Art

Stop Brouwerseiland

Brouwerseiland BV wilde aan de Brouwersdam een recreatiepark aanleggen. Dubai-achtige eilanden zouden worden opgespoten in een oude werkhaven (de Middelplaathaven). Op de eilanden zouden 325 luxe villa’s komen met eigen aanlegsteiger aan het strand, horecagelegenheden, winkeltjes en theater- en congreszalen.

• Dit is gestopt aan de kust, maar de dreiging gaat nu landinwaarts.

Teken daarom beschermonzedelta.petities.nl

Ondertekenaars, inwoners van Schouwen-Duiveland en van provincie Zeeland, en andere belanghebbenden.

Dat de gemeenteraad van Schouwen-Duiveland voornemens is in te stemmen met de aanleg van Brouwerseiland. Wij zijn daar tegen omdat:

• de publieke ruimte aan de Brouwersdam beperkt wordt,

• gebouwd wordt in een uniek natuurgebied

• een internationale surfspot verloren gaat,

• openbare ligplaatsen voor zeilers verdwijnen,

• het zicht op de Grevelingen en op Scharendijke teniet wordt gedaan door een hoge geluidswal.

Het college van B&W en de gemeenteraad van Schouwen-Duiveland om af te zien van recreatieve ontwikkeling in de Middelplaathaven aan de Brouwersdam en daarmee af te zien van de bouw van Brouwerseiland.

Het antwoord

Brouwerseiland gestopt

Nadat de Raad van State het bestemmingsplan voor het project Brouwerseiland tussen de eilanden Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland heeft vernietigd op 30 april heeft de gemeenteraad de conclusie getrokken dat er geen draagvlak voor is. Een herzien plan is niet mogelijk door een Kustvisie die ondertussen is aangenomen.

Bronnen:

EINDE ANTWOORD

REACTIE PETITIONARIS

Zoals u wellicht nog weet hebben we op 1-6-2017 de petitie Stop-Brouwerseiland aangeboden. Helaas kon zelfs een aantal van bijna 19.000 ondertekenaars de gemeenteraad niet overhalen om te stoppen met dit project. Met een aantal drogredenen werd de petitie van tafel geveegd. Zo werd bijvoorbeeld het aantal in twijfel getrokken vanwege de anonieme ondertekenaars. En veel ondertekenaars kwamen niet van Schouwen-Duiveland en daardoor verviel volgens de gemeenteraad het drukmiddel om invloed te hebben op de besluitvorming.

Zeven maanden na de zitting die eind september 2018 plaatsvond werd 30 april duidelijk dat het project Brouwerseiland aan de Brouwersdam en er in ieder geval voorlopig niet zou komen. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State vernietigde het bestemmingsplan, de omgevingsvergunning en de natuurvergunning voor de dertien kunstmatige eilanden in de Grevelingen.

Grote vraag na die uitspraak was natuurlijk, wat gaan de gemeente en de projectontwikkelaar doen? Het hele traject zou overnieuw gestart kunnen worden, maar zou dan wel helemaal vanaf het begin moeten worden overgedaan. Echter vóór Brouwerseiland was er nog geen Kustvisie (mede tot stand gekomen door de grote weerstand tegen onder andere Brouwerseiland). Die is er nu wel.

Gisteravond 10-5-2019 heeft gelukkig ook de gemeenteraad van Schouwen-Duiveland definitief nee gezegd tegen het plan om 13 eilanden met 315 luxe villa's bij de Brouwersdam aan te leggen.

beschermonzedelta.petities.nl

We willen u nogmaals hartelijk danken voor uw steun. En alle acties hebben tot een fantastisch resultaat geleid. We hopen samen met u nog veel te mogen genieten van de prachtige kust!

Met vriendelijke groet,

Louis Beeke en Mario Scheffers

EINDE REACTIE

Schouwen-Duiveland
01-06-2017
Antwoord verwacht:
12-07-2017
Gesloten
Louis Beeke
Stop Brouwerseiland

Brouwerseiland definitief van de baan.

Met een aantal drogredenen werd de petitie van tafel geveegd. Zo werd bijvoorbeeld het aantal in twijfel getrokken vanwege de anonieme indieners. En veel indieners kwamen niet van Schouwen-Duiveland en daardoor verviel volgens de gemeenteraad het drukmiddel om invloed te hebben op de besluitvorming. Ondanks de vele ondertekenaars van de petitie, de vele acties van actievoerders bij het gemeentehuis en op de Brouwersdam, de steun en acties van maatschappelijke en natuurorganisaties, politieke vragen in de provincie en Tweede Kamer denderde het project dus gewoon door en was een gang naar de Raad van State de laatste strohalm. Zeven maanden na de zitting die eind september 2018 plaatsvond werd vorige week duidelijk dat het project Brouwerseiland aan de Brouwersdam en er in ieder geval voorlopig niet zou komen. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State vernietigde het bestemmingsplan, de omgevingsvergunning en de natuurvergunning voor de dertien kunstmatige eilanden in de Grevelingen.
https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@115172/201701277-1-r2/?fbclid=IwAR2ivRPBepPVX7Y9R0DkjL8yjuHVB2sT5_qswv3dQ9sNyXPKfxvrx4ifWfg#toonpersbericht Grote vraag na die uitspraak was natuurlijk, wat gaan de gemeente en de projectontwikkelaar doen. Het hele traject zou overnieuw gestart kunnen worden, maar zou dan wel helemaal vanaf het begin moeten worden overgedaan. Echter vóór Brouwerseiland was er nog geen Kustvisie (mede tot stand gekomen door de grote weerstand tegen o.a. Brouwerseiland). Die is er nu wel. Brouwerseiland was één van de zogenaamde pijplijnprojecten; een project dat nog liep terwijl de Kustvisie tot stand kwam en daardoor ook mocht worden doorgezet, maar dat is per 1 januari 2019 gestopt. Als de gemeenteraad aan een nieuw bestemmingsplan zou beginnen, moet men helemaal van voor tot achteren voldoen aan de Kustvisie en één van de regels van de Kustvisie is dat er geen nieuwe verblijf recreatieve bebouwing op de Brouwersdam mag komen. Gisteravond 10-5-2019 heeft gelukkig ook de gemeenteraad van Schouwen-Duiveland definitief nee gezegd tegen het plan om 13 eilanden met 315 luxe villa’s bij de Brouwersdam aan te leggen. https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/112816/Brouwerseiland-definitief-afgeschoten-door-gemeenteraad REACTIE VAN DE PETITIONARIS In het weidse landschap van Zeeland en Goeree-Overflakkee komen jammer genoeg steeds meer recreatieparken en hotels. De kust is inmiddels beschermd, maar er is nu een verschuiving van bebouwing naar de oevers van de binnenwateren. Projectontwikkelaars kopen bestaande campings langs de kust op en bouwen die om tot super-de-luxe parken. De kampeerders die er soms al vele jaren staan kunnen vertrekken. De vele ondertekeningen en alle acties zijn een duidelijk signaal dat er voor projecten, die het landschap en de natuur aantasten geen ruimte meer is! Steun daarom ook de vereniging 'Bescherm de Delta', die dergelijke ontwikkelingen elders in Zeeland en Goeree Overflakkee wil voorkomen en teken de petitie: https://petities.nl/petitions/bescherm-de-zeeuwse-delta-en-goeree-overflakkee Met vriendelijke groet,

11-05-2019

Brouwerseiland gestopt

Bronnen:

EINDE ANTWOORD

REACTIE PETITIONARIS

beschermonzedelta.petities.nl

Met vriendelijke groet,

Louis Beeke en Mario Scheffers

EINDE REACTIE

11-05-2019

Einde Brouwerseiland; gemeenteraad zet dikke streep door de plannen

De gemeenteraad van Schouwen-Duiveland is helemaal klaar met Brouwerseiland. Voor de aanleg van dertien eilandjes met 315 luxe vakantiewoningen bestaat inmiddels geen politiek draagvlak meer, constateert de huidige coalitie.

Oppositiepartijen SP, PvdA en D66 waren altijd al tegen.

PZC

03-05-2019