Nee

Stop de aantasting van historisch Enkhuizen, de natuur en het Zuiderzeemuseum

3.242 ondertekeningen

Aan de rand van historisch Enkhuizen en het bekende Buitenmuseum van het Zuiderzeemuseum moeten in een prachtige groene baai 200 vakantiewoningen worden gebouwd. Deze petitie roept de gemeente op de plannen aan te passen!

Organisaties en bezorgde burgers

constateren dat:

• Er concrete plannen voor het Enkhuizerzand in Enkhuizen zijn waarin buitendijks de bouw van 160 tot 200 vakantiehuizen wordt beoogd
  • De bestaande aanwezige natuur, landschaps- en erfgoedwaarden ernstig worden geschaad;
  • Het aangezicht van historisch Enkhuizen wordt bedreigd;
  • De beleving van de bezoeker van het Zuiderzeemuseum in het gedrang is en
  • dit plan in strijd is met de unieke waarden van natuur en erfgoed, zoals vastgelegd in de, door meer dan 60 partijen ondertekende, Agenda IJsselmeergebied 2050.

De gemeente Enkhuizen de plannen aan te passen met inachtneming van bovengenoemde cultuurhistorische en landschappelijke uitgangspunten

Het antwoord

Gemeente Enkhuizen past plannen aan

Begin deze maand heeft de gemeente Enkhuizen een aangepast voorstel van het plan voor de bouw van vakantiewoningen langs de kust van het IJsselmeer, achter het Zuiderzeemuseum, gepresenteerd. In dat aangepaste plan wordt rekening gehouden met de bezwaren.

Bronnen: raadsvergadering 15 oktober 2019, agendapunt 5, Enkhuizen.nl en Heemschut.nl

REACTIE VAN PETITIONARIS

Heemschut is blij met de gevraagde aanpassingen. Dankzij uw steun hebben wij de gemeente Enkhuizen kunnen overtuigen de plannen aan te passen! De petitie is dinsdagavond 15 oktober aan de gemeenteraad overhandigd als afsluiter.

Erfgoedvereniging Heemschut kan het werk als erfgoedbeschermer alleen maar doen dankzij de steun van onze leden. Om u te bedanken kunt u nu voor het kennismakingstarief van 20 euro voor 2020 lid worden van Heemschut en ontvangt u onder meer 4 x per jaar ons prachtige blad. Lid worden kan via www.heemschut.nl/lid-worden en als u bij het veld ‘Waar kent u Heemschut van’ het antwoord ‘Petities.nl’ invult, dan verrekenen wij direct de korting. Word ook erfgoedbeschermer!

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

Enkhuizen
25-09-2019
Beantwoord
Christian Pfeiffer
Organisatie:
Bond Heemschut

Gemeente Enkhuizen past plannen aan

REACTIE VAN PETITIONARIS

Heemschut is blij met de gevraagde aanpassingen.

+Lees meer...

07-10-2019