U, de petitionaris

Nieuws

Uit de Volkskrant van 17 oktober 2019

'Schelpjes die knisperend onder schoenen en banden tot grind worden vermalen. Het ultieme genot voor de duinliefhebber. Maar zelfs het karakteristieke schelpenpad ontkomt niet aan bezuinigingen. Zo worden op Texel stap voor stap alle fietspaden van kleurloos beton. Ameland overweegt afscheid te nemen van alle schelpenpaden. 'Het liefst houden we schelpenpaden', zegt Nico Oud, wethouder op Ameland. 'Maar het wordt te duur. Daarom overwegen we beton.'

In de vaarroute van Holwerd naar Ameland mag van Rijkswaterstaat om ecologische redenen niet meer worden 'gezogen' naar kleischelpen. Het eiland is daardoor aangewezen op schelpen ten zuiden van Schiermonnikoog. Door het ondiepe wad moet rederij De Rousant uit Zoutkamp de schelpen via de Noordzee op Ameland afleveren. 'Bij een zee als een spiegel is dat geen probleem', zegt directeur Matthijs van der Ploeg, 'maar bij slecht weer is het te gevaarlijk.'

Twee jaar geleden verloor Van der Ploeg drie bemanningsleden en een schip toen dit kapseisde op de Noordzee. Hij verscheept sindsdien de schelpen naar Ameland liever over land en de Waddenzee. 'Dat kost me in plaats van grofweg 30 euro per kuub meer dan 50 euro', zegt wethouder Oud. 'Aan een betonpad hebben we 25 jaar lang vrijwel geen onderhoud. Die som is snel gemaakt.'

Er is volgens reder Jan Bolt uit Harlingen een groot tekort aan kleischelpen voor andere eilanden. Sinds 1947 zoog zijn rederij kleischelpen uit de vaargeul tussen Holwerd en Ameland, maar sinds een jaar of vijf mag dat niet meer. Drie jaar geleden verloor Bolt bovendien zijn concessies van Rijkswaterstaat in de vaarroutes naar Vlieland en Terschelling.

'Eenderde van de capaciteit ligt nu stil', zegt Bolt. 'Daardoor wordt er tussen Vlieland en Terschelling ook niet meer gezogen. Ze hebben uit nood schone schelpen met klei gemengd, maar dat voldoet niet. Ze wachten nu met het opknappen van hun paden tot ik in 2014 weer een vergunning heb.'

Idealiter houden alle eilanden hun karakteristieke schelpenpaden, vindt ook Staatsbosbeheer. 'Nostalgische paden die je kunt horen en voelen', zegt een woordvoerder. 'Maar duurzame alternatieven waarbij de zeebodem ongemoeid wordt gelaten, zijn ook welkom.'

Grens van 700 gepasseerd

Er komen steeds nieuwe ondertekeningen bij. Inmiddels staat de teller op 225.

+Lees meer...

Het is duidelijk: Ede steunt de petitie voor een kunstijsbaan. Ede wil snel kunnen schaatsen.

Newsspaper MooiSon en Breugelkrant

https://www.mooisonenbreugel.nl/algemeen/algemeen/42114/burgerinitiatief-pleit-voor-plaatsing-baileybrugmonument-bij- .

Petitie is gesloten op 6 december met 753 ondertekenaars. Dank voor uw stem!

De petitie is aangeboden aan de burgemeester van Son en Breugel. Dank voor uw stem! Binnenkort zal er wellicht meer actie nodig zijn.

+Lees meer...

Zwemvereniging Splash houdt u op de hoogte, als u bent ingeschreven

06-12-2025 | Petitie Behoud ons zwembad in Son

Update

Op 2 december hadden we een prachtige presentatie voor het burgerinitiatief In het Vestzaktheater in Son. Er waren ongeveer 80 belangstellenden.

+Lees meer...

Ik mag melden dat het onderwerp echt leeft en er is een grote belangstelling. Het aantal handtekeningen loopt op naar 800. Help om er nog veel meer van te maken en stuur de petitie door. Heb je contacten in Amerika of Engeland. Breng hen op de hoogte

In een week 585 ondertekenaars!

De petitie is een groot succes. Zonder noemenswaardige campagne binnen een week 585 ondertekenaars, waarvan méér dan 350 uit de gemeente Ede.

+Lees meer...

We kunnen daarmee vragen om Inwoneragendering en daarmee is een van onze doelen bereikt.

Motie ingediend en op agenda gemeenteraad van 8 december

Naar aanleiding van klachten vanuit omwonenden, hebben D66 en het CDA een gezamenlijke motie ingediend. Deze motie vraagt het college van burgemeester en wethouders om een plan van aanpak op te stellen om de verkeersveiligheid op de Eindhovenseweg en Nieuwendijk te verbeteren.

Deze motie staat op de agenda om tijdens de raadsvergadering van 8 december besproken te worden.

+Lees meer...

De raadsvergadering begint om 19:30 en is openbaar toegankelijk, of te volgen via een livestream (link onderstaand).

Agenda en livestream raadsvergadering:

Motie zoals ingediend door D66 en CDA:

06-12-2025 | Petitie Maak de Eindhovenseweg veilig

update 5 december

Hartelijk dank aan eenieder die tot nu toe getekend heeft. We gaan op dit moment naar ruim 700 handtekeningen. en het streven is enkele 1000-den Daarom de vraag om de petitie verder te verspreiden Graag bereiken we ook buitenlanders en in het bijzonder veteranen en familie

We hebben en mooie presentatie kunnen geven in het Vestzaktheater in Son

Make this petition large, huge, enormous ..

Veel gewonde fietsers te verwachten, tenzij de e-bike een bromfiets wordt

Vandaag in het nieuws: Meer doden in het verkeer verwacht, vooral onder fietsers en ouderen.

Maar als de e-bike niet langer als fiets wordt gezien dan zijn er plots veel minder gewonden onder de fietsers. De fiets als categorie wordt dan met een klap veel veiliger.

+Lees meer...

Als de fietspaden dan ook exclusief zijn voor fietsers tenzij het (brede) bromfietspaden zijn, dan zijn er ook minder conflicten tussen fietsers en e-bikes. Ook goed voor de veiligheid.

E-bikes worden er dan niet per se veiliger door. Rijbewijs, technische keuring en misschien helmplicht kan helpen. Maar net als de bromfiets is en blijft het onveiliger dan zelf trappen met een lage gemiddelde snelheid

05-12-2025 | Petitie Geef alle e-bikes een kenteken