Fotoding

#EIGELAND - voor een kinderpardon dat wél werkt

In Nederland verblijven ongeveer 400 kinderen van migranten/ vluchtelingen die hier geboren zijn of langer dan vijf jaar wonen. Zij lopen bewezen psychologische schade op als zij uitgezet worden naar hun land van herkomst (of dat van hun ouders). Daarom: een Kinderpardon dat wél werkt.

Tim Hofman, het team van #BOOS en ondertekenaars van deze petitie

• dat in 2013 de (definitieve) ‘Regeling Langdurig Verblijvende Kinderen’ (ook wel het Kinderpardon) in het leven werd geroepen om kinderen in eerder genoemde situatie te beschermen.

• Deze regeling werkt echter niet: 96 tot 99% van de aanvragen wordt niet toegekend.

• Dit komt voornamelijk door het zogeheten 'meewerkcriterium'.

• De Overgangsregeling, gehanteerd vóór de Definitieve Regeling, bevatte geen meewerkcriterium: deze regeling werkte wel.

• in afwachting van een beter immigratiebeleid dat op dit moment wordt onderzocht op aanraden van Staatssecretaris Harbers van Justitie en Veiligheid, de initiële vorm van de Regeling Langdurig Verblijvende Kinderen (lees: De Overgangsregeling), opnieuw te hanteren.

• Tevens verzoeken wij dat de 400 kinderen en hun gezinnen die op dit moment recht hebben op een Kinderpardon dat per ommegaande toegewezen krijgen.

Het antwoord

Genoeg ondertekeningen, maar al wel behandeld. En nieuwe beoordeling.

De ondertekeningen zijn goedgekeurd, maar omdat het onderwerp de afgelopen twee jaar wel in de Kamer behandeld is geweest wordt het burgerinitiatief niet toegelaten tot de Tweede Kamer.

De Kamer is op 29 januari 2019 geïnformeerd over de nieuwe maatregelen op het terrein van asiel en migratie. (Kamerstuk 19 637, nr. 2459) De aanvragen van alle personen die zijn afgewezen op grond van het meewerkcriterium worden opnieuw beoordeeld. Deze herbeoordeling zal plaatsvinden aan de hand van het beschikbaarheidscriterium. De verwachting is dat hierdoor een groot deel van de afgewezen personen alsnog in aanmerking zal komen voor een verblijfsvergunning.

Bron: Kamerstuk 35035

29-01-2019
Beantwoord
Tim Hofman
BNNVARA

Genoeg ondertekeningen, maar al wel behandeld. En nieuwe beoordeling.

Bron: Kamerstuk 35035

26-04-2019