'Schelpjes die knisperend onder schoenen en banden tot grind worden vermalen. Het ultieme genot voor de duinliefhebber. Maar zelfs het karakteristieke schelpenpad ontkomt niet aan bezuinigingen. Zo worden op Texel stap voor stap alle fietspaden van kleurloos beton. Ameland overweegt afscheid te nemen van alle schelpenpaden. 'Het liefst houden we schelpenpaden', zegt Nico Oud, wethouder op Ameland. 'Maar het wordt te duur. Daarom overwegen we beton.'
In de vaarroute van Holwerd naar Ameland mag van Rijkswaterstaat om ecologische redenen niet meer worden 'gezogen' naar kleischelpen. Het eiland is daardoor aangewezen op schelpen ten zuiden van Schiermonnikoog. Door het ondiepe wad moet rederij De Rousant uit Zoutkamp de schelpen via de Noordzee op Ameland afleveren. 'Bij een zee als een spiegel is dat geen probleem', zegt directeur Matthijs van der Ploeg, 'maar bij slecht weer is het te gevaarlijk.'
Twee jaar geleden verloor Van der Ploeg drie bemanningsleden en een schip toen dit kapseisde op de Noordzee. Hij verscheept sindsdien de schelpen naar Ameland liever over land en de Waddenzee. 'Dat kost me in plaats van grofweg 30 euro per kuub meer dan 50 euro', zegt wethouder Oud. 'Aan een betonpad hebben we 25 jaar lang vrijwel geen onderhoud. Die som is snel gemaakt.'
Er is volgens reder Jan Bolt uit Harlingen een groot tekort aan kleischelpen voor andere eilanden. Sinds 1947 zoog zijn rederij kleischelpen uit de vaargeul tussen Holwerd en Ameland, maar sinds een jaar of vijf mag dat niet meer. Drie jaar geleden verloor Bolt bovendien zijn concessies van Rijkswaterstaat in de vaarroutes naar Vlieland en Terschelling.
'Eenderde van de capaciteit ligt nu stil', zegt Bolt. 'Daardoor wordt er tussen Vlieland en Terschelling ook niet meer gezogen. Ze hebben uit nood schone schelpen met klei gemengd, maar dat voldoet niet. Ze wachten nu met het opknappen van hun paden tot ik in 2014 weer een vergunning heb.'
Idealiter houden alle eilanden hun karakteristieke schelpenpaden, vindt ook Staatsbosbeheer. 'Nostalgische paden die je kunt horen en voelen', zegt een woordvoerder. 'Maar duurzame alternatieven waarbij de zeebodem ongemoeid wordt gelaten, zijn ook welkom.'
Eigenaar Armando Muis van La Souris zegt in AD:
(...) Een betere oplossing volgens hem: een kenteken voor alle e-bikes. Net als bij brommers en scooters. „Daar heb je dit probleem niet, want die zijn geregistreerd.
Zo pik je illegale fatbikes er meteen uit, want met een kenteken zijn ze gekeurd en getest.” Het kaf scheidt zich dan van het koren. Het kost misschien tijd en geld, maar dat doet handhaven ook. Handhaaf in plaats daarvan op illegale fatbikes. Niet alleen de berijders ervan, ook de verkopers. Muis kan zo een zaak aanwijzen die de Chinese fietsen in een doos vol onderdelen met de klant meegeeft. „Als je nu één dag al die zaken langsgaat, dan ben je al van de helft van het probleem af.”
De datum m.b.t. het aanbieden van de petitie is naar voren geschoven.
Dit omdat de datum van de raadsvergadering nog niet gepland is. De tijd om een handtekening te zetten is hierdoor dan ook verlengd
Een ruime meerderheid stemde voor het voorstel om meer afstand tot woningen te hanteren.
Bron: Raadsvergadering 9 december 2025
REACTIE VAN DE PETITIONARIS
Hierbij willen wij u hartelijk danken voor uw steunbetuiging. Uw handtekening heeft impact gehad.
De petitie hebben wij gesloten omdat deze op dinsdagavond 9 december aan de gemeenteraad van Goirle is overhandigd.
Deze avond stond namelijk het initiatiefvoorstel op de raadsagenda waarin gepleit wordt voor een ruimere afstand tot stedelijk gebied (1000m) en de Beekse Bergen (800m).
Wij kunnen u melden dat dit voorstel een ruime meerderheid heeft behaald. Dat betekent dat er geen windturbines kunnen worden geplaatst op grond van Goirle in zoekgebied de Baars. Onze gemeenteraad heeft hierdoor aan zijn zorgplicht voldaan en de gezondheid van zeer veel Goirlese inwoners en dieren in dit gebied beschermd.
Maandag 15 december zal de petitie worden ingediend bij de gemeenteraad van Tilburg. Het onderwerp Siem heeft de afgelopen weken meerdere keren op de agenda gestaan, en ik hoop dat de petitie ook zal bijdragen.
Help je mee om de petitie nog een eindsprint te laten maken? Delen wordt gewaardeerd!.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/355180/weinig-hoop-meer-voor-houtfestival-haarlem-draait-subsidiekraan-dicht.
Een vrouw, geboren in 1930 woonde destijds aan het begin van de Kanaalstraat bij de huidige rotonde. Haar geboortehuis staat er nog.
Zij vertelde dat de brug in mei 1940 ook is opgeblazen. Dit hebben de Nederlanders gedaan. Interessante aanvulling voor het complete verhaal.
Deze petitie is op maandagavond 3 november 2025 aangeboden aan de gemeenteraad: https://zwolle.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Item/43f531ed-7f86-4df8-9258-7d2f8fa35694 .
De petitie, welke is gestart in 2020, loopt nu al ruim 5 jaar. In deze 5 jaar is er veel gebeurd.
Zo heeft gemeente Heerlen in 2021 een onderzoek laten uitvoeren door ZKA, een expert op het gebied van recreatieve ruimtelijke ontwikkeling, naar de haalbaarheid en geschiktheid van een zwemstrand in de Zuidplas van de Sibelcogroeve. De uitkomst van dit onderzoek wees uit dat de Zuidplas prima geschikt is voor zwemrecreatie.
Nadat het rapport van ZKA bekend werd, hebben Provincie en Sibelco besloten om de mogelijkheid voor zwemrecreatie in de Zuidplas geheel te blokkeren. Dit is vastgelegd in een private samenwerkingsovereenkomst tussen Sibelco en Natuurmonumenten. Natuurmonumenten is de nieuwe eigenaar van de Zuidplas. De stichting Behoud Brunssummerheide en het bewonerscollectief BuurSibelco hebben tegen deze blokkade beroep aangetekend. Dit beroep richt zich op de totale eindinrichting van de Sibelcogroeve en is op 17 november 2025 behandeld bij de Raad van State. Uitspraak wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2026.
Ondertussen heeft de gemeente Heerlen samen met Nationaal Programma Heerlen Noord het initiatief genomen om een nieuwe gebiedsvisie voor de Sibelcogroeve op te stellen. Daarin wordt ook de Mijnsteenberg ONIV meegenomen. De Mijnsteenberg ONIV is inmiddels tot gemeentelijk monument aangewezen en heeft daarmee een beschermde status verkregen. De partners betrokken bij de ontwikkeling van deze nieuwe gebiedsvisie zijn gemeente Heerlen, Nationaal Programma Heerlen Noord, Provincie Limburg, Natuurmonumenten en Sibelco. De bewoners zijn dus (nog) niet formeel betrokken. Wij, stichting en BuurSibelco, zullen de intiatiefnemers verzoeken om een formele en volwaardige plek aan de 'ontwikkeltafel', zodat wij ook uw belangen voor veilige zwemrecreatie kunnen blijven behartigen.
Wordt vervolgd!...