In het nieuwe jaar is het goed om nog eens terug te kijken naar het afgelopen jaar. 2016 stond in het teken van de inwerkingtreding van de nieuwe Erfgoedwet, maar ook het afschaffen van de fiscale aftrek was een belangrijk thema. Door samen te werken, zowel met andere erfgoedorganisaties, als met eigenaren van monumenten, hebben we als publiek met de politieke partijen daarin een mooi resultaat bereikt. De fiscale aftrek voor onderhoud aan rijksmonumenten blijft in 2017 gehandhaafd en de bezuiniging van 25 miljoen euro op het budget van OCW is teruggedraaid. Ook in 2017 blijft 57 miljoen op de balans staan voor de aftrekregeling. De Tweede Kamer heeft duidelijk gezegd: Minister, doe eerst gedegen onderzoek en ga met het veld en eigenaren praten over alternatieven voordat je een succesvolle regeling afschaft. Hieronder vindt u een verantwoording van ons lobbywerk.
Met Prinsjesdag 2015 werd aangekondigd dat het Kabinet werk ging maken van het vereenvoudigen van de belastingen. Allerlei regelingen, zoals van de aftrek van uitgaven voor monumentenpanden, zouden geëvalueerd worden en na een zorgvuldig besluitvormingsproces zou bekeken worden of en zo ja hoe de regeling zou kunnen veranderen. De middelen zouden behouden blijven. Met Prinsjesdag 2016 werden we allen verrast door het Kabinet dat ze middels een bezuiniging van 25 miljoen euro de fiscale aftrek voor onderhoud aan monumenten wilde afschaffen. Minister Bussemaker moest een bezuiniging op haar departement doorvoeren en koos voor het afschaffen van de fiscale aftrek. Ze diende samen met Staatssecretaris Wiebes een wetsvoorstel in om per 1 januari 2017 de fiscale aftrek te vervangen door een subsidieregeling. Ze vonden namelijk dat de fiscaliteit niet goed werkte. Er was sprake van oneigenlijk gebruik. Ook wilden ze het beheer en onderhoud van monumenten kunnen sturen. Daarnaast vonden ze de regeling niet eerlijk. Inmiddels weten we na de behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer dat er geen evaluatieonderzoek had plaatsgevonden naar de werking van de fiscale aftrekregeling en dat er geen sprake was van een zorgvuldige besluitvorming. Het erfgoedveld en de eigenaren waren niet geraadpleegd. De overgangsregeling naar een subsidie moest nog worden uitgewerkt. Ook de motieven voor afschaffen klopten niet. De werkelijke reden voor afschaffing was de oplegging van een structurele bezuiniging van 25 miljoen euro aan het ministerie van OCW door het ministerie van Financiën.
Na het bekendmaken van de maatregel om de fiscale aftrek af te schaffen hebben een aantal organisaties, te weten Erfgoedvereniging Heemschut, Bewoond Bewaard, Hollandse Molen, Nederlandse Monumentenorganisatie, Federatie Grote Monumentengemeenten, Federatie Particulier Grondbezit, Vereniging Particuliere Historische Buitenplaatsen, en de erfgoedkoepels Kunsten 92 en Federatie Instandhouding Monumenten de handen ineengeslagen. Doel was de structurele bezuiniging op monumentenzorg van tafel te krijgen en pleiten voor het aanhouden van de fiscale aftrek tot de gehele herziening van het financieringsstelsel in de monumentenzorg in 2018. We legden contact met Tweede Kamerleden en met het Ministerie van OCW. We zijn uitgebreid met de Kamerleden gaan praten. Tevens werden verkennende gesprekken gevoerd met het ministerie. Daarnaast starten we een petitie om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen. Via (lokale, regionale en landelijke) kranten, televisie en radio en nieuwsportals, werd aandacht gevraagd voor onze lobby. Ons doel was tweeledig: ten eerste het informeren van het publiek ten aanzien van de bezuinigingsmaatregel van het Kabinet en ten tweede de weerlegging van het beeld dat de fiscale aftrek van onderhoud aan monumenten oneigenlijk gebruikt werd en vooral ten goede kwam aan de mensen die het niet nodig hadden. Niet altijd kwam deze weerlegging van dat beeld in het begin goed naar voren. Daarom hebben we ook filmpjes laten maken om te laten zien dat de meeste monumenteigenaren een modaal inkomen hebben, liefde hebben voor hun eigendom en graag de oude panden willen behouden en in goede staat willen doorgeven aan de volgende generatie. Deze zijn via sociale media en Youtube verspreid. De fiscale aftrek is naast een bijdrage aan de meerkosten voor onderhoud ook een erkenning voor de inspanningen en inzet van de monumenteneigenaren. Ook voor historische binnensteden heeft de fiscale aftrek een enorme positief effect.
Allereerst heeft de petitie Stop de bezuinigingen op ons erfgoed!, via petities.nl, die 3 oktober 2016 is gestart tot 2 november 2016 ruim 11.000 handtekeningen opgehaald. De commissie Financiën van de Tweede Kamer heeft deze petitie op 2 november 2016 aangeboden gekregen. Daarnaast heeft onze lobby in de Tweede Kamer gezorgd dat zowel op maandag 31 oktober en maandag 7 november bij de behandeling van het Belastingplan 2017 de meeste aandacht en tijd uitging naar het wetsvoorstel tot afschaffing van de monumentenaftrek. Toen op 7 november bleek dat het Kabinet uit de Tweede en Eerste Kamer geen steun zou krijgen voor haar wetsvoorstel, heeft de minister het niet aan laten komen op een stemming, maar heeft ze op 9 november laten weten het plan aan te houden. Dat betekent dat de fiscale aftrek voor monumentenpanden in 2017 gehandhaafd blijft. Een amendement van Van Weyenberg van D66 om het wetsvoorstel terug te draaien is op 17 november door de Kamer nipt verworpen. Alleen de regeringspartijen VVD en PvdA stemden tegen. Gelukkig heeft de Kamer ook dekking gevonden voor de bezuiniging van 25 miljoen euro op monumentenzorg. Op 8 december 2016 stemde de Kamer voor een amendement van Mark Harbers (VVD) en Henk Nijboer (PvdA) die zorgt dat het budget van 57 miljoen voor monumentenaftrek gehandhaafd blijft. Alleen PVV, 50 PLUS en Lijst Roland van Vliet waren tegen.
Heemschut heeft via haar website, nieuwsbrief, twitteraccount en facebookaccount aandacht gevraagd voor de petitie, en heeft haar achterban geïnformeerd over haar lobbywerkzaamheden richting Tweede Kamer. Voor sociale media heeft Heemschut drie filmpjes laten maken die door een ieder verspreid konden worden. Vooral het bereik van Facebook was een groot succes. Via Facebook hebben we de filmpjes actief gepromoot onder geïnteresseerde doelgroepen. Met behulp van een kleine investering hebben we het bereik van de berichten vergroot. De filmpjes zijn ieder ongeveer 40.000 keer bekeken! Via twitter zijn de berichten over onze campagne ongeveer tot 5000 keer per keer bekeken. Onze website heeft ongeveer 1000 unieke bezoekers per bericht gehad. Een extra nieuwsbrief van Heemschut is uitgestuurd en heeft 2.500 mensen bereikt. Via televisie is Nieuwsuur op 6 oktober 2016 en 1 Vandaag op 1 november 2016 beiden ongeveer 600.000 keer bekeken.
Een aantal van u heeft via petities.nl aangegeven geld te storten voor onze campagne. Dat is ruimhartig gebeurd. Tot nog toe is aan giften een bedrag binnengekomen. € 3.984,75. Dank daarvoor! Een klein deel van dit bedrag is overgemaakt via www.geef.nl. Een groot deel is via de website van Heemschut binnen gekomen. Daarnaast is ook rechtstreeks geld gestort op de rekening van Heemschut.
We hebben voor de campagne afgerond de volgende (extra) kosten gemaakt:
3.000 euro voor het maken van spotjes voor gebruik op YouTube, de social media (Facebook, Twitter) en op websites
1.000 euro advertentieruimte op social media (Facebook, Twitter)
400 euro donatie aan de Stichting Petities.nl
In 2017 blijft de aftrek voor onderhoud aan monumenten via de inkomstenbelasting bestaan. Blijft wel staan dat het wetsvoorstel daarmee niet van tafel is. Of en hoe verder wordt besloten hangt echter deels ook af van de Tweede Kamerverkiezingen in maart aanstaande. Het ministerie van OCW gaat de komende maanden met de erfgoedorganisaties praten over aanpassingen of veranderingen in de financiering van het stelsel van de monumentenzorg. De huidige minister lijkt hierin deels al een richting te hebben gegeven. Zo is het idee dat er geld komt voor langjarig onderhoud aan grote monumenten, duurzaamheidsmaatregelen en herbestemming. Onderhoud aan rijksmonumenten door particulieren lijkt de huidige minister minder belangrijk te vinden.
Heemschut zet in op behoud van de bestaande middelen en extra inzet van middelen uit andere aandachtsgebieden/beleidsterreinen. Alleen hierdoor kan de erfgoedzorg op peil blijven en een effectieve bijdrage blijven leveren aan onze samenleving. Om sterk te staan en ook om te zorgen dat uw belang wordt gehoord vragen wij u om ons te steunen en lid te worden van Heemschut. Erfgoedvereniging Heemschut bestaat sinds 1911 en is met bijna 5.000 leden een van de grotere erfgoedorganisaties.
In het raadsvoorstel voor invoering van GOW30 wordt voor een deel van de Hoge Rijndijk voorgesteld de snelheid te handhaven op 50 km/u. Op basis van een uitgevoerde petitie verzoeken wij de raad dit voorstel niet over te nemen en ook voor dit deel van de Hoge Rijndijk de snelheid te verlagen naar 30 km/u.
Het is mogelijk om als bewoner op de tribune plaats te nemen
Beste ondertekenaar,
Er is goed nieuws! Gisteren heeft de Vervoerregio Amsterdam besloten om metro 51 te behouden. Nieuw-West behoudt met dit besluit twee metrolijnen die vanaf december 2027 met een hogere frequentie gaan rijden.
Voor dit stadsdeel betekent dat in totaal 20 ritten per uur in de spits, bijna een verdubbeling van het huidige aanbod. De bereikbaarheid van het centrum wordt hiermee verbeterd, net als die van andere bestemmingen zoals Station Zuid, OLVG Oost, Station Amstel en de Amstelcampus.
Als metro 51 was afgeschaft, had Nieuw-West maar één metrolijn overgehouden. Het totaal aantal ritten in het stadsdeel was dan afgenomen vergeleken met de huidige situatie. Dat zou onacceptabele gevolgen hebben gehad voor de bereikbaarheid van Nieuw-West. De perrons en de metro's waren overvol geweest en uit onderzoek blijkt ook dat het tramnetwerk, met name tram 1, overbelast zou raken. Een horrorscenario dus. Maar dat gaat gelukkig niet gebeuren.
Als consequentie wordt wel de route van metro 50 voor een deel gewijzigd. Deze zal voortaan niet naar Gein rijden, maar naar de Gaasperplas. Reizigers die vanuit Nieuw-West richting Gein willen reizen, zullen op halte Van der Madeweg moeten overstappen naar metro 54. Deze overstap is echter zeer gunstig. De overstap vindt op hetzelfde perron plaats. Je hoeft dus niet via trappen of tunnels naar een ander perron te lopen (zoals dat wel nodig zou zijn geweest als metro 51 was afgeschaft). Bovendien staat metro 54 al klaar wanneer je bij Van der Madeweg aankomt.
Met deze wijzigingen wordt metro 51 dus behouden, hoeven reizigers uit Nieuw-West veel minder lang te wachten op de metro en raakt het tramnetwerk niet extra belast.
De stadsdeelcommissie Nieuw-West bedankt je hartelijk voor je steun aan de petitie. We zullen de komende tijd verder ons best doen om de bereikbaarheid van Nieuw-West te verbeteren.
Hartelijke groeten van de stadsdeelcommissie Nieuw-West!
Het stemt eerlijk gezegd droevig dat het aantal stagneert.... Zowel kerkelijk als onkerkelijk....
lijkt dus toch te 'blijven' zwijgen? MENSEN! Wordt wakker! Wil je echt dit taboe doorbreken? Denk eens aan alle slachtoffertjes... hoe kunt u nog wegkijken....
Vandaag is de petitie officieel aangeboden aan wethouder Melanie van der Horst (D66). Fijn om te zien dat de politiek dit probleem serieus neemt. Een bijzonder woord van dank aan VVD-fractievoorzitter Daan Wijnants en senior beleidsmedewerker Enrico Lenes, die uitvoerig de tijd hebben genomen om de individuele casussen van slachtoffers te bespreken..
Reusel-De Mierden, november 2025 – Kandidaat-gemeenteraadslid Blancolijst Calvin Bax wijst erop dat de gemeente Reusel-De Mierden negatieve reacties heeft geplaatst over het aantal handtekeningen en downloads van de door hem beschikbaar gestelde intentieverklaringen. Deze intentieverklaringen zijn bedoeld om inwoners en voormalige inwoners – waaronder de 2.441 Brabanders die mogelijk ooit in Reusel-De Mierden woonden en de 63 gezinnen die binnenkort dakloos dreigen te worden – de mogelijkheid te geven hun voorkeur uit te spreken voor opvang.
Inwoners hebben de intentieverklaring niet direct ontvangen van de gemeente, maar deze stond ter beschikking via het politieke cv van Calvin Bax.
Degene die de verklaring hebben gedownload en ondertekend, geven aan dat zij niet akkoord gaan met de vestiging van een asielzoekerscentrum aan de Hamelendijk 12 in Reusel en dat, indien er toch opvang komt, eerst de gevallen Brabanders geholpen moeten worden.
De gemeentewerker heeft op de gemeentelijke website een niet kloppend verhaal geschreven over de intentieverklaring, waardoor de geloofwaardigheid in het geding komt. Kandidaat gemeenteraadslid Blancolijst Calvin Bax heeft door ervaring veel kennis van wetgeving en beroept zich op het volgende:
Algemene wet bestuursrecht (Awb)
Art. 3:2 – Zorgvuldigheidsbeginsel De overheid moet besluiten nemen op basis van juiste en volledige feiten. Als de gemeente onjuiste informatie verspreidt, schendt zij dit beginsel.
Art. 3:4 – Evenredigheidsbeginsel Informatie mag niet worden gebruikt om burgers onterecht te benadelen of een standpunt door te drukken.
Art. 3:46 – Motiveringsbeginsel De informatie en besluiten moeten deugdelijk en feitelijk kloppen.
Art. 2:4 – Verbod op vooringenomenheid De gemeente mag informatie niet zo presenteren dat het (onterecht) een richting op stuurt of groepen benadeelt.
Kort maar krachtig, dit kan de gemeente de geloofwaardigheid gaan kosten maar ook flink wat geld alhoewel kandidaat gemeenteraadslid Blancolijst Calvin Bax niet uit is op geld, openbare excuus en een leuk pers bericht volstaan ook.
Verschillende media hebben de afgelopen maanden aandacht besteed aan de kwestie, waaronder het Eindhovens Dagblad op 23 juni 2025 met het artikel: “Opvang voor 150 asielzoekers in Reusel stuit op weerstand: ‘We zijn overvallen en verrast’”. Ook de politieke partij Samenwerking plaatste op haar website in juni 2025: “Komst asielzoekers stuit op weerstand”. Van Herk, voorzitter van Ondernemend Reusel-De Mierden, stelde daarbij dat de communicatie rondom de opvanglocatie niet goed verliep en dat er zorgen bestaan over de impact op bedrijventerrein Kleine Hoeven 2.
Kandidaat-gemeenteraadslid Calvin Bax stelt dat de gemeente de belangen van de 2.441 Brabanders die mogelijk ooit inwoner waren en van de 63 huishoudens die dreigen dakloos te worden onvoldoende prioriteit geeft. “Het lijkt alsof de gemeente liever 150 asielzoekers opvangt dan eerst de eigen inwoners te helpen. De gemeenteraad wordt echter democratisch gekozen door het volk en is in dienst van de inwoners en belastingbetalers. Het college van B&W en de burgemeester zijn verantwoordelijk tegenover de gemeenteraad, en daarmee ook tegenover de inwoners,” aldus Calvin Bax.
Bovendien bekritiseert hij het huidige burgemeesterschap: de politieke partij Samenwerking publiceerde in november 2025 een opiniestuk met de titel: “Gebrek aan leiderschap in Reusel-De Mierden: tijd voor een burgemeester die meer doet dan lintjes knippen”. Volgens de partij ontbreekt het aan regie, daadkracht en transparantie, en richt de burgemeester zich te veel op ceremoniële taken in plaats van op daadwerkelijke dienstverlening aan inwoners.
Calvin Bax benadrukt dat hij zich blijft inzetten voor alle lagen van de maatschappij: voor inwoners in financiële nood, voor dakloze Brabanders en voor de belangen van de lokale gemeenschap. “Het college en de burgemeester moeten hun verantwoordelijkheid nemen en prioriteit geven aan degenen die echt in nood zijn, voordat ze besluiten opvang te realiseren voor anderen. Dit is een kwestie van rechtvaardigheid en democratisch bestuur.”
Nu dat de gemeente(raad) en/of het college in paniek is om de intentieverklaringen en de intentieverklaringen die al reeds zijn gedownload via onderstaande link, hoe belangrijker het is om jouw stem te horen als jij ook vind dat er geen AZC zou moeten komen maar net zoals onze blancolijst van Calvin Bax vind dat eerst de problematiek in Reusel - De Mierden en Brabant moet worden opgelost
Bron: https://grensdorpen.nl/berichten/gemeente-reusel-de-mierden-maakt-drama-om-intentieverklaring
Schiphol ambieert: een "betere passagierservaring, goede arbeidsomstandigheden en betere service aan luchtvaartmaatschappijen."
Dat is allemaal in conflict met elkaar. Passagiers willen goedkoop vliegen, dat gaat ten koste van arbeidsomstandigheden.
Luchtvaartmaatschappijen willen maximaal bediend worden door een vliegveld tegen extreem lage havengelden. Wat goede service is voor luchtvaartmaatschappijen is weer wat anders dan goede service voor passagiers. Een zo snel mogelijke keersnelheid van een geland vliegtuig is voor maatschappijen belangrijk.
"Tegelijkertijd werkt Schiphol aan verstilling en verduurzaming."
Minder vliegen is het beste voor verstilling en verduurzaming. Als vliegtuigen zuiniger worden dan zal elke vliegtuigmaatschappij dat gebruiken om het aantal passagiers per liter kerosine te verhogen. Het milieu schiet er niets mee op. Stillere vliegtuigen zijn dat misschien voor passagiers maar niet voor de omwonenden. Die liggen evengoed wakker, zo gaat dat met geluidsgolven. Alleen zweefvliegen of luchtballons zijn stil. Vliegtuigen verbranden kerosine om in de lucht te blijven, dat kan niet geluidloos.
"Met haar nieuwe plannen wil Schiphol bijdragen aan de economie van de toekomst en de vooruitgang van Nederland."
Nu zijn heel veel onderwonenden ziek door slaaptekort, kinderen krijgen levenslange luchtwegproblemen en leren slechter omdat ze niet uitgerust op school zijn. Toekomst en vooruitgang moeten we toch echt van deze kinderen hebben, er zijn er in een vergrijzend Europa steeds minder van.
Nog meer vliegen dient de economie niet want het gaat niet om zakelijke vliegers die kennis ophalen en afzetmarkten gaan veroveren. Die zakelijke markt heeft weinig groei, de recreatieve wel. Maar die wordt vooral door prijs bepaald, de zakelijke minder.
Een vliegveld kan daarom wel schaarste kiezen als middel om de prijzen op te drijven. Die zakelijke markt blijft immers wel stabiel, daar betaalt men een hogere prijs wel. De inkomsten voor het vliegveld zijn daarmee stabiel te houden. Voor die zakelijke markt blijft Amsterdam ook een belangrijke bestemming door het opleidingsniveau van de bevolking, de stabiele economie en culturele verworvenheden.
Luchtvaartmaatschappijen kunnen het zich niet veroorloven om zich uitsluitend op de zakelijke reiziger te richten met hogere prijzen. Dat werkt een beetje met comfort voor lange afstanden enzo, maar uiteindelijk kiezen ze ook op prijs. Zo zijn ze in een heftige concurrentie met elkaar. En voornamelijk op prijs. Groei kunnen ze niet echt halen uit die zakelijke markt, die moet vooral komen van meer recreatieve reizigers. Daar zijn er oneindig veel van, zoveel als ze vrije tijd hebben. Gepensioneerden willen de hele wereld zien en de op grote schaal circulerende plaatjes van verre bestemmingen maken iedereen gek op ver reizen tijdens de vakantie. Zelfs in het weekend even op en neer om Amsterdam te bezoeken.
Maar als er luchthavens (bestemmingen) zijn die duurder worden dan anderen dan vallen die (gedeeltelijk) af voor die recreatieve reizigers. Zuiptoerisme gaat meer naar Praag misschien. Veel toeristen blijven evengoed naar Amsterdam komen, omdat het een niet te missen bestemming is voor de transatlantische toerist. Als vliegen op Amsterdam duur wordt dan komen ze met de trein vanuit Parijs of Frankfurt waar ze landen voor hun Europese rondreis.
Masterplan van Schiphol
"In het Masterplan Schiphol Centrum heeft de luchthaven beschreven hoe Schiphol centrum er in 2050 volgens haar idealiter uitziet:
Dat 'one-terminal-concept' is van belang voor Schiphol als overstap-perron. Daar moeten we vanaf. Een nieuwe terminal is voor extra groei. Dat heeft geen toekomst, maakt niet uit hoe die terminal eruit ziet.
Dit gaat om verduurzaming van de groei. Dit is niet om de planeet te helpen. Duurzaam is om niet te vervangen maar om minder te vliegen. Die nieuwe vliegtuigen stimuleren het vliegen en zijn niet stiller of schoner voor de omgeving. Ze kosten minder kerosine per passagier, dat is alleen in het belang van de vliegmaatschappijen.
De bestemming is van het grootste belang voor de passagiers. Een prettiger reiservaring is vooral van belang voor de passagier die Amsterdam kiest als overstap-perron. Het perron is dan een bestemming.
Met weerbaarheid van de luchthaven wordt bedoeld dat passagiers hun vlucht niet missen als er weer eens problemen zijn in de Schipholtunnel. Met een nieuwe metrolijn ernaast kunnen die passagiers nog wel op tijd hun vlucht halen.
De noodzaak van de metrolijn is er vooral voor de forensen die met de trein langs Schiphol moeten. Als die vast komen te zitten dan komen ze niet op tijd op hun werk of thuis.
Ook kan er in theorie meer woningbouw in Hoofddorp en Badhoevedorp komen als Schiphol krimpt. Dan is er meer fysieke en stikstofruimte. Maar wel onder die voorwaarden
Een ons bekende D66'er heeft de ambitie en een perfect cv om minister van Infrastructuur en Waterstaat te worden. Dat geeft hoop en zou een doorbraak zijn op dit dossier!
De 'minister van vroemvroem' is traditioneel een rechtse minister, met uitzondering van vier jaar Tineke Netelenbos vanaf 1998 (PvdA, maar van VVD huize).
Zodra de minister is begonnen gaan we met deze petitie naar Den Haag.
Dit is de oplossing die veel partijen willen. Vraag bijvoorbeeld maar eens aan een agent op straat
De petitie is gesloten en afgelopen week ingediend bij het griffie van de gemeente Baarn. Hij zal officieel overhandigd worden bij de volgende raadsvergadering, die woensdag 3 december zal plaatsvinden. Tijdens de vergadering zal ik gebruik maken van mijn spreekrecht en ik krijg ik 5 minuten de tijd om de petitie mondeling toe te lichten.
De exacte agenda zal a.s. donderdag online gepubliceerd worden. De vergadering start om 20:00 en de verwachting is dat ik niet lang daarna het woord krijg. De raadsvergadering is openbaar en zal plaatsvinden in de raadszaal van het gemeentehuis. Ik nodig dan ook ieder uit die geïnteresseerd is om aan te schuiven.
Met vriendelijke groet, Randy