video-opname van debat, 6min33sec
Op donderdagochtend heeft Maurits von Martels (CDA) een motie ingediend, mede-ondertekend door Stieneke van de Graaf (ChristenUnie), Suzanne Kröger (GroenLinks) en Cem Lacin (SP) om met een wetsvoorstel te komen de helmplicht voor de snorfiets in te voeren.
De reactie van de minister was dat ze ontraadt om hiervoor te stemmen aanstaande dinsdag 22 januari 2019. Maar dat maakt niet uit, er is een Kamermeerderheid!
Reacties van VVD: hele categorie snorfietsen buiten spel, mogelijk meer gevaar als je ze ook verplaatst naar de rijbaan, het is eigenlijk alleen maar een probleem in de grote stad, je pakt mensen hun enige vervoermiddel af, terwijl de mensen op een elektrische fiets de snorfiets vaak inhalen. Je moet handhaven.
Von Martels: alleen een helm, je kan nog steeds de snorfiets gebruiken. De ongelukken vinden overal in het land plaats.
Reactie van PVV: geen verplichting nodig, iedereen is vrij om een helm op te zetten. Nu moet ook iedereen op een elektrische fiets een helm op, dat zal ook blijken als er zo onderzoek naar gedaan wordt (wijst naar de minister). Pak het tuig op die scootertjes aan.
Von Martels: geen sprake van. Trouwens, de verschillen zijn er wel degelijk. 32km/u voor de snorfiets tegen 19km/u voor de elektrische fiets. Geen nieuwe argumenten. PVV zou zelfs van een gordelplicht in de auto geen voorstander zijn als we het daarover zouden hebben hier.
De minister: eerst een impact assessment, verschuivingseffecten richting elektrische fiets onderzoeken. Om die reden ontraadt ik de motie.
Aanstaande dinsdag volgt een stemming erover met een Kamermeerderheid die dit overstemd. De Tweede Kamer is de baas van de minister uiteindelijk.
Beste ondertekenaars en geïnteresseerden,
Na het indienen van alle bezwaren op het parkeerbesluit van de Gemeente Amstelveen, inclusief de handtekeningen uit deze petitie, trok de Gemeente het genomen parkeerbesluit in en ging intern bespreken hoe nu verder.
Ons verzoek om bij eventuele toekomstige besluitvorming over het parkeerbeleid ook zo veel mogelijk Amstelveners te betrekken werd in de wind geslagen en na uitgebreide analyse van de procedurefouten en lering hieruit, heeft de Gemeente nu besloten om weer zonder overleg beleid te bepalen en een besluit te nemen. Dit keer is besloten om in heel Amstelveen betaald parkeren in te voeren.
Het is duidelijk dat de Gemeente geen enkele boodschap heeft aan wat er gezegd en geschreven is en ondanks een glad verhaal naar buiten, Amstelveners en hun mening op geen enkele wijze respecteert of meeneemt in beleidsvorming.
Omdat de tekst uit deze petitie helaas nog steeds actueel is en er mensen blijven ondertekenen, zal ik de petitie niet afsluiten maar ga ik de handtekeningen wederom aanbieden met het verzoek om Amstelveners en overige betrokkenen te horen en nu eindelijk eens serieus te nemen.
Ik zal erop aandringen dat de besluitvorming in de Gemeente nu eindelijk zoals beloofd democratisch wordt in plaats van dictatoriaal.
Verder zal ik samenwerken met Marcel Spaans die op https://www.petities.com/petitietegenbetaaldparkerenin_amstelveen ook een petitie is gestart die veel aandacht krijgt in de media en sta ik in contact met partijen binnen de Gemeente die onze mening delen.
Bedankt voor jullie steun en blijf de petities vooral delen in alle netwerken die de impact nog verder kunnen vergroten.
Met hartelijke groeten,
M. ten Hoope, petitionaris
De petitie tegen de nieuwe parkeerregels is opgevallen bij OogTV. Zie hier hun artikel: https://www.oogtv.nl/2024/11/bewoners-starten-petitie-tegen-nieuwe-parkeerregels/
Deel deze Petitie zoveel mogelijk zodat we zoveel mogelijk handtekeningen kunnen verzamelen om de onvrede over de nieuwe parkeerregels te laten zien!.
Stop verkeerschaos Utrecht op Facebook..
Een citaat uit een beschrijving van illegale fatbikehandel in Het Parool:
De online aanbieders wassen hun handen ondertussen in onschuld. “Ik snap de heisa werkelijk niet,” zegt de handelaar nabij Hoorn. “Vroeger hadden we paard en wagen, daarna de auto, nu is er de fatbike. *Dat is de wereld waarin we leven. Voor jongeren is dit een ideaal vervoermiddel.
Wen er maar aan.”*
Met een kenteken op e-bikes kunnen deze dingen niet op de weg komen. En als ze dat wel doen met een vals of gestolen kenteken vallen ze direct door de mand als een handhaver het kenteken controleert. Geen staandehouding of moeilijke technische controle nodig
In Het Parool van 20 november: "Khalid Khawaja mag van stadsdeel Zuid voorlopig met zijn koffiekar bij de ingang van het Vondelpark blijven staan. Het stadsdeel onderzoekt of het mogelijk is zijn vergunning te verlengen.
Tot daarover besloten is, hoeft Khawaja zijn koffiekar niet te sluiten." Lees verder in de reportage
We danken jullie allemaal zéér voor het ondertekenen van onze petitie. De 150 benodigde handtekeningen van Almeerders hebben wij ruimschoots opgehaald.
Jouw ondertekening was het zoveelste signaal vanuit de stad, of daarbuiten, dat Suburbia moet blijven! En dat is gehoord.
Het amendement “Overbrugging Suburbia 2025” is met zeer grote meerderheid door de gemeenteraad van Almere aangenomen. Daarmee wordt Suburbia gered en blijft kennis van de podiumkunsten en ervaring in het theater voor Almere en Flevoland behouden.
Met dit amendement investeert de gemeente € 400.000,- in ons gezelschap. Hiermee wordt voorkomen dat er noodgedwongen ontslagen vallen en Suburbia haar deuren sluit. Verlies van Suburbia zou verlies van twintig jaar kennis, ervaring en opgebouwde netwerken van publiek en samenwerkingen betekenen. Dit zou weer een gat slaan in het -toch al mager bedeelde- culturele aanbod in de provincie en in de snelst groeiende stad van Nederland.
Een echte structurele oplossing is echter pas mogelijk met een verandering van de financiering van het (podium-)kunstenbestel in 2029. In het zicht van deze haven is het noodzaak om Suburbia voor Almere en Flevoland te behouden, zodat die straks kan toetreden tot het nieuwe podiumkunstenbestel.
“De gemeente heeft niet gewacht op de minister en heeft zijn verantwoordelijkheid genomen. Het belang en de betekenis van Suburbia voor de stad en provincie, daarin heb ik me altijd gesteund gevoeld. Zowel door het college als nu ook door de gemeenteraad”, aldus algemeen directeur Jos van Hulst. Met dit reddingsplan is er tijd gewonnen zodat het college van Almere, samen met de provincie Flevoland naar een oplossing kan zoeken voor de komende jaren.
Relatief weinig asielzoekers naar Nederland, weten we hoe dat komt?
In het derde kwartaal dienden in Nederland bijna een kwart minder mensen een eerste asielverzoek in dan in dezelfde periode vorig jaar, meldde het CBS op basis van cijfers van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Ook ten opzichte van het derde kwartaal van 2022 is sprake van een forse afname.
Over heel 2023 kwam het aantal eerste asielverzoeken uit op 48.500.
Als de huidige ontwikkelingen zich doorzetten, zullen er dat in 2024 minder zijn. Dat is dan ook minder dan de prognoses van het kabinet. Afgelopen voorjaar was de verwachting nog dat er dit jaar tussen de 49.800 en 78.500 asielzoekers naar Nederland zouden komen.