Motorfietsen zorgen voor onevenredig veel geluidshinder. De belangrijkste oorzaak hiervan is dat de demping door gemonteerde uitlaten sterk onvoldoende is. Motorfietsen kunnen met goede uitlaten redelijk stil zijn. De geluidshinder is dus onnodig en onevenredig belastend. De overheid moet actie nemen.
Allen die hinder ondervinden van de onevenredig grote geluidshinder door motorfietsen.
Controleer of de regelgeving voldoende houvast biedt om de geluidsdruk terug te brengen tot een veel lager niveau (vergelijkbaar met een normale auto).
Pas de regelgeving zo nodig aan.
Start een campagne onder motorrijders over het terugdringen van de geluidsoverlast.
Handhaaf vervolgens zeer strikt op de geluidnormen met passende boetes en in beslagname motor bij zware en herhaalde overtreding.
De minister heeft een antwoord gegeven op petities over geluidsoverlast door motoren met de:
"Reactie op verzoek commissie over petities van gemeente Bergen en NEFOM over geluidoverlast door motorvoertuigen"
Agendapunt 23 bij de Tweede Kamercommissievergadering over verkeersveiligheid op 8 december 2022 en de brief als PDF.
Onder het kopje 'Vereenvoudigen mogelijkheden handhaven ' staat uitgelegd dat een handhaver voortaan op basis van een vermoeden een motor naar een keuring van de RDW kan sturen.
Constateren van een redelijk vermoeden dat een voertuig niet langer voldoet, kan plaatsvinden op basis van expertise door handhavers, visuele inspectie of door middel van voorselectie via een eenvoudige meting. Hiermee wordt de drempel verlaagd om aansprekend of handhavend op te treden, omdat de statische meting niet op straat uitgevoerd hoeft te worden, maar bij een RDW-keuringsstation. Dit gebeurt dan op last van de RDW, waarna de kentekenhouder binnen een bepaalde periode zijn voertuig moet laten keuren, op eigen kosten. Hoewel het met de voorgestelde aanpak eenvoudiger wordt om op te treden, blijft het aan de lokale driehoek om de inzet en prioritering van handhavingscapaciteit hierop te bepalen.