De reistijd van Apeldoorn naar Barneveld en Ede is absurd lang. Met de trein rijd je er halverwege naar Amersfoort al langs. In Amersfoort moet je dan overstappen op de trein terug. Niet echt logisch en ideaal. Ook buslijn 108 van Apeldoorn naar Ede is een uur lang. De Valleilijn vanaf Ede zou bij Barneveld (centrum) nog een afbuiging richting Apeldoorn moeten krijgen, met onderweg 2 stations bij Stroe en Uchelen. Zo kan de reistijd van Ede naar Apeldoorn en terug met circa 25 minuten gereduceerd worden. Ook zou er een Valleilijndienst tussen Amersfoort en Apeldoorn moeten komen die dan stopt in Hoevelaken, Barneveld (Noord), Stroe en Uchelen. Zodat er niet meer omgereisd hoeft te worden.
OV-reizigers in de omgeving, Apeldoorn, Barneveld en Ede.
(Daarvoor hoeft niet zo veel voor te gebeuren, behalve dat stations Wolfheze en Oosterbeek dan eigendom worden van Valleilijn met de paaltjes en op Arnhem CS dan een paar poortjes voor Valleilijn moeten komen. Zo delen bijvoorbeeld in Limburg ook de vervoerders NS en Arriva het traject Roermond-Maastricht/Heerlen. NS doet dan alleen de grote plaatsen aan, en Arriva alle andere kleine plaatsen. Dan zouden NS en Connexxion ook het spoor Ede-Arnhem kunnen delen, Wolfheze en Oosterbeek van Valleilijn, en NS de grote plaatsen Ede en Arnhem.)
Nog voordat deze petitie is opgericht, was er al enigzins roep naar door de Christenunie van Gelderland en de provincie zelf. Als het aan hen ligt is die bocht bij Barneveld richting Apeldoorn al in 2027 gerealiseerd.
Nu is het een kwestie van flink doorzetten en hopen dat NS/Prorail ook daarmee eens worden, dat die bocht er over 6 jaar ligt. Niet te vergeten de nieuwe stations bij Stroe en Uchelen of Apeldoorn West en de stoptreindienst tussen Amersfoort en Apeldoorn zelf. Wat de verlenging over bestaand spoor vanaf Ede naar Arnhem betreft, dat is dan hopelijk tussen 2030 en 2040 werkelijkheid.