Het wordt steeds moeilijker om door Amsterdam te navigeren op een (elektrische) brommer. De routeplanners zijn of voor auto's of voor fietsen.
foto: Politie Basisteam Overtoomse Sluis
Gebruikers van (huur) brommers en scooters.
een routeplanner voor brommers die niet over fietspaden of snelwegen leidt. Die kan misschien, met hulp van de gemeente, gemaakt worden door de Fietsersbond of Google.
"Het beleid van de gemeente Amsterdam is erop gericht de bromfietser dezelfde infrastructuur te laten gebruiken als auto’s. Het grootste deel van de infrastructuur voor auto’s is hiervoor geschikt.
Slechts een klein deel, zoals de tunnels, vormen hier een uitzondering op. We begrijpen dat dit voor bromfietsers niet altijd even makkelijk is, maar uit oogpunt van verkeersveiligheid heeft dit beleid inmiddels wel een positief resultaat laten zien. Waar bromfietsen wel of niet zijn toegestaan wordt met verkeersborden aangegeven. De gemeente voorziet niet in een specifieke routekaart of navigatiesysteem voor bromfietsers. Het spijt ons dat wij geen gevolg aan uw verzoek kunnen geven."
(...)
Petitie voor een brommerkaart
Volgens de Amsterdamse scooterrijder Martin Cleaver ligt het probleem vooral bij het gebrek aan goede scooterroutes in de stad. Hij startte een petitie waarin hij voor een ‘brommerkaart’ pleit.
“Het wordt steeds moeilijker om door Amsterdam te navigeren op een scooter,” zegt hij. “Als ik op de brommer van Oud-West naar Zaandam wil, word ik door Google Maps over de A10 of door het Westerpark gestuurd. En als ik vanaf het VUmc naar het Olympisch Stadion ga, over de Amstelveenseweg, moet ik het fietspad op of beland ik tussen het autoverkeer dat voorsorteert voor de A10.”
(...) lees verder