Antwoord op de petitie van de wethouder, misschien een stopverbod in de Spuistraat.
Behandeld door Bestuurlijke zaken V&OR
TA2022-000642/ZD2022-008765
Uw petitie/raadsadres van 20 juni 2022 over “Geef het fietspad terug in de Spuistraat”
Beste Amsterdammers,
Hartelijk dank voor uw petitie aan de gemeenteraad van 20 juni 2022 met als onderwerp “Geef het fietspad terug in de Spuistraat”.
In uw petitie vraagt u in de eerste plaats om zo snel mogelijk een tijdelijk fietspad af te tekenen op het nieuw aangelegde trottoir in de Spuistraat. In de tweede plaats doet u een procedurevoorstel om tot een nieuw besluit te komen in de gemeenteraad over een definitieve inrichting.
Daarbij doet u ook een suggestie voor een inrichtingsprincipe waarbij de rijbaan wordt verschoven en een nieuw fietspad wordt aangelegd. Dit gaat ten koste van de parkeerplaatsen aan beide zijden van de weg.
Op 13 juli 2022 heeft de gemeenteraad mij gevraagd om uw brief te beantwoorden.
Ik zal achtereenvolgens ingaan op de voorgeschiedenis en uw vragen.
Voorgeschiedenis
Tijdens de afgelopen coronaperiode, toen er ‘anderhalvemeter’-maatregelen moesten worden getroffen in de openbare ruimte, is het fietspad in de Spuistraat afgesloten om meer ruimte aan de voetganger te geven door de fietser gebruik te laten maken van de rijbaan. Dit is grotendeels als positief ervaren door zowel de buurt als de verkeersdeelnemers in de Spuistraat.
Daarnaast waren er ook kritische geluiden.
De stadsdeelcommissie Centrum heeft op 2 november 2021 nadrukkelijk verzocht om de Spuistraat definitief in te richten als fietsstraat waar de auto te gast is.
Vervolgens is de buurt geconsulteerd, is het voorstel onder andere besproken in de stadsdeelcommissie - met inspraak van voor- en tegenstanders –, besproken met Fietsersbond en getoetst in de Centrale Verkeerscommissie (CVC).
Dit heeft op 17 januari 2022 geresulteerd in een besluit van het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum waarin is besloten de Spuistraat definitief in te richten als fietsstraat, waar de auto te gast is. Ook de positieve en negatieve ervaringen uit de coronaperiode zijn meegewogen in het besluit.
De afgelopen maanden is het fietspad verwijderd en omgezet in trottoir. Ook wordt nieuwe bebording geplaatst en nieuwe markering op de rijbaan aangebracht, waaruit duidelijk blijkt dat de auto te gast is in de fietsstraat.
Andere afwegingen om definitief tot een inrichting als fietsstraat te besluiten
1. Historisch veranderende situatie
De Spuistraat met vrijliggend fietspad komt voort uit de situatie van de jaren ‘90 van de vorige eeuw waarbij de Spuistraat nog als hoofdnet voor auto’s fungeerde richting Raadhuisstraat, Rokin, Amstel en Vijzelstraat. Dit was een 50km/u hoofdweg met een veelvoud van de huidige hoeveelheid gemotoriseerd verkeer.
De afgelopen decennia is de functie van de Spuistraat en de wijze waarop de verkeerscirculatie in het stadshart is georganiseerd, veranderd. Zo is van de vroegere doorgaande ontsluitingswegen alleen de Raadhuisstraat nog bereikbaar via de Spuistraat en is de Nieuwezijds Voorburgwal de voornaamste en aangewezen hoofdroute om vanuit het noorden de Raadhuisstraat te bereiken. Dit betekent dat de Spuistraat voornamelijk een buurtfunctie heeft gekregen waar maximaal 30 km per uur mag worden gereden. De Spuistraat vervult nu dus een ondergeschikte rol ten opzichte van het hoofdnet auto. Dit moet ook duidelijk zijn in de wijze waarop een straat is ingericht. Een geasfalteerde vrijliggende rijbaan voor auto’s met een vrijliggend fietspad is niet de juiste indeling.
2. Toekomstbestendigheid
Wanneer het project de Oranje Loper is afgerond, met name de werkzaamheden op de Nieuwezijds Voorburgwal, is er een verdere afname van gemotoriseerd verkeer in de Spuistraat. Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum heeft nadrukkelijk toegezegd, de punten die door de stadsdeelcommissie zijn gevraagd in het ontwerp voor herinrichting mee te nemen. Deze punten overlappen met uw petitie en betreffen:
a. Fietsverkeer richting het noorden mogelijk maken
b. Meer ruimte voor voetganger en fietser
c. Rekening houden met bewoners met een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken.
Huidige situatie
Ik deel uw mening dat de huidige situatie in de Spuistraat niet ideaal is. Er wordt frequent geladen en gelost op de rijbaan, waarbij zowel het gemotoriseerd verkeer als het fietsverkeer wordt gehinderd en er soms zelfs gevaarlijke situaties ontstaan. Hierbij moet de kanttekening worden gemaakt dat dit met name in de ochtendspits tot problemen leidt en het buiten deze periode de doorstroming voldoende is en de situatie goed functioneert.
De problemen in de Spuistraat zijn te wijten aan de minimale breedte van de rijbaan. Ondanks het grote aantal laad- en losplekken waar gebruik van kan worden gemaakt, wordt nog veel stilgestaan op de rijbaan, waardoor fietsers gaan uitwijken over het trottoir.
Stadsdeel Centrum kijkt voortdurend naar mogelijkheden voor verdere verbeteringen om de verkeersveiligheid te vergroten en de situatie voor fietsers comfortabeler te maken. Nu wordt onderzocht of een stopverbod, dat samenvalt met de venstertijden voor laden en lossen, soelaas kan bieden. Daarnaast is stadsdeel Centrum in gesprek met Afval & Grondstoffen om te onderzoeken of andere ophaaltijden of -methoden voor het huis- en bedrijfsafval mogelijk zijn.
Volledige herinrichting voorlopig niet mogelijk
Het is de ambitie van het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum dat bij de eerstvolgende mogelijkheid de rijbaan van de Spuistraat te verbreden en dat de Spuistraat officieel tweerichtingsverkeer voor fietsers wordt. Er zijn meerdere redenen dat dit niet vóór 2027 kan worden opgepakt.
Denk aan de vele werkzaamheden die al plaatsvinden in dit gedeelte van de binnenstad aan zowel de weginfrastrucutuur (zoals Nieuwezijds Voorburgwal, Raadhuisstraat en Rozengracht) als aan de kademuren en bruggen, de lange voorbereidingstijd die een herinrichting met zich mee brengt en tenslotte de financiële uitdagingen waar de gemeente Amsterdam voor staat.
Geen nieuw besluit door de gemeenteraad
Zoals hiervoor gezegd, is een volledige herinrichting van de Spuistraat de komende jaren helaas niet aan de orde. De bevoegdheid om een besluit te nemen over een nieuwe inrichting van de Spuistraat ligt sinds de verkiezingen van 17 maart dit jaar bij het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum.
Daarom zal de gemeenteraad niet betrokken worden in de besluitvorming. Wél zal de projectvoorbereiding als het zover is de normale participatie- en inspraakprocedures doorlopen en zal het Dagelijks Bestuur, zoals gebruikelijk, de stadsdeelcommissie consulteren voorafgaand aan het besluit.
Het door u voorgestelde inrichtingsprincipe
Ik wil in deze brief niet vooruitlopen op hoe de nieuwe inrichting van de Spuistraat er uit moet komen te zien. Ik kan daarom niet ingaan op de door u voorgestelde definitieve oplossing. Er zijn wel enkele basisprincipes waar bij een nieuwe inrichting rekening mee moet worden gehouden. Denk aan de vele bedrijven en instellingen (o.a. OLVG) die in de Spuistraat gevestigd zijn en hun behoefte om te kunnen laden en lossen, de inrichtingsprincipes van Duurzaam Veilig en de transformatie van Amsterdam tot een Autoluwe Stad.
Ik verwacht u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam, Melanie van der Horst
Wethouder Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit
Invoering verschoven naar 2027 en binnen te ontwikkelen kwaliteitskader.
REACTIE VAN PETITIONARIS
De petitie heeft zin gehad! Het bestuur stelt de uitfasering van papieren studiemateriaal uit om goed uit te kunnen zoeken hoe ze de digitalisering gaan aanpakken: *"Oorspronkelijk was het voornemen van het universiteitsbestuur om per september 2026 zoveel mogelijk digitaal te gaan. De Ondernemingsraad gaf hierover een positief advies.
De Studentenraad bracht eind vorig jaar echter een negatief advies uit en maakte deze zomer bezwaar tegen het definitieve besluit om fysieke materialen af te bouwen. Ook gaven zo'n 500 studenten onlangs hun zorgen aan via een petitie."*
Het is dus niet volledig van de baan, maar dat was ook niet het doel van de petitie. De OU schrijft hierover: "Het streven is om per september 2027 ons studiemateriaal voornamelijk digitaal aan te bieden via Brightspace".
Echter, de OU gaat niet meer over één nacht ijs: "Een van de aandachtspunten is wat precies wordt verstaan onder hoogwaardig digitaal studiemateriaal. Om dit te verduidelijken ontwikkelt de Open Universiteit een kwaliteitskader dat dit nader definieert. 'Dit kader garandeert dat ook ons nieuw, aanvullend digitaal leermateriaal activerend, toegankelijk en van hoge kwaliteit is', aldus Theo Bastiaens."
Nogmaals bedankt voor het ondertekenen van de petitie!
Wilt u nog graven bezoeken op de katholieke begraafplaats aan de Dijkweg in Naaldwijk? Dat kan van dinsdag- tot en met vrijdagochtend: u kunt de sleutel van het hek, dat op slot zit, afhalen op het secretariaat van de Adrianusparochie, op Molenstraat 31. De pastoor wil het kerkhof komend OMD-weekend niet openstellen.
Hij geeft daarvoor geen argumenten. In de ogen van het parochiebestuur en het bisdom is de begraafplaats nu eenmaal niet 'gebouwd om te blijven...' De werkgroep RKBN gaat hem volgende week nadrukkelijk vragen dat in elk geval wel te doen op 2 november.
De bezwaarschriftencommissie en B&W van Voorne aan Zee hebben een half jaar genomen om uiteindelijk afwijzend te reageren op het bezwaarschrift van Erfgoedvereniging Heemschut, gesteund door de HVWV: B&W hebben de aanvraag voor de gemeentelijke monumentenstatus aldus definitief afgewezen. Heemschut is nu in beroep bij de Rechtbank in Rotterdam.
We zijn in afwachting van de uitslag daarvan. In Rockanje beschermt de gemeente Voorne aan Zee te weinig - ook de monumentenaanvraag voor de maalderij en de molenaarshuisjes op Molendijk 34-36 is afgewezen. Volgens de gemeente is er geen gemeentelijke monumentenstatus nodig en kan het molenerf beschermd worden door 'gebiedsbescherming'..... O, ja, en wat is dat dan?
Beste petitieondertekenaar,
Partij 18PLUS heeft vandaag bericht ontvangen dat het college van burgemeester en wethouders heeft besloten dat zij deze raadsperiode geen overeenkomst aangaan met het COA voor de realisatie van een nieuw AZC in Ridderkerk. Partij 18PLUS is verheugd dit nieuws te horen. De petitie "Bouw geen nieuw AZC in Ridderkerk" van Partij 18PLUS is sinds 12 mei 2025 meer dan 1.400 keer ondertekend.
Nu dat er deze raadsperiode geen overeenkomst met het COA wordt gesloten kan de Ridderkerkse samenleving, bij de gemeenteraadsverkiezingen op 18 maart 2026, de toekomst van een nieuw AZC in Ridderkerk betrekken bij de stemming.
De petitie en uw ondertekening heeft voorlopig het doel bereikt. We kunnen u aanbevelen onze sociale mediakanalen te volgen zodat u de meest recente informatie als eerste ontvangt.
Facebook: https://www.facebook.com/partij18plus/ Instragram: https://www.instagram.com/partij18plus/
Bedankt voor uw steun.
SJAAKIE VERDIEND ZIJN STANDBEELD EN WEL ZO SNEL MOGELIJK ALLES LATEN VALLEN TRANSFER PERIODE IS VOORBIJ INVESTEREN IN STANDBEELD VOOR SJAAK ZODAT HIJ HET ZELF NOG KAN ONTHULLEN .
Belangrijk nieuws: de gemeente is nu naar buiten gekomen met de variantenstudie die het afgelopen half jaar is uitgevoerd.
Alle stukken hiervan zijn openbaar gemaakt op:
De gemeente heeft beloofd “de buurt” schriftelijk uit te nodigen voor een bewonersbijeenkomst, het is echter onduidelijk naar hoeveel adressen deze brief zal worden gestuurd.
Daarom op deze plaats alvast de oproep om vooral aanwezig te zijn op:
Wanneer: Dinsdag 7 oktober 2025
Waar: In MyHotel (ook wel MyOffice genoemd, het voormalige iCare gebouw)
Adres: Blankenstein 400 (dus op het industrieterrein)
Tijd: inloop vanaf 19:00 uur, aanvang 19:30
.
Aan Ouders en alle Betrokkenen die te maken heeft met de Olivijn, wil ik Initiatief nemer Mischa de Jong Nogmaals het belang van deze Petitie benadrukken. Uw Mening hierover telt en we hebben die ook echt nodig om een duidelijk statement te maken tegen over de gemeente Almere Alleen als elke ouder tekent dus de gehele school staan we er sterker voor ! Alvast bedankt voor de moeite !
Vriendelijke groet Mischa de Jong .