Cartoon klein

Stop onredelijke fotoclaims

NVF heeft een brandbrief gestuurd naar de minister en de rechterlijke macht. Omdat het lastiger zou zijn voor fotografen om hun auteursrechten te handhaven.

Wij ervaren dat anders. Steeds meer fotografen en rechtenbeheerders innen, met hulp van juristen, stevige boetes die ze in eigen zak steken.

• Zet een vinkje op uw bevestigingspagina (en bewaar het) om nieuwsberichten zoals hieronder per e-mail te ontvangen.

Bloggers, publicisten, websitebouwers en websitebeheerders.

Dat:

• Foto's met een bot opgespoord worden.

• Juristen hiervoor sommatiebrieven sturen.

• Er zelden sprake is van opzet.

• Het regelmatig geen inbreuk lijkt te zijn.

• De gevorderde schade flink opgeklopt wordt.

• Rechters deze opgeklopte bedragen toewijzen.

• Artikel 1019h Rv de proceskosten doet oplopen.

• Vermeende inbreukmakers een rechtszaak proberen te voorkomen en betalen.

• De "opbrengst" grotendeels terecht komt bij rechtenbeheerders en juristen.

Om een onafhankelijke commissie die voor een vast bedrag controleert of er sprake is van een inbreuk en die bepaalt wat een redelijke schadevergoeding voor de fotograaf is.

De fotograaf krijgt zijn schade vergoed en boetes komen terecht bij de overheid.

Voordelen:

• De fotograaf kan makkelijker zijn rechten handhaven.

• Ons rechtssysteem wordt ontlast.

• Het vaste bedrag kan gezien worden als een boete waar een preventieve werking van uit gaat.

Ondertekenen

We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

01-05-2021
Martine Bakx

Hoopvolle ontwikkelingen

In tijdschrift AMI is een prachtig artikel over het toenemende aantal onredelijke auteursrechtenclaims verschenen. Volop argumenten waarmee je je kunt verweren bij een rechtszaak.

+Lees meer...

De link is toegevoegd aan de petitie.

Een bestuurslid van NVF heeft gereageerd op de petitie. Hij dacht dat de petitie gestart was vanwege een incident en beaamde dat ANP onredelijk kon zijn. Rechters waren zijn inziens onmisbaar en hij liet met facturen zien dat fotografen financieel niet wijzer werden van rechtszaken, integendeel. Jammer dat hij niet inzag dat auteursrechten handhaven zonder inschakeling van een jurist ook in het belang is van de fotograaf.

In november 2020 is er een motie ingediend en aangenomen met 127 stemmen: "verzoekt de regering, in gesprek te gaan met fotografenverenigingen … en over het hanteren van billijke tarieven en procedures in gevallen waar sprake is van onopzettelijke inbreuk op het auteursrecht".

Vanwege deze ontwikkelingen en de Tweede Kamerverkiezingen is de einddatum van deze petitie naar 1 mei verschoven.

Dank voor alle ondertekeningen tot op heden. Mocht je hem nog willen aanpassen, klik opnieuw op de link die je kreeg in de e-mail ter bevestiging. Heb je die e-mail niet meer? Teken opnieuw en je krijgt die e-mail weer.

We hopen dat meer mensen hun ervaring met een onredelijke fotoclaim onder deze petitie willen delen! Liefst met naam van de auteursrecht-trol.

05-01-2021