video-opname van debat, 6min33sec
Op donderdagochtend heeft Maurits von Martels (CDA) een motie ingediend, mede-ondertekend door Stieneke van de Graaf (ChristenUnie), Suzanne Kröger (GroenLinks) en Cem Lacin (SP) om met een wetsvoorstel te komen de helmplicht voor de snorfiets in te voeren.
De reactie van de minister was dat ze ontraadt om hiervoor te stemmen aanstaande dinsdag 22 januari 2019. Maar dat maakt niet uit, er is een Kamermeerderheid!
Reacties van VVD: hele categorie snorfietsen buiten spel, mogelijk meer gevaar als je ze ook verplaatst naar de rijbaan, het is eigenlijk alleen maar een probleem in de grote stad, je pakt mensen hun enige vervoermiddel af, terwijl de mensen op een elektrische fiets de snorfiets vaak inhalen. Je moet handhaven.
Von Martels: alleen een helm, je kan nog steeds de snorfiets gebruiken. De ongelukken vinden overal in het land plaats.
Reactie van PVV: geen verplichting nodig, iedereen is vrij om een helm op te zetten. Nu moet ook iedereen op een elektrische fiets een helm op, dat zal ook blijken als er zo onderzoek naar gedaan wordt (wijst naar de minister). Pak het tuig op die scootertjes aan.
Von Martels: geen sprake van. Trouwens, de verschillen zijn er wel degelijk. 32km/u voor de snorfiets tegen 19km/u voor de elektrische fiets. Geen nieuwe argumenten. PVV zou zelfs van een gordelplicht in de auto geen voorstander zijn als we het daarover zouden hebben hier.
De minister: eerst een impact assessment, verschuivingseffecten richting elektrische fiets onderzoeken. Om die reden ontraadt ik de motie.
Aanstaande dinsdag volgt een stemming erover met een Kamermeerderheid die dit overstemd. De Tweede Kamer is de baas van de minister uiteindelijk.
Beste ondertekenaars van de petitie,
Ontzettend bedankt voor uw handtekening. Het aantal handtekeningen voor de petitie "Neem West Papua op in de geschiedenisboeken" neemt gestaag toe.
Zoals u wellicht in het nieuws heeft vernomen, was er goed nieuws uit de Tweede Kamer eind september.
De motie van Don Ceder van de CU om het rapport van dr. P.J. Drooglever Een daad van vrije keuze officieel in ontvangst te laten nemen, is – met meerderheid van stemmen – door de Tweede Kamer aangenomen. De Minister van Buitenlandse Zaken in een nieuwe regering zal hierover een beslissing moeten nemen. Een mooi moment om ook de regering op de hoogte te stellen van de petitie.
In de laatste nieuwsbrief van Kenniscentrum het Papoeahuis kunt u hierover - en over andere ontwikkelingen in West Papua - meer lezen. De nieuwsbrief kunt u hier lezen: https://mailchi.mp/sowp/papoeahuis-2026-jaar-van-de-papoea
U kunt zich via www.Papoeahuis.nl inschrijven voor de verzendlijst van de Nieuwbrief.
Alvast fijne feestdagen gewenst!
Team SOWP
Update: Fatbike nu ook vluchtmiddel bij criminaliteit Aanrandingen in Amsterdamse parken. Gewelddadige straatroven.
Overvallen op winkels. Steekpartijen. Bij al deze delicten wordt de fatbike gebruikt als vluchtmiddel. Het Parool schreef op 29 november een alarmerende analyse: “Wie een lijst maakt van criminele activiteiten waarbij fatbikes worden gebruikt, komt tot honderd gevallen. In Amsterdam net zo goed als in de rest van het land.” Criminoloog Jasper van der Kemp (VU): “Met de fatbike is een vluchtmiddel gecreëerd dat er voorheen nog niet was. Het grote verschil met een scooter? Die heeft wél een kenteken. Fatbikegebruikers bewegen zich volledig anoniem door het verkeer.” De politie registreert niet eens hoeveel criminele activiteiten er met fatbikes worden gepleegd. De werkelijke omvang? Onbekend. Dit is precies waarom wij een kenteken eisen. Daders moeten traceerbaar zijn
Update: Fatbike nu ook vluchtmiddel bij criminaliteit Aanrandingen in Amsterdamse parken. Gewelddadige straatroven.
Overvallen op winkels. Steekpartijen. Bij al deze delicten wordt de fatbike gebruikt als vluchtmiddel. Het Parool schreef op 29 november een alarmerende analyse: “Wie een lijst maakt van criminele activiteiten waarbij fatbikes worden gebruikt, komt tot honderd gevallen. In Amsterdam net zo goed als in de rest van het land.” Criminoloog Jasper van der Kemp (VU): “Met de fatbike is een vluchtmiddel gecreëerd dat er voorheen nog niet was. Het grote verschil met een scooter? Die heeft wél een kenteken. Fatbikegebruikers bewegen zich volledig anoniem door het verkeer.” De politie registreert niet eens hoeveel criminele activiteiten er met fatbikes worden gepleegd. De werkelijke omvang? Onbekend. Dit is precies waarom wij een kenteken eisen. Daders moeten traceerbaar zijn
Dit feit is gevonden in het boek Staat en Slavernij, in hoofdstuk 11, het hoofdstuk geschreven door dr. Pepijn Brandon van de Vrije Universiteit Amsterdam.
.
De vergadering heeft met overtuigende meerderheid de genocide in Gaza veroordeeld en de Nederlandse regering opgeroepen om meer te doen om erger te voorkomen..
Zonder enige publiciteit met alleen verspreiding via 'de Community' van de Edese ijsvereniging EIJV stonden er binnen 24 uur 250 handtekeningen onder de petitie. Dat gaat goed.
Die 350 Edese handtekeningen voorafgaand aan Inwoneragendering? Dat moet lukken.
Een kind op een opgevoerde fatbike is onverzekerbaar en kan je gezin ruïneren, bleek deze week. De vader van een 12-jarige jongen moet de schade vergoeden die zijn zoon bij een ongeluk heeft aangericht.
„Hier ging het om 6800 euro. Dat valt nog mee. Het kan (...) lees verder
In september had ik een uitvoerig gesprek met de regiomanager en een van de directeuren van TrainMore/UGG en daarbij heb ik tevens de toen 479 handtekeningen overhandigd.
Hieronder beknopt wat er onder andere besproken is:
Dit vonden ze een goed idee. - de verbouwingsdatum weten ze nu nog niet, maar hun methode is om zo kort mogelijk (of zelfs helemaal niet) dicht te zijn en dan kan je sporten in een andere lokatie. - communicatie op alle fronten en informatie zou beter kunnen.
Na dat gesprek had ik nog twee keer een constructief gesprek met de regiomanager. Of het lesrooster hetzelfde blijft weet ik niet. Onze locatie zal nu blij zijn met goeie reviews en de Stichting Petities.nl met donaties...