Het rapport Onderwijs2032 geeft geen antwoord op de problemen in ons onderwijs, gaat grotendeels voorbij aan het beroepsonderwijs en miskent het belang van kennis, het schoolvak en de vakdocent. We zijn voor een curriculumherziening, maar tegen de lijn van Onderwijs2032
Leraren, ouders, leerlingen, wetenschappers en allen die belang hebben bij goed onderwijs
dat Onderwijs2032 niet aansluit bij de problemen van ons onderwijs, onvoldoende wetenschappelijke onderbouwing heeft, de positie van de goed opgeleide vakleraar en het schoolvak ondermijnt, weinig draagvlak heeft bij docenten en voorstellen behelst die eerder zijn mislukt terwijl verscheidene doelstellingen van het rapport, zoals persoonlijke vorming en samenhang, beter in een vakkenstructuur kunnen worden gerealiseerd
de staatssecretaris om Onderwijs2032 te heroverwegen en eerst een gedegen analyse te maken van het huidige onderwijs zodat het onderwijsbeleid niet gebaseerd is op aannames over een uiterst onzekere toekomst maar op de werkelijkheid van nu.
Het politiek forum op ons symposium afgelopen zaterdag zorgde voor belangrijke beweging. Alle aanwezige onderwijswoordvoerders van de Tweede Kamer stelden dat Onderwijs 2032 niet perse uitgangspunt van een curriculumdiscussie hoeft te zijn.
Ook Mohammed Mohandis van de regeringspartij PvdA. Verder trok CU woordvoerder Eppo Bruin zijn handtekening onder de motie Ypma ter plekke in.
Vandaag schrijft de Telegraaf dat de staatssecretaris zelf wellcht wat op de rem trapt en ook de VO raad pleit nu voor een pas op de plaats om docenten werkelijk te laten meepraten.
Het is nog niet zover dat Onderwijs2032 is ingetrokken, maar er is duidelijk beweging in de door ons gewenste richting.
We hebben nog meer handtekeningen nodig!
Ondersteunt u deze petitie en wilt u nog meer doen om ons te steunen in de strijd tegen Onderwijs2032 en vóór een beter curriculum en beter onderwijs?
Word lid van de vereniging Beter Onderwijs Nederland!
Als u nog geen lid was, kunt u dat heel makkelijk worden via bovenstaande link. Voor slechts 15 euro per jaar steunt u hiermee dit initiatief, blijft u op de hoogte van onze activiteiten en ontvangt u ons ledentijdschrift Vakwerk.
Beter Onderwijs Nederland (BON) is een organisatie van vrijwilligers, met als enige belang: goed onderwijs.
Spoort u ook zoveel mogelijk collega's, familieleden en kennissen aan om lid te worden van BON. Hoe meer leden BON heeft, hoe sterker we staan, en hoe groter de kans dat we deze desastreuze plannen kunnen tegenhouden, en dat we ervoor kunnen zorgen dat een nieuw curriculum gebaseerd is op een realistische analyse van de huidige situatie. Versterk de vakken, niet het vakoverstijgend onderwijs!
U kunt de uitzending van Buitenhof van zondag 10 april waarin BON-bestuurslid en docent wiskunde Karin den Heijer in discussie gaat met Paul Schnabel hier terugkijken..