The parents of the children attending the pre-school in the premises of the IPSA (International Primary School Almere) can all attest how extraordinary the teachers have been in terms of educating, caring and nurturing our children, but we also understand the financial reasons behind this business decision (less pupils in the waiting list + a high rent), which is why we proposed the current provider, Partou, to consider these alternatives before closing the pre-school:
Starting from September, opening the pre-school with 8 kids per 1 teacher (respecting thus the ratio for this specific age group) with a waiting list for additional applications. The 2nd teacher would be reintroduced once the desired number of students was reached. In September we have 8 children; some want to stay for an extended period of time;
Parent participation: one parent would be present at the location every day in order to assist the teacher whenever needed;
A (more aggressive) marketing campaign: almost nobody knows the pre-school exists. At the Almere Gemeente website, as an example, there is no mention of this pre-school at all. We recommended an open day every quarter, marketed across expat groups and forums, informing everyone about the school and its benefits, in order to boost applications. The first open day could be held in July before the expected end of school. The parents were willing to help advertising not only the pre-school but also the open day;
If feasible, opening a BSO at the location in the afternoons to boost profits and somehow compensate for the pre-school lowest months;
Partou believes these suggestions are good, but the rent is still too high. The parents have tried to get a reaction from the Gemeente, but haven't managed to get one yet. We do not ask for subsidies, but the Gemeente has a say in this matter. We are sure that "where there is a will, there is a way".
There are no bilingual pre-schools or centers where English can be taught to children of these ages, so we will keep on looking into all possibilities to keep this facility open.
Op woensdag 3 septemer is er een Raadsessie over de bestuurlijke toekomst van onze gemeente. We zullen de Raadsleden vragen ook aandacht te besteden aan onze petitie.
https://renkum.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/1a81dd90-5a8e-4370-82b7-d9e052c66600.
In dit artikel leest u argumenten om even een pas op de plaats te maken. Eerst een samenhangende visie formuleren en leg die voor aan de inwoners - bij de Raadsverkiezingen of, wat onze voorkeur heeft, via een raadgevend referendum op dezelfde dag.
https://www.ad.nl/renkum/renkumers-starten-petitie-voor-referendum-welke-problemen-lossen-we-echt-op-met-een-fusie~a3488299/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.bing.com%2F.
Deze avond gingen Bauke en ik in gesprek met Niels Groot van het CDA Eindhoven. We bespraken de rol van gemeente en eigenaren voor de herbouw, de kosten, mogelijke functies (zoals trouwzaal en ontvangsten), de huidige panden en overblijfselen van het oude stadhuis.
Ideeën voor financiering waren onder andere crowdfunding, sponsoring en investeerders. Ook kwamen nieuwe bouw- en restauratietechnieken aan bod, zoals 3D-printen. Een van de conclusies was dat een burgermotie de beste stap is om een officieel onderzoek door de gemeente te laten uitvoeren. Dit willen we dan ook gaan opzetten en we zullen binnenkort de burgermotie formuleren.
Ondertussen hebben we gisteren de 600 ondertekeningen gepasseerd, dus daar zijn we enorm blij mee! Elke ondertekening is er weer eentje meer!
Sinds de invoering van statiegeld op flesjes in 2021 en in het verlengde op blikjes in 2023 hebben we als plastic soup surfer onze focus verlegd naar de omliggende landen waar nog geen statiegeld is ingevoerd: Groot Brittanie, Belgie en Frankrijk.
Daarover heb ik nu een boek geschreven: Tegen de Stroom in. Over hoe je ondanks alle tegenwind op gebied van duurzaamheid de moed niet verliest. 2 september ligt het in de winkels. Hier is een gesigneerd exemplaar te bestellen https://www.botuitgevers.nl/product/merijn-tinga-tegen-de-stroom-in/
In Tegen de stroom in trotseert Merijn Tinga wind, water en weerstand om een in Zweden aangespoeld plastic flesje naar het hart van de macht in Londen te brengen – op een zelfgebouwd windsurfboard.
De uitdagende campagne maakt Merijn een van de boegbeelden in de strijd tegen plasticvervuiling. Zijn missie laat zien dat positieve verandering binnen ieders handbereik ligt. Of het nu gaat om grote daden of kleine keuzes in je privéleven of op je werk, het begint met focus, doorzettingsvermogen en moreel leiderschap. Met rauwe eerlijkheid en vastberaden idealisme leert hij jou hoe je voorkomt dat cynisme de overhand krijgt. Hoe je blijft bewegen ook als het tegenzit. Van zijn strijd voor statiegeld tot persoonlijke reflecties over verantwoordelijkheid en hoop: zijn campagnes, surfexpedities en lessen inspireren je om door te zetten – tegen de stroom in.
Merijn Tinga, ook bekend als de Plastic Soup Surfer, is bioloog, surfer en activist. Met zijn acties vraagt hij aandacht voor de problemen die veroorzaakt worden door plasticvervuiling in Nederland en daarbuiten. Door zijn inspanningen werd statiegeld op kleine plastic flesjes en blikjes in Nederland ingevoerd. Middels publiekscampagnes, lobbywerk en surfexpedities blijft hij zich onvermoeibaar inzetten voor een betere wereld.
Ruim 200 steunbetuigingen voor de petitie. Heel mooi en iedereen bedankt. Maar meer is beter, daarom de vraag om de petitie verder uit te dragen.
Alvast bedankt, namens Stichting Gezond Water, Egbert Lobée. .
1650 handtekeningen van buurtbewoners, mede Eindhovenaren en sympathisanten die gebruik (willen) maken van de Kruisstraat.
1650 handtekeningen van mensen die het zat zijn om in de herrie te moeten wonen, te maken hebben een levensgevaarlijke straat, die al jaren zien dat de Kruisstraat achteruit gaat in plaats van vooruit.
Deze week is het resultaat van de petitie aangeboden aan de wethouder, met als doel om nu echt stappen te gaan zetten.
Met elkaar, om samen eindelijk de Kruisstraat de fietsstraat te laten zijn die het zou moeten zijn.
Dank voor jouw steun, zonder jou hadden we dit niet in gang kunnen zetten.
Met vriendelijke groet, Bewonerscomité Kruisstraat veilig & leefbaar.
Beste ondertekenaar,
De werkgroep Inspraak Brummen AZC (IBA) wil u hierbij bedanken voor het ondertekenen van de petitie 'Vestig geen asielzoekerscentrum in Brummen'. Opvang ja, maar niet in deze vorm en omvang op de locatie van de Michaelshoeve.
De werkgroep heeft inmiddels diverse stappen ondernomen.
Zo zijn er gesprekken geweest en met diverse raadsleden van de Brummense gemeenteraad om de standpunten en feiten te bekrachtigen.
Meer dan 2000 ondertekenaars hebben de zorgen onderstreept.
Nu hebben wij weer jou hulp en ondersteuning nodig want nu kunnen wij nog het verschil maken door te protesteren tegen dat grootschalige azc. We laten daarmee duidelijk zien dat wij het niet eens zijn met de gevolgde procedure.
Er kunnen betere en redelijke alternatieven zijn die veel minder ingrijpend en passender zijn voor ons dorp.
DEMONSTRATIE
Op zaterdagmiddag 6 september a.s. is een demonstratie om 16:00 uur op het Marktplein in Brummen. Er is daarbij ook een prominente spreker uitgenodigd, 2e kamerlid Pepijn van Houwelingen.
Zegt het voort! Neem je verantwoordelijkheid door massaal te komen en schuif deze erfenis die de gemeente ons in de maag wil splitsen niet door naar onze toekomst - onze medebewoners die nu nog kind zijn.
Laat je stem horen door dan aanwezig te zijn en laat het karakter van ons mooie Brummen niet verloren gaan! Maak spandoeken, borden. Laat zien en horen dat je tegen bent!
INSPRAAK
Woensdagavond 3 september om 19:00 uur is er voor 22 inwoners van Brummen de mogelijkheid om in te spreken over het onderwerk AZC Michaelshoeve. Het college zal het concept-bestuursovereenkomst toelichten.
Wij moedigen u hierbij aan om ook in te spreken. Aanmelden kan via https://www.brummen.nl/formulieren/forumvergadering-aanmelden. Om te proberen dat niet iedereen het zelfde gaat spreken is het verzoek u inspraak ook kenbaar te maken aan de werkgroep via https://inspraak-brummen-azc.nl/contact/. De werkgroep nodigt u hierbij uit ook om als publiek aanwezig te zijn.
DISCUSSIE IN DE GEMEENTERAAD
Donderdagavond 11 september om 19:00 uur gaan de raadsleden met elkaar in discussie. Eerst wilde men dit niet, maar met veel druk door de VVD-fractie is het op de agenda gekomen en zullen de raadsleden met elkaar MOETEN praten in het openbaar over de vestiging van het AZC en de wensen en bedenkingen. Wij nodigen iedereen uit om als publiek hierbij aanwezig te zijn. U wordt echter wel geacht om in de raadszaal stil te zijn.
AANBIEDEN VAN DE PETITIE
Op donderdagavond 18 september zal de werkgroep de petitie officieel aan de gemeenteraad en het college aanbieden. Op dit moment is de petitie ondertekend door bijna 2100 unieke personen. Ongeveer 85% hiervan komt uit de gemeente Brummen.
Dit is ook de dag dat de gemeenteraad gaat besluiten over ‘de Wensen en bedenkingen Bestuursovereenkomst en Werkafspraken AZC Michaelshoeve’ tussen het COA en de Gemeente over de vestiging en ingebruikname van een opvanglocatie.
Wij nodigen iedereen uit om bij de overhandiging van de petitie om 19:30 uur in de hal van het gemeentehuis aanwezig te zijn
FINANCIËLE HULP
Help de werkgroep met strijden d.m.v. een (anonieme)financiële donatie. Dit via de donatiepagina https://tinyurl.com/IBA-donatie.
REACTIES, VRAGEN?
Mocht u vragen hebben na het lezen van de bovenstaande informatie. Stuur dan uw bericht in via het contact formulier op de website www.inspraak-brummen-azc.nl.
Zoals eerder vermeld zal het aanbieden van de meer dan 1300 keer ondertekende petitie op dinsdag 9 september van 13:15 tot 13:30 uur worden aangeboden aan de Vaste Kamercommissie voor Asiel & Migratie. U kunt hiervan getuige zijn door u als bezoeker aan de Tweede Kamer aan te melden.
De ingevulde gegevens moeten conform de gegevens zijn zoals deze vermeld staan in uw opgegeven legitimatiebewijs; deze moet u ook meenemen bij uw bezoek.
U dient zich te melden bij ingang Prinses Irenepad 1 van de Tweede Kamer.
In verband met de beveiligingsprocedures (persoons- en bagagescan en legitimatiecontrole) wordt u verzocht circa 15 minuten voor de petitieaanbieding aanwezig te zijn.