Het is alweer twee weken geleden dat wij allemaal verrast werden door het nieuws over de Startnotitie Autoluw Sloten & Nieuw-Sloten. Het is ook alweer twee weken geleden dat wij het platform GoedBeterWest! hebben opgericht. Een platform voor alle bewoners van alle wijken in Amsterdam Nieuw-West e.o. Een platform dat staat voor transparantie, gelijkwaardigheid, verbondenheid en inclusiviteit.
Er is veel gebeurd en we hebben zeker niet stil gezeten! Daarom nemen we je graag mee in onze update over de gebeurtenissen van de afgelopen twee weken, het punt waar wij nu staan en onze vervolgstappen. Want alleen ga je snel, maar samen staan wij sterker!
Hartelijke groeten,
Team GoedBeterWest!
Petitie.
De Petitie: “Startnotitie Autoluw Sloten & Nieuw Sloten terug naar de tekentafel” is ruim twee weken geleden gestart en we zitten nu alweer op ruim 2000 ondertekeningen! Dit bevestigd voor ons dat de startnotitie veel burgerlijke onrust heeft veroorzaakt.
Toch zijn we er nog niet. Nog steeds niet zijn alle belanghebbenden zijn geïnformeerd of gehoord. Effecten op de omgeving zijn niet getoetst en cijfermatige onderbouwingen zijn niet transparant. Deze plannen hebben effect op iedereen in Nieuw-West, Badhoevedorp en omstreken. Dus blijf vooral de petitie delen met zoveel mogelijk mensen!
We zullen de petitie op het juiste moment met gepaste aandacht aan de Gemeente overhandigen. Uiteraard houden we je hiervoor op de hoogte!
Benoeming wethouder.
Zoals jullie wellicht weten heeft wethouder Sharon Dijksma aangekondigd dat ze na 2,5 jaar haar rol als wethouder van Amsterdam zal inruilen voor de rol van burgemeester van Utrecht. De verwachting is dat op zeer korte termijn bekend wordt gemaakt wie de nieuwe wethouder gaat worden. Zodra dit bekend is, laten wij zeker van ons horen!
Inspraakavond.
De inspraak tijdens de SDC (StadsDeelCommissie) vergadering op 24 november heeft net als de petitie om de Startnotitie Autoluw Sloten & Nieuw Sloten te herzien, bij ons bevestigd dat er een grote burgerlijke onrust is ontstaan binnen Nieuw-West. “Ik voel mij een tweederangs burger,” zei een van de insprekers letterlijk. Via onderstaande link kun je de inspraak terugkijken:
Laat de gemeente ook jouw stem horen en krijg spreektijd! De vergaderingen van de stadsdeelcommissie Nieuw-West zijn op dinsdagavond en beginnen meestal om 19.30 uur, soms om 19.00 uur. Je kan je elke week aanmelden tot maandag 12.00 uur (de dag voor de vergadering) via het e-mailadres stadsdeelcommissie.nieuw-west@amsterdam.nl
De eerstvolgende vergadering waarop jij kunt inspreken is op 15 december 2020 om 19:30 uur.
Het lijkt eng, maar dat valt reuze mee. Als burger heb je het recht om in te spreken over alle zaken die je aangaan. In verband met Corona zijn de vergaderingen momenteel digitaal/virtueel. Je kunt dus gewoon vanuit huis inspreken. Mocht je het desondanks toch nog spannend vinden, dan helpen wij je als je dat wilt. Meld je aan via onze website en we maken tijd voor je vrij waarin je vragen kunt stellen of nog even kunt oefenen:
Gesprek met de portefeuillehouder.
Op 3 december vond er een gesprek plaats tussen een aantal insprekers van 24 november en de portefeuillehouder de heer Bobeldijk, in aanwezigheid van de projectleider, de verkeersdeskundige en stadsdeelcommissieleden van VVD en Groen Links. Het gesprek had volgens de portefeuillehouder het doel om elkaar vragen te stellen en niet om discussie te voeren.
In dat gesprek werd duidelijk dat op 8 december de uitgangspunten van het mobiliteitsplan voor heel Nieuw West in de stadsdeelcommissie besproken worden, en in maart 2021 zijn vorm moet gaan krijgen. Bevestigd werd dat de normale gang van zaken zou zijn dat het mobiliteitsplan eerst uitgewerkt wordt voordat je met een wijkplan zoals de huidige Startnotitie gaat starten. Dat is nu niet gedaan vanwege het vraagstuk Sloterweg.
In het gesprek werd ook duidelijk dat de portefeuillehouder niet op de hoogte was van de door de projectleider beloofde bewonersbrief van de gemeente aan de inwoners van de Aker en Osdorp. Het is daardoor nog steeds onduidelijk hoe de bewoners van de Aker, Osdorp en Badhoevedorp alsnog worden geïnformeerd.
We hebben aangegeven dat er een bewonersbijeenkomst moet worden georganiseerd en dat die bijeenkomst het echte startmoment van de consultatie moet zijn, en dat het daarvoor belangrijk is dat ook de bewoners van de Aker, Osdorp, Slotervaart en Badhoevedorp geïnformeerd worden.
Ook hebben we aan de portefeuillehouder gevraagd de onderliggende berekeningen, bronnen en methodiek openbaar te maken, omdat tot nu toe slechts 5 staafgrafieken zijn gedeeld met alleen data van de wegen ten zuiden van de Plesmanlaan.
Zoals de heer Bobeldijk na afloop van het uur aangaf, eindigden we met een komma en niet een punt, waarmee hij doelde op een verdere opvolging van de genoemde punten met een vervolg.
In het nieuws.
Ook in de media is het onderwerp niet onberoerd gebleven. Hou onze website in de gaten waar we alle persberichten delen en waar je alle nieuwsberichten omtrent de Startnotitie kunt teruglezen.
We zijn er voor jou!
Heb je een vraag of wil je jouw zorgen uiten? Stuur ons een e-mail: info@goedbeterwest.nl
De mogelijke verplaatsing van het Kerkbrugje in Zwolle is definitief van de baan.
Bron: AD 26-09-2025
REACTIE VAN DE PETITIONARIS
Bedankt voor het invullen van de petitie.
Bij deze kan ik jullie meedelen dat een verplaatsing definitief van de baan is. Hier staat een onwijs trotse Zwollenaar. Bedankt voor jullie moeite.
Stop de aanval op ons spaargeld Op Prinsjesdag is aangekondigd dat het heffingsvrije vermogen daalt van €57.684 in 2025 naar €51.396 in 2026. Dit is een aanval op ons vermogen, vooral nu alles duurder wordt.
Als we nu niets doen, vrezen we dat de grenzen verder worden verlaagd.
Deze actie is op eigen initiatief opgestart vanuit een cliënt van een van de onderaannemers. Op dit moment blijf ik nog zoveel mogelijk anoniem vanwege een nog lopende zorgaanvraag binnen de WMO.
Ik hoop op uw begrip hiervoor. U kunt altijd via het genoemde mailadres contact opnemen voor vragen of andere kwesties.
Mijn doel is om deze kwestie zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen. Ik wil deze petitie uiteindelijk overdragen aan de gemeentes die met Siem werken. Alvast bedankt voor het ondertekenen.
De petitie is inmiddels door meer dan 500 mensen ondertekend.
We bieden de petitie nu aan bij de gemeente Dijk en Waard en vragen om actie!.
Petitie ‘Behoud de Stijl, Bouw de Toekomst’ is dankzij ruim 800 ondertekenaars een prachtige mijlpaal! Dank jullie wel! Jullie steun maakt het verschil. We houden iedereen op de hoogte van het vervolg, inclusief het moment waarop we de petitie aanbieden aan de wethouder.
Wil je meebouwen aan het vervolg? We zoeken hulplijnen! Heb jij: Expertise in (ruimtelijke) ordening, planologie of (bestuurs-/omgevings)recht; Ervaring met participatie, communicatie of data-analyse; Of een ander talent dat je wilt inzetten? Laat het ons weten via : wijkparticipatiebrandevoort2@outlook.com
En volg onze facebookpagina voor het laatste nieuws: https://www.facebook.com/brandevoortvoltooiing
Hartelijke groet, Brandevoorts Belang .
Dit jaar is er door ouders Els Vink en Rosalie Dykhuizen ook al een Position paper uitgebracht waarin precies beschreven staat wat er misgaat en wat er nodig is om het leerlingenvervoer echt passend te maken. Lees hier de position paper.
https://www.rtvutrecht.nl.