You, the petitioner

Updates

College van GS geeft antwoord op de vragen van de provinciale CDA-fractie

Enkele gebruikers van de snelbuslijn 386 van Arriva hebben tegenover onze CDAfractie hun verontwaardiging geuit rondom het verdwijnen van deze snelbus. Ook Omroep West heeft hierover afgelopen maandag bericht: https://www.omroepwest.nl/nieuws/3962878/Arriva-stopt-met-forenzenbuslijn-tussenDen-Haag-en-Oegstgeest Het CDA hecht grote waarde aan goed Openbaar Vervoer. Niet alleen voor forensen maar ook vanwege de sociale functie van het Openbaar Vervoer en heeft daarom de volgende vragen:

Klopt het dat de snelbuslijn 386 geheel of gedeeltelijk gaat verdwijnen? Indien dit het geval is, kan het College antwoord geven op de volgende vragen:

Antwoord Het college hecht veel waarde aan goed openbaar vervoer. In het coalitieakkoord 2019-2023 is dan ook opgenomen dat we voor lijnen waar weinig reizigers gebruik van maken innovatieve alternatieven zoeken en ons hard maken voor overstappunten. Qliner 386 (snelbuslijn) wordt inderdaad per 15 december 2019 opgeheven maar er worden goede alternatieve aangeboden die aansluiten bij onze ambities. Er wordt nog wel één ochtendrit geboden als lijn 385 tussen Den Haag en Oegstgeest.

Wat is de reden voor het geheel of gedeeltelijk verdwijnen van deze snelbuslijn?

Antwoord Arriva heeft conform de concessievoorschriften Zuid-Holland Noord binnen randvoorwaarden ontwikkelvrijheid voor de inrichting van het openbaar vervoer in het concessiegebied. Vanuit die vrijheid bekijkt Arriva hoe zij het vervoer jaarlijks kunnen optimaliseren. Dit doen zij door in de concessie te kijken op welke corridors er groeikansen liggen in de markt maar ook om kritisch te kijken welke lijnen of lijngedeelten een relatief lage bezetting kennen en daarom niet meer aangeboden zullen worden. Deze vrijheid heeft de vervoerder in het contract gegeven de beschikbare middelen. Qliner 386 (snelbuslijn) kent een lage bezetting. Deze lijn heeft als primaire functie om inwoners van Oegstgeest naar Den Haag te brengen. Vanuit en naar Oegstgeest maken gemiddeld circa 2,5 reizigers per rit gebruik van de lijn, in de daluren zakt dit zelfs naar gemiddeld 1,9 reizigers per rit. Deze cijfers zijn afkomstig uit de beschikbare OV-chipkaartdata zoals Arriva en wij die hanteren. Op het traject door Wassenaar en Den Haag is de bezetting op deze lijn beter, maar met een gemiddelde bezetting van 5,7 reizigers nog steeds onvoldoende om de lijn te handhaven. Een middag- en twee ochtendspitsritten hebben vanuit of naar Oegstgeest een bezetting tussen de 14 en 18 reizigers. Er zijn diverse en soms snellere alternatieve reismogelijkheden per openbaar vervoer in de relatie Oegstgeest – Den Haag: 1. Diverse buslijnen rijden vanuit Oegstgeest naar Leiden Centraal waar kan worden overgestapt op a. de trein naar Den Haag Centraal. De trein rijdt 8 keer per uur; b. EBS-lijn 43 naar Wassenaar en Bezuidenhout. 2. De nieuwe stadslijn 8 uit Oegstgeest Haaswijk rijdt naar Leiden Centraal waar kan worden overstapt op de intercity naar Den Haag Centraal (overstaptijd ca. 4 minuten). De totale reistijd is ca. 10 minuten korter dan met Qliner 386. 3. Voor het Rijnlands Lyceum in Oegstgeest biedt Arriva in de ochtendspits een scholierenrit vanuit Den Haag naar Oegstgeest, aansluitend op de schooltijd. 4. De frequentie van lijn 385 tussen de Bollenstreek en Den Haag met extra ritten van- en naar Esa/Estec gaat wel omhoog. Dit geldt dus ook voor de relatie tussen Wassenaar en Den Haag.

Is dit een beslissing van de Provincie, gemeente(n) of de concessiehouder en mag dit volgens de afspraken die wij met hen hebben?

Antwoord Zie het antwoord op vraag 2. Het voorstel van Arriva is goedgekeurd in de bestuurlijke stuurgroep van de concessie Zuid-Holland Noord. In deze stuurgroep zitten, naast de provinciale bestuurder, de bestuurlijke vertegenwoordigers van de regio’s Holland Rijnland en Midden- Holland. Voorafgaand aan het besluit heeft het reizigersplatform Rocov Hollands Midden op 17 juni 2019 positief gereageerd op het vervoerplan 2020. De goedkeuring van het vervoerplan 2020 is op 10 juli 2019 in de stuurgroep concessie Zuid-Holland Noord bekrachtigd. Daarmee is gehandeld volgens de wijze van besluitvorming over een vervoerplan zoals is vastgelegd in het Programma van Eisen dat aan de basis ligt van deze concessie.

Kan het College telcijfers verstrekken van de afgelopen 2 jaar van de haltes met betrekking tot deze snelbuslijn of de voorlopers hiervan?

Antwoord De telcijfers zoals bij het antwoord bij vraag 2 zijn weergegeven zijn de gemiddelden over de afgelopen twee jaar.

Is de overweging voor het geheel of gedeeltelijk opheffen van de snelbuslijn, van te voren voorgelegd aan de gemeente(n) waar deze bus doorheen rijdt en/of aan reizigersvereniging Rover? En zo ja, wat was hun reactie?

Antwoord Arriva consulteert elk jaar voorafgaand aan een besluit over het vervoerplan in het concessiegebied gelegen gemeenten waar veranderingen te voorzien zijn. Dit gebeurt zowel bestuurlijk als ambtelijk. Hiernaast wordt het reizigersoverleg Rocov Hollands Midden betrokken, waar Rover onderdeel van uitmaakt. De gemeente Oegstgeest heeft in die consultatieronde geen opmerkingen gemaakt over het voornemen om lijn 386 te laten vervallen en de gepresenteerde alternatieven. Rover heeft overigens per brief aan Gedeputeerde Staten op 11 november 2019 gevraagd of het mogelijk is om alsnog de spitsritten te handhaven.

Wordt er nog een alternatieve vorm van Openbaar Vervoer aangeboden aan reizigers die hierdoor gedupeerd worden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welk alternatief?

Antwoord In het antwoord van vraag 2 hebben wij de diverse alternatieven weergegeven.

Indien er geen alternatieve vorm van Openbaar Vervoer aangeboden gaat worden, kan het College aangeven wat er voor nodig is om de lijn toch te behouden?

Antwoord Wij zijn van mening dat er goede en soms snellere alternatieven worden geboden.

Bericht in de Gelderlander van 8 juni

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/betaald-parkeren-in-brakkenstein-maar-mogelijk-toch-niet-overal-begin-waar-overlast-het-grootst-is~aed98da7/.

Steun met een financiële bijdrage de actie van Inspraak Brummen AZC.

Wij zijn tegen het voornemen om een AZC voor 350 asielzoekers in Brummen te bouwen. Steun de werkgroep IBA ! Ga naar: https://steunactie.nl/actie/steun-met-een-financiele-bijdrage-de-actie-van-inspraak-brummen-azc/-51228 .

Mede door jou donatie kan de werkgroep actiemiddelen bekostigen, flyers, spandoeken, advertenties, maar ook juridische stappen door advocaten.

Kijk voor meer info op: www.inspraak-brummen-azc.nl/over-ons Inspraak Brummen AZC (IBA) is een initiatief van inwoners van Brummen.

+Read more...

Wij zijn tegen tegen het voornemen om een AZC voor 350 asielzoekers te vestigen op het Landgoed Michaelshoeve. Wettelijk hoeft de gemeente 31 personen op te vangen (spreidingswet). Opvang ja, maar niet in deze vorm en omvang!

Indien de actie van IBA is afgelopen, dat kan zijn dat het AZC er niet komt, zal het restant van de financiële bijdragen worden geschonken aan ‘Dierenpark ’t Goor' te Brummen.

De financiële verslaggeving zal vermeld zijn op de website van de werkgroep.

WIJ ZIJN NIET TEGEN het opvangen van vluchtelingen, MAAR WE ZIJN VOOR een leefbaar Brummen.

Het is bijna zover!

Aanstaande woensdag is onze petitie gereed om te overhandigen aan de burgemeester van Venlo. We danken jullie allemaal voor jullie steun aan de petitie en daarmee aan de talloze Palestijnen die lijden aan het geweld in Gaza en op de Westelijke Jordaanoever.

+Read more...

Wilt u aanwezig zijn bij de overhandiging? Dat kan! Om 18:30 zullen we deze in de raadszaal (Stadhuis Venlo) overhandigen.

Verspreid deze link, deel de petitie.

Ons populistische kabinet is gevallen. Trump en Muski rollebollen ruziënd door X.

+Read more...

Met wat geluk ruimen die negatieve praatjesmakers elkaar wel op. Kunnen wij ons op iets opbouwends richten: Stop het gooien van bommen, stop het schieten op hongerige mensen, stop het prediken van haat. TEVA gebruik je invloed om te helen, te genezen, vrede te bevorderen! Gebruik je invloed om de rechtse Israëlische regering van koers te doen veranderen. Doe iets goeds, deel de petitie, voer de druk op!

Massaal delen

Er moet iets veranderen in onze samenleving. Dat kunnen wij met zn allen doen.

+Read more...

Met genoeg handtekeningen moet de regering dit behandelen.

Wat fijn!

Dag allemaal, Wat fijn dat zoveel mensen deze petitie al getekend hebben! U mag deze petitie delen met wie u maar wilt! .

Stemmen

Stem zo veel mogelijk en deel dit bericht zo vaak het kan aan uw vrienden en familie en mensen die u niet kent..

Help mee: dien ook een klacht in bij de Nationale Ombudsman over snippergroenbeleid

Beste ondertekenaar,

Hartelijk dank dat je de petitie “Stop onrecht bij snippergroen in Dijk en Waard” hebt ondertekend. We hebben inmiddels meer dan 170 handtekeningen verzameld – een sterk signaal dat veel inwoners vinden dat het snippergroenbeleid eerlijker, transparanter en rechtvaardiger moet.

+Read more...

Wie weet komen we uiteindelijk boven de 200 handtekeningen dat zou geweldig zijn.

Woo-verzoek ingediend – teleurstellend resultaat Inmiddels hebben wij bij de gemeente Dijk en Waard een verzoek ingediend op basis van de Wet open overheid (Woo), om volledige openheid te krijgen over het snippergroenbeleid sinds 2014. De gemeente heeft echter slechts een beperkte selectie van recente documenten verstrekt (voornamelijk 2023–2025). Van de gevraagde oudere juridische adviezen, interne memo’s en besluitvorming ontbreekt ieder spoor. Zie https://bestandendelen.pleio.nl/?s=download&token=6835fed9-09b3-4ede-80f4-b82af5e7091b Wij vinden dit onaanvaardbaar. Als inwoners recht hebben op openbaarheid, dan hoort een gemeente daaraan volledig mee te werken – zeker als het beleid diep ingrijpt in de rechtspositie van mensen.

Wat kun jij doen? Dien ook een klacht in bij de Nationale Ombudsman Om de druk op de gemeente te vergroten, roepen wij jou op om ook zelf een klacht in te dienen bij de Nationale Ombudsman over de onvolledige reactie van de gemeente op het Woo-verzoek. Stuur je klacht naar: Nationale Ombudsman Postbus 93122 2509 AC Den Haag of mail naar: info@nationalombudsman.nl Je kunt je klacht gewoon onder je eigen naam indienen. Hoe meer inwoners dit doen, hoe sterker ons gezamenlijk signaal: openbaarheid is geen gunst, het is een recht.

Vervolgactie: petitie aanbieden In de eerste week van september 2025 zullen wij de petitie met bijbehorende documenten aanbieden aan de gemeenteraad van Dijk en Waard. Jouw extra steun via een klacht helpt om dit onderwerp hoog op de bestuurlijke agenda te krijgen.

Dank voor je betrokkenheid,