'Schelpjes die knisperend onder schoenen en banden tot grind worden vermalen. Het ultieme genot voor de duinliefhebber. Maar zelfs het karakteristieke schelpenpad ontkomt niet aan bezuinigingen. Zo worden op Texel stap voor stap alle fietspaden van kleurloos beton. Ameland overweegt afscheid te nemen van alle schelpenpaden. 'Het liefst houden we schelpenpaden', zegt Nico Oud, wethouder op Ameland. 'Maar het wordt te duur. Daarom overwegen we beton.'
In de vaarroute van Holwerd naar Ameland mag van Rijkswaterstaat om ecologische redenen niet meer worden 'gezogen' naar kleischelpen. Het eiland is daardoor aangewezen op schelpen ten zuiden van Schiermonnikoog. Door het ondiepe wad moet rederij De Rousant uit Zoutkamp de schelpen via de Noordzee op Ameland afleveren. 'Bij een zee als een spiegel is dat geen probleem', zegt directeur Matthijs van der Ploeg, 'maar bij slecht weer is het te gevaarlijk.'
Twee jaar geleden verloor Van der Ploeg drie bemanningsleden en een schip toen dit kapseisde op de Noordzee. Hij verscheept sindsdien de schelpen naar Ameland liever over land en de Waddenzee. 'Dat kost me in plaats van grofweg 30 euro per kuub meer dan 50 euro', zegt wethouder Oud. 'Aan een betonpad hebben we 25 jaar lang vrijwel geen onderhoud. Die som is snel gemaakt.'
Er is volgens reder Jan Bolt uit Harlingen een groot tekort aan kleischelpen voor andere eilanden. Sinds 1947 zoog zijn rederij kleischelpen uit de vaargeul tussen Holwerd en Ameland, maar sinds een jaar of vijf mag dat niet meer. Drie jaar geleden verloor Bolt bovendien zijn concessies van Rijkswaterstaat in de vaarroutes naar Vlieland en Terschelling.
'Eenderde van de capaciteit ligt nu stil', zegt Bolt. 'Daardoor wordt er tussen Vlieland en Terschelling ook niet meer gezogen. Ze hebben uit nood schone schelpen met klei gemengd, maar dat voldoet niet. Ze wachten nu met het opknappen van hun paden tot ik in 2014 weer een vergunning heb.'
Idealiter houden alle eilanden hun karakteristieke schelpenpaden, vindt ook Staatsbosbeheer. 'Nostalgische paden die je kunt horen en voelen', zegt een woordvoerder. 'Maar duurzame alternatieven waarbij de zeebodem ongemoeid wordt gelaten, zijn ook welkom.'
Zonder enige publiciteit met alleen verspreiding via 'de Community' van de Edese ijsvereniging EIJV stonden er binnen 24 uur 250 handtekeningen onder de petitie. Dat gaat goed.
Die 350 Edese handtekeningen voorafgaand aan Inwoneragendering? Dat moet lukken.
Een kind op een opgevoerde fatbike is onverzekerbaar en kan je gezin ruïneren, bleek deze week. De vader van een 12-jarige jongen moet de schade vergoeden die zijn zoon bij een ongeluk heeft aangericht.
„Hier ging het om 6800 euro. Dat valt nog mee. Het kan (...) lees verder
In september had ik een uitvoerig gesprek met de regiomanager en een van de directeuren van TrainMore/UGG en daarbij heb ik tevens de toen 479 handtekeningen overhandigd.
Hieronder beknopt wat er onder andere besproken is:
Dit vonden ze een goed idee. - de verbouwingsdatum weten ze nu nog niet, maar hun methode is om zo kort mogelijk (of zelfs helemaal niet) dicht te zijn en dan kan je sporten in een andere lokatie. - communicatie op alle fronten en informatie zou beter kunnen.
Na dat gesprek had ik nog twee keer een constructief gesprek met de regiomanager. Of het lesrooster hetzelfde blijft weet ik niet. Onze locatie zal nu blij zijn met goeie reviews en de Stichting Petities.nl met donaties...
Het Parool schrijft dat de fatbike wordt genoemd in verband met aanrandingen, overvallen, inbraak. "De fatbike lijkt hoe langer hoe meer te worden gebruikt voor criminele activiteiten." Omdat je er snel mee weg kan komen.
En heel belangrijk voor de daders is natuurlijk ook dat er geen kenteken op zit. De meeste fatbikes lijken op elkaar. Als er een signalement verspreid wordt met 'een zwarte fatbike' dan helpt dat nauwelijks bij de opsporing. Daar rijden er veel van rond.
Een kenteken geeft de politie de naam en het adres van de kentekenhouder. Als dat niet de dader is dan heeft die er wel mee te maken. Je raakt in de problemen als je fatbike betrokken is bij criminaliteit en je hebt 'm niet als gestolen opgegeven.
Zelfs een gestolen fatbike geeft mogelijkheden. Die is vaak als gestolen opgegeven en dat maakt het lastiger om er op te rijden. Passerende agenten in een auto checken in hun systeem het kenteken van voertuigen die ze verdacht vinden. Dat verklaart waarom bij het naderen van een politieauto scooters een zijstraatje in schieten. Fatbikes en andere e-bikes niet. Nog niet..
Komt allen a.s. dinsdag 2 december om 8 uur 's avonds naar het Vestzaktheater in Son voor de officiële start van het Burgerinitiatief https://www.dommelhuis.nl/agenda/baileybrug .
Hieronder twee artikelen over de aanstaande bomenkap. Let op, dit is volledig vanuit het perspectief van Natuurmonumenten en de boswachter geschreven.
De krant heeft verzuimd kritische wedervragen te stellen.
"Plan voor kap naaldbomen in duinen. Beperkt deel weghalen voor verstuiving en gemengd bos" 01-05-2024 https://archive.ph/wtKxf
"Bijzondere duinsabelsprinkhaan vindt thuis in open duin. In januari worden opnieuw bosjes gekapt in Duin en Kruidberg in Santpoort-Noord" 26-06-2025 https://archive.ph/uSSYE
Wij vinden dat René Karst een standbeeld verdient. Deze man was bijzonder en een belangrijk persoon binnen de gemeente Hoogeveen.
Op het gebied van zang en muziek had hij grote betekenis: René werkte samen met de grootste artiesten van Nederland en had veel meer invloed achter de schermen dan de meeste mensen weten.
Ede wacht sinds 1968 op een kunstijsbaan. Onderzoek door het College van B&W van Ede laat zien dat er een haalbaar plan ligt voor een baan die sober, energiezuinig en flexibel is en die volgens deskundige schatting tussen oktober en maart aan meer dan 100.000 schaatsliefhebbers ijsplezier zal bieden.
De Promotiegroep Kunstijsbaan Ede vraagt nu om snelle uitvoering van dit plan. En vraagt schaatsliefhebbers in Ede, de regio Foodvalley en de rest van Nederland om ter ondersteuning van deze vraag de petitie te tekenen. Als 350 inwoners van de Gemeente Ede van 12 jaar of ouder, de petitie ondertekenen en hun geboortedatum en naam en adres hebben opgegeven, komt het onderwerp Kunstijsbaan Ede via Inwoneragendering op de Agenda van een Oordeelvormende vergadering van de Gemeenteraad. Dan wordt er op de plek waar de beslissingen worden genomen, gesproken over de Kunstijsbaan. Des meer steun vanuit de samenleving, des te overtuigender is het signaal naar de Gemeenteraad en het College van B&W dat Ede een ijsbaan wenst.