U, de petitionaris

Nieuws

De verdediging van de minister nu

De antwoorden van de minister tegen het snel invoeren van de helmplicht gaan nu ongeveer zo:

Uit de internetconsultatie bleek weerstand uit de samenleving, dat moeten wij beantwoorden.

Onze reactie: een internetconsultatie is om de kwaliteit uitvoerbaarheid van voorstellen te verbeteren. Het is geen opiniepeiling of stemming. De Tweede Kamer heeft het mandaat om het volk te vertegenwoordigen. Zie ook onze bijdrage. Detailhandel vreest 70% omzetdaling (dat is ondernemersrisico) en burgers klagen over ‘minder vrijheid’. Dat was de autogordel ook, maar je krijgt er meer veiligheid voor terug. De maatschappelijke winst is enorm qua zorgkosten en het leed veroorzaakt door hersenletsel. Dat weegt allemaal zwaarder.

Handhaving nodig, ze rijden te snel. Betere handhaving, minder letsel.

Onze reactie: brom- en snorfietsen zorgen allebei voor gewonden in de statistieken, maar de snorfietsers hebben meer hersenletsel. In de statistieken is het allemaal ‘letsel’, maar wel van een andere orde. Het is het verschil tussen een revalidatie en na een jaar weer kunnen functioneren voor de bromfietser versus levenslange zorg en afhankelijkheid bij hersenletsel. Daarnaast is het vreselijk voor de (al overbelaste) artsen om dat hersenletsel binnen te zien komen. Ze kunnen niet goed helpen!

En handhaving is in Amsterdam geprobeerd in 2015. Een survey toonde daarna aan dat 1 op de 2 snorfietsers aan was gehouden daarna. Met geen positieve gedragsverandering tot gevolg, integendeel.

Er komt inconsistentie in wetgeving: er bestaat een categorie L1e-A, de gemotoriseerde tweewieler.

Onze reactie: Dit is spijkers op laag water zoeken! Zo’n ding verkoopt slecht hier, het is meer voor de buurlanden waar een helm de norm is. Hier kan je een gewone e-bike zonder helm kopen, geen verzekering verplicht. De L1e-A heeft meer dan de 250Watt aan kracht, maar minder dan de 750Watt van een speedpedelec (die telt als bromfiets, met helmplicht). Hier is het een rare tussencategorie die niemand koopt. Enige toepassing: zonder helm over zandpaadjes als elektrische mountainbike met dikke banden. Ons groepje heeft 1 zo’n ding gezien in Drenthe. Kennelijk iemand die aan het eind van een lang zandpad woont. Voor dit ding kan gewoon de helm op voortaan. Omdat er een blauw plaatje achterop zit. Komt hier een uitzondering op, dan zal deze categorie de opvolger worden van de huidige snorfiets. De hele geschiedenis sinds 1975 met dit ding kan dan opnieuw beginnen.

Er zijn Solexrijders in de internetconsultatie die klagen, hoewel er geen cijfers over zijn

Onze reactie: Om hoeveel gaat het? Enkele honderden of duizenden van de 790.000? Ze kunnen prima een helm op, je trapt je niet overmatig in het zweet zoals de forensen op een snelle speed-pedelec. Het is een beetje bijtrappen en bij de start even, je valt niet flauw van in de helm opgehoopte hitte. De Solex destijds had ook al een helm met van die leren flapjes. Met helm is altijd veiliger. Eventueel vragen Solexliefhebbers voor een recreatieve toertocht een uitzondering bij de burgemeester voor die tijd en route, die heeft een discretionaire bevoegdheid daarvoor.

De wetgeving moet wel consistent zijn, want moet langs Raad van State

Onze reactie: Hadden de juristen van het ministerie de L1e-A gemist toen ze de tekst voor de internetconsultatie goedkeurden of is deze voor de gelegenheid opgeduikeld? De AMvB voor de helmplicht bij verplaatsen naar de rijbaan bij drukke fietspaden is wel langs de Raad van State gegaan zonder dat dit een obstakel was. Dus die ‘inconsistentie’ in de wetgeving bestaat al en is geen probleem voor wie dan ook.

De gemeente Amsterdam heeft in de internetconsultatie gemeld dat Solexrijders zich hebben gemeld met klachten toen er een helmplicht kwam

Onze reactie: De gemeente Amsterdam en heel veel andere grote steden willen als geen ander deze helmplicht. Voor deze kleine categorie heb je altijd de antwoorden: ‘pech, jammer, met helm op is veiliger’ en ‘organiseer een evenement met helmplicht-ontheffingen van de burgemeester’.

Handhaving wordt moeilijker en het verkeersbeeld onduidelijker

Onze reactie: Handhaven op de helmplicht wordt juist wèl makkelijker. Er zijn geen uitzonderingen meer. Mogelijk nemen bromfietsers het fietspad omdat handhavers pas na het passeren kunnen zien dat het geen snorfiets was. Dit is een klein, voornamelijk grootstedelijk, probleem. Ten opzichte van de gezondheidswinst door de helmplicht is dit niet belangrijk. Dat automobilisten nu de snelheid van scooters beoordelen aan de hand van de helm is vergezocht. Ze zouden nu onterecht een langzame snorfiets als een snelle bromfiets beoordelen. Automobilisten moeten nu ook fietsers, e-bikes en speed-pedelecs inschatten.

24-10-2020 | Petitie Helmplicht voor snorfiets

Kom met ons samen in actie op dinsdag 27 mei!

Allereerst: hartelijk dank voor het tekenen van de petitie 'Gemeente Westerveld: Kies voor gezondheid, niet voor gif!'

Goed nieuws: de eerste lichting van de ondertekende petitie wordt op dinsdag 27 mei om 20:00 overhandigd aan de gemeente Westerveld. Dit is een cruciaal moment: op dat zelfde moment is de gemeenteraad in overleg over de toekomst van de bollenteelt in onze gemeente.

+Lees meer...

Daarom organiseren we een vreedzame demonstratie bij het gemeentehuis. • Wanneer: Dinsdag 27 mei - 20:00 uur • Waar: Gemeentehuis Westerveld te Diever • Waarom: Om te laten zien dat we staan voor een gezonde leefomgeving – voor onszelf, en voor onze kinderen.

Ook als je nog nooit hebt gedemonstreerd: juist nu is het belangrijk om erbij te zijn. Geen ervaring nodig, je hoeft er alleen maar te zijn! Neem vrienden, buren en familie mee. Én foto's van je kinderen/ kleinkinderen/ buurkinderen zijn zeer welkom als symbool van onze gezamenlijke zorg voor hun toekomst. Door dit massaal vast te houden in plaats van spandoeken tonen we onze zorgen.

Help mee op andere manieren:Verspreid de petitie Stuur de petitie door naar mensen die je kent. Laten we samen zorgen voor een eindsprint in het aantal ondertekeningen! Wat er in Westerveld / Wapserveen gebeurd kan precedent zijn voor heel Nederland: gifvrijwapserveen.petities.nlSteun de crowdfunding Help ons de campagne voort te zetten – voor juridische bijstand, acties en onafhankelijke expertise. Doneer hierKen je artsen? Het artsencollectief is onderdeel van Gifvrij Westerveld. De medische verklaring is al breed ondertekend, maar méér steun helpt! Verwijs artsen naar: www.dokterevelien.nlKen je ondernemers die benadeeld wordt door bollenteelt in de omgeving? Laat hen de ondernemersverklaring tekenen. Zo laten we een nog breder geluid horen! www.gifvrijwesterveld.nl/ondernemers

Samen staan we sterk. Laten we dinsdag 27 mei massaal laten zien waar we voor staan: een gifvrije, gezonde toekomst voor Westerveld. Voor ons en onze kinderen!

www.gifvrijwesterveld.nl

Lees ook De Correspondent: Belastingen: leuk is het nooit geworden, en makkelijker al helemaal niet

lees De Correspondent over: Belastingen: leuk is het nooit geworden, en makkelijker al helemaal niet.

Met bijvoorbeeld de alinea 'Voor elk probleem een eigen uitzondering/regeling/heffing/boxje'.

21-05-2025 | Petitie Repareer de Belastingdienst

Aanbieding petitie aan gemeente Nunspeet

We hebben inmiddels bijna 5.500 handtekeningen onder de petitie. Geweldig om te zien hoeveel steun we hebben gekregen voor deze oproep! Dank aan iedereen die zijn of haar handtekening heeft gezet onder de petitie.

De volgende stap is dat we de petitie officieel gaan aanbieden aan de gemeente.

+Lees meer...

Dit zal aanstaande maandag (26 mei) gaan gebeuren. Er zijn inmiddels al verschillende partijen in de gemeenteraad die vragen hebben gesteld over de gang van zaken rond de schaapskooi.

We hopen dat de petitie gaat helpen om dit probleem op te lossen. Het is gebleken dat veel mensen binnen en buiten Elspeet en de gemeente Nunspeet een eventueel vertrek van de schaapskudde aan het hart gaat. Dit moet op te lossen zijn als alle partijen gaan samenwerken. Daarbij moet natuurlijk ook rekening worden gehouden met de bezwaren uit de omgeving maar ook met de 5.500 mensen die deze petitie hebben ondertekend, de vrijwilligers van de stichting en de herders van de kudde.

Wordt vervolgd!

En intussen kan er gewoon nog ondertekend worden!

Zo kan het worden

Op eenhoog o.a. een multifunctionele zaal met het unieke op muziekrollen speelbare Aeolian orgel afkomstig uit het landhuis Kareol (1910) van de gefortuneerde Amsterdamse zakenman, muziekliefhebber en mecenas Julius Carl Bunge (1865-1934).

+Lees meer...

Hij kreeg vanwege zijn grote verdiensten voor de cultuur de Gouden Medaille der Stad Amsterdam uitgereikt vlak voor zijn vroegtijdige dood.

Op tweehoog een concertzaal met de acht verschillende reproductie-instrumenten die het spel van pianisten zoals dat vanaf 1905 kon worden vastgelegd, opnieuw kunnen weergeven. Op de achtergrond bij de ingang van deze zaal het gedenkraam dat voor het 25 jarig bestaan van de fa. Bender aan het Damrak werd gemaakt door de Amsterdamse school kunstenaar Jac. van den Bosch (1919). Bender was van het begin af de belangrijkste vertegenwoordiger in ons land van de Aeolian Company, fabrikant van de Pianola en het Aeolian Pipe Organ.

Wij geven niet op!

In een artikel van Omroep Venlo heeft het College van B&W op voorhand al uitgesproken dat ze zich niet zal uitspreken over wat er in Gaza gebeurt (https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/venlo-geen-standpunt-over-de-specifieke-situatie-in-gaza), terwijl wij onze petitie nog niet eens hebben overhandigd! Wij hebben onderaan het bericht onze reactie gegeven. Wij gaan gewoon door! De gemeente vertegenwoordigt haar burgers en het College kan een burgerpetitie niet negeren.

+Lees meer...

Blijf de petitie delen met je omgeving!

Gemeenteraad akkoord met opvang

De Eindhovense gemeenteraad heeft 15 april ingestemd met de opvang van driehonderd asielzoekers in het voormalig belastingkantoor in Gestel. De vergadering kun je hier terug kijken: https://raadsinformatie.eindhoven.nl/vergadering/1256318 .

Overhandiging Petitie

Op donderdag 22 mei wordt de petitie aangeboden aan dhr. Stijn Smeulders, gedeputeerde van de Provincie met de portefeuille Mobiliteit.

+Lees meer...

We gaan met een zeven koppen sterke afvaardiging van bewoners aan de Rijksweg (zowel Dorst west als dorst Oost) naar het provinciehuis Den Bosch om de petitie aan te bieden.