You, the petitioner

Updates

De verdediging van de minister nu

De antwoorden van de minister tegen het snel invoeren van de helmplicht gaan nu ongeveer zo:

Uit de internetconsultatie bleek weerstand uit de samenleving, dat moeten wij beantwoorden.

Onze reactie: een internetconsultatie is om de kwaliteit uitvoerbaarheid van voorstellen te verbeteren. Het is geen opiniepeiling of stemming. De Tweede Kamer heeft het mandaat om het volk te vertegenwoordigen. Zie ook onze bijdrage. Detailhandel vreest 70% omzetdaling (dat is ondernemersrisico) en burgers klagen over ‘minder vrijheid’. Dat was de autogordel ook, maar je krijgt er meer veiligheid voor terug. De maatschappelijke winst is enorm qua zorgkosten en het leed veroorzaakt door hersenletsel. Dat weegt allemaal zwaarder.

Handhaving nodig, ze rijden te snel. Betere handhaving, minder letsel.

Onze reactie: brom- en snorfietsen zorgen allebei voor gewonden in de statistieken, maar de snorfietsers hebben meer hersenletsel. In de statistieken is het allemaal ‘letsel’, maar wel van een andere orde. Het is het verschil tussen een revalidatie en na een jaar weer kunnen functioneren voor de bromfietser versus levenslange zorg en afhankelijkheid bij hersenletsel. Daarnaast is het vreselijk voor de (al overbelaste) artsen om dat hersenletsel binnen te zien komen. Ze kunnen niet goed helpen!

En handhaving is in Amsterdam geprobeerd in 2015. Een survey toonde daarna aan dat 1 op de 2 snorfietsers aan was gehouden daarna. Met geen positieve gedragsverandering tot gevolg, integendeel.

Er komt inconsistentie in wetgeving: er bestaat een categorie L1e-A, de gemotoriseerde tweewieler.

Onze reactie: Dit is spijkers op laag water zoeken! Zo’n ding verkoopt slecht hier, het is meer voor de buurlanden waar een helm de norm is. Hier kan je een gewone e-bike zonder helm kopen, geen verzekering verplicht. De L1e-A heeft meer dan de 250Watt aan kracht, maar minder dan de 750Watt van een speedpedelec (die telt als bromfiets, met helmplicht). Hier is het een rare tussencategorie die niemand koopt. Enige toepassing: zonder helm over zandpaadjes als elektrische mountainbike met dikke banden. Ons groepje heeft 1 zo’n ding gezien in Drenthe. Kennelijk iemand die aan het eind van een lang zandpad woont. Voor dit ding kan gewoon de helm op voortaan. Omdat er een blauw plaatje achterop zit. Komt hier een uitzondering op, dan zal deze categorie de opvolger worden van de huidige snorfiets. De hele geschiedenis sinds 1975 met dit ding kan dan opnieuw beginnen.

Er zijn Solexrijders in de internetconsultatie die klagen, hoewel er geen cijfers over zijn

Onze reactie: Om hoeveel gaat het? Enkele honderden of duizenden van de 790.000? Ze kunnen prima een helm op, je trapt je niet overmatig in het zweet zoals de forensen op een snelle speed-pedelec. Het is een beetje bijtrappen en bij de start even, je valt niet flauw van in de helm opgehoopte hitte. De Solex destijds had ook al een helm met van die leren flapjes. Met helm is altijd veiliger. Eventueel vragen Solexliefhebbers voor een recreatieve toertocht een uitzondering bij de burgemeester voor die tijd en route, die heeft een discretionaire bevoegdheid daarvoor.

De wetgeving moet wel consistent zijn, want moet langs Raad van State

Onze reactie: Hadden de juristen van het ministerie de L1e-A gemist toen ze de tekst voor de internetconsultatie goedkeurden of is deze voor de gelegenheid opgeduikeld? De AMvB voor de helmplicht bij verplaatsen naar de rijbaan bij drukke fietspaden is wel langs de Raad van State gegaan zonder dat dit een obstakel was. Dus die ‘inconsistentie’ in de wetgeving bestaat al en is geen probleem voor wie dan ook.

De gemeente Amsterdam heeft in de internetconsultatie gemeld dat Solexrijders zich hebben gemeld met klachten toen er een helmplicht kwam

Onze reactie: De gemeente Amsterdam en heel veel andere grote steden willen als geen ander deze helmplicht. Voor deze kleine categorie heb je altijd de antwoorden: ‘pech, jammer, met helm op is veiliger’ en ‘organiseer een evenement met helmplicht-ontheffingen van de burgemeester’.

Handhaving wordt moeilijker en het verkeersbeeld onduidelijker

Onze reactie: Handhaven op de helmplicht wordt juist wèl makkelijker. Er zijn geen uitzonderingen meer. Mogelijk nemen bromfietsers het fietspad omdat handhavers pas na het passeren kunnen zien dat het geen snorfiets was. Dit is een klein, voornamelijk grootstedelijk, probleem. Ten opzichte van de gezondheidswinst door de helmplicht is dit niet belangrijk. Dat automobilisten nu de snelheid van scooters beoordelen aan de hand van de helm is vergezocht. Ze zouden nu onterecht een langzame snorfiets als een snelle bromfiets beoordelen. Automobilisten moeten nu ook fietsers, e-bikes en speed-pedelecs inschatten.

2020-10-24 | Petition Helmet legislation for all mopeds

Plaats windmolens en leg zonneparken neer

De petitionaris van de petitie Plaats windmolens en leg zonneparken neer vraagt u de petitie te ondertekenen.

"Er is veel verzet tegen windmolens en zonneparken, er zijn veel petities tegen.

+Read more...

Helaas hebben we nù die duurzame energie nodig."

voorwindenzon.petities.nl

Wilt u deze of een andere petitie ook aandacht geven hier?

2025-08-27

Hoorzitting

Er komt in september een gemeentelijke hoorzitting voor bezwaarmakers..

De Volkskrant: Staat moet gevangene die al 41 jaar vastzit in de VS terughalen naar Nederland

Jaitsen Singh, de langst vastzittende Nederlander in het buitenland, moet naar Nederland worden overgeplaatst. Het is voor het eerst dat de Nederlandse staat wordt gedwongen een (...) lees verder.

Brand nabij metabel

Woensdagochtend is er brand uitgebroken bij Attero, de buurman van Metabel. De brandweer heeft een zwavelzuurtank kunnen redden en kunnen zorgen dat het vuur niet oversloeg naar Metabel en mestsilos. We hebben geluk gehad. Zie omroep Brabant , DMG en ED. De situatie is te gevaarlijk zo dichtbij woonwijken....

Onduidelijk hoeveel 65-plussers nu een abonnement hebben

Belangrijk is te weten hoeveel 65-plussers hun abonnement zullen opzeggen. Dat is immers een extra kostenpost.

+Read more...

Helaas deelt de NS die informatie niet:

"Hartelijk dank voor uw e-mail die uw richtte aan een NS woordvoerder. Alle klantreacties worden door onze afdeling in behandeling genomen. Daarom is uw e-mail doorgestuurd.

U vraagt hoeveel vaste klanten NS heeft die 65+ zijn. Voor alle gegevens met betrekking tot ons bedrijf die openbaar zijn, verwijs ik u naar onze site. Op de openingspagina kunt u onder de optie 'Over NS' alle gegevens vinden die voor iedereen inzichtelijk zijn. Overige informatie kan ik u helaas niet verstrekken."

Overigens ontving de woordvoerder de vraag nadrukkelijk niet als van een klant, maar vanwege deze petitie. Het was dus geen "klantreactie."

2025-08-27 | Petition Lanceer de AOW-OV-kaart

Teken de petitie en deel je suggesties voor een veilige samenleving

Enkele suggesties voor een veilige samenleving: - Introductie van veilige nacht (vrouwen) taxi's voor een laag tarief. Bij voorkeur mét fietsendragers, zodat je fiets niet achter hoeft te blijven en een obstakel vormt om zo toch voor veiligheid te kiezen.

+Read more...
  • Uitgaanstijden vervroegen, zodat mensen niet diep in de nacht alleen over straat hoeven.

  • Bestrijd gevaar door te investeren in voldoende effectieve hulpverlening en begeleiding voor betere mentale gezondheid van de algehele bevolking.

  • Bij onbekende instroom vanuit andere landen en/of culturen: vroege en intensieve screening om risicogroepen te signaleren en te begeleiden. Gedragsgerichte maatregelen nemen of zelfs risicogroepen weren. Daarnaast ook verplichte kennis bijbrengen over de cultuur in Nederland.

  • Cameratoezicht/verlichting/beveiliging op donkere wegen.

  • Landelijke samen uit, samen thuis campagnes.

  • Bus/tramhaltes na dienstregeling inzetten, als verzamelpunten met eigen dienstregeling, voor fietsers, zodat mensen elkaar kunnen ontmoeten om samen naar huis te fietsen.

  • Het goede voorbeeld geven begint als ouder(s) bij jezelf. Leer je kind hoe ze kunnen bijdragen aan een veilige maatschappij (zowel jongens als meisjes!).


Deel de petitie zo breed mogelijk met je eigen kringen

Doel behaald

Wij zijn blij te kunnen meedelen dat we 77 handtekeningen hebben gehaald. Morgen zullen wij de petitie via dit platform indienen bij de gemeente Utrecht.

Raadsessie 3 september

Op woensdag 3 septemer is er een Raadsessie over de bestuurlijke toekomst van onze gemeente. We zullen de Raadsleden vragen ook aandacht te besteden aan onze petitie.

https://renkum.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/1a81dd90-5a8e-4370-82b7-d9e052c66600.