Antwoord op de petitie van de wethouder, misschien een stopverbod in de Spuistraat.
Behandeld door Bestuurlijke zaken V&OR
TA2022-000642/ZD2022-008765
Uw petitie/raadsadres van 20 juni 2022 over “Geef het fietspad terug in de Spuistraat”
Beste Amsterdammers,
Hartelijk dank voor uw petitie aan de gemeenteraad van 20 juni 2022 met als onderwerp “Geef het fietspad terug in de Spuistraat”.
In uw petitie vraagt u in de eerste plaats om zo snel mogelijk een tijdelijk fietspad af te tekenen op het nieuw aangelegde trottoir in de Spuistraat. In de tweede plaats doet u een procedurevoorstel om tot een nieuw besluit te komen in de gemeenteraad over een definitieve inrichting.
Daarbij doet u ook een suggestie voor een inrichtingsprincipe waarbij de rijbaan wordt verschoven en een nieuw fietspad wordt aangelegd. Dit gaat ten koste van de parkeerplaatsen aan beide zijden van de weg.
Op 13 juli 2022 heeft de gemeenteraad mij gevraagd om uw brief te beantwoorden.
Ik zal achtereenvolgens ingaan op de voorgeschiedenis en uw vragen.
Voorgeschiedenis
Tijdens de afgelopen coronaperiode, toen er ‘anderhalvemeter’-maatregelen moesten worden getroffen in de openbare ruimte, is het fietspad in de Spuistraat afgesloten om meer ruimte aan de voetganger te geven door de fietser gebruik te laten maken van de rijbaan. Dit is grotendeels als positief ervaren door zowel de buurt als de verkeersdeelnemers in de Spuistraat.
Daarnaast waren er ook kritische geluiden.
De stadsdeelcommissie Centrum heeft op 2 november 2021 nadrukkelijk verzocht om de Spuistraat definitief in te richten als fietsstraat waar de auto te gast is.
Vervolgens is de buurt geconsulteerd, is het voorstel onder andere besproken in de stadsdeelcommissie - met inspraak van voor- en tegenstanders –, besproken met Fietsersbond en getoetst in de Centrale Verkeerscommissie (CVC).
Dit heeft op 17 januari 2022 geresulteerd in een besluit van het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum waarin is besloten de Spuistraat definitief in te richten als fietsstraat, waar de auto te gast is. Ook de positieve en negatieve ervaringen uit de coronaperiode zijn meegewogen in het besluit.
De afgelopen maanden is het fietspad verwijderd en omgezet in trottoir. Ook wordt nieuwe bebording geplaatst en nieuwe markering op de rijbaan aangebracht, waaruit duidelijk blijkt dat de auto te gast is in de fietsstraat.
Andere afwegingen om definitief tot een inrichting als fietsstraat te besluiten
1. Historisch veranderende situatie
De Spuistraat met vrijliggend fietspad komt voort uit de situatie van de jaren ‘90 van de vorige eeuw waarbij de Spuistraat nog als hoofdnet voor auto’s fungeerde richting Raadhuisstraat, Rokin, Amstel en Vijzelstraat. Dit was een 50km/u hoofdweg met een veelvoud van de huidige hoeveelheid gemotoriseerd verkeer.
De afgelopen decennia is de functie van de Spuistraat en de wijze waarop de verkeerscirculatie in het stadshart is georganiseerd, veranderd. Zo is van de vroegere doorgaande ontsluitingswegen alleen de Raadhuisstraat nog bereikbaar via de Spuistraat en is de Nieuwezijds Voorburgwal de voornaamste en aangewezen hoofdroute om vanuit het noorden de Raadhuisstraat te bereiken. Dit betekent dat de Spuistraat voornamelijk een buurtfunctie heeft gekregen waar maximaal 30 km per uur mag worden gereden. De Spuistraat vervult nu dus een ondergeschikte rol ten opzichte van het hoofdnet auto. Dit moet ook duidelijk zijn in de wijze waarop een straat is ingericht. Een geasfalteerde vrijliggende rijbaan voor auto’s met een vrijliggend fietspad is niet de juiste indeling.
2. Toekomstbestendigheid
Wanneer het project de Oranje Loper is afgerond, met name de werkzaamheden op de Nieuwezijds Voorburgwal, is er een verdere afname van gemotoriseerd verkeer in de Spuistraat. Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum heeft nadrukkelijk toegezegd, de punten die door de stadsdeelcommissie zijn gevraagd in het ontwerp voor herinrichting mee te nemen. Deze punten overlappen met uw petitie en betreffen:
a. Fietsverkeer richting het noorden mogelijk maken
b. Meer ruimte voor voetganger en fietser
c. Rekening houden met bewoners met een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken.
Huidige situatie
Ik deel uw mening dat de huidige situatie in de Spuistraat niet ideaal is. Er wordt frequent geladen en gelost op de rijbaan, waarbij zowel het gemotoriseerd verkeer als het fietsverkeer wordt gehinderd en er soms zelfs gevaarlijke situaties ontstaan. Hierbij moet de kanttekening worden gemaakt dat dit met name in de ochtendspits tot problemen leidt en het buiten deze periode de doorstroming voldoende is en de situatie goed functioneert.
De problemen in de Spuistraat zijn te wijten aan de minimale breedte van de rijbaan. Ondanks het grote aantal laad- en losplekken waar gebruik van kan worden gemaakt, wordt nog veel stilgestaan op de rijbaan, waardoor fietsers gaan uitwijken over het trottoir.
Stadsdeel Centrum kijkt voortdurend naar mogelijkheden voor verdere verbeteringen om de verkeersveiligheid te vergroten en de situatie voor fietsers comfortabeler te maken. Nu wordt onderzocht of een stopverbod, dat samenvalt met de venstertijden voor laden en lossen, soelaas kan bieden. Daarnaast is stadsdeel Centrum in gesprek met Afval & Grondstoffen om te onderzoeken of andere ophaaltijden of -methoden voor het huis- en bedrijfsafval mogelijk zijn.
Volledige herinrichting voorlopig niet mogelijk
Het is de ambitie van het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum dat bij de eerstvolgende mogelijkheid de rijbaan van de Spuistraat te verbreden en dat de Spuistraat officieel tweerichtingsverkeer voor fietsers wordt. Er zijn meerdere redenen dat dit niet vóór 2027 kan worden opgepakt.
Denk aan de vele werkzaamheden die al plaatsvinden in dit gedeelte van de binnenstad aan zowel de weginfrastrucutuur (zoals Nieuwezijds Voorburgwal, Raadhuisstraat en Rozengracht) als aan de kademuren en bruggen, de lange voorbereidingstijd die een herinrichting met zich mee brengt en tenslotte de financiële uitdagingen waar de gemeente Amsterdam voor staat.
Geen nieuw besluit door de gemeenteraad
Zoals hiervoor gezegd, is een volledige herinrichting van de Spuistraat de komende jaren helaas niet aan de orde. De bevoegdheid om een besluit te nemen over een nieuwe inrichting van de Spuistraat ligt sinds de verkiezingen van 17 maart dit jaar bij het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum.
Daarom zal de gemeenteraad niet betrokken worden in de besluitvorming. Wél zal de projectvoorbereiding als het zover is de normale participatie- en inspraakprocedures doorlopen en zal het Dagelijks Bestuur, zoals gebruikelijk, de stadsdeelcommissie consulteren voorafgaand aan het besluit.
Het door u voorgestelde inrichtingsprincipe
Ik wil in deze brief niet vooruitlopen op hoe de nieuwe inrichting van de Spuistraat er uit moet komen te zien. Ik kan daarom niet ingaan op de door u voorgestelde definitieve oplossing. Er zijn wel enkele basisprincipes waar bij een nieuwe inrichting rekening mee moet worden gehouden. Denk aan de vele bedrijven en instellingen (o.a. OLVG) die in de Spuistraat gevestigd zijn en hun behoefte om te kunnen laden en lossen, de inrichtingsprincipes van Duurzaam Veilig en de transformatie van Amsterdam tot een Autoluwe Stad.
Ik verwacht u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam, Melanie van der Horst
Wethouder Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit
Uiteraard mogen ook (toekomstige) patiënten of consumenten deze petitie ondertekenen. Ook zij kunnen bezwaren hebben tegen het slikken van medicijnen die door TEVA zijn gefabriceerd.
TEVA is een Israëlische multinationale farmaceut die veel belasting afdraagt aan de Israëlische regering en die volop geprofiteerd heeft van een monopolie positie in Gaza en de bezette gebieden. Wij roepen TEVA op om druk uit te oefenen op de ultra rechtse Israëlische regering om tot een vreedzame (2-staten) oplossing te komen
Denk mee, help mee en blijf op de hoogte.
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief .
Want, we zijn er nog niet….. .
Beste ondertekenaar,
Om te beginnen, ontzettend bedankt voor je steun aan Cinerama! Geweldig dat je de petitie Cinerama Moet Blijven ook hebt ondertekend. Het is, mede door jou, gelukt om bijna 32.000 (!) handtekeningen te verzamelen.
Dankzij deze overweldigende hoeveelheid ondertekeningen en de grote media-aandacht, is er een krachtig signaal afgegeven. Aan de stad, richting het stadsbestuur, dat plekken als Cinerama niet gesloopt maar gekoesterd moeten worden.
Stand van zaken Nee, we zijn er nog niet helaas... Het iconische filmtheater dreigt nog steeds eind dit jaar gesloten te worden. We zijn in gesprek met mogelijke samenwerkingspartners en investeerders. We hebben contact met een partij, die de missie om Cinerama duurzaam te behouden onderschrijft, de exploitatie per 1 januari kan overnemen en de pandeigenaar een voorstel heeft gedaan. Die zijn helaas in gesprek (vooralsnog) met een andere partij en de grote zorg is dat deze niet duurzaam behoud voor ogen heeft. Dat er weer een korte termijn huurafspraak komt, die de pandeigenaar in staat stelt het pand verder te laten verloederen.
De gemeente Als actiegroep zitten we regelmatig aan tafel met oa. Wethouders Kasmi (cultuur en onderwijs) en Zeegers (bouwen en wonen) waar weliswaar groot draagvlak is voor behoud van de monumentale plek, maar op dit moment is onduidelijk wat de gemeente kan en wil doen om te zorgen dat het monument daadwerkelijk duurzaam kan blijven bestaan. We hebben daarom betrokken raadsleden Kockelkoren (GL) en Coskun (SP) gevraagd namens de stad in de raad daarop antwoorden te vragen van het college. 18 juni staat Cinerama weer op de agenda van de raadsvergadering en mogen we waarschijnlijk ook inspreken (wees welkom op de publieke tribune in het stadhuis).
Met elkaar het pand verwerven? Voor echt duurzaam behoud van de plek onderzoekt de actiegroep op dit moment of en hoe er een crowdfunding kan worden opgezet om het pand te kopen. Met een coöperatie of stichting als eigenaar kan het pand worden beschermd, beheerd en gerenoveerd. Deze constructie lijkt in een tijd waar commercieel vastgoed en winstdoelen prevaleren boven hart voor stad en historie, de enige garantie op duurzaam behoud. Cinerama is van Rotterdam.
Jarig! 65 jaar Cinerama Dit jaar bestaat Cinerama maar liefst 65 jaar. Dit vieren we groots op 14 juni. Kom langs! Er is muziek, taart en natuurlijk heel veel films. Zaal 4 is die dag De Rotterdam Zaal met alleen maar films over stad en over Rotterdammers en is geprogrammeerd vanuit de actiegroep en, met dank aan alle filmmakers, gratis toegankelijk. Check het programma
Hoe steun je Cinerama nog meer? We onderzoeken opzet crowdfunding. We kunnen daarbij alle denkkracht en hulp, financieel en praktisch, gebruiken. Concreet zoeken we op dit moment financiering om oa. de stichting rond te maken, we zoeken ervaringsdeskundigen die willen helpen met opzet crowdfunding. Heb je ideeën of wil je bijdragen aan de actiegroep? Mail ons dan vooral: info@actiegroepcinerama.nl
Met ‘Cinerama moet Blijven’ merchandise laat je zien dat je deze plek een warm hart toedraagt en je steunt onze actiegroep en stichting bij alles wat we doen en wat er moet gebeuren. Houd de socials in de gaten. Het eerste item is de geweldige jubileumposter van Cinerama van de bekende striptekenaar Hanco Kolk. Deze is nu, in gelimiteerde oplage, gesigneerd, te koop: www.hanco-kolk.com
We houden je als supporter natuurlijk ook graag op de hoogte. Daarom hebben we, naast onze Instagram, Facebook en website nu ook de ‘Cinerama Moet Blijven’-nieuwsbrief. Hiermee delen we de actuele stand van zaken en onze acties. Wil jij de nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je dan in via www.actiegroepcinerama.nl/nieuwsbrief.
(we beloven dat we niet wekelijks gaan spammen, en je kunt je elk gewenst moment ook weer uitschrijven).
Word vervolgd en dankjewel voor je hartverwarmende steun. Het heeft iets in beweging gezet. Nu gaan we door!
Lieve groet,
Het team van Actiegroep Cinerama
www.actiegroepcinerama.nl nieuwsbrief Facebook Insta
Recent in de media
Onzekere toekomst voor Cinerama - Filmkrant
filmhuizen overvol bij verlies Cinerama - AD
VolkerWessels met verschillende partijen in gesprek - Havenloods
Cinerama moet Blijven hoopt historisch pand te redden - OPEN Rotterdam
ChristenUnie heeft aan het college van Burgemeester en wethouders van Vlissingen gevraagd de mogelijkheden te onderzoeken van een natuurbegraafplaats in Vlissingen, bij voorkeur in het Nollebos waar de oude tennisbaan onlangs geruimd is. BenW hebben op deze vragen van de CU geantwoord dat ze de mogelijkheden daarvan pas willen onderzoeken als blijkt dat daar onder de bevolking behoefte aan is.
Met deze petitie wil CU nu aantonen dat die behoefte er zeker is. Daarbij is ook de wens opgenomen onderzoek te doen naar de mogelijkheden van een eventuele combinatie met een herinnerings- of herdenkingsbos. Ook daar heeftCU op aangedrongen .
Helaas hebben we niet de 100.000 gehaald en gaan we dat niet behalen.
Alvast wil ik wel iedereen bedanken die de petitie heeft getekend en heeft gedeeld.
Mijn dank is groot!
Dinsdag is het dan eindelijk zover! De petitie word ingediend bij de tweede kamer!
Delen en tekenen word zeer gewaardeerd nog de komende dagen!
Nogmaals iedereen heel erg bedankt! Ik zal proberen een stem voor ons te zijn.
En laten we hopen dat we een verschil kunnen maken!
Er komt wel een hotel en een ondergrondse parkeergarage. De ontruiming gaat door.
Bron: Agendapunt 8, raadvergadering 27 mei 2025 (video)
REACTIE PETITIONARIS
heel erg bedankt voor uw steun.
Bij deze willen wij u graag op de hoogte brengen over de laatste stand van zaken omtrent het dossier Palace Wyck. Ondanks de duidelijke boodschap waarmee we de petitie aan wethouder Bastiaens hebben overhandigd, heeft de gemeenteraad op 27 mei toch in meerderheid gestemd voor het onteigenen van een bewoner uit zijn ouderlijk huis op de Bourgognestraat 28. De meerderheid van de raad, bestaande uit Senioren Partij Maastricht, GroenLinks, D66, CDA, PvdA, Partij Veilig Maastricht, VVD, en SAB, heeft ondanks alle bezwaren toch besloten dat het onteigenen van een woonhuis voor het bouwen van een 4-sterrenhotel en zeven luxe stadsvilla's 'in het algemeen belang' is. Na alle mooie woorden over woningbouw kiezen deze partijen toch voor een hotel, in plaats van betaalbare woningen in Wyck.
Is de strijd nu gestreden? Nee. De SP gaat door. Wij blijven ons inzetten voor een gemeente die opkomt voor de belangen van haar inwoners in plaats van investeringsmaatschappijen, voor een binnenstad die ook voor bewoners leefbaar blijft, en vooral voor het realiseren van écht betaalbare woningen in onze stad. Daarom willen wij u vragen om met ons door te strijden, want wij hebben uw steun nodig om te blijven knokken voor een beter Maastricht. Overweeg het om lid van de SP te worden en volg ons op Instagram of Facebook om op de hoogte te blijven van wat de SP in Maastricht doet.
We willen nogmaals graag alle ondertekenaars, bewoners, en buurtbewoners hartelijke bedanken voor al hun steun en inzet over het afgelopen jaar.
Heb je nog vragen, opmerkingen, wil je per e-mail op de hoogte blijven of zou je graag een keer langs willen komen? Neem dan vooral contact met ons op, dat kan via maastricht@sp.nl.
Met strijdbare groet, SP Maastricht
Op 27 mei jl. is de petitie "Kies niet voor afplaggen in de Krimpenerwaard door drie DWLK-bestuursleden en vijf ondertekenaars van de petitie aangeboden aan de Tweede Kamer.
Max Aardema, voorzitter van de vaste Kamercommissie LVVN heeft de petitie met bijgevoegd document uit handen van de DWLK-voorzitter in ontvangst genomen. Voor de overhandiging hebben we gebruik mogen maken van het inspreekrecht. Na de overhandiging van de petitie was er nog een mooie gelegenheid om met een aantal aanwezige Tweede Kamerleden nog wat van gedachten te wisselen. De petitie blijft ondertekenbaar.
Op donderdag 12 juni 2025 staat de Beslisnota bestemmingsplan Spoorstraat-Herenstraat Wijchen op de agenda van de commissievergadering.
https://wijchen.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/ddb5be5e-a3b8-4047-aec4-3f8a36134442 .
Binnen 1 dag hebben al 500 mensen onze petitie ondertekend. Dat voelt als een grote steun, dank daarvoor! Op naar de 1000!
Team OWP.