In het nieuwe jaar is het goed om nog eens terug te kijken naar het afgelopen jaar. 2016 stond in het teken van de inwerkingtreding van de nieuwe Erfgoedwet, maar ook het afschaffen van de fiscale aftrek was een belangrijk thema. Door samen te werken, zowel met andere erfgoedorganisaties, als met eigenaren van monumenten, hebben we als publiek met de politieke partijen daarin een mooi resultaat bereikt. De fiscale aftrek voor onderhoud aan rijksmonumenten blijft in 2017 gehandhaafd en de bezuiniging van 25 miljoen euro op het budget van OCW is teruggedraaid. Ook in 2017 blijft 57 miljoen op de balans staan voor de aftrekregeling. De Tweede Kamer heeft duidelijk gezegd: Minister, doe eerst gedegen onderzoek en ga met het veld en eigenaren praten over alternatieven voordat je een succesvolle regeling afschaft. Hieronder vindt u een verantwoording van ons lobbywerk.
Met Prinsjesdag 2015 werd aangekondigd dat het Kabinet werk ging maken van het vereenvoudigen van de belastingen. Allerlei regelingen, zoals van de aftrek van uitgaven voor monumentenpanden, zouden geëvalueerd worden en na een zorgvuldig besluitvormingsproces zou bekeken worden of en zo ja hoe de regeling zou kunnen veranderen. De middelen zouden behouden blijven. Met Prinsjesdag 2016 werden we allen verrast door het Kabinet dat ze middels een bezuiniging van 25 miljoen euro de fiscale aftrek voor onderhoud aan monumenten wilde afschaffen. Minister Bussemaker moest een bezuiniging op haar departement doorvoeren en koos voor het afschaffen van de fiscale aftrek. Ze diende samen met Staatssecretaris Wiebes een wetsvoorstel in om per 1 januari 2017 de fiscale aftrek te vervangen door een subsidieregeling. Ze vonden namelijk dat de fiscaliteit niet goed werkte. Er was sprake van oneigenlijk gebruik. Ook wilden ze het beheer en onderhoud van monumenten kunnen sturen. Daarnaast vonden ze de regeling niet eerlijk. Inmiddels weten we na de behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer dat er geen evaluatieonderzoek had plaatsgevonden naar de werking van de fiscale aftrekregeling en dat er geen sprake was van een zorgvuldige besluitvorming. Het erfgoedveld en de eigenaren waren niet geraadpleegd. De overgangsregeling naar een subsidie moest nog worden uitgewerkt. Ook de motieven voor afschaffen klopten niet. De werkelijke reden voor afschaffing was de oplegging van een structurele bezuiniging van 25 miljoen euro aan het ministerie van OCW door het ministerie van Financiën.
Na het bekendmaken van de maatregel om de fiscale aftrek af te schaffen hebben een aantal organisaties, te weten Erfgoedvereniging Heemschut, Bewoond Bewaard, Hollandse Molen, Nederlandse Monumentenorganisatie, Federatie Grote Monumentengemeenten, Federatie Particulier Grondbezit, Vereniging Particuliere Historische Buitenplaatsen, en de erfgoedkoepels Kunsten 92 en Federatie Instandhouding Monumenten de handen ineengeslagen. Doel was de structurele bezuiniging op monumentenzorg van tafel te krijgen en pleiten voor het aanhouden van de fiscale aftrek tot de gehele herziening van het financieringsstelsel in de monumentenzorg in 2018. We legden contact met Tweede Kamerleden en met het Ministerie van OCW. We zijn uitgebreid met de Kamerleden gaan praten. Tevens werden verkennende gesprekken gevoerd met het ministerie. Daarnaast starten we een petitie om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen. Via (lokale, regionale en landelijke) kranten, televisie en radio en nieuwsportals, werd aandacht gevraagd voor onze lobby. Ons doel was tweeledig: ten eerste het informeren van het publiek ten aanzien van de bezuinigingsmaatregel van het Kabinet en ten tweede de weerlegging van het beeld dat de fiscale aftrek van onderhoud aan monumenten oneigenlijk gebruikt werd en vooral ten goede kwam aan de mensen die het niet nodig hadden. Niet altijd kwam deze weerlegging van dat beeld in het begin goed naar voren. Daarom hebben we ook filmpjes laten maken om te laten zien dat de meeste monumenteigenaren een modaal inkomen hebben, liefde hebben voor hun eigendom en graag de oude panden willen behouden en in goede staat willen doorgeven aan de volgende generatie. Deze zijn via sociale media en Youtube verspreid. De fiscale aftrek is naast een bijdrage aan de meerkosten voor onderhoud ook een erkenning voor de inspanningen en inzet van de monumenteneigenaren. Ook voor historische binnensteden heeft de fiscale aftrek een enorme positief effect.
Allereerst heeft de petitie Stop de bezuinigingen op ons erfgoed!, via petities.nl, die 3 oktober 2016 is gestart tot 2 november 2016 ruim 11.000 handtekeningen opgehaald. De commissie Financiën van de Tweede Kamer heeft deze petitie op 2 november 2016 aangeboden gekregen. Daarnaast heeft onze lobby in de Tweede Kamer gezorgd dat zowel op maandag 31 oktober en maandag 7 november bij de behandeling van het Belastingplan 2017 de meeste aandacht en tijd uitging naar het wetsvoorstel tot afschaffing van de monumentenaftrek. Toen op 7 november bleek dat het Kabinet uit de Tweede en Eerste Kamer geen steun zou krijgen voor haar wetsvoorstel, heeft de minister het niet aan laten komen op een stemming, maar heeft ze op 9 november laten weten het plan aan te houden. Dat betekent dat de fiscale aftrek voor monumentenpanden in 2017 gehandhaafd blijft. Een amendement van Van Weyenberg van D66 om het wetsvoorstel terug te draaien is op 17 november door de Kamer nipt verworpen. Alleen de regeringspartijen VVD en PvdA stemden tegen. Gelukkig heeft de Kamer ook dekking gevonden voor de bezuiniging van 25 miljoen euro op monumentenzorg. Op 8 december 2016 stemde de Kamer voor een amendement van Mark Harbers (VVD) en Henk Nijboer (PvdA) die zorgt dat het budget van 57 miljoen voor monumentenaftrek gehandhaafd blijft. Alleen PVV, 50 PLUS en Lijst Roland van Vliet waren tegen.
Heemschut heeft via haar website, nieuwsbrief, twitteraccount en facebookaccount aandacht gevraagd voor de petitie, en heeft haar achterban geïnformeerd over haar lobbywerkzaamheden richting Tweede Kamer. Voor sociale media heeft Heemschut drie filmpjes laten maken die door een ieder verspreid konden worden. Vooral het bereik van Facebook was een groot succes. Via Facebook hebben we de filmpjes actief gepromoot onder geïnteresseerde doelgroepen. Met behulp van een kleine investering hebben we het bereik van de berichten vergroot. De filmpjes zijn ieder ongeveer 40.000 keer bekeken! Via twitter zijn de berichten over onze campagne ongeveer tot 5000 keer per keer bekeken. Onze website heeft ongeveer 1000 unieke bezoekers per bericht gehad. Een extra nieuwsbrief van Heemschut is uitgestuurd en heeft 2.500 mensen bereikt. Via televisie is Nieuwsuur op 6 oktober 2016 en 1 Vandaag op 1 november 2016 beiden ongeveer 600.000 keer bekeken.
Een aantal van u heeft via petities.nl aangegeven geld te storten voor onze campagne. Dat is ruimhartig gebeurd. Tot nog toe is aan giften een bedrag binnengekomen. € 3.984,75. Dank daarvoor! Een klein deel van dit bedrag is overgemaakt via www.geef.nl. Een groot deel is via de website van Heemschut binnen gekomen. Daarnaast is ook rechtstreeks geld gestort op de rekening van Heemschut.
We hebben voor de campagne afgerond de volgende (extra) kosten gemaakt:
3.000 euro voor het maken van spotjes voor gebruik op YouTube, de social media (Facebook, Twitter) en op websites
1.000 euro advertentieruimte op social media (Facebook, Twitter)
400 euro donatie aan de Stichting Petities.nl
In 2017 blijft de aftrek voor onderhoud aan monumenten via de inkomstenbelasting bestaan. Blijft wel staan dat het wetsvoorstel daarmee niet van tafel is. Of en hoe verder wordt besloten hangt echter deels ook af van de Tweede Kamerverkiezingen in maart aanstaande. Het ministerie van OCW gaat de komende maanden met de erfgoedorganisaties praten over aanpassingen of veranderingen in de financiering van het stelsel van de monumentenzorg. De huidige minister lijkt hierin deels al een richting te hebben gegeven. Zo is het idee dat er geld komt voor langjarig onderhoud aan grote monumenten, duurzaamheidsmaatregelen en herbestemming. Onderhoud aan rijksmonumenten door particulieren lijkt de huidige minister minder belangrijk te vinden.
Heemschut zet in op behoud van de bestaande middelen en extra inzet van middelen uit andere aandachtsgebieden/beleidsterreinen. Alleen hierdoor kan de erfgoedzorg op peil blijven en een effectieve bijdrage blijven leveren aan onze samenleving. Om sterk te staan en ook om te zorgen dat uw belang wordt gehoord vragen wij u om ons te steunen en lid te worden van Heemschut. Erfgoedvereniging Heemschut bestaat sinds 1911 en is met bijna 5.000 leden een van de grotere erfgoedorganisaties.
Aan de Gemeente: wederom dank voor uw snelle reactie. Zoals eerder aangegeven, prima onderbouwd met focus op de voordelen: kortere route, rijtijdvoordeel en kostenbesparing.
En dat laatste is nu juist waartegen wij ageren: met maatschappelijk belang van goed en bereikbaar OV voor iedereen mag niet worden afgemeten tegen voordeel voor enkelen en portemonnee. U weet ook: als de buslijn eenmaal is verdwenen, komt ie nooit meer terug.
Evalueren gaat dan over een niet meer bestaande situatie dus uitkomst is nu al duidelijk. U geeft aan dat alternatieven voldoende zijn afgewogen, maar hierin zijn de betroffen bewoners niet in meegenomen. Uw reactie dat bijstelling in de toekomst mogelijk blijft maar uw excuus dat dat nu (voor ingang nieuwe dienstregeling) niet meer mogelijk is, is een dooddoener. Het is simpelweg continueren van een bestaande situatie: waar een wil is, is een weg.
Pikant detail is dat u senioren ziet als een 'beperkte groep' en deze doelgroep verwijst naar 'wmo-vervoer in de vorm van de regiotaxi wanneer reizen met het reguliere openbaar vervoer niet mogelijk is' vind ik stigmatiserend en zeker niet in lijn met eerder genoemde effieciency doelstelling! En dan gaat u niet verder in op de kapitaalvernietiging van 12 onlangs geplaatste nieuwe bushoekjes ( ).
Als dit de finale mening is van de Gemeente, rest ons niets anders dan de burgers en politiek te mobiliseren en de publiciteit te zoeken. Onze petitie bus2moetblijven.petitie.nl heeft inmiddels al meer dan 200 steunbetuigers.
Water lijkt vanzelfsprekend, maar in Gilze en Rijen staat de beschikbaarheid én kwaliteit ervan steeds meer onder druk. Brabant kampt al jaren met verdroging en een dreigend drinkwatertekort.
Volgens Brabant Water zijn de wettelijke waterreserves in de provincie vrijwel uitgeput, vooral in West-Brabant, waar onze gemeente onder valt.
Het water is nu nog schoon: het wordt diep uit beschermde grondwaterlagen gewonnen en intensief gecontroleerd. Toch liggen risico’s op de loer, bijvoorbeeld door vervuiling in leidingen of door hoge waterdruk bij extreme buien.
Binnen de waterketen spelen meerdere partijen een rol. De gemeente beheert het rioolstelsel en werkt steeds vaker met gescheiden systemen en infiltratiebuizen om regenwater te laten wegzakken in de bodem - essentieel tegen verdroging. Ook wadi’s helpen om piekbuien op te vangen.
Maar de grote verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij de gemeente: de provincie bepaalt hoeveel water opgepompt mag worden, het waterschap Brabantse Delta bewaakt de waterkwaliteit en zuivert het rioolwater, en Brabant Water produceert ons drinkwater.
Doet de gemeente genoeg? Ze zet stappen met infiltratie, afkoppelen en rioleringsoptimalisatie, maar de vraag is of dit voldoende is voor een toekomst met heftigere regenval, langere droogteperiodes en groeiende vraag. Tegelijk stijgen de drinkwaterkosten en wordt uitbreiding van waterconcessies steeds lastiger.
De komende jaren moet Gilze en Rijen sterker inzetten op waterbesparing, vergroening, afkoppeling van regenwater én samenwerking met provincie en waterschap. Want alleen zo blijft er straks nog voldoende schoon drinkwater voor iedereen.
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 18 maart 2026 hebben inwoners van Gilze en Rijen de petitie “Voor een Leefbaar Gilze en Rijen” gelanceerd. Met deze petitie willen inwoners de politiek dwingen haar groene beloftes eindelijk waar te maken. De petitie loopt tot 31 januari 2026 en zal daarna officieel worden aangeboden aan alle lokale politieke partijen.
Ondertekenen kan via: https://duurzaamgilzeenrijen.petities.nl
Politieke Brigade Meer informatie: onsgilzerijen.nl/pagina/politieke-brigade politiekebrigade@gmail.com
Inmiddels zijn er al twee bijeenkomsten geweest van de gemeenteraad, de politiek heeft dit onderwerp gelukkig zelf ook opgepakt. De eerste bijeenkomst gaf ruimte aan 15 insprekers die hun ervaringen mochten delen met Siem.
De tweede bijeenkomst was een debat, wat nog vervolgd gaat worden. Er zijn gelukkig een aantal betrokken raadsleden die zich hard maken voor de cliënten die geraakt worden door de ontwikkelingen rondom Siem. Er gebeurt dus wel degelijk wat!
De petitie zal ook nog een keer worden overgedragen aan de gemeente. Hoe meer handtekeningen we hebben, hoe meer er ook een punt kan worden gemaakt naar de gemeente. De petitie delen en ondertekenen wordt daarom erg gewaardeerd.
Jaarlijks voeren gemeente, provincie en vervoerder gesprekken over het buslijnennet in Twente. In de evaluatie van het huidige lijnennet is de route van lijn 2 naar boven gekomen.
In de analyse valt op dat de haltes in Bolhaar en op de Vanekerstraat maar beperkt gebruikt worden. In totaal maken er van de vier haltes in Bolhaar minder dan 30 instappers per dag gebruik van de bus. Dat is minder dan bijvoorbeeld de halte Wkc Deppenbroek. Tegelijkertijd zijn reizigers op de heenweg of de terugweg lang onderweg van of naar het station of centrum. Dit komt door de lange lusroute. De huidige route is daarmee niet optimaal.
De toevoeging van lijn 60 eind 2023 biedt de mogelijkheid om de route van lijn 2 te verkorten, omdat er een alternatief is. Dat levert voor het overgrote deel van de reizigers in Deppenbroek een verbetering op in de vorm van een kortere reistijd. Er zijn hiervoor meerdere varianten overwogen. Ervaringen van soortgelijke casussen in de regio Twente laten zien dat het gebruik en de klanttevredenheid van het openbaar vervoer toeneemt. Het nemen van deze maatregel past vandaar bij de doelstellingen om het gebruik van ov te laten toenemen.
Voor veruit de meeste reizigers zijn de alternatieve haltes van lijn 60 of lijn 2 maximaal 300 meter lopen. Gezien het gebruik is dit een passend alternatief. Lijn 60 sluit op de meeste momenten op de dag aan op de IC naar de Randstad. Op enkele momenten is deze overstap krap en we onderzoeken we of deze aansluiting nog kunnen verbeteren.
Op de haltes in Bolhaar en op de Vanekerstraat is ongeveer 10-15% van de instappers senior. Het gaat hier dus om een beperkte groep en we zien niet dat dit aantal toeneemt. Voor deze doelgroep bestaat er ook wmo-vervoer in de vorm van de regiotaxi wanneer reizen met het reguliere openbaar vervoer niet mogelijk is.
In het beoordelen van de alternatieven hebben wij onderzocht of een extra lijn naar Bolhaar, een omlegging van lijn 60, of een alternerende route van lijn 2 wenselijk zijn. Wij hebben hier niet voor gekozen omdat de nadelen voor andere reizigers zeer groot zijn. Ook staan de hoge kosten niet in verhouding tot het zeer lage gebruik, zeker omdat er alternatieven voorhanden zijn. Er is afgesproken om de route medio volgend jaar te evalueren. Op basis daarvan kunnen er nog wijzigingen plaatsvinden. Op dit moment is het vanwege alle voorbereidende werkzaamheden voor de nieuwe dienstregeling niet meer mogelijk om nog wijzigingen aan te brengen.
Na ruim een week zijn er al meer dan 1200 ondertekenaars van de Petitie. Bedankt iedereen die dit mogelijk hebben gemaakt..
18-11-2025: Zojuist is er telefonisch contact geweest met bovenstaand orgaan. We zijn weer wat wijzer en gaan door met de strijd en weten nu welke kant we uit moeten om dit echt in de kamer te krijgen.
Alle ondertekenaars mijn oprechte dank.
"De petitie is momenteel even on hold. Zodra de kwestie is opgelost, zal de petitie weer actief worden.
Bedankt voor jullie geduld!"
Dag ruiter en/of menner,
In de afgelopen maanden heb je onze petitie 'Verbeteren paardenroutes gemeente Goirle' ondertekend. Dankjewel voor je steun! We willen graag laten weten wat er in de tussentijd allemaal is gebeurd en wat er nog staat te gebeuren.
Meer dan 120 ondertekeningen hebben ervoor gezorgd dat we in gesprek zijn met de gemeente Goirle, Brabants Landschap en BrabantPartners om de ruiterpaden in Goirle te behouden en verbeteren.
Ook KNHS ondersteunt ons met de ervaringen die zij elders in Nederland hebben opgedaan.
Wat gaan we doen?
Wil je op de hoogte blijven? Helaas kunnen we je e-mailadres niet inzien. Geef daarom je naam en emailadres door aan paardenroutesgoirle@gmail.com. Wanneer er nieuwe ontwikkelingen zijn, ontvang je hierover een e-mail. Geef ook aan of je interesse hebt om een bijdrage te leveren tijdens de jaarlijkse onderhoudsdag.
Vriendelijke groet,
Werkgroep Paardenroutes Goirle
Daniëlle, Linda, Leandra, Corrie, Nicole en Claire