Verzoek om wetsvoorstel helmplicht, minister ontraadt het

von-martels-en-minister

video-opname van debat, 6min33sec

Op donderdagochtend heeft Maurits von Martels (CDA) een motie ingediend, mede-ondertekend door Stieneke van de Graaf (ChristenUnie), Suzanne Kröger (GroenLinks) en Cem Lacin (SP) om met een wetsvoorstel te komen de helmplicht voor de snorfiets in te voeren.

De reactie van de minister was dat ze ontraadt om hiervoor te stemmen aanstaande dinsdag 22 januari 2019. Maar dat maakt niet uit, er is een Kamermeerderheid!

Reacties van VVD: hele categorie snorfietsen buiten spel, mogelijk meer gevaar als je ze ook verplaatst naar de rijbaan, het is eigenlijk alleen maar een probleem in de grote stad, je pakt mensen hun enige vervoermiddel af, terwijl de mensen op een elektrische fiets de snorfiets vaak inhalen. Je moet handhaven.

Von Martels: alleen een helm, je kan nog steeds de snorfiets gebruiken. De ongelukken vinden overal in het land plaats.

Reactie van PVV: geen verplichting nodig, iedereen is vrij om een helm op te zetten. Nu moet ook iedereen op een elektrische fiets een helm op, dat zal ook blijken als er zo onderzoek naar gedaan wordt (wijst naar de minister). Pak het tuig op die scootertjes aan.

Von Martels: geen sprake van. Trouwens, de verschillen zijn er wel degelijk. 32km/u voor de snorfiets tegen 19km/u voor de elektrische fiets. Geen nieuwe argumenten. PVV zou zelfs van een gordelplicht in de auto geen voorstander zijn als we het daarover zouden hebben hier.

De minister: eerst een impact assessment, verschuivingseffecten richting elektrische fiets onderzoeken. Om die reden ontraadt ik de motie.

Aanstaande dinsdag volgt een stemming erover met een Kamermeerderheid die dit overstemd. De Tweede Kamer is de baas van de minister uiteindelijk.

17-01-2019 | Petitie Helmplicht voor snorfiets

Stop onnodige regeldruk voor vrijwilligers in besturen

De petitionaris van de petitie Stop onnodige regeldruk voor vrijwilligers in besturen vraagt u de petitie te ondertekenen:

"Heb jij als vrijwilliger ook last van teveel regels en wetten?

De overheid strooit met wetten en regels alsof het snoepgoed is. Neem nou die UBO-registratie, die kan toch nooit voor vrijwilligers bedoeld zijn? Ben je het hier mee eens? Onderteken de petitie."

Wilt u deze of een andere petitie ook aandacht geven hier?.

21-05-2022

Commissie VWS weigert deze petitie in ontvangst te nemen

Zelfs met ruim 61.000 handtekeningen weigert de Commissie van VWS onze petitie in ontvangst te nemen. Gelukkig zijn er nog wel kamerleden die onze democratie hoog hebben zitten.

+Lees meer...

Wij beloven dat we a.s. dinsdag deze petitie in de Tweede Kamer gaan overhandigen. Mis de updates betreffende deze petitie niet en blijf als eerste op de hoogte van toekomstige acties. https://indepen.nl/nieuwsbrief/

Concept petitie is via Facebook gedeeld: 2 maal.

Graag deze petitie z.s.m. online zetten, zodat we de petitie kunnen laten ondertekenen.

Met vriendelijke groet,

S.R.

Choenni

Deel deze petitie

Deel deze petitie zoveel mogelijk , op social media, whats app enz enz.

21-05-2022 | Petitie Motie van Wantrouwen Rutte IV

FSFE signs Dutch manifesto calling for education improvements

Students should not have to use proprietary software to participate in the educational process. The FSFE joins the Dutch coalition ‘Fair Digital Education’ (...) lees verder.

Waarom komt de overheid met zoveel regels en wetten?

Begrip is het begin van verandering. Joost Beuving van Radboud University schreef samen met Klaske Piebenga (Landelijke Vereniging van Kleine Kernen) en Joost van Alkemade een opinieartikel in Trouw over waarom er zoveel onnodige regelgeving van delen van de Rijksoverheid en gemeenten komt voor vrijwilligersorganisaties.

En natuurlijk zijn vrijwilligers en hun organisaties niet de enigen die hier onder lijden en er soms zelfs kapot aan gaan.

+Lees meer...

Voer voor alle leden van Tweede Kamer der Staten-Generaal, VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) en wetenschappelijke bureaus van onder meer VVD, CDA, GroenLinks, ChristenUnie, PvdA, SGP, D66.

Lees hier het opinieartikel in Trouw

Of, als je van lezen houdt, hier het hele essay van Joost Beuving

Toeslagaffaire affaire, rutte SMS gate, #metoo d66 , begroting tekort

ZOALS JULLIE ALLEMAAL GEHOORD HEBBEN, D66 DE ME TOO GRENSOVERSCHRIJDENDE GEDRAGEN GAAN DE DOOFPOT IN OF HET SLACHTOFFER WORDT AFGEKOCHT, RUTTE DIE NIET SNEL DE TOESLAGAFFAIRE EN KINDEREN TERUG STUURT NAAR DE OUDERS NU ZIJN SMS GATE. EN STRAKS DE WEF ZODAT HET WORLD ECONOMIC FORUM EN DE WHO ONS GAAT OPLEGGEN BIJ EEN ZOGENAAMDE PANDEMIE WAT WEL EN NIET MAG , EN JAREN LANG DAT DE BEGROTING NIET KLOPT, ALLES IS WANBELEID 12 JAAR RUTTE HEEFT ONS LAND GESLOOPT, OVERVOLLE ASIELCENTRA STRAKS WONINGEIGENAREN MOETEN DIE ASIELZOEKERS VERPLICHT OPVANGEN, HET WORDT TIJD DAT DE BURGERS ZICH KUNNEN GAAN UITSPREKEN D.M.V.

+Lees meer...

EEN BINDEND REFERENDUM/ GESPREKKEN AANGAAN DIT KABINET RUTTE4 IS DE ONDERGANG VAN ONS LAND # GRENZEN DICHT PER DIRECT, OPVANG TIJDELIJK VOOR OORLOG SLACHTOFFERS , DEZE OORLOG IN OEKRAÏNE IS NIET NODIG GEWEEST ALS DE NAVO EN HET WESTEN ZICH AAN DE AFSPRAKEN GEHOUDEN HAD DIE ZE GEMAAKT HADDEN SAMEN MET AMERIKA .DIT GEHELE KABINET RUTTE4 MOET GESTOPT WORDEN

19-05-2022 | Petitie Weg met Rutte 4

Toeslagaffaire affaire, rutte SMS gate, #metoo d66 , begroting tekort