You, the petitioner

Updates

Landelijk is de verhoging iets v 6 % maar in het Westerkwartier?...

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4986221/gemeentelijke-woonlasten-stijgen-huurders-huiseigenaren Landelijk stijgt de afvalstoffenheffing gemiddeld 6% maar de gemeente Westerkwartier gooit daar nog eens 24 % extra bij op.

Onvoorstelbaar, onbegrijpelijk en overbodig

Op 18 november 2025 heeft het college een onbegrijpelijk besluit genomen: het nieuwe fietspad langs de Blankensteinweg 53 komt er toch. Voor de huidige openbare weg wordt de gemeenteraad gevraagd om de huidige Blankensteinweg aan de openbaarheid te onttrekken.

Bijna 1.200 mensen hebben de petitie ondertekend om de Blankensteinweg open te houden.

+Read more...

Meer dan 80 mensen hebben bezwaren ingediend tegen het verkeersbesluit. Meer dan 300 bewoners waren aanwezig op de bewonersavond en tegen de plannen voor het nieuwe fietspad. Alle details van dit besluit zijn te vinden op de WOO site van de gemeente onder het kopje “Definitief besluit 18 november 2025” Ondanks al dit protest gaat het college van B&W door op de ingeslagen weg.

Wij vinden dit besluit, onvoorstelbaar, onbegrijpelijk en zeer slecht gemotiveerd. Aanleg van een nieuw fietspad is volstrekt overbodig omdat de huidige openbare weg geschikt is of geschikt gemaakt kan worden voor het huidige gebruik. Alle verkeersonderzoeken tonen dit aan.

Ouders van schoolgaande kinderen, de cliënten van Cosis en begeleiders van stichting van Boeijen, rolstoelgebruikers in de wijk, zij allen maken zich grote zorgen over hun veiligheid op het nieuw aan te leggen fietspad. Een fietspad dat zonder hek of andere veiligheidsmaatregelen maatregelen, langs een steil talud van een diepe singel wordt aangelegd.

“Scheiden van verkeersstromen” noemt de gemeente dit. Het nieuwe fietspad zou voldoen aan de zogenaamde CROW normen. Dat doet het dus NIET. Alleen al niet omdat het nieuw fietspad wordt 50 cm. smaller wordt dan de huidige Blankensteinweg.

Daarna moet AL het huidige verkeer van wandelaars, joggers, mensen met honden, rolstoelgebruikers, fatbikes, gewone (elektrische fietsen), bakfietsen, scooters, brommobielen, etc. etc. etc. straks allemaal over een strook van 2,5 meter vlak langs het water.

Verkeerstellingen van zowel vorig jaar als dit jaar maken duidelijk dat er overdag eens per 2 a 3 uur een auto op de Blankensteinweg rijdt. Dat autoverkeer zal niet toenemen. Immers in het bestemmingsplan staat dat bedrijfsmatige activiteiten niet zijn toegestaan.

Dit soort waanzin is niet te verkopen moet koste wat kost worden gestopt!

Wat kunt u doen:

  • (indien nog niet gedaan) teken onze petitie

  • dien een klacht in bij de gemeente op postbus@meppel.nl

  • neem contact op met een gemeenteraadslid, kijk hiervoor op deze website, zoek uw partij en raadslid, klik op zijn/haar foto en stuur een mail

  • laat u uitnodigen bij een raadsfractie, deze vergaderen meestal maandagavond in het Stadhuis, meestal heeft een partij hiervoor een partijsecretaris

  • stuur een brief naar de gemeenteraad naar griffie@meppel.nl en vraag om deze te publiceren in het raadsinformatiesysteem (iBabs)

  • u kunt gebruik maken van het spreekrecht in de raadscommissie, de vergaderdata kunt u vinden op deze website

Meer details over de mogelijkheden om met de gemeenteraad in contact te komen kunt u vinden op deze website.

En let op: er zijn weer gemeenteraadsverkiezingen op woensdag 18 maart 2026 en de campagnes zullen binnenkort weer beginnen.

Laat uw partij van de Blankensteinweg een verkiezingsthema maken!

Ik heb Zware beperking iq van 63 Ik was mishandeld door the politie en Ontvoerd naar ggz

Ik heb Zware beperking iq van 63 Ik was mishandeld door the politie en Ontvoerd naar ggz want Alleen probeerde aangifte Want hun achtervolgde mij Wil dit voorkomen dat niemand dit ooit Zou gebeuren Ik heb niks mis gedaan.

12 nov 2025: opnieuw onduidelijk hoe het verder moet...

Terwijl de actiegroep 'Cinerama moet blijven in 'de gesprekken met wethouders Zeegers en Kasmi afgelopen jaar meermaals fijntjes gewezen werd op het feit dat de gemeente zich niet kan en wil mengen in zakelijke transacties tussen bedrijven was het wethouder Zeegers die plotseling, enkele uren voor de raadsvergadering over het pand, met grote flair in de pers de overname door KINO aankondigde en daarmee de ‘redding’ van Cinerama.

De overname werd gepresenteerd als DE sleutel tot het behoud van Cinerama.

+Read more...

Maar dat is maar helemaal de vraag met een huurcontract voor 3 jaar en 3 maanden en de overname van pandeigenaar VolkerWessel door HAL Investments en Boskalis Nederland.

De actiegroep, samen met raadsleden Astrid Kockelkoren en Theo Coşkun, waarschuwden meermaals in de media en in gesprekken met ambtenaren en wethouders voor een schijnoplossing of, in de woorden van Coşkun "een sterfhuisconstructie", waarbij fundamentele problemen niet worden aangepakt en die uiteindelijk niet in het belang is voor het behoud van de historische bioscoop.

Nu, weer maanden later, is de situatie geëscaleerd. Kinepolis Nederland is het er niet mee eens. Rechtszaken zijn aangespannen, gesprekken over overname en voortzetting met Kino liggen stil en voor het personeel - die net als de raad het nieuws over de overname in juni via de pers moesten vernemen en pas maanden later met de nieuwe exploitant een eerste gesprek kreeg over wat dit mogelijk voor hen, hun baan, betekent - is de realiteit nu dat voor hen nog steeds helemaal niets zeker is.

Het proces blijft gekarakteriseerd door onzekerheid en geen enkele transparantie. De toekomst van Cinerama, het pand, de exploitatie en het personeel, blijft dus onduidelijk. Het laat zien dat het behouden van een monumentaal pand, zelfs met publieke steun en goede wil vanuit stadsbestuur, kwetsbaar is. Met alles wat er is gebeurd afgelopen jaar is ook niet helder geworden wat de gemeente kan doen om een gemeentelijke monument als Cinerama te verzekeren van een lange toekomst, zelfs niet als ruim 32.000 mensen met hun handtekening hun steun en wens er voor hebben uitgesproken.

https://www.ad.nl/rotterdam/nieuwe-onzekerheid-voor-cinerama-we-leken-gered-maar-nu-is-opnieuw-onduidelijk-hoe-het-verder-moet~a986b18f/?slug_rd=1

https://www.infrasite.nl/ondernemen/2025/07/04/infratak-volkerwessels-verkocht-aan-hal-en-boskalis/

2025-11-25 | Petition Cinerama moet blijven

21 juni 2025: Cinerama enkel tijdelijk gered van sluiting

Plotseling het nieuws in de krant dat Cinerama 'is gered'. De deuren hoeven per 1 januari niet te sluiten, en IFFR heeft zekerheid voor 2026.

+Read more...

Dat is goed nieuws. Echter, er zijn nog veel vragen...

KINO heeft een tijdelijk contract van 3 jaar en 3 maanden af kunnen sluiten met pandeigenaar VolkerWessels. Wat betekent dat? Voor het pand, onderhoud, personeel, het kenmerkende smoel, programma en wat gebeurt er over 3 jaar?

Stand van zaken:

⁠✅ Kortetermijnsloop voorkomen & bioscoopfunctie behouden – cinerama blijft in ieder geval voor nu, tijdelijk, open.

❌ Een deal gericht op langdurig behoud in plaats van een kort huurcontract – om het risico van een sterfhuisconstructie te vermijden – waarmee er geen duurzame toekomst voor Cinerama is gewaarborgd.

❓ Een ‘Cinerama van de Rotterdammers’, via samenwerking met diverse investeerders en crowdfunding blijft als te onderzoeken missie op onze agenda.

❓ Waarborging van diversiteit in ‘smoel’ en programmering binnen het Rotterdamse filmhuisaanbod met een exploitant die al een bioscoop heeft in het centrum van Rotterdam - is voor nu onduidelijk.

❓ Antwoorden van de gemeente op onze en raadsvragen over het borgen van een gemeentelijk monument als Cinerama door bijvoorbeeld handhaving in te stellen op onderhoud door pandeigenaren hebben we niet gekregen.

De actiegroep Cinerama moet Blijven kan voor nu even niets doen en hoopt op een soepele overname, dat er geïnvesteerd zal worden in het noodzakelijke onderhoud van het pand en hoopt dat personeel en de eigen sfeer behouden blijven. De actiegroep blijft zich inzetten voor het behoud van Cinerama, ook op lange termijn– zowel het historische pand als de bioscoopfunctie – en zal focussen op het verantwoordelijk houden van alle betrokken partijen voor de onderhoudsplicht die jarenlang is genegeerd. We doen dit samen met de waardevolle netwerken die de afgelopen maanden zijn opgebouwd met raadsleden en partners uit de sector en hopen op uw blijvende steun.

Behoud is meer dan een tijdelijke deal. We kijken uit naar de toekomst en hopen op een gedeelde visie die voorkomt dat Cinerama eindigt als sterfhuisconstructie of woontoren. Met ruim 32000 handtekeningen en grote steun uit de stad is de roep helder: Cinerama blijft voor nu én moet blijven.

https://www.ad.nl/rotterdam/geliefde-bioscoop-cinerama-is-gered-eigenaar-sluit-deal-met-kino~ab18fcdd/

2025-11-25 | Petition Cinerama moet blijven

Inspraakmoment bij de commissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid – 27 november 2025

In het raadsvoorstel voor invoering van GOW30 wordt voor een deel van de Hoge Rijndijk voorgesteld de snelheid te handhaven op 50 km/u. Op basis van een uitgevoerde petitie verzoeken wij de raad dit voorstel niet over te nemen en ook voor dit deel van de Hoge Rijndijk de snelheid te verlagen naar 30 km/u.

+Read more...

Het is mogelijk om als bewoner op de tribune plaats te nemen

Gelukt! Metro 51 blijft.

Beste ondertekenaar,

Er is goed nieuws! Gisteren heeft de Vervoerregio Amsterdam besloten om metro 51 te behouden. Nieuw-West behoudt met dit besluit twee metrolijnen die vanaf december 2027 met een hogere frequentie gaan rijden.

+Read more...

Voor dit stadsdeel betekent dat in totaal 20 ritten per uur in de spits, bijna een verdubbeling van het huidige aanbod. De bereikbaarheid van het centrum wordt hiermee verbeterd, net als die van andere bestemmingen zoals Station Zuid, OLVG Oost, Station Amstel en de Amstelcampus.

Als metro 51 was afgeschaft, had Nieuw-West maar één metrolijn overgehouden. Het totaal aantal ritten in het stadsdeel was dan afgenomen vergeleken met de huidige situatie. Dat zou onacceptabele gevolgen hebben gehad voor de bereikbaarheid van Nieuw-West. De perrons en de metro's waren overvol geweest en uit onderzoek blijkt ook dat het tramnetwerk, met name tram 1, overbelast zou raken. Een horrorscenario dus. Maar dat gaat gelukkig niet gebeuren.

Als consequentie wordt wel de route van metro 50 voor een deel gewijzigd. Deze zal voortaan niet naar Gein rijden, maar naar de Gaasperplas. Reizigers die vanuit Nieuw-West richting Gein willen reizen, zullen op halte Van der Madeweg moeten overstappen naar metro 54. Deze overstap is echter zeer gunstig. De overstap vindt op hetzelfde perron plaats. Je hoeft dus niet via trappen of tunnels naar een ander perron te lopen (zoals dat wel nodig zou zijn geweest als metro 51 was afgeschaft). Bovendien staat metro 54 al klaar wanneer je bij Van der Madeweg aankomt.

Met deze wijzigingen wordt metro 51 dus behouden, hoeven reizigers uit Nieuw-West veel minder lang te wachten op de metro en raakt het tramnetwerk niet extra belast.

De stadsdeelcommissie Nieuw-West bedankt je hartelijk voor je steun aan de petitie. We zullen de komende tijd verder ons best doen om de bereikbaarheid van Nieuw-West te verbeteren.

Hartelijke groeten van de stadsdeelcommissie Nieuw-West!

2025-11-25 | Petition Red metro 51

24-11-2025

Het stemt eerlijk gezegd droevig dat het aantal stagneert.... Zowel kerkelijk als onkerkelijk....

+Read more...

lijkt dus toch te 'blijven' zwijgen? MENSEN! Wordt wakker! Wil je echt dit taboe doorbreken? Denk eens aan alle slachtoffertjes... hoe kunt u nog wegkijken....

petitie officieel aangeboden

Vandaag is de petitie officieel aangeboden aan wethouder Melanie van der Horst (D66). Fijn om te zien dat de politiek dit probleem serieus neemt. Een bijzonder woord van dank aan VVD-fractievoorzitter Daan Wijnants en senior beleidsmedewerker Enrico Lenes, die uitvoerig de tijd hebben genomen om de individuele casussen van slachtoffers te bespreken..