U, de petitionaris

Nieuws

Op de lange baan

De tunnel als oplossing is op de langere baan geschoven. Eerst kleine maatregelen.

Bron: Raadsvergadering 18 februari 2021 (video)

REACTIE PETITIONARIS

Nú een tunnel in Hazerswoude Dorp.

Het einde van deze petitie komt in zicht. Op 18 februari is de petitie aangeboden aan de gemeenteraad. Er zijn 1089 steunbetuigingen opgehaald. In korte tijd een mooi resultaat. Daarvoor onze grote dank. Het voorstel van de gemeente Alphen aan den Rijn was om met kleine maatregelen het knelpunt Dorpsstraat op te lossen. Het hele dorp krijgt daar last van. Een tunnel voor het doorgaande verkeer is de enige duurzame oplossing . Die is veilig, schoon en maakt het dorp weer heel. Dat was en is ons streven. De uitslag van de raadsvergadering was dat de raad het grotendeels eens was dat de tunnel een goede oplossing is. Alleen is dit op langere baan geschoven. Een kort verslag van de raadsvergadering staat hier onder ter info.

Wat gaat er nu verder gebeuren?

Voor ons als Natuurbehoud Groenpoort Hazerswoude Boskoop e.o. is deze petitie afgesloten. Maar de strijd is nog niet gestreden.

Want momenteel loopt er nog een petitie: https://stopn207zuid.petities.nl

Deze is opgezet door omwonenden, agrariërs, gebruikers van het Bentwoud en samenwerkingsverband van verenigingen 'het Molenberaad' Vereniging Natuurbehoud Groenpoort is ook aangesloten bij het Molenberaad. Zij vragen u om ook deze petitie te ondertekenen.

Deze petitie wordt aangeboden aan Provinciale Staten met als doel de aanleg van de Verlengde Bentwoudlaan minimaal op te schorten tot de tunnel in Hazerswoude-Dorp, een goede oeververbinding bij de Gouwe en de Bodegravenboog zijn aangelegd.. Dan nogmaals oordelen of de plannen van N207 zuid nog nodig zijn.

Wij hopen dat u ook deze petitie steunt en ons desgevraagd steunt in het bereiken van voornoemde doelen.

Kort verslag raadsvergadering 18 februari 2021

Er werden amendementen ingediend, welke zijn aangenomen door de raad. In het amendement wordt voorgesteld in de nadere uitwerking van het besluit over de lokale maatregelen in Hazerswoude-Dorp te zoeken naar een verdere optimalisering van de maatregelen waarbij zoveel mogelijk verkeersstromen in verschillende richtingen op het kruispunt in stand worden gehouden, zoals het behouden van de rechtsaf beweging vanuit het noorden. Tevens wordt voorgesteld de landschappelijke inpassing van de nieuwe lokale wegen en benodigde aanpassingen aan de huidige infrastructuur in participatie met de inwoners vorm te geven. De motie roept het college op bij de provincie te blijven aandringen op het terugdringen van het doorgaand verkeer op de N209 en om met de provincie te bespreken:

  1. Om onderzoek te doen naar een alternatieve ontsluiting aan de noordkant van Zoetermeer richting A4 (N206/N209)
  2. Inwoners te betrekken bij een onderzoek naar een onderdoorgang/tunnelbak/tunnel bij het kruispunt in Hazerswoude-Dorp
  3. Eerder het onderzoek eerder uit te voeren naar deze maatregelen:
  • het aanleggen van meer dan de twee getekende aansluitingen van bestaande wegen op de nieuwe zuidwestelijke ontsluitingsweg
  • over zwaar bestemmingsverkeer en het te zijner tijd (na Corona) op basis van geactualiseerde modellen uitvoeren van een nieuwe analyse van de verkeersstromen rondom Hazerswoude Dorp
  • om de beplanting in eventueel aan te leggen groenstroken langs de nieuwe weg om Weidelanden, te laten leveren door de kwekerijen uit Greenport regio Boskoop, voor zover dit mogelijk is binnen de kaders van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid.

Door alle fracties wordt geconstateerd dat een oplossing voor de verkeersproblematiek waar iedereen zich in kan vinden, niet haalbaar is. Gezocht moet worden naar een zo breed mogelijk draagvlak, waarbij het van belang is samen met inwoners op te trekken en de verdere inrichting vorm te geven. Het antwoord van dhr. Van Velzen nav de amendementen en voorstellen vanuit de Cie RED Wethouder Van Velzen zal de eerder deze avond aangeboden petitie waarin verzocht wordt haast te maken met een tunnel in Hazerswoude-Dorp onder de aandacht brengen van de gedeputeerde.

De meeste fracties lijken zich hierin te kunnen vinden. Participatie bij de verdere uitwerking van de maatregelen is erg belangrijk en zullen we serieus oppakken. Participatie betekent echter niet dat alle wensen kunnen worden ingewilligd.

Wat betreft het rechtsaf slaan vanuit het noorden gaat de wethouder zijn best doen: het betreft een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting.

Mogelijke snelheidsverlaging Gemeneweg wordt besproken met gedeputeerde. Zwaar verkeer: het verkeersbesluit verbiedt vrachtverkeer door de Dorpsstraat. Afwikkeling van landbouwverkeer wordt nader bekeken, een en ander afhankelijk van de komst van een landbouwweg.

Wat betreft het verkeersmodel: het verkeersmodel is een regionaal model. Het is niet bekend of en wanneer zo'n dergelijke update/nieuw model er komt. De huidige modellen lopen tot 2035.

Wat betreft het verzoek van meer aantakkingen: dit punt wordt meegenomen in de verdere optimalisatie van de verkeersmaatregelen. De verkeersveiligheid is uiteraard punt van aandacht, zeker wat betreft aansluiting op de wijken. Desgevraagd laat de wethouder weten dat het rapport van de gemeente Zoetermeer over de resultaten N206 Zoetermeer/A12-N209 rond 3 maart a.s. wordt verwacht.

EINDE REACTIE

Al 100 ondertekeningen!

Wauw! In één dag tijd hebben we al 100 ondertekeningen bereikt! We willen iedereen enorm bedanken voor hun betrokkenheid en steun. Dankzij jullie laten we samen zien dat dit onderwerp leeft en dat we er écht iets mee willen bereiken.

+Lees meer...

Het zou geweldig zijn als deze petitie zoveel mogelijk wordt gedeeld, zodat we samen nóg meer mensen bereiken en de herbouw van het prachtige neogotische stadhuis een stap dichterbij brengen. Elke ondertekening telt!

Stop Landgoed Looiwinkel Spaubeek (Villaproject)

Stichting Das & Boom heeft alles in onderzoek. Gesprek met provincie Limburg volgt..

Morele Ambitie

Maandag was een zeer inspirerende meeting van de School for Moral Ambition. Nu schrijf ik mijn Theory of Change, ik hoop deze af te hebben voor mijn ontmoeting met Katja van Essen, Netwerkcoördinator Zorg en Veiligheid (voor mensen met onbegrepen en risicovol gedrag).

Wish me luck! & blijf de petitie verspreiden!

Hartelijke groet, Tineke, trotse moeder van Tamar.

Stichting Das & Boom

Stichting Das & Boom, die ik op 25 juli jl. via mail heb aangeschreven, hebben in een uitgebreide mail van 05 augustus jl.

+Lees meer...

verklaard n.a.v. onderzoek, dat de hele procesgang naar dit beruchte bouwproject aan alle kanten rammelt, met diverse argumenten beschreven. Ze hebben zowel gemeente Beek als de provincie Limburg benaderd. Met provincie Limburg volgt binnenkort een gesprek met een dierecoloog van Stichting Das & Boom.

Grote dank

Beste mensen grote dank voor jullie steun. Blijf waakzaam door lid te worden van Natuurlijk Waterweg-Noord. https://lidworden.knnv.nl/waterweg-noord.

De toekomst blijft dus onzeker

Sinds de laatste bericht over de bedreiging van het voortbestaan van Natuurcentrum de Boshoek is er veel gebeurd. Op 8 april jl.

+Lees meer...

is de petitie ‘Behoud de Boshoek’ door Evita van Stralendorff aangeboden aan de voorzitter van de gemeenteraad. Deze petitie is door ruim 4400 mensen ondertekend. Heel fijn dat zoveel mensen de Boshoek een warm hart toedragen. De voorzitter zou ervoor zorgen dat alle raadsleden een kopie van de petitie krijgen. Het onderwerp de Boshoek stond die avond overigens niet op de agenda. Dat gebeurde pas op de oordeelsvormende raadsvergadering van 20 mei jl. Veel fracties uitten hun kritiek op het collegevoorstel en verzochten de verantwoordelijk wethouder om de Boshoek als bouwlocatie uit te sluiten. Ondanks druk van een meerderheid van de raad was de wethouder daar niet toe bereid. Op 3 juni, tijdens de besluitvormende vergadering, is uiteindelijk voor een soort tussen oplossing gekozen. De wethouder zal 2 haalbaarheidsonderzoeken naar locaties laten uitvoeren. Dergelijke onderzoeken duren gemiddeld 9 maanden. Ondanks brede steun van de raad om de locatie van de Boshoek daarbij uit te sluiten ging de wethouder daar opnieuw niet in mee. De toekomst blijft dus onzeker en met het vooruitzicht van de gemeenteraad verkiezingen in 2026, kunnen we alleen maar hopen dat de gemeenteraad in dezelfde samenstelling terugkomt

QR-code in de maak / 13-08-2025

Wij zullen een QR-Code implementeren in het logo, wanneer wij deze zullen delen op het Internet. Hiermee is het makkelijk te scannen en wordt u doorverwezen naar de petitiewebsite.

+Lees meer...

Voor eventuele vragen kunt u altijd terecht bij ons mailadres. Gelieve respectvol om te gaan hiermee.

stopmisleidingplantaardig@hotmail.com

GroenLinks wil ook 30km op de A10 West

In een initiatiefvoorstel op 8 juli 2025 vragen Groenlinks-raadsleden om een onderzoek naar 30km/u op de A10 West. Dit was naar aanleiding van het verjaardagsfeest van 750 jaar Amsterdam dat op de ring werd gevierd op 21 juni.

Het voorstel is afgezwakt door te vragen om een onderzoek naar de mogelijkheid dit de stad kado te geven voor de 800e verjaardag.

+Lees meer...

Op die manier is het makkelijker voor andere raadsleden om ermee in te stemmen.

Maar 2075 is natuurlijk veel te ver weg. Het moet en kan veel sneller. De nood is nù hoog. Denk aan al die snelwegen in andere steden die zijn opgedoekt. In Utrecht, in Seoul...

Ter inspiratie kunnen we de 'artists impressions' gebruiken uit de principenota voor de nieuwe entree van de A2 bij Overamstel. Daar komt een wijk Muyskenkwartier door de A2 in te korten en aan te sluiten op een stadsstraat.

Principenota_de_Nieuwe_A2_Entree-pag12

Niet zichtbaar op het plaatje maar wel vanzelfsprekend zijn verkeerslichten bij elke kruising. Die de bussen en trams kunnen beïnvloeden als ze eraan komen, zoals op elke kruising in Amsterdam. Zo zal de dienstregeling van de bussen en trams die nu de A10 West oversteken niet verslechteren. Maar het gebruik ervan zal wel verbeteren doordat er veel meer mensen aan de toekomstige Multatuliweg en Einsteinweg kunnen gaan wonen. De straat leent zich ook goed voor bus- en tramverbindingen.

11-08-2025 | Petitie 30km/u op de A10 West