Antwoord op de petitie van de wethouder, misschien een stopverbod in de Spuistraat.
Behandeld door Bestuurlijke zaken V&OR
TA2022-000642/ZD2022-008765
Uw petitie/raadsadres van 20 juni 2022 over “Geef het fietspad terug in de Spuistraat”
Beste Amsterdammers,
Hartelijk dank voor uw petitie aan de gemeenteraad van 20 juni 2022 met als onderwerp “Geef het fietspad terug in de Spuistraat”.
In uw petitie vraagt u in de eerste plaats om zo snel mogelijk een tijdelijk fietspad af te tekenen op het nieuw aangelegde trottoir in de Spuistraat. In de tweede plaats doet u een procedurevoorstel om tot een nieuw besluit te komen in de gemeenteraad over een definitieve inrichting.
Daarbij doet u ook een suggestie voor een inrichtingsprincipe waarbij de rijbaan wordt verschoven en een nieuw fietspad wordt aangelegd. Dit gaat ten koste van de parkeerplaatsen aan beide zijden van de weg.
Op 13 juli 2022 heeft de gemeenteraad mij gevraagd om uw brief te beantwoorden.
Ik zal achtereenvolgens ingaan op de voorgeschiedenis en uw vragen.
Voorgeschiedenis
Tijdens de afgelopen coronaperiode, toen er ‘anderhalvemeter’-maatregelen moesten worden getroffen in de openbare ruimte, is het fietspad in de Spuistraat afgesloten om meer ruimte aan de voetganger te geven door de fietser gebruik te laten maken van de rijbaan. Dit is grotendeels als positief ervaren door zowel de buurt als de verkeersdeelnemers in de Spuistraat.
Daarnaast waren er ook kritische geluiden.
De stadsdeelcommissie Centrum heeft op 2 november 2021 nadrukkelijk verzocht om de Spuistraat definitief in te richten als fietsstraat waar de auto te gast is.
Vervolgens is de buurt geconsulteerd, is het voorstel onder andere besproken in de stadsdeelcommissie - met inspraak van voor- en tegenstanders –, besproken met Fietsersbond en getoetst in de Centrale Verkeerscommissie (CVC).
Dit heeft op 17 januari 2022 geresulteerd in een besluit van het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum waarin is besloten de Spuistraat definitief in te richten als fietsstraat, waar de auto te gast is. Ook de positieve en negatieve ervaringen uit de coronaperiode zijn meegewogen in het besluit.
De afgelopen maanden is het fietspad verwijderd en omgezet in trottoir. Ook wordt nieuwe bebording geplaatst en nieuwe markering op de rijbaan aangebracht, waaruit duidelijk blijkt dat de auto te gast is in de fietsstraat.
Andere afwegingen om definitief tot een inrichting als fietsstraat te besluiten
1. Historisch veranderende situatie
De Spuistraat met vrijliggend fietspad komt voort uit de situatie van de jaren ‘90 van de vorige eeuw waarbij de Spuistraat nog als hoofdnet voor auto’s fungeerde richting Raadhuisstraat, Rokin, Amstel en Vijzelstraat. Dit was een 50km/u hoofdweg met een veelvoud van de huidige hoeveelheid gemotoriseerd verkeer.
De afgelopen decennia is de functie van de Spuistraat en de wijze waarop de verkeerscirculatie in het stadshart is georganiseerd, veranderd. Zo is van de vroegere doorgaande ontsluitingswegen alleen de Raadhuisstraat nog bereikbaar via de Spuistraat en is de Nieuwezijds Voorburgwal de voornaamste en aangewezen hoofdroute om vanuit het noorden de Raadhuisstraat te bereiken. Dit betekent dat de Spuistraat voornamelijk een buurtfunctie heeft gekregen waar maximaal 30 km per uur mag worden gereden. De Spuistraat vervult nu dus een ondergeschikte rol ten opzichte van het hoofdnet auto. Dit moet ook duidelijk zijn in de wijze waarop een straat is ingericht. Een geasfalteerde vrijliggende rijbaan voor auto’s met een vrijliggend fietspad is niet de juiste indeling.
2. Toekomstbestendigheid
Wanneer het project de Oranje Loper is afgerond, met name de werkzaamheden op de Nieuwezijds Voorburgwal, is er een verdere afname van gemotoriseerd verkeer in de Spuistraat. Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum heeft nadrukkelijk toegezegd, de punten die door de stadsdeelcommissie zijn gevraagd in het ontwerp voor herinrichting mee te nemen. Deze punten overlappen met uw petitie en betreffen:
a. Fietsverkeer richting het noorden mogelijk maken
b. Meer ruimte voor voetganger en fietser
c. Rekening houden met bewoners met een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken.
Huidige situatie
Ik deel uw mening dat de huidige situatie in de Spuistraat niet ideaal is. Er wordt frequent geladen en gelost op de rijbaan, waarbij zowel het gemotoriseerd verkeer als het fietsverkeer wordt gehinderd en er soms zelfs gevaarlijke situaties ontstaan. Hierbij moet de kanttekening worden gemaakt dat dit met name in de ochtendspits tot problemen leidt en het buiten deze periode de doorstroming voldoende is en de situatie goed functioneert.
De problemen in de Spuistraat zijn te wijten aan de minimale breedte van de rijbaan. Ondanks het grote aantal laad- en losplekken waar gebruik van kan worden gemaakt, wordt nog veel stilgestaan op de rijbaan, waardoor fietsers gaan uitwijken over het trottoir.
Stadsdeel Centrum kijkt voortdurend naar mogelijkheden voor verdere verbeteringen om de verkeersveiligheid te vergroten en de situatie voor fietsers comfortabeler te maken. Nu wordt onderzocht of een stopverbod, dat samenvalt met de venstertijden voor laden en lossen, soelaas kan bieden. Daarnaast is stadsdeel Centrum in gesprek met Afval & Grondstoffen om te onderzoeken of andere ophaaltijden of -methoden voor het huis- en bedrijfsafval mogelijk zijn.
Volledige herinrichting voorlopig niet mogelijk
Het is de ambitie van het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum dat bij de eerstvolgende mogelijkheid de rijbaan van de Spuistraat te verbreden en dat de Spuistraat officieel tweerichtingsverkeer voor fietsers wordt. Er zijn meerdere redenen dat dit niet vóór 2027 kan worden opgepakt.
Denk aan de vele werkzaamheden die al plaatsvinden in dit gedeelte van de binnenstad aan zowel de weginfrastrucutuur (zoals Nieuwezijds Voorburgwal, Raadhuisstraat en Rozengracht) als aan de kademuren en bruggen, de lange voorbereidingstijd die een herinrichting met zich mee brengt en tenslotte de financiële uitdagingen waar de gemeente Amsterdam voor staat.
Geen nieuw besluit door de gemeenteraad
Zoals hiervoor gezegd, is een volledige herinrichting van de Spuistraat de komende jaren helaas niet aan de orde. De bevoegdheid om een besluit te nemen over een nieuwe inrichting van de Spuistraat ligt sinds de verkiezingen van 17 maart dit jaar bij het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum.
Daarom zal de gemeenteraad niet betrokken worden in de besluitvorming. Wél zal de projectvoorbereiding als het zover is de normale participatie- en inspraakprocedures doorlopen en zal het Dagelijks Bestuur, zoals gebruikelijk, de stadsdeelcommissie consulteren voorafgaand aan het besluit.
Het door u voorgestelde inrichtingsprincipe
Ik wil in deze brief niet vooruitlopen op hoe de nieuwe inrichting van de Spuistraat er uit moet komen te zien. Ik kan daarom niet ingaan op de door u voorgestelde definitieve oplossing. Er zijn wel enkele basisprincipes waar bij een nieuwe inrichting rekening mee moet worden gehouden. Denk aan de vele bedrijven en instellingen (o.a. OLVG) die in de Spuistraat gevestigd zijn en hun behoefte om te kunnen laden en lossen, de inrichtingsprincipes van Duurzaam Veilig en de transformatie van Amsterdam tot een Autoluwe Stad.
Ik verwacht u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam, Melanie van der Horst
Wethouder Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit
Dit i.v.m. het aantreffen van tal van dode bomen en struiken in dit gebied..
Perceeloppervlaktes nagenoeg ongewijzigd gebleven..
Dankzij jullie steun zijn we inmiddels de 200 handtekeningen voorbij – een krachtig signaal dat dit initiatief leeft. Elke handtekening is een stem tegen vergetelheid.
In de donkerste jaren van WOII waren er mensen die hun deuren openzetten en levens redden.
Hun moed verdient blijvende zichtbaarheid. Met het Schuilsteentje willen we deze moed tastbaar maken in onze straten. “Wie één mens redt, redt de hele wereld.”
Goed nieuws: binnenkort zijn we uitgenodigd bij de burgemeester van Eindhoven om over dit initiatief te spreken. Dat is een belangrijke stap vooruit!
Daarnaast delen we vanaf nu iedere week een Schuilsteentje van de week op Instagram en Facebook: een verhaal van één van deze helden. Volg ons hier: https://www.instagram.com/schuilsteen/
Maar: hoe meer handtekeningen we hebben, hoe sterker we staan. Daarom onze vraag: help mee door deze petitie te delen.
⸻
Voorbeeldtekst om te delen
In de Tweede Wereldoorlog waren er moedige mensen die hun deuren openzetten en levens redden. Hun moed verdient blijvende zichtbaarheid. Met het initiatief Schuilsteentje wordt dit tastbaar gemaakt in onze straten.
“Wie één mens redt, redt de hele wereld.”
Teken de petitie en steun dit initiatief: https://petities.nl/petitions/geef-moedige-helpers-in-woii-een-schuilsteentje
Samen laten we zien dat moed, menselijkheid en solidariteit nooit vergeten mogen worden.
Beste ondertekenaar,
De petitie over het uitfaseren van papieren boeken bij de Open Universiteit is in 6 dagen tijd meer dan 300 keer ondertekend. Dat is een prima resultaat maar uiteraard is het het beste als we zo hoog mogelijk eindigen.
Als petitionaris zou ik graag oproepen om de petitie zoveel mogelijk te delen met medestudenten en andere verwanten van de OU.
Op 1 september, bij de start van het collegejaar, zal ik de petitie aanbieden aan het universiteitsbestuur.
Met vriendelijke groet, Pim de petitionaris.
Op 20 augustus 2025, 5 dagen na de start van de petitie, hebben we maar liefst 171(!) nieuwe ondertekeningen erbij gekregen; het hoogste aantal ondertekeningen in één dag tijd tot nu toe! We hebben nu al de 400 ondertekeningen bereikt!
We willen jullie nogmaals van harte bedanken voor jullie betrokkenheid en steun (en natuurlijk ook dank aan iedereen die aandacht heeft geschonken aan ons initiatief!). Dit geeft ons enorm veel kracht en motivatie om ons uiteindelijke doel te bereiken: de herbouw van het oude, neogotische stadhuis van Eindhoven.
Naast dat we gisteren hebben gepraat met raadsleden van Ouderen Appèl Eindhoven, hebben we ook afspraken gepland staan met CDA, PvdA, FVD en VVD.
We kijken enorm uit naar de gesprekken die we binnenkort met hen zullen voeren, en wie weet halen we met onze petitie wel een meerderheid in de Eindhovense gemeenteraad!
Vandaag hebben Bauke en ik een heel fijn gesprek gehad met een groepje raadsleden van Ouderen Appèl Eindhoven, onder leiding van Niek Rennenberg. We spraken over onze petitie en plannen voor de herbouw van het oude stadhuis aan de Rechtestraat en hebben samen nagedacht hoe we de betrokkenheid van de gemeenschap kunnen vergroten en draagvlak kunnen creëren voor dit project.
We bespraken ludieke acties om meer aandacht te trekken, zoals een tentoonstelling met afbeeldingen, maquettes en oude voorwerpen van het stadhuis. Zo willen we erfgoed levend houden en verbondenheid in de stad versterken.
Inmiddels hebben we de 300 ondertekeningen bereikt! We willen Studio040 en het Eindhovens Dagblad enorm bedanken voor de aandacht die zij aan onze petitie hebben geschonken met hun nieuwsberichten! Maar natuurlijk zijn we alle ondertekenaars en delers van de petitie ook mega dankbaar! Jullie steun geeft ons de kracht en motivatie om door te gaan en samen dit belangrijke stukje Eindhovense historie opnieuw op de kaart te zetten. Het artikel van het Eindhovens Dagblad is trouwens te lezen op https://www.ed.nl/eindhoven/eindhovens-trio-start-petitie-voor-herbouw-van-oude-stadhuis-het-moet-toch-een-keer-gaan-lukken~adf58a21/.
Binnenkort hebben we ook afspraken gepland staan met raadsleden van de fracties van het CDA en de PvdA. En ook zal er in de volgende editie van Groot Eindhoven een nieuwsbericht over onze petitie staan!
Voortgang winkelvoorziening Dierdonk
In het najaar van 2023 werd de Albert Heijn in de Helmondse wijk Dierdonk verwoest door een grote brand. Het gebouw raakte zo beschadigd dat de Albert Heijn hier niet meer terugkeert.
Dit leidde tot grote opschudding, zowel in de wijk als in de raad en het college. In dit bericht brengen we u graag op de hoogte van de actuele stand van zaken.
Waar staan we nu?
In de periode na de brand is de gemeente veelvuldig in gesprek geweest met alle betrokkenen, met de pandeigenaar, de wijkraad en heel veel anderen. Uiteindelijk heeft dat helaas niet geleid tot de herhuisvesting van de supermarkt op de betreffende locatie.
Op 27 mei 2025 sprak de gemeenteraad in de commissie met het college over de opties voor een winkelvoorziening in Dierdonk. Hierbij hebben ook de pandeigenaar en een wijkbewoner ingesproken. Op 2 juli heeft de pandeigenaar de raad vertrouwelijk geïnformeerd. Dat had hij zo afgesproken in de genoemde vergadering op 27 mei.
Op 24 juni nam de gemeenteraad een motie aan. In die motie gaf de gemeenteraad het college een heldere richting mee. Onder meer om te kijken of afgeweken kan worden van de detailhandelsvisie om tóch een vestiging van een supermarkt ergens in Dierdonk mogelijk te maken. En om ook de eigenaar te bewegen om te zoeken naar alternatieve locaties voor een supermarkt. Het college heeft daarin ook beloofd om de gemeenteraad uiterlijk in oktober 2025 te informeren over wat er met die opdracht gebeurd is.
Op dit moment worden, zoals in de motie gevraagd, in overleg met betrokkenen, de mogelijkheden van een supermarkt in de wijk onderzocht.
Zoeken naar oplossingen
De gemeente blijft nadrukkelijk zoeken naar oplossingen. Daarbij blijven we benadrukken dat we als gemeente geen supermarkt bouwen of exploiteren, maar dat we voor een groot deel afhankelijk zijn van de markt. De rol die we hebben, in het scheppen van voorwaarden om een supermarkt te laten landen, zoals maatwerk mogelijk maken, planologische ruimte onderzoeken en in gesprek gaan met partijen, pakken we nadrukkelijk op. Of dat het gewenste resultaat gaat opleveren, daar is op dit moment nog niets over te zeggen. In oktober 2025 zullen we hierover de gemeenteraad en de wijk informeren.
Beste Bewoners van Almere,
Als eerst, hartelijkdank voor jullie aandacht en alle handtekeningen!
Blijf aub de link van deze petitie, zo veel mogelijk doorsturen naar jullie contacten en post het op socials, voor nogmeer handtekeningen. Met ons stem hopen wij in de gemeente Almere zo snel mogelijk de elektrische auto te kunnen laden vanuit de meterkast.
Update: Bijdeze zijn de hoeveelheid handtekeningen doorgegeven aan de gemeente.
De gemeente Almere test nieuwe manieren om je elektrische auto op te laden vanuit huis als je geen oprit of garage hebt.
De gemeente doet 1 jaar lang een proef: Laden uit de Meterkast. De proef is voor nu betemd voor (100) bewoners in Tussen de Vaarten en Nobelhorst. Inschrijven voor deze proef kon tot 1 Augustus 2025 maar de inschrijf formulier en informatie hierover is nogsteeds beschikbaar op de gemeente website.
https://www.almere.nl/verkeer-en-vervoer/laadpalen/elektrisch-laden-vanuit-je-eigen-woning
Hopelijk is dit de eerste stap naar elke ochtend een volle batterij. Dank voor uw aandacht!