U, de petitionaris

Nieuws

Geen dialoog, maar manifest met eisen voor gemeente Boxtel

Raadsvergadering Boxtel, 11 juni 2019, inspreken i.v.m. overlast Vion:

Wij zijn een groep Boxtelaren, vanwege overlast veroorzaakt door Vion, verenigd in werkgroep ‘La vie en rose’. Wij willen een gezonde leefomgeving zonder zorgen over stank, ziektes, vervuiling en verkeer.

Wij hebben de stankmeldingen zoals die geregistreerd staan bij de Omgevingsdienst Brabant Noord in kaart gebracht en daaruit blijkt dat het aantal klachten sinds de oplevering van de zuivering die de stankoverlast zou moeten tegengaan stijgt en dat de stankcirkel zich uitbreidt tot Centrum, Oost en Breukelen. Het voorstel van Vion om een eigen klachtenmeldlijn te openen vinden wij overigens geen proactieve benadering. Deze meldlijn gaat er namelijk vanuit dat stankoverlast blijft bestaan. Wij zien het door Vion voorgestelde onderzoek naar de stank als de slager die zijn eigen vlees keurt. De nieuwe overkapping tegen hittestress biedt overigens ook geen soelaas tegen de stank.

Mede door de aanpak van de lokale legionella besmetting en de uiterst magere tegemoetkoming van Q-koorts patiënten zijn we bezorgd. Bovendien verhoogt het verwerken van vlees op zo’n grote schaal voor de bewoners en haar omgeving in Boxtel volksgezondheidsrisico’s. De bewoners van Boxtel willen geen risicogroep worden.

Middels de petitie “Stop de uitbreiding van de Vion” vroegen wij om een dialoog met onze gemeente. Die petitie is inmiddels door bijna 1000 Boxtelaren getekend. Wij constateren echter dat B & W bij voorbaat meewerkt aan de uitbreidingsvergunning van Vion zonder zich maximaal in te spannen voor haar inwoners. U ontvangt vandaag ons manifest. Pas nadat onderstaande eisen zijn ingewilligd kunnen we spreken van Meewerkend Boxtel. Meewerkend met haar burgers en bedrijven, met alle Boxtelse neuzen dezelfde kant op; naar voren gericht en een tikkie omhoog!

Wij willen vóórdat Vion uitbreidt:

• een stankvrije omgeving en een afgevaardigde expert aandragen voor een echt onafhankelijk stankonderzoek.

• voor de bewoners van Stapelen en omgeving een aanzienlijke vermindering van de geluidsoverlast (‘gebrom’ zowel overdag als ‘s nachts)

• op de vrachtwagenparkeerplaats een gesloten hal zonder stank- en geluidsoverlast op de omgeving

• een onderzoek naar de luchtkwaliteit o.a. (ultra) fijnstof, stikstof e.a. stoffen en dat Vion de geadviseerde oplossingen voor medio 2020 uitgevoerd moet hebben. T.a.v. stikstof willen we vooraf weten wat de consequenties zijn voor de vergunningverlening van de recente uitspraak van de Raad van State waarin het Programma Aanpak Stikstof (PAS) is onderuit gehaald.

• een onderzoek naar het risico op overdraagbare ziektes en verspreiding van bacteriën. (o.a. Hepatitis E en MRSA) en de daarbij behorende uitvoering van preventieve maatregelen.

Werkgroep La vie en rose is een groep bewoners met overlast van Vion. Wij staan voor een lokaal veerkrachtige gezonde samenleving. “La vie en rose” is het lied van Edith Piaf dat werd gezongen om de wereld op een heldere en meer idealistische manier te zien. Verder refereert “rose” aan een zoete frisse rozengeur

12-06-2019 | Petitie Stop de uitbreiding van de Vion

Wat is de WOB?

De ‘Wob’ is een afkorting voor Wet openbaarheid van bestuur. In deze wet wordt geregeld wat de overheid in de openbaarheid moet doen en wat niet.

Deze regeling is een uitvloeisel van het uitgangspunt vastgelegd in de Grondwet wat luidt: “De overheid betracht bij de uitvoering van haar taak openbaarheid volgens regels bij de wet te stellen.”

Met het oog op een goede en democratische bestuursvoering zijn de regels over de openheid en openbaarheid van bestuur zoveel mogelijk in de Wob opgenomen.

+Lees meer...

Het uitgangspunt van de wet is dat de informatie over bestuurlijke aangelegenheden openbaar is. Uit eigen beweging hoort de overheid dan ook informatie over het beleid te verschaffen, zodra dat in het belang is van een goede en democratische bestuursvoering

Over WOB verzoeken

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/05/07/beantwoording-kamervragen-over-opschorten-wob-verzoek

Artikel 6 van de Wet op de openbaarheid van bestuur stelt een vaste termijn aan de beantwoording van WOB-verzoeken:

1 Het bestuursorgaan beslist op het verzoek om informatie zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken gerekend vanaf de dag na die waarop het verzoek is ontvangen.

2 Het bestuursorgaan kan de beslissing voor ten hoogste vier weken verdagen. Van de verdaging wordt voor de afloop van de eerste termijn schriftelijk gemotiveerd mededeling gedaan aan de verzoeker.

De Tijdelijke wet Covid-19 Justitie en Veiligheid heeft hierop geen uitzondering gecreëerd.

+Lees meer...

Dit is weloverwogen zo gedaan, want de TwC-19JV bevat wel duidelijke (en ook democratisch gezien nadelige) regelgevingsprocedures:

Artikel 1 regelt de buitenwerkingstelling van voorprocedures op gedelegeerde regelgeving waarin zelfs artikel 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht buitenwerking is gesteld.

Dat is nogal nadelig voor de individuele burger, want dat Awb-artikel zegt in twee leden:

1 Het bestuursorgaan weegt de rechtstreeks bij het besluit betrokken belangen af, voor zover niet uit een wettelijk voorschrift of uit de aard van de uit te oefenen bevoegdheid een beperking voortvloeit.

2 De voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen van een besluit mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

Kortom: GEEN belangenafweging (krankjorem!) en nog erger: Rechtsgevolgen mogen voor de individuele burger onevenredig nadelig zijn. Een regelrecht dictatoriale maatregel.

Maar, dat daargelaten, zelfs deze juridische dwaling kent geen uitzondering toe aan de termijn van WOB-verzoeken. De Awb kent één uitzondering voor de termijn van een beschikking, maar dat is iets anders dan antwoorden op een WOB-verzoek.

De Awb zegt: "De termijn voor het geven van een beschikking wordt opgeschort met ingang van de dag na die waarop het bestuursorgaan:

(lid 2) zolang het bestuursorgaan door overmacht niet in staat is een beschikking te geven.

(lid 3) In geval van overmacht deelt het bestuursorgaan zo spoedig mogelijk aan de aanvrager mede dat de beslistermijn is opgeschort, alsmede binnen welke termijn de beschikking wel tegemoet kan worden gezien.

Lastig: Volgens vaste jurisprudentie is de schriftelijke beslissing op een verzoek om informatie een beschikking in de zin van artikel 1:3 lid 2 Awb. Die is dus vatbaar voor bezwaar en beroep -en kan dan ook wel een spoedeisend belang hebben en tot een voorlopige voorziening leiden, maar daarmee is dan ook de overmachtsituatie gegeven.

Michael de Vos

Plan voor bushalten Koenenkade terug

L.S.,

BuutBudgetZuid heeft de mogelijkheid gegeven om goede plannen voor de buurt in te dienen. Heb daarom een plan ingediend om de bushalten op de Koenenkade terug te krijgen en het kost bijna niets. Dat plan moet voor de uitvoering aardig gevonden (liked?) door zoveel mogelijk mensen in de buurt op de website van BuurtBudget zuid : https://buurtbudgetzuidbuitenveldertzuidas.amsterdam.nl/plan/16079

met vriendelijke groeten,

Jillis Stada, Amstelveenseweg 675, jstada@xs4all.nl .

Ruim 100 ondertekeningen

Hartelijk dank ondertekenaars, we zijn de 100 gepasseerd! Het is belangrijk dat het aantal ondertekenaars blijft groeien. Zo kunnen wij met een sterke petitie tegen de mondkapjesverplichting in het OV het kabinet duidelijk maken dat deze zware maatregel afgeschaft moet worden.

+Lees meer...

We gaan door en op naar de 200!

Evaluatie van en debat over de lockdown

In dit gesprek tussen Willem Engel en Ramon Bril voor Cafe Weltschmerz komt naar voren dat er reden is om het OMT, RIVM en de Minister van Volksgezondheid aan te sporen tot meer transparantie over -totstandkoming van- de adviezen, het gevoerde beleid en de nog te nemen maatregelen met betrekking tot de Covid-19 crisis.

https://www.cafeweltschmerz.nl/een-crises-in-de-wetenschap-lockdown-is-een-schande-willem-engel-en-ramon-bril.

Besluit fietsverbinding Juni 2020

Het dagelijks bestuur van Amsterdam stadsdeel Noord buigt zich momenteel over het gebruik van het Vliegenbos door voetgangers en fietsers. Het DB neemt een besluit over een fietsverbinding om of door het Vliegenbos.

+Lees meer...

Op basis van de opbrengst aan vragen en ideeën van de eerdere bewonersavonden, onderzoek en naar natuurwaarden, en de beleving van de natuur in het Vliegenbos zijn vier varianten van fietsverbindingen onderzocht. Het Dagelijks Bestuur neemt dit besluit in de maand mei 2020. Begin juni 2020 worden bewoners en gebruikers hierover geïnformeerd.

01-06-2020 | Petitie Samen door het Vliegenbos

Ze zijn verhuisd

Ze zijn verhuisd, mogelijk mede door de petitie..

01-06-2020

LOOS / Studio LOOS blog met statements

Beste allen, veel dank voor jullie steunen van de petitie!!

Mochten jullie daar voor voelen, bezoek dan onze blog met statements .. http://www.studioloos.com/loos-studio-loos-moet-blijven-blog

Indrukwekkende steunbetuigingen die aangeven hoe belangrijk Studio LOOS is voor veel jonge kunstenaars, artistiek onderzoek en artistieke ontwikkeling.

Wanneer jullie het belang van een fysieke plaats als Studio LOOS ook essentieel vinden voor de toekomst van kunst, muziek, talentontwikkeling en kansen voor jonge kunstenaars, stuur dan alsjeblieft een statement naar info@loosfoundation.com

Wij zullen zorgen dat het statement op de blog http://www.studioloos.com/loos-studio-loos-moet-blijven-blog komt en wordt opgestuurd naar de gemeente Den Haag,, de Gemeenteraad + het College van Burgemeesters en Wethouders.

Veel dank bij voorbaat.

Hartelijke groet,

Peter van Bergen oprichter, directie LOOS/Studio LOOS .

01-06-2020 | Petitie LOOS / Studio LOOS moet blijven