Verzoek om wetsvoorstel helmplicht, minister ontraadt het

von-martels-en-minister

video-opname van debat, 6min33sec

Op donderdagochtend heeft Maurits von Martels (CDA) een motie ingediend, mede-ondertekend door Stieneke van de Graaf (ChristenUnie), Suzanne Kröger (GroenLinks) en Cem Lacin (SP) om met een wetsvoorstel te komen de helmplicht voor de snorfiets in te voeren.

De reactie van de minister was dat ze ontraadt om hiervoor te stemmen aanstaande dinsdag 22 januari 2019. Maar dat maakt niet uit, er is een Kamermeerderheid!

Reacties van VVD: hele categorie snorfietsen buiten spel, mogelijk meer gevaar als je ze ook verplaatst naar de rijbaan, het is eigenlijk alleen maar een probleem in de grote stad, je pakt mensen hun enige vervoermiddel af, terwijl de mensen op een elektrische fiets de snorfiets vaak inhalen. Je moet handhaven.

Von Martels: alleen een helm, je kan nog steeds de snorfiets gebruiken. De ongelukken vinden overal in het land plaats.

Reactie van PVV: geen verplichting nodig, iedereen is vrij om een helm op te zetten. Nu moet ook iedereen op een elektrische fiets een helm op, dat zal ook blijken als er zo onderzoek naar gedaan wordt (wijst naar de minister). Pak het tuig op die scootertjes aan.

Von Martels: geen sprake van. Trouwens, de verschillen zijn er wel degelijk. 32km/u voor de snorfiets tegen 19km/u voor de elektrische fiets. Geen nieuwe argumenten. PVV zou zelfs van een gordelplicht in de auto geen voorstander zijn als we het daarover zouden hebben hier.

De minister: eerst een impact assessment, verschuivingseffecten richting elektrische fiets onderzoeken. Om die reden ontraadt ik de motie.

Aanstaande dinsdag volgt een stemming erover met een Kamermeerderheid die dit overstemd. De Tweede Kamer is de baas van de minister uiteindelijk.

17-01-2019 | Petitie Helmplicht voor snorfiets

** Update 20-06-2021 **

Slowly the petition is getting underway. We still have a long way to go and will try to hand it over to the mayor of Roosendaal in the Netherlands on Jack's birthday in 2022. The petition is most signed in the Netherlands, followed by Belgium, Indonesia, Russia and America. To make this petition a success, you may use the link to this petition on your own profile. Thanks on behalf of Jack Jersey's friends association..

Oproep!

Wie heeft er ervaring in en tijd en zin om ons te helpen van de indiening een media-event van te maken? Ik ben de petitie begonnen, maar heb zelf erg weinig ervaring met sociale media, politiek. Geef de boodschap door, a.u.b. Samen kunnen we wat betreft indienen v d petitie veel meer bereiken dan ik in mijn eentje..

indiening petitie, morgen laatste mogelijkheid om te ondertekenen.(20-6)!

Omdat heel veel ondertekenaars in hoge nood zitten omdat ze hun tweede prik al zeer binnenkort krijgen, heb ik besloten om de petitie maandag (21-6) in te dienen. Er zullen best wel mensen zijn die vinden dat ik nog langer moet wachten, maar dan mist de hierboven aangehaalde groep hun (kleine) kans.

+Lees meer...

Ik moest iets beslissen en heb dus voor snel handelen gekozen. Ik wil alle ondertekenaars hierbij bedanken en volg me op Twitter ( @Lauerhohn), voor updates. Samen krijgen we de minister onder controle (hoop ik). m.v.g., P. Scheefhals (Terrence Lauerhohn is mijn schrijverspseudoniem, omdat ik namelijk ook boeken schrijf)

Over het gesol met Paleis Soestdijk

NRC Handelsblad besteedt vandaag (19 juni) veel aandacht aan het gesol met het Landgoed Paleis Soestdijk. Zie artikel.

+Lees meer...

Lees ook de reconstructie van de paleisverkoop op de website van een Baarnse lokale politieke partij] en wat de Erfgoedvereniging Heemschut er over meldt in een persbericht.

Alleen samen krijgen we de minister onder controle!

Ik dank iedereen die deze petitie heeft ondertekend en gaat ondertekenen, maar... val ook het ministerie VWS, de minister (Hugo), gezondheidsraad, oppositie van het kabinet, het kabinet, enz...flink 'lastig', met o.a.

+Lees meer...

twitterberichten en op andere manieren! Zorg dat ze ons horen en het niet kunnen ontkennen!!! Vergeet niet, het zijn volksvertegenwoordigers...wij zijn hun werkgevers!

Kaalslag Openbaar Vervoer in gemeente Dronten

De plannen van de provincie Flevoland voor het schrappen van vier buslijnen (lijn 21, 22, 163 en 164) en het laten rijden volgens de vakantiedienstregeling van twee buslijnen (lijn 146 en 147) veel problemen zal opleveren voor de inwoners van Dronten, Biddinghuizen en Swifterbant. Voor Biddinghuizen betekent dit dat lijn 147 volgens de vakantieregeling zal gaan rijden en dat de ritten tijdens de spits vervallen.

+Lees meer...

Dit zal grote gevolgen hebben voor scholieren, studenten en werkenden die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer.

[https://www.rtvnoord.nl/nieuws/827289/inwoners-doezumertocht-lijnrecht-tegenover-elkaar-in-ruzie-over-baggerdepot]

Interview van beide partijen. Zoals je hoort is van Vliet alleen maar bezig met zijn persoonlijke strijd tegen de boeren en zijn buren. Boeren hebben alleen maar verstand van, koeien, melk en gras. Wat heeft dit met de discussie over de locatie te maken? Ach en zo zijn er nog veel meer punten van hem die niks met de discussie te maken hebben.