U, de petitionaris

Nieuws

Misschien een stopverbod in de Spuistraat

Antwoord op de petitie van de wethouder, misschien een stopverbod in de Spuistraat.

Behandeld door Bestuurlijke zaken V&OR
TA2022-000642/ZD2022-008765

Uw petitie/raadsadres van 20 juni 2022 over “Geef het fietspad terug in de Spuistraat”

Beste Amsterdammers,

Hartelijk dank voor uw petitie aan de gemeenteraad van 20 juni 2022 met als onderwerp “Geef het fietspad terug in de Spuistraat”.

In uw petitie vraagt u in de eerste plaats om zo snel mogelijk een tijdelijk fietspad af te tekenen op het nieuw aangelegde trottoir in de Spuistraat. In de tweede plaats doet u een procedurevoorstel om tot een nieuw besluit te komen in de gemeenteraad over een definitieve inrichting.

Daarbij doet u ook een suggestie voor een inrichtingsprincipe waarbij de rijbaan wordt verschoven en een nieuw fietspad wordt aangelegd. Dit gaat ten koste van de parkeerplaatsen aan beide zijden van de weg.

Op 13 juli 2022 heeft de gemeenteraad mij gevraagd om uw brief te beantwoorden.

Ik zal achtereenvolgens ingaan op de voorgeschiedenis en uw vragen.

Voorgeschiedenis
Tijdens de afgelopen coronaperiode, toen er ‘anderhalvemeter’-maatregelen moesten worden getroffen in de openbare ruimte, is het fietspad in de Spuistraat afgesloten om meer ruimte aan de voetganger te geven door de fietser gebruik te laten maken van de rijbaan. Dit is grotendeels als positief ervaren door zowel de buurt als de verkeersdeelnemers in de Spuistraat.
Daarnaast waren er ook kritische geluiden.

De stadsdeelcommissie Centrum heeft op 2 november 2021 nadrukkelijk verzocht om de Spuistraat definitief in te richten als fietsstraat waar de auto te gast is.

Vervolgens is de buurt geconsulteerd, is het voorstel onder andere besproken in de stadsdeelcommissie - met inspraak van voor- en tegenstanders –, besproken met Fietsersbond en getoetst in de Centrale Verkeerscommissie (CVC).

Dit heeft op 17 januari 2022 geresulteerd in een besluit van het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum waarin is besloten de Spuistraat definitief in te richten als fietsstraat, waar de auto te gast is. Ook de positieve en negatieve ervaringen uit de coronaperiode zijn meegewogen in het besluit.

De afgelopen maanden is het fietspad verwijderd en omgezet in trottoir. Ook wordt nieuwe bebording geplaatst en nieuwe markering op de rijbaan aangebracht, waaruit duidelijk blijkt dat de auto te gast is in de fietsstraat.

Andere afwegingen om definitief tot een inrichting als fietsstraat te besluiten

1. Historisch veranderende situatie
De Spuistraat met vrijliggend fietspad komt voort uit de situatie van de jaren ‘90 van de vorige eeuw waarbij de Spuistraat nog als hoofdnet voor auto’s fungeerde richting Raadhuisstraat, Rokin, Amstel en Vijzelstraat. Dit was een 50km/u hoofdweg met een veelvoud van de huidige hoeveelheid gemotoriseerd verkeer.

De afgelopen decennia is de functie van de Spuistraat en de wijze waarop de verkeerscirculatie in het stadshart is georganiseerd, veranderd. Zo is van de vroegere doorgaande ontsluitingswegen alleen de Raadhuisstraat nog bereikbaar via de Spuistraat en is de Nieuwezijds Voorburgwal de voornaamste en aangewezen hoofdroute om vanuit het noorden de Raadhuisstraat te bereiken. Dit betekent dat de Spuistraat voornamelijk een buurtfunctie heeft gekregen waar maximaal 30 km per uur mag worden gereden. De Spuistraat vervult nu dus een ondergeschikte rol ten opzichte van het hoofdnet auto. Dit moet ook duidelijk zijn in de wijze waarop een straat is ingericht. Een geasfalteerde vrijliggende rijbaan voor auto’s met een vrijliggend fietspad is niet de juiste indeling.

2. Toekomstbestendigheid
Wanneer het project de Oranje Loper is afgerond, met name de werkzaamheden op de Nieuwezijds Voorburgwal, is er een verdere afname van gemotoriseerd verkeer in de Spuistraat. Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum heeft nadrukkelijk toegezegd, de punten die door de stadsdeelcommissie zijn gevraagd in het ontwerp voor herinrichting mee te nemen. Deze punten overlappen met uw petitie en betreffen:

a. Fietsverkeer richting het noorden mogelijk maken
b. Meer ruimte voor voetganger en fietser
c. Rekening houden met bewoners met een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken.

Huidige situatie
Ik deel uw mening dat de huidige situatie in de Spuistraat niet ideaal is. Er wordt frequent geladen en gelost op de rijbaan, waarbij zowel het gemotoriseerd verkeer als het fietsverkeer wordt gehinderd en er soms zelfs gevaarlijke situaties ontstaan. Hierbij moet de kanttekening worden gemaakt dat dit met name in de ochtendspits tot problemen leidt en het buiten deze periode de doorstroming voldoende is en de situatie goed functioneert.

De problemen in de Spuistraat zijn te wijten aan de minimale breedte van de rijbaan. Ondanks het grote aantal laad- en losplekken waar gebruik van kan worden gemaakt, wordt nog veel stilgestaan op de rijbaan, waardoor fietsers gaan uitwijken over het trottoir.

Stadsdeel Centrum kijkt voortdurend naar mogelijkheden voor verdere verbeteringen om de verkeersveiligheid te vergroten en de situatie voor fietsers comfortabeler te maken. Nu wordt onderzocht of een stopverbod, dat samenvalt met de venstertijden voor laden en lossen, soelaas kan bieden. Daarnaast is stadsdeel Centrum in gesprek met Afval & Grondstoffen om te onderzoeken of andere ophaaltijden of -methoden voor het huis- en bedrijfsafval mogelijk zijn.

Volledige herinrichting voorlopig niet mogelijk
Het is de ambitie van het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum dat bij de eerstvolgende mogelijkheid de rijbaan van de Spuistraat te verbreden en dat de Spuistraat officieel tweerichtingsverkeer voor fietsers wordt. Er zijn meerdere redenen dat dit niet vóór 2027 kan worden opgepakt.

Denk aan de vele werkzaamheden die al plaatsvinden in dit gedeelte van de binnenstad aan zowel de weginfrastrucutuur (zoals Nieuwezijds Voorburgwal, Raadhuisstraat en Rozengracht) als aan de kademuren en bruggen, de lange voorbereidingstijd die een herinrichting met zich mee brengt en tenslotte de financiële uitdagingen waar de gemeente Amsterdam voor staat.

Geen nieuw besluit door de gemeenteraad
Zoals hiervoor gezegd, is een volledige herinrichting van de Spuistraat de komende jaren helaas niet aan de orde. De bevoegdheid om een besluit te nemen over een nieuwe inrichting van de Spuistraat ligt sinds de verkiezingen van 17 maart dit jaar bij het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum.

Daarom zal de gemeenteraad niet betrokken worden in de besluitvorming. Wél zal de projectvoorbereiding als het zover is de normale participatie- en inspraakprocedures doorlopen en zal het Dagelijks Bestuur, zoals gebruikelijk, de stadsdeelcommissie consulteren voorafgaand aan het besluit.

Het door u voorgestelde inrichtingsprincipe
Ik wil in deze brief niet vooruitlopen op hoe de nieuwe inrichting van de Spuistraat er uit moet komen te zien. Ik kan daarom niet ingaan op de door u voorgestelde definitieve oplossing. Er zijn wel enkele basisprincipes waar bij een nieuwe inrichting rekening mee moet worden gehouden. Denk aan de vele bedrijven en instellingen (o.a. OLVG) die in de Spuistraat gevestigd zijn en hun behoefte om te kunnen laden en lossen, de inrichtingsprincipes van Duurzaam Veilig en de transformatie van Amsterdam tot een Autoluwe Stad.

Ik verwacht u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam, Melanie van der Horst

Wethouder Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit

Petitie overhandigd op 16 april 2024

Hierbij een update met betrekking tot onze petitie om mbo-studenten met dyscalculie een eerlijke kans te geven op het halen van hun mbo-diploma.

Dinsdag (16 april) hebben we de petitie aangeboden aan de Tweede Kamer. De officiële petitie loopt nog door tot vrijdag (tot nu toe al 4391), zodat ook na de gegeven aandacht door EenVandaag, Hart van Nederland en NOSstories mensen nog kunnen ondertekenen.

+Lees meer...

Vrijdag loopt deze af en wordt dan formeel doorgestuurd naar de Tweede Kamer met het aantal uiteindelijke stemmen.

Noëmie kreeg gisteren de gelegenheid haar eigen brief voor te lezen en heeft dit supergoed gedaan. Daarnaast hebben we alle brieven die wij hebben ontvangen volgens de wensen van de afzenders anoniem of met naam gebundeld en ook aangeboden.

Er waren kamerleden aanwezig van de VVD, NSC, BBB, PVV en GroenLinks/PVDA. Zij hebben aandachtig geluisterd en vragen gesteld. Er waren ook veel professionals mee van alle organisaties die zich bij onze petitie hadden aangesloten, die ook de ruimte kreeg om een toelichting te geven. Ook aan deze professionals zijn vragen gesteld en er zijn meerdere één op één gesprekken gevoerd. De kamerleden waren allemaal oprecht geïnteresseerd.

Diezelfde avond was er een debat over het mbo, en door een aantal kamerleden die aanwezig waren bij de overhandiging is dit probleem ook meteen aangekaart!Jullie kunnen via dit linkje een korte montage bekijken van een aantal fragmenten die voor deze petitie van belang zijn. Het hele debat (ongeveer 4 uur) is ook terug te zien op tweedekamer.nl.

Het ging hier dus niet om de afschaffing van de rekentoets, maar om het bieden van mogelijkheden voor studenten, die ondanks alle geboden hulpmiddelen niet in staat zullen zijn om een voldoende te halen voor te toets, om toch hun diploma te halen. Wellicht ten overvloede: Voor beroepen waarbij rekenen wel essentieel is, zal dat natuurlijk wel zo blijven: mensen moeten allemaal professionals worden en daarvoor moet je soms goed zijn in bijvoorbeeld rekenen.

Tijdens het aanbieden van de petitie is nadrukkelijk gemeld dat er nu al studenten in de problemen komen door deze regeling, dus dat er haast bij is, maar we moeten ook realistisch zijn en weten dat regelgeving in de politiek doorgaans veel tijd nodig heeft. Zoals jullie echter in de montage van het debat kunnen zien geeft de minister aan hij er helemaal achter staat en dat er volgens hem al mogelijkheden zouden moeten zijn voor scholen om uitzonderingen te maken. Hij zegt toe de kamer hierover per brief te gaan informeren. Laten we er het beste van hopen, dat dit deel in ieder geval zo snel mogelijk wordt aangepast en dat duidelijk is hoe nijpend het probleem is. Wij hebben goede hoop!

We willen jullie voor nu in ieder geval allemaal heel erg bedanken voor jullie steun. Het is nu echt aan de politiek om de volgende stap te zetten.

Met vriendelijke groet,

Sophie, Noëmie en Medi

Petitie overhandigd op 16 april 2024

Hierbij een update met betrekking tot onze petitie om mbo-studenten met dyscalculie een eerlijke kans te geven op het halen van hun mbo-diploma.

Dinsdag (16 april) hebben we de petitie aangeboden aan de Tweede Kamer. De officiële petitie loopt nog door tot vrijdag (tot nu toe al 4391), zodat ook na de gegeven aandacht door EenVandaag, Hart van Nederland en NOSstories mensen nog kunnen ondertekenen.

+Lees meer...

Vrijdag loopt deze af en wordt dan formeel doorgestuurd naar de Tweede Kamer met het aantal uiteindelijke stemmen.

Noëmie kreeg gisteren de gelegenheid haar eigen brief voor te lezen en heeft dit supergoed gedaan. Daarnaast hebben we alle brieven die wij hebben ontvangen volgens de wensen van de afzenders anoniem of met naam gebundeld en ook aangeboden.

Er waren kamerleden aanwezig van de VVD, NSC, BBB, PVV en GroenLinks/PVDA. Zij hebben aandachtig geluisterd en vragen gesteld. Er waren ook veel professionals mee van alle organisaties die zich bij onze petitie hadden aangesloten, die ook de ruimte kreeg om een toelichting te geven. Ook aan deze professionals zijn vragen gesteld en er zijn meerdere één op één gesprekken gevoerd. De kamerleden waren allemaal oprecht geïnteresseerd.

Diezelfde avond was er een debat over het mbo, en door een aantal kamerleden die aanwezig waren bij de overhandiging is dit probleem ook meteen aangekaart!Jullie kunnen via dit linkje een korte montage bekijken van een aantal fragmenten die voor deze petitie van belang zijn. Het hele debat (ongeveer 4 uur) is ook terug te zien op tweedekamer.nl.

Het ging hier dus niet om de afschaffing van de rekentoets, maar om het bieden van mogelijkheden voor studenten, die ondanks alle geboden hulpmiddelen niet in staat zullen zijn om een voldoende te halen voor te toets, om toch hun diploma te halen. Wellicht ten overvloede: Voor beroepen waarbij rekenen wel essentieel is, zal dat natuurlijk wel zo blijven: mensen moeten allemaal professionals worden en daarvoor moet je soms goed zijn in bijvoorbeeld rekenen.

Tijdens het aanbieden van de petitie is nadrukkelijk gemeld dat er nu al studenten in de problemen komen door deze regeling, dus dat er haast bij is, maar we moeten ook realistisch zijn en weten dat regelgeving in de politiek doorgaans veel tijd nodig heeft. Zoals jullie echter in de montage van het debat kunnen zien geeft de minister aan hij er helemaal achter staat en dat er volgens hem al mogelijkheden zouden moeten zijn voor scholen om uitzonderingen te maken. Hij zegt toe de kamer hierover per brief te gaan informeren. Laten we er het beste van hopen, dat dit deel in ieder geval zo snel mogelijk wordt aangepast en dat duidelijk is hoe nijpend het probleem is. Wij hebben goede hoop!

We willen jullie voor nu in ieder geval allemaal heel erg bedanken voor jullie steun. Het is nu echt aan de politiek om de volgende stap te zetten.

Met vriendelijke groet,

Sophie, Noëmie en Medi

19-04-2024

Ook in de toekomst geboortezorg in Zoetermeer

Het HagaZiekenhuis biedt ook in de toekomst geboortezorg aan in Zoetermeer. Dat is het voorgenomen besluit van de raad van bestuur van het HagaZiekenhuis.

Bron: HagaZiekenhuis kiest voor behoud van geboortezorg in Zoetermeer (Streekblad Zoetermeer, 18 april 2024)

REACTIE PETITIONARIS

Lieve mensen,

Donderdag, 18 april 2024, was 'the day'.

+Lees meer...

Het was erop of eronder!

Met grote blijdschap wil ik iedereen, die deze petitie heeft ondertekend, laten weten dat de Raad van Bestuur van het HagaZiekenhuis het enige juiste besluit heeft genomen, namelijk:

De afdeling Verloskunde in Zoetermeer blijft behouden! Sterker nog... in de toekomstige nieuwbouw gaat zelfs rekening worden gehouden met uitbreiding van de verloskamers omdat het aantal geboortes de komende jaren in Zoetermeer en de regio zal toenemen.

Het geeft vertrouwen dat het bestuur van het Haga de resultaten van de onderzoeken en de acties van inwoners en gemeente niet naast zich neer heeft gelegd maar alles zorgvuldig heeft overwogen.

Ook het resultaat van deze petitie hoorde daarbij. Het heeft dus zin om te strijden voor iets dat echt de moeite waard is!

Nogmaals dank voor het ondertekenen!

Tijd voor een feestje! De veiligheid heeft gewonnen!

Warme groet,

Linda Bregman-Labrujère petitionaris

Alsnog de voorrangsregeling weer invoeren?

Het stedelijke beeld is dat er iets minder dan eerdere jaren een school uit de top-3 uit de bus is gerold. De voorrangsregelingen voor Montessori, Dalton en Vrije scholen afschaffen had juist tot een hoger percentage moeten leiden.

+Lees meer...

Montessorischolen hebben zich ingespannen om de voorrangsregeling te behouden, tevergeefs

Voorlichting in Cromvoirt

Gisteravond 18 April was er veel belangstelling in Cromvoirt voor de bijeenkomst over de PlanMER voor grootschalige energie opwek. Wij waren erbij om iedereen te informeren over de gevolgen van plaatsing van de zeeturbines voor onze gezondheid, woon- en leefklimaat.

Antwoord op raadsvragen

Het college van burgemeester en wethouders heeft antwoord gegeven op de raadsvragen van de raadsleden (zie eerder nieuwsbericht). Hieruit blijkt dat de gemeente bereid is om samen met de bewoners te verkennen waar en in welke vorm zo’n plek in Meerhoven gerealiseerd kan worden. De antwoorden kunt u vinden op de volgende pagina: https://eindhoven.raadsinformatie.nl/document/14065925/1

Met vriendelijke groet, Griffie gemeenteraad Eindhoven.

Gaan we de 1000 halen?

Deze petitie is nu meer dan 900 keer getekend. Aanstaande maandag is de laatste dag waarop er nog ondertekend kan worden; op dinsdag 23 april wordt de petitie aangeboden aan het gemeentebestuur van Nederweert.

+Lees meer...

Ken jij nog iemand voor wie het belangrijk is dat de twee fiets-/voetgangersbruggen niet worden geschrapt? Laat die persoon dan nú weten dat die de petitie nog kan steunen.

Wat denk jij; zullen we de 1000 ondertekenaars halen?

vanavond (wo. 17-4-2024 om 20.00 uur) indiening petitie bij Waterschap AGV

Vanavond dienen we onze petitie Red Historisch Stadsgezicht op Nieuwevaart, Entrepotdoksluis en Oosterkerk in bij Waterschap Amstel Gooi en Vecht (AGV) om 20.00 uur aan het begin van de Commissievergadering Waterkwaliteit van het AGV (adres: Korte Ouderkerkerdijk 7, Amsterdam).

Waterschap Amstel Gooi en Vecht (AGV) verleende op 6 september 2023 een watervergunning voor het nieuwbouwproject op de werf aan Hoogte Kadijk 145B aan Hoogte Kadijk C.V. en Woest Developers, de projectontwikkelaars.

+Lees meer...

Ambtenaren van Waternet behandelden hun aanvraag van een watervergunning op grond van de Keur AGV 2019 namens het DB van Waterschap AGV.

Namens Stichting Buurtorganisatie 1018 tekenden we hiertegen bezwaar aan en tegen ongegrondverklaring stelden we beroep in bij de Rechtbank Amsterdam.

De projectontwikkelaars vragen nu ook een vergunning aan voor vervanging van de damwanden rondom de werf, aan de kade van de Entrepotdoksluis en aan de Nieuwevaart. De bedoeling is om achter de oude damwanden, aan de landzijde, nieuwe damwanden te slaan en de oude damwanden tot ca. 1 m onder de waterspiegel af te branden of af te knijpen.Gevaarlijke situatie? De Omgevings-dienst Noordzeekanaalgebied en Waterschap AGV moeten hierop besluiten.