Antwoord op de petitie van de wethouder, misschien een stopverbod in de Spuistraat.
Behandeld door Bestuurlijke zaken V&OR
TA2022-000642/ZD2022-008765
Uw petitie/raadsadres van 20 juni 2022 over “Geef het fietspad terug in de Spuistraat”
Beste Amsterdammers,
Hartelijk dank voor uw petitie aan de gemeenteraad van 20 juni 2022 met als onderwerp “Geef het fietspad terug in de Spuistraat”.
In uw petitie vraagt u in de eerste plaats om zo snel mogelijk een tijdelijk fietspad af te tekenen op het nieuw aangelegde trottoir in de Spuistraat. In de tweede plaats doet u een procedurevoorstel om tot een nieuw besluit te komen in de gemeenteraad over een definitieve inrichting.
Daarbij doet u ook een suggestie voor een inrichtingsprincipe waarbij de rijbaan wordt verschoven en een nieuw fietspad wordt aangelegd. Dit gaat ten koste van de parkeerplaatsen aan beide zijden van de weg.
Op 13 juli 2022 heeft de gemeenteraad mij gevraagd om uw brief te beantwoorden.
Ik zal achtereenvolgens ingaan op de voorgeschiedenis en uw vragen.
Voorgeschiedenis
Tijdens de afgelopen coronaperiode, toen er ‘anderhalvemeter’-maatregelen moesten worden getroffen in de openbare ruimte, is het fietspad in de Spuistraat afgesloten om meer ruimte aan de voetganger te geven door de fietser gebruik te laten maken van de rijbaan. Dit is grotendeels als positief ervaren door zowel de buurt als de verkeersdeelnemers in de Spuistraat.
Daarnaast waren er ook kritische geluiden.
De stadsdeelcommissie Centrum heeft op 2 november 2021 nadrukkelijk verzocht om de Spuistraat definitief in te richten als fietsstraat waar de auto te gast is.
Vervolgens is de buurt geconsulteerd, is het voorstel onder andere besproken in de stadsdeelcommissie - met inspraak van voor- en tegenstanders –, besproken met Fietsersbond en getoetst in de Centrale Verkeerscommissie (CVC).
Dit heeft op 17 januari 2022 geresulteerd in een besluit van het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum waarin is besloten de Spuistraat definitief in te richten als fietsstraat, waar de auto te gast is. Ook de positieve en negatieve ervaringen uit de coronaperiode zijn meegewogen in het besluit.
De afgelopen maanden is het fietspad verwijderd en omgezet in trottoir. Ook wordt nieuwe bebording geplaatst en nieuwe markering op de rijbaan aangebracht, waaruit duidelijk blijkt dat de auto te gast is in de fietsstraat.
Andere afwegingen om definitief tot een inrichting als fietsstraat te besluiten
1. Historisch veranderende situatie
De Spuistraat met vrijliggend fietspad komt voort uit de situatie van de jaren ‘90 van de vorige eeuw waarbij de Spuistraat nog als hoofdnet voor auto’s fungeerde richting Raadhuisstraat, Rokin, Amstel en Vijzelstraat. Dit was een 50km/u hoofdweg met een veelvoud van de huidige hoeveelheid gemotoriseerd verkeer.
De afgelopen decennia is de functie van de Spuistraat en de wijze waarop de verkeerscirculatie in het stadshart is georganiseerd, veranderd. Zo is van de vroegere doorgaande ontsluitingswegen alleen de Raadhuisstraat nog bereikbaar via de Spuistraat en is de Nieuwezijds Voorburgwal de voornaamste en aangewezen hoofdroute om vanuit het noorden de Raadhuisstraat te bereiken. Dit betekent dat de Spuistraat voornamelijk een buurtfunctie heeft gekregen waar maximaal 30 km per uur mag worden gereden. De Spuistraat vervult nu dus een ondergeschikte rol ten opzichte van het hoofdnet auto. Dit moet ook duidelijk zijn in de wijze waarop een straat is ingericht. Een geasfalteerde vrijliggende rijbaan voor auto’s met een vrijliggend fietspad is niet de juiste indeling.
2. Toekomstbestendigheid
Wanneer het project de Oranje Loper is afgerond, met name de werkzaamheden op de Nieuwezijds Voorburgwal, is er een verdere afname van gemotoriseerd verkeer in de Spuistraat. Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum heeft nadrukkelijk toegezegd, de punten die door de stadsdeelcommissie zijn gevraagd in het ontwerp voor herinrichting mee te nemen. Deze punten overlappen met uw petitie en betreffen:
a. Fietsverkeer richting het noorden mogelijk maken
b. Meer ruimte voor voetganger en fietser
c. Rekening houden met bewoners met een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken.
Huidige situatie
Ik deel uw mening dat de huidige situatie in de Spuistraat niet ideaal is. Er wordt frequent geladen en gelost op de rijbaan, waarbij zowel het gemotoriseerd verkeer als het fietsverkeer wordt gehinderd en er soms zelfs gevaarlijke situaties ontstaan. Hierbij moet de kanttekening worden gemaakt dat dit met name in de ochtendspits tot problemen leidt en het buiten deze periode de doorstroming voldoende is en de situatie goed functioneert.
De problemen in de Spuistraat zijn te wijten aan de minimale breedte van de rijbaan. Ondanks het grote aantal laad- en losplekken waar gebruik van kan worden gemaakt, wordt nog veel stilgestaan op de rijbaan, waardoor fietsers gaan uitwijken over het trottoir.
Stadsdeel Centrum kijkt voortdurend naar mogelijkheden voor verdere verbeteringen om de verkeersveiligheid te vergroten en de situatie voor fietsers comfortabeler te maken. Nu wordt onderzocht of een stopverbod, dat samenvalt met de venstertijden voor laden en lossen, soelaas kan bieden. Daarnaast is stadsdeel Centrum in gesprek met Afval & Grondstoffen om te onderzoeken of andere ophaaltijden of -methoden voor het huis- en bedrijfsafval mogelijk zijn.
Volledige herinrichting voorlopig niet mogelijk
Het is de ambitie van het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum dat bij de eerstvolgende mogelijkheid de rijbaan van de Spuistraat te verbreden en dat de Spuistraat officieel tweerichtingsverkeer voor fietsers wordt. Er zijn meerdere redenen dat dit niet vóór 2027 kan worden opgepakt.
Denk aan de vele werkzaamheden die al plaatsvinden in dit gedeelte van de binnenstad aan zowel de weginfrastrucutuur (zoals Nieuwezijds Voorburgwal, Raadhuisstraat en Rozengracht) als aan de kademuren en bruggen, de lange voorbereidingstijd die een herinrichting met zich mee brengt en tenslotte de financiële uitdagingen waar de gemeente Amsterdam voor staat.
Geen nieuw besluit door de gemeenteraad
Zoals hiervoor gezegd, is een volledige herinrichting van de Spuistraat de komende jaren helaas niet aan de orde. De bevoegdheid om een besluit te nemen over een nieuwe inrichting van de Spuistraat ligt sinds de verkiezingen van 17 maart dit jaar bij het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum.
Daarom zal de gemeenteraad niet betrokken worden in de besluitvorming. Wél zal de projectvoorbereiding als het zover is de normale participatie- en inspraakprocedures doorlopen en zal het Dagelijks Bestuur, zoals gebruikelijk, de stadsdeelcommissie consulteren voorafgaand aan het besluit.
Het door u voorgestelde inrichtingsprincipe
Ik wil in deze brief niet vooruitlopen op hoe de nieuwe inrichting van de Spuistraat er uit moet komen te zien. Ik kan daarom niet ingaan op de door u voorgestelde definitieve oplossing. Er zijn wel enkele basisprincipes waar bij een nieuwe inrichting rekening mee moet worden gehouden. Denk aan de vele bedrijven en instellingen (o.a. OLVG) die in de Spuistraat gevestigd zijn en hun behoefte om te kunnen laden en lossen, de inrichtingsprincipes van Duurzaam Veilig en de transformatie van Amsterdam tot een Autoluwe Stad.
Ik verwacht u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam, Melanie van der Horst
Wethouder Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit
Geachte ondertekenaars,
Bij deze wil ik enkel laten weten dat ik contact met de gemeente heb gezocht over het overdragen van deze petitie. Tot op heden wacht ik nog op reactie van de gemeente..
Roep een halt toe aan de stijfkoppigheid van VVD-leider Yesilgöz: zij blokkeert een stabiele regering en gijzelt daarmee onze democratie!.
Ook worden er handtekeningen op papier verzameld ! .
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 18 maart 2026 hebben inwoners van Gilze en Rijen de petitie “Voor een Leefbaar Gilze en Rijen” gelanceerd. De petitie loopt tot 31 januari 2026 en zal daarna officieel worden aangeboden aan alle lokale politieke partijen.
Aanleiding is het groeiende ongenoegen onder inwoners: tijdens de verkiezingen van 2022 beloofden alle partijen groene vooruitgang en verbetering van de leefomgeving, maar in de praktijk worden deze beloftes onvoldoende nagekomen.
Sterker nog, op verschillende punten gebeurt het tegenovergestelde. Inwoners zien een toenemende druk op het groen, slechte luchtkwaliteit, watervervuiling, hittestress, verlies van biodiversiteit, zwerfafval en een gebrek aan duurzame oplossingen voor woningen en energie.
De petitie formuleert zeven duidelijke thema’s waaraan beleid voortaan getoetst moet worden: 1 Behoud en uitbreiding van groen – geen onnodige kap en meer kwaliteitsgroen. 2 Gezonde lucht – actief beleid tegen fijnstof en luchtvervuiling. 3 Schoon water – stoppen van lozingen en bescherming van sloten en beken. 4 Aanpak hittestress – vergroening en meer schaduw in de kernen. 5 Herstel biodiversiteit – minder bestrijdingsmiddelen, meer leefgebieden. 6 Minder afval, beter milieu – voorkom zwerfafval en verbeter afvalscheiding. 7 Duurzame energie en gezonde woningen – versnelling van isolatie, ventilatie en warmtetransitie.
Met deze petitie willen inwoners de politiek dwingen haar groene beloftes eindelijk waar te maken. In de komende weken worden alle thema’s afzonderlijk toegelicht in vervolgartikelen.
Ondertekenen kan via: https://duurzaamgilzeenrijen.petities.nl
Politieke Brigade Meer informatie: onsgilzerijen.nl/pagina/politieke-brigade politiekebrigade@gmail.com
Helaas, de wethouder heeft aangegeven dat de snelheid nu niet wordt verlaagd naar 30km. Er is afgesproken dat de gemeente de verkeersintensiteiten gaat monitoren om te bepalen of en wanner het eventueel mogelijk is om de snelheid te verlagen.
In de tussentijd zal worden onderzocht of het plaatsen van smileyborden een positief effect kan hebben op het rijgedrag. Daarnaast wordt nagegaan of het Openbaar Ministerie bereid is om flitspalen te plaatsen.
De behandeling van het raadsvoorstel over het beleidskader GOW30 Hoge Rijndijk vindt plaats in de commissie Leefomgeving en Bereikbaarheid en vervolgens in de gemeenteraad. Op 27 november zal naar verwachting de mogelijkheid zijn om in te spreken bij de commissie. Aanmelden voor het inspreken kan via de link: https://www.gemeenteraadleiden.nl/denkmee/inspreken-bij-raadscommissies
In kleine bezetting is Boomm vorige week weer bij elkaar gekomen. Na ongeveer een jaar van stilte vonden we het goed moment om eens te bespreken waar we nu staan.
Aanleiding voor het overleg was ook een artikel dat onlangs in de Gelderlander verscheen, waarin stond dat de gemeente mogelijk €30.000,- wil uittrekken voor een onderzoek naar woningbouw in de spoorzone: Lees het artikel op onze website https://www.boomm.info
Tijdens het overleg hebben we besloten om een open brief te sturen naar de gemeenteraad met de vraag wat er in de afgelopen periode is ondernomen.
Vanmorgen ontvingen we een reactie van de VVD over een amendement van 6 november, waarin wordt voorgesteld om de spoorzone om te zetten in natuur. De versie die wij hebben is nog niet officieel ondertekend, maar alle partijen behalve de DGP lijken het voorstel te steunen.
Met de komende gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht blijven we alert. Zolang het gebied nog niet officieel als natuur is bestempeld, is namelijk nog alles mogelijk.
Meer informatie volgt in onze volgende nieuwsbrief. U kan zich aanmelden en meer informatie vinden op https://www.boomm.info.
Wij, bewoners en weggebruikers van de Walsumweg en Oostmolenwerfmaken ons grote zorgen over de verkeersveiligheid in onze straten. Er wordt regelmatig te hard geredenwat leidt tot gevaarlijke situaties voor voetgangersfietsers en spelende kinderenWaarom flitsers belangrijk zijn: Het hoofddoel van flitsers is het verbeteren van de verkeersveiligheid. Naast snelheidscontroles kunnen ook andere vormen van handhaving en verkeersremmende maatregelen helpen om ongelukken te voorkomenWij vragen de gemeente Rotterdam om: Meer snelheidscontroles op de Walsumweg en Oostmolenwerf Eventuele flitsers of trajectcontroles te overwegen Extra maatregelen om de straten veiliger te maken voor iedereen Samen zorgen we voor een veilige Walsumweg en Oostmolenwerf! Teken deze petitie en laat zien dat wij als bewoners een veiliger buurt willen voor ons allemaal.Walsumweg & Oostmolenwerf, Rotterdam.
Ajax stuurt trainer Heitinga de laan uit na slechte resultaten via RTL Nieuws.
De petitie is bij deze gesloten. .