Enkele gebruikers van de snelbuslijn 386 van Arriva hebben tegenover onze CDAfractie hun verontwaardiging geuit rondom het verdwijnen van deze snelbus. Ook Omroep West heeft hierover afgelopen maandag bericht: https://www.omroepwest.nl/nieuws/3962878/Arriva-stopt-met-forenzenbuslijn-tussenDen-Haag-en-Oegstgeest Het CDA hecht grote waarde aan goed Openbaar Vervoer. Niet alleen voor forensen maar ook vanwege de sociale functie van het Openbaar Vervoer en heeft daarom de volgende vragen:
Klopt het dat de snelbuslijn 386 geheel of gedeeltelijk gaat verdwijnen? Indien dit het geval is, kan het College antwoord geven op de volgende vragen:
Antwoord Het college hecht veel waarde aan goed openbaar vervoer. In het coalitieakkoord 2019-2023 is dan ook opgenomen dat we voor lijnen waar weinig reizigers gebruik van maken innovatieve alternatieven zoeken en ons hard maken voor overstappunten. Qliner 386 (snelbuslijn) wordt inderdaad per 15 december 2019 opgeheven maar er worden goede alternatieve aangeboden die aansluiten bij onze ambities. Er wordt nog wel één ochtendrit geboden als lijn 385 tussen Den Haag en Oegstgeest.
Wat is de reden voor het geheel of gedeeltelijk verdwijnen van deze snelbuslijn?
Antwoord Arriva heeft conform de concessievoorschriften Zuid-Holland Noord binnen randvoorwaarden ontwikkelvrijheid voor de inrichting van het openbaar vervoer in het concessiegebied. Vanuit die vrijheid bekijkt Arriva hoe zij het vervoer jaarlijks kunnen optimaliseren. Dit doen zij door in de concessie te kijken op welke corridors er groeikansen liggen in de markt maar ook om kritisch te kijken welke lijnen of lijngedeelten een relatief lage bezetting kennen en daarom niet meer aangeboden zullen worden. Deze vrijheid heeft de vervoerder in het contract gegeven de beschikbare middelen. Qliner 386 (snelbuslijn) kent een lage bezetting. Deze lijn heeft als primaire functie om inwoners van Oegstgeest naar Den Haag te brengen. Vanuit en naar Oegstgeest maken gemiddeld circa 2,5 reizigers per rit gebruik van de lijn, in de daluren zakt dit zelfs naar gemiddeld 1,9 reizigers per rit. Deze cijfers zijn afkomstig uit de beschikbare OV-chipkaartdata zoals Arriva en wij die hanteren. Op het traject door Wassenaar en Den Haag is de bezetting op deze lijn beter, maar met een gemiddelde bezetting van 5,7 reizigers nog steeds onvoldoende om de lijn te handhaven. Een middag- en twee ochtendspitsritten hebben vanuit of naar Oegstgeest een bezetting tussen de 14 en 18 reizigers. Er zijn diverse en soms snellere alternatieve reismogelijkheden per openbaar vervoer in de relatie Oegstgeest – Den Haag: 1. Diverse buslijnen rijden vanuit Oegstgeest naar Leiden Centraal waar kan worden overgestapt op a. de trein naar Den Haag Centraal. De trein rijdt 8 keer per uur; b. EBS-lijn 43 naar Wassenaar en Bezuidenhout. 2. De nieuwe stadslijn 8 uit Oegstgeest Haaswijk rijdt naar Leiden Centraal waar kan worden overstapt op de intercity naar Den Haag Centraal (overstaptijd ca. 4 minuten). De totale reistijd is ca. 10 minuten korter dan met Qliner 386. 3. Voor het Rijnlands Lyceum in Oegstgeest biedt Arriva in de ochtendspits een scholierenrit vanuit Den Haag naar Oegstgeest, aansluitend op de schooltijd. 4. De frequentie van lijn 385 tussen de Bollenstreek en Den Haag met extra ritten van- en naar Esa/Estec gaat wel omhoog. Dit geldt dus ook voor de relatie tussen Wassenaar en Den Haag.
Is dit een beslissing van de Provincie, gemeente(n) of de concessiehouder en mag dit volgens de afspraken die wij met hen hebben?
Antwoord Zie het antwoord op vraag 2. Het voorstel van Arriva is goedgekeurd in de bestuurlijke stuurgroep van de concessie Zuid-Holland Noord. In deze stuurgroep zitten, naast de provinciale bestuurder, de bestuurlijke vertegenwoordigers van de regio’s Holland Rijnland en Midden- Holland. Voorafgaand aan het besluit heeft het reizigersplatform Rocov Hollands Midden op 17 juni 2019 positief gereageerd op het vervoerplan 2020. De goedkeuring van het vervoerplan 2020 is op 10 juli 2019 in de stuurgroep concessie Zuid-Holland Noord bekrachtigd. Daarmee is gehandeld volgens de wijze van besluitvorming over een vervoerplan zoals is vastgelegd in het Programma van Eisen dat aan de basis ligt van deze concessie.
Kan het College telcijfers verstrekken van de afgelopen 2 jaar van de haltes met betrekking tot deze snelbuslijn of de voorlopers hiervan?
Antwoord De telcijfers zoals bij het antwoord bij vraag 2 zijn weergegeven zijn de gemiddelden over de afgelopen twee jaar.
Is de overweging voor het geheel of gedeeltelijk opheffen van de snelbuslijn, van te voren voorgelegd aan de gemeente(n) waar deze bus doorheen rijdt en/of aan reizigersvereniging Rover? En zo ja, wat was hun reactie?
Antwoord Arriva consulteert elk jaar voorafgaand aan een besluit over het vervoerplan in het concessiegebied gelegen gemeenten waar veranderingen te voorzien zijn. Dit gebeurt zowel bestuurlijk als ambtelijk. Hiernaast wordt het reizigersoverleg Rocov Hollands Midden betrokken, waar Rover onderdeel van uitmaakt. De gemeente Oegstgeest heeft in die consultatieronde geen opmerkingen gemaakt over het voornemen om lijn 386 te laten vervallen en de gepresenteerde alternatieven. Rover heeft overigens per brief aan Gedeputeerde Staten op 11 november 2019 gevraagd of het mogelijk is om alsnog de spitsritten te handhaven.
Wordt er nog een alternatieve vorm van Openbaar Vervoer aangeboden aan reizigers die hierdoor gedupeerd worden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welk alternatief?
Antwoord In het antwoord van vraag 2 hebben wij de diverse alternatieven weergegeven.
Indien er geen alternatieve vorm van Openbaar Vervoer aangeboden gaat worden, kan het College aangeven wat er voor nodig is om de lijn toch te behouden?
Antwoord Wij zijn van mening dat er goede en soms snellere alternatieven worden geboden.
Beste bewoners,
Wij kregen een reactie van dr gemeente. Een nietszeggende reactie wel te verstaan. ‘Hoewel het voetbalveld verdwijnt, betekend dat niet dat er verder geen ruimte voor groen of spelen zal komen’.
‘Of dit een voetbalveld wordt, is nog niet vastgesteld’. ‘We zijn nog bezig met de invulling van speelgelegenheden in de wijk’.
Wij willen een pannaveldje/voetbalveld aan deze zijde van het dorp! En het aantal handtekeningen tot nu toe 222, zegt denk ik voldoende!!
Binnen een hele dag hebben al meer dan 400 en talloze inwoners van steden in de omgeving de petitie ondertekend. Zij beseffen dat zij negatief geconfronteerd worden met de enorme AZC uitbreiding.
Daarbij komt nog dat er geen geld is om de stadsbibliotheek in Grave fatsoenlijk open te houden wegens financiële tekorten. De samenvoeging van Grave met het Land van Cuijk levert vanaf dag 1 alleen maar ellende op.
De pumptrack is nu in aanbouw, met de opening op 28 juni 2025. tijdens de opening op 28 Juni zal de baan officieel worden geopend door de wethouder waarna we aansluitend clinics organiseren. registreer je nu voor een clinic hier: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfhytrF4rTsS7xFPytoxnwYd1RWx1eq7uRftUYj-lJJxSXTjQ/viewform?usp=sharing .
Veel mensen worden onterecht afgewezen voor private lease vanwege oude gegevens in het EDR-systeem, terwijl ze nu financieel stabiel zijn, geen schulden hebben en al jaren netjes hun verplichtingen nakomen. Deze toets houdt geen rekening met hoe mensen er nu voor staan.
Help mee en teken voor een eerlijkere beoordeling!
Met een warm hart en een flinke dosis trots kijken we terug op een zonovergoten en krachtige PesticideVrij-dag!
Een grote demonstratie met betrokken deelnemers, aandacht in het NOS Journaal en Hart van Nederland, talloze berichten in de lokale en regionale media, op dat moment 7.500 handtekeningen onder onze petitie, zes aanwezige politici en de steun van maar liefst 120 organisaties was PesticideVrij-Dag een groot succes!
Samen hebben we écht een krachtig geluid laten horen tegen pesticiden en voor een gezonde leefomgeving waarin alle Nederlanders veilig kunnen wonen, werken en recreëren en de natuur zich herstelt!
En nu? Met PesticideVrij-dag hebben we het momentum kracht bijgezet. Samen met andere organisaties blijven we aandacht vragen voor de schadelijke gevolgen van bestrijdingsmiddelen voor mens, dier en milieu.
Bijvoorbeeld tijdens het aanstaande Commissiedebat Gewasbeschermingsmiddelen op 15 mei en in het najaar met een rondreizende tentoonstelling 'De Verborgen Impact van Bestrijdingsmiddelen'.
Blijf je ons meehelpen in deze strijd? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief Natuur & Milieu; Parkinson Vereniging en blijf op de hoogte van nieuwe acties!
De Vergadering van Afgevaardigden (VvA) van Huisarts & Pensioen heeft over de oproep vergaderd en advies gevraagd aan de commissie Maatschappelijk Verantwoord Beleggen (MVB) . Deze komt begin mei bij elkaar.
Ondertussen hebben wij een gesprek aangevraagd met de SPH om de oproep kracht bij te zetten!
Beste ondertekenaar,
Hartelijk dank voor jouw steun aan de petitie “Stop onrecht bij snippergroen in Dijk en Waard”!
We staan pas aan het begin, en jouw handtekening helpt enorm — maar om écht verandering af te dwingen, hebben we veel meer steun nodig. Daarom deze vraag: Wil je de petitie delen met je netwerk via social media, WhatsApp of e-mail?
Je helpt enorm als je de link even post met een korte tekst, zoals: “Ik heb deze petitie getekend omdat het snippergroenbeleid in Dijk en Waard oneerlijk is.
Steun jij dit ook? Teken en deel mee!” [ https://petities.nl/petitions/stop-onrecht-bij-snippergroen-in-dijk-en-waard ]
Elke nieuwe handtekening telt — hoe meer mensen we bereiken, hoe sterker we staan richting gemeenteraad voor een artikel 213a van de gemeentewet onderzoek.
Dank voor je steun!
Na de eerste week was deze petitie al meer dan 500 keer ondertekend. De petitie is op dinsdag 8 april aangeboden aan de burgemeester van De Bilt (Marcel Fränzel), in het bijzijn van verantwoordelijk wethouder Anne Marie 't Hart. Inmiddels zijn er bijna 100 bezwaarschriften ingediend tegen de verleende vergunning. Zolang de bezwaartermijn loopt gaan we door met deze petitie! Het doel is en blijft het beschermen van de rust in De Biltse Duinen, ergo het intrekken van de vergunning voor de aanleg van 4 padelbanen..