit auf ca. 8.811.000 € geschätzt.
Bestemmingsplan Citaat „verordening ruimte provincie Zeeland" (augustus 2012!) - Bestemmingsplan Noord-Beveland = augustus 2013! "Art. 2.4 In dit artikel worden regels gegeven voor windturbines. Die mogen worden geplaatst binnen op kaart 3 aangegeven locaties. De kaart bevat overigens geen exacte begrenzing van de locaties. Er zijn slechts 'stippen' op de kaart aangegeven. Gemeenten mogen de locaties zelf in hun bestemmingsplannen begrenzen. Het beleidsdoel is hoge windturbines alleen toe te laten binnen begrensde locaties en niet overal in het landelijk gebied (aantasting landschap door verspreide ontwikkeling voorkomen). Kleinere turbines (tot 20 meter hoog) mogen gemeenten ook elders toelaten.“
In de regels van de provincie wordt uitdrukkelijk verwezen naar de mogelijkheid voor de gemeente om haar activiteiten individueel vorm te geven. Het besluit van de provincie dateert van augustus 2012 - het bestemmingsplan van de gemeente werd in augustus 2013 opgesteld. Het is dan ook oneerlijk waarom er nu een ontheffing zou moeten worden verleend!
In het Bestemmingsplan is zelfs de ashoogte beperkt tot maximaal 82 meter! - Bron: "Bestemmingsplan Landelijk Gebied, Regels" "16.2 Bouwregels De gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, worden gebouwd met inachtneming van de volgende regels: a. de ashoogte van windturbines bedraagt maximaal 82 meter; b. de bouwhoogte van overige voorzieningen bedraagt maximaal 3 meter; c. de capaciteit per windturbine bedraagt maximaal 3 MegaWatt, met dien verstande dat de gezamenlijke capaciteit per windpark maximaal 14,9 MegaWatt bedraagt."
Daarom moet er een uitzondering worden gemaakt - wij verdedigen ons hiertegen!
Bestemmingsplan / Flächennutzungsplan Zitat " verordening ruimte provincie Zeeland" (August 2012!) - Bebauungsplan Noord-Beveland = August 2013! "Art. 2.4 In diesem Artikel werden Regeln für Windkraftanlagen gegeben. Diese können in folgenden Bereichen platziert werden: auf der Karte 3 angegebene Standorte. Die Karte enthält keine genaue Grenze der Standorte. Es gibt nur "Punkte" auf der Karte. Die Gemeinden dürfen die Standorte selbst in ihren Bebauungsplänen bestimmen. Das politische Ziel ist es, nur die Nutzung hoher Windturbinen durch die Betreiber zuzulassen innerhalb enger Grenzen und nicht überall im ländlichen Raum (Landschaftsschäden durch verstreute Standorte). (z.B. durch weitreichende Entwicklung). Kleinere Turbinen (bis zu 20 Meter hoch) können die Gemeinden auch anderswo erlauben."
Die Bestimmungen der Provinz verweisen ausdrücklich auf die individuelle Gestaltungsmöglichkeit der Gemeinde. Der Beschluss der Provinz stammt vom August 2012 - der Flächennutzungsplan der Gemeinde wurde im August 2013 erstellt. Wieso dann jetzt eine Ausnahmegenehmigung erteilt werden soll, ist unredlich!
Im Bestemingplan (entspricht dem deutschen Flächennutzungsplan) wird sogar die Masthöhe auf maximal 82 Meter begrenzt! - Quelle: "Bestemmingsplan Landelijk Gebied, Regels":
"16.2 Bauvorschriften Für die Gebäude und Anlagen müssen folgende Regeln eingehalten werden: a. Die maximale Masthöhe von Windkraftanlagen beträgt 82 Meter; b. Die maximale Bauhöhe anderer Einrichtungen beträgt 3 Meter; c. die maximale Leistung pro Windturbine beträgt 3 MegaWatt, mit der Maßgabe, dass die kombinierte Kapazität pro Windpark 14,9 Megawatt nicht übersteigt."
Daher muss eine Ausnahmegenehmigung erteilt werden – gegen diese wehren wir uns!
Geluid / Lärm
Die Lärmkarte der neuen Turbinen
Cumulatieve geluidsbelasting na realisatie van de nieuwe windturbines (Lcum) In het MER is onderzocht wat de verandering wordt van het akoestische klimaat in het plangebied als gevolg van de nieuwe windturbineopstelling. Dit is gedaan door aan de hand van de methode Miedema alle relevante geluidsbronnen bij elkaar op te tellen en te vergelijken met de nieuwe situatie, zie figuur 5.2. Op basis van de methode Miedema wordt het huidige akoestische klimaat als zeer slecht beoordeeld. De nieuwe windturbines brengen daar qua geluidsbelasting geen verandering in.
Kumulative Lärmbelastung nach dem Bau der neuen Windkraftanlagen (Lcum)
Das MER untersuchte die Veränderung des akustischen Klimas im Planungsgebiet als Folge der neuen Aufstellung der Windturbinen. Dies geschah durch die Verwendung der Miedema-Methode, um alle relevanten Lärmquellen zu addieren und mit der neuen Situation zu vergleichen, siehe Bild 5.2. Basierend auf der Miedema-Methode wird das aktuelle akustische Klima als sehr schlecht bewertet. Daran ändern die neuen Windkraftanlagen nichts in Bezug auf den Geräuschpegel.
De geluidsbelasting van recreatiewoningen in het park de Banjaard en de camping Anna Friso is eveneens hoog. Recreatiewoningen en campings hoeven echter formeel niet aan geluidsnormen getoetst te worden. Gezien de hoge belasting beveelt de Commissie aan te onderzoeken of hier (toch) verbeteringen mogelijk zijn. Deze informatie kan dan nog een rol spelen bij afwegingen over dit deelproject.
Auch die Lärmpegel der Ferienhäuser im Banjaard-Park und auf dem Campingplatz Anna Friso sind hoch. Freizeithäuser und Campingplätze müssen jedoch nicht formell nach Lärmstandards geprüft werden. Angesichts des hohen Belastungniveaus empfiehlt die Kommission zu prüfen, ob in diesem Bereich Verbesserungen vorgenommen werden können oder nicht. Diese Informationen könnten dann bei der Betrachtung dieses Teilprojekts eine Rolle spielen.
Slagschaduw / Schlagschatten
Bij de normstelling ten aanzien van schaduwwerking wordt aangesloten bij de Activiteitenregeling. In de Activiteitenregeling is voorgeschreven dat een windturbine moet zijn voorzien van een automatische stilstandvoorziening indien de afstand tussen de windturbine(s) en woningen of andere slagschaduwgevoelige objecten minder dan 12x de rotordiameter bedraagt en indien de gemiddelde schaduw meer dan 17 dagen per jaar gedurende meer dan 20 minuten valt op een raam van een gevoelig object. Dit is vertaald in een toetswaarde voor de maximale schaduwduur van 6 uur per jaar. Een dergelijke norm kan met een contour in een kaartbeeld worden weergegeven. De mate van slagschaduwhinder wordt in de Activiteitenregeling voorts enkel genormeerd voor geluidsgevoelige objecten. Recreatiewoningen, kampeerterreinen en de delen van het plangebied die in gebruik zijn voor de teelt van zeewier zijn geen geluidsgevoelige objecten.
Die Normen für Schattenwirkungen sind an die Aktivitätsverordnung angepasst. Die Aktivitätsverordnung schreibt vor, dass eine Windturbine mit einer automatischen Abschaltvorrichtung ausgestattet sein muss, wenn der Abstand zwischen der(n) Windturbine(n) und Häusern oder anderen Gegenständen, die empfindlich auf Schlagschatten reagieren, weniger als das Zwölffache des Rotordurchmessers beträgt und wenn der durchschnittliche Schatten mehr als 20 Minuten lang für mehr als 17 Tage pro Jahr auf ein Fenster eines empfindlichen Objekts fällt. Dies wird in einen Testwert für die maximale Schattendauer von 6 Stunden pro Jahr umgesetzt. Ein solcher Standard kann durch eine Kontur in einem Kartenbild dargestellt werden. Der Grad der Schlagschattenbelästigung ist nur für geräuschempfindliche Objekte in der Aktivitätskontrolle normiert. Ferienhäuser, Campingplätze und die für den Algenanbau genutzten Teile des Plangebietes sind keine lärmsensiblen Objekte.
Schlagschatten in der neuen Situation – die gelbe Linie gibt die Grenze vor, in deren Schlagschatten von mehr als 6 Stunden auftreten kann
Slagschaduw / Schlagschatten Het aantal slagschaduwuren in de nieuwe situatie is hoger dan in de bestaande situatie. Bij de uiteindelijke selectie van het nieuwe turbinetype moet een nieuwe stilstandsregeling bepaald worden.
Die Anzahl der Schlagschattenstunden in der neuen Situation ist höher als in der bestehenden Situation. Bei der Endauswahl des neuen Turbinentyps muss eine neue Stillstandsregelung festgelegt werden.
Natuurgebieden / Naturschutzgebiete Het project bevindt zich tussen twee beschermde natuurgebieden (Voordelta en Ooster-schelde). Uit het MER blijkt dat het project negatieve effecten heeft op beschermde soorten zoals meeuwen, steltlopers, vleermuizen en zeehonden. Ook is aangegeven dat sommige in-formatie over de gevolgen voor de natuur nog ontbreekt, zoals over vogel- en vleermuisaan-tallen. Maatregelen om effecten te beperken, zoals tijdelijk stilzetten van turbines, zijn vol-gens het MER vanwege kennisleemtes in ieder geval (voorlopig) nog nodig om slachtoffers onder vleermuizen te beperken. ...Uit voorzorg wordt daarom voorlopig ge-werkt met een stilstandvoorziening in de periode januari – augustus
Das Projekt liegt zwischen zwei Naturschutzgebieten (Voordelta und Oosterschelde). Die MER zeigt, dass das Projekt negative Auswirkungen auf geschützte Arten wie Möwen, Watvögel, Fledermäuse und Robben hat. Es wurde auch darauf hingewiesen, dass einige Informationen über die Folgen für die Natur noch fehlen, wie z.B. über Vogel- und Fledermauszahlen. Maßnahmen zur Begrenzung der Auswirkungen, wie z.B. die vorübergehende Abschaltung von Turbinen, sind nach der MER aufgrund von Wissenslücken zur Begrenzung der Opferzahlen bei Fledermäusen ohnehin (vorerst) noch erforderlich. ...Vorsichtshalber werden daher im Zeitraum Januar - August vorsorglich Stillstandseinrichtungen eingesetzt
**resultaat / Fazit: Door extra stilstandstijden voor de bescherming van de natuur (vleermuizen, etc.) en om te beschermen tegen nog meer schaduwen, wordt de efficiëntie van de installatie echter verminderd! Zonder subsidies geloven wij niet dat de investering economisch verantwoord is.
Daarom is de locatie niet geschikt volgens de beschikbare feiten.
Durch zusätzliche Stillstandzeiten zum Schutz der Natur (Fledermäuse, etc.) und zum Schutz vor noch mehr Schlagschatten, verringern aber die Effizienz der Anlage! Ohne Subventionen ist die Anlage unserer Einschätzung nach nicht wirtschaftlich.
Somit ist der Standort nach den vorliegenden Fakten ungeeignet.**
Bewaar het Banjaardstrand bij ons en dien een schriftelijke zienswijze in! Bitte retten Sie gemeinsam mit uns den Banjaardstrand und reichen Sie eine schriftliche Beschwerde auf niederländisch (z.B. übersetzt durch ein Online-Übersetzer wie deepl.com) ein!
Hartelijk dank! Anke Urban / Petitionaries - Initiatief "Red het Banjaardstrand"
Vielen Dank! Anke Urban / Petitionaries - Initiative "Rettet den Banjaardstrand"
In onder meer Bos en Lommer en Westerpark circuleert een petitie om overlast door fatbikes te stoppen. (...) lees verder.
In twee weken tijd zijn er inmiddels al meer dan 500 handtekeningen. Een heel mooi resultaat.
Inmiddels zijn er ook een LinkedIn, Facebook en Instagram pagina die kunnen worden gevolgd en waarop berichten kunnen worden gedeeld. Help je mee om deze petitie nog verder te verspreiden?
Daarnaast wil ik jullie ook wijzen op de mogelijkheid om persoonlijke verhalen te delen. Bijvoorbeeld wat de huidige werkwijze met jou als cliënt doet, om richting de gemeente nog sterker te staan. Dit kan naar verbeterdewmo@hotmail.com. Alvast bedankt!
Tijdens het Waalwijks Podium van 15 januari 2026 zal het resultaat aan de gemeenteraad van Waalwijk worden aangeboden..
Gisteren las ik dit artikel over Eline (33) uit Dordrecht die ook bespuugd werd.
Haar woorden raakten me: “We moeten niet accepteren dat dit gebeurt.” En ze heeft gelijk..
Bijna 40 jaar geleden is het nu nog rondzingende bedrag van €100 miljoen euro ontstaan. De vermindering van medicijngebruik die ontstond door een eigen bijdrage van 2 gulden 50, de Medicijnenknaak was 200 miljoen gulden.
De toenmalige staatsecretaris concludeerde dat dit bedrag stond voor een overbodige consumptie en noemde dat verspilling. Dat bedrag is blijven kleven aan die term en werd bij de invoering van de Euro omgezet naar €100 miljoen. Hoe het werkelijk in elkaar zit zal naar voren komen uit het momenteel lopende onderzoek onder de naam METEN=WETEN. Voorlopige conclusies staan op de website www.remedi.org
Beste vertegenwoordigers van ONZE inwoners van Albrandswaard,
Ik stuur u alvast deze mail, omdat ik helaas niet aanwezig kan zijn en dus ook niet kan inspreken bij de raadsvergadering van13 oktober 2025. Er is namelijk wel iets wat u wellicht mee moet nemen in het besluit of er NOG meer Statushouders, Asielzoekers en vluchtelingen in ons land, maar met name in onze gemeente, opgevangen moeten worden.
Angst is een slechte raadgever.
30 september bij de vergadering van Beraad en Advies waren we getuige van bangmakerij door de wethouder, voor een papieren tijger, inzake de indeplaatsstellings dreiging door de provincie. De psychologisch werkende angst en bangmakerij van de interventie ladder werd weer vol uit de kast gehaald door de wethouder, door weer te strooien met termen als "controle kwijtraken, kosten die de pan uit rijzen, een machtige provincie, enz. ".
Gelukkig werd heel goed duidelijk dat het totaal NIET onderbouwde angstzaaierij was. Want op de vraag van Dhr.
Goudriaan "wat dan die kosten zouden zijn als de provincie het roer zou overnemen", kon de wethouder geen antwoord geven, simpelweg omdat er helemaal geen gemeente is, die dit heeft meegemaakt. Dhr. Drenth zette vervolgens de leugens/onwaarheden van de wethouder helemaal in het licht met de vraag "om een gemeente te noemen die indeplaatsstelling heeft, om daaruit dan te kunnen beoordelen wat dan de gevolgen wel zouden zijn voor Albrandswaard als ze tegen stemmen in de Bopa procedure". De wethouder beloofde om dat op te zoeken, maar dat zal lastig zijn, want die gemeente IS ER NAMELIJK NIET.
ANGST REGEERT op alle niveaus van de overheden, want een paar dagen na de Beraad en Advies vergadering zie ik vervolgens nog wat interessante stukken voorbijkomen op de website van de gemeente.
Er staat namelijk een schrijven van de commissaris van de koning gepubliceerd die gericht is aan de premier van Nederland. Die commissaris maakt zich zorgen om het vastgelopen asielbeleid omdat gemeentes niet meewerken. Meermaals heeft hij hulp gevraagd aan bewindslieden en de premier, maar er kwam geen antwoord. Hieruit blijkt ook de onmacht van de provincie terwijl die provincie door de wethouder toch als krachtig orgaan wordt beschouwd. Op zijn beurt denkt de provincie dat de Overheid een sterk en machtig orgaan is.
En zo houden we door ongefundeerde angst, ons al jaren bezig en voeren we beleid uit dat NIEMAND eigenlijk wil. Beleid dat ons land, en dus ook onze gemeente, van binnenuit kapot maakt en de financiële gevolgen voor vele inwoners, het leven ONBETAALBAAR maakt.
Maar als WIJ SAMEN NEE zeggen tegen taakstellingen die onze samenleving ondermijnen, is het over. Over met de woningnood, over met schoollokaal tekorten, over met de druk op de zorg, enz.
Nogmaals, omdat steeds meer inwoners het inmiddels helemaal zat zijn dat Nederland wordt overspoeld door buitenlanders die naast problemen, verder NIETS bijdragen aan de samenleving, staan vele gemeentes nu onder druk van de provincie met loze dreigingen.
Laat angst niet regeren. De keizer heeft geen kleren.
PS. Op 9 september is er nog een inwoner geweest die een stuk grond aan de omloop aanbiedt terwijl dit dus NU PAS op de site verschijnt en wellicht niet bij de raad bekend is? Waarom heeft dit stukje wei dus een geheimhouding terwijl een makkelijker perceel niet is bekend gemaakt?
Datum: 6 oktober 2025
Ruim 1.200 handtekeningen voor behoud zwembad Overschie
Vandaag zijn bij de Griffie Rotterdam t.a.v. het college van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam en de gemeenteraad een petitie met
906 handtekeningen én burgerinitiatief met 314 handtekeningen ingediend voor het behoud van zwembad Overschie.
Bewoners, sportverenigingen en ouders uit Overschie en omliggende wijken maken zich grote zorgen over het verdwijnen van het enige zwembad in de buurt. Het plan is dat het zwembad sluit, terwijl een nieuw bad pas in 2031 klaar zal zijn.
Dat betekent dat duizenden Rotterdammers – waaronder veel kinderen, ouderen en zwemverenigingen – jarenlang zonder zwemvoorziening komen te zitten.
“Er is nu al een tekort aan zwemwater in Rotterdam,” aldus de initiatiefnemers. “Als Overschie dichtgaat, hebben veel bewoners geen alternatief. De afstand naar andere zwembaden is groot, en openbaar vervoer sluit niet goed aan. Dit raakt vooral gezinnen, ouderen en sporters die afhankelijk zijn van voorzieningen dichtbij huis.”
De ondertekenaars vragen het gemeentebestuur om:
Zwembad Overschie open te houden tot het nieuwe zwembad daadwerkelijk gereed is;
Voldoende zwemwater te garanderen voor schoolzwemmen, verenigingen en recreanten;
Overleg te voeren met bewoners en sportorganisaties over oplossingen op korte termijn.
Met dit burgerinitiatief willen de bewoners bereiken dat de gemeenteraad het onderwerp op de agenda plaatst en dat het zwembad niet verloren gaat voordat er een nieuw bad beschikbaar is.
Bovenstaande is gestuurd aan de pers en mede dankzij uw steun mogelijk gemaakt, waarvoor dank. We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen, met vastberaden groet, Actiegroep Behoud Zwembad Overschie
Gisteren heb ik deze beide politici persoonlijk kunnen spreken bij de demonstratie. Beiden waren zeer hartelijk en belangstellend.
Ik heb hen mijn Theory of Change vandaag toegestuurd.
Ipsos I&O 29 september laat zien dat Gezondheidszorg en Veiligheid op nummer 3 en 4 staan voor kiezers!
Interesse in mijn Theory of Change? Stuur me een e-mail dan stuur ik het toe: praktijk.tineke@gmail.com.
Alle feedback is welkom!
Hartelijke groet, Tineke Spruijt, trotse moeder van Tamar