Vuurwerkverbod

Handhaaf het vuurwerkverbod in Heemstede

In Heemstede geldt een verbod tot het afsteken van vuurwerk op openbare plaatsen. Wij roepen de gemeente op dit verbod met de inwoners te communiceren en bij overtreding handhavend op te treden.

inwoners van de gemeente Heemstede

• dat artikel 2:73, lid 2 van de Algemene Plaatselijke Verordening luidt: "Het is verboden consumentenvuurwerk op een openbare plaats te gebruiken als dat gevaar, schade of overlast kan veroorzaken."
  • dat het gebruik van vuurwerk altijd gevaar, schade of overlast kán veroorzaken;
  • dat daarom het afsteken van vuurwerk in Heemstede op openbare plaatsen (zoals openbare wegen, plantsoenen, speelweiden en parken) altijd verboden is.

1. de gemeente het verbod conform artikel 2:73, lid 2 van de Algemene Plaatselijke Verordening te onderstrepen en na te leven;
  2. de gemeente dit verbod nadrukkelijk te communiceren met de inwoners van Heemstede;
  3. de gemeente met ingang van de jaarwisseling 2019/2020 bij overtreding van dit verbod handhavend op te treden.

Het antwoord

Mogelijk begin 2020 opnieuw ter discussie

De handhaving van het vuurwerkverbod is besproken in de gemeenteraad van Heemstede. Raadsleden stelden technische vragen die burgemeester Astrid Nienhuis beantwoordde. Haar antwoord ging over een algemeen vuurwerkverbod in de algemene plaatselijke verordening met verwijzing naar het vuurwerkbesluit, Hilversum en Apeldoorn. Ook benadrukte ze: "voor handhaving is draagvlak nodig."

Bron: raadsvergadering Heemstede 28-11-2019, agendapunt 11

REACTIE PETITIONARIS

Op 28 november stond onze petitie op de agenda van de gemeenteraad. Ik moet zeggen, er werd behoorlijk serieus over gediscussieerd. Nog niet iedereen had de juiste essentie van de petitie op het netvlies, maar dat zij dan maar zo. Hoewel het vuurwerkverbod op openbare plaatsen gewoon in de APV staat, twijfelt de meerderheid van de raad aan de uitvoerbaarheid ervan. Het CDA vond het vooral lastig uit te leggen dat je geen vuurwerk op straat mag afsteken, maar wel 1 meter verder in je voortuin. In ieder geval komt het onderwerp begin 2020 terug in de raad en overweegt men een maatschappelijke discussie te starten. Dat hebben we dan toch maar mooi bereikt, mede dankzij jouw steun!

Misschien is het een goed idee om, vooruitlopend op een mogelijke maatschappelijke discussie volgend jaar, een comité 'Heemstede vuurwerkvrij' (werktitel) in het leven te roepen. Dit comité zou dan zelfstandig, of wellicht samen met de gemeente, die discussie kunnen vormgeven of daar input voor kunnen leveren, bijvoorbeeld door middel van enquêtes. Wil je daar eens vrijblijvend met anderen over van gedachten wisselen, stuur me dan even een mailtje.

Hartelijke groet en dank, Pim Prins

EINDE REACTIE

Heemstede
12-11-2019
Gesloten
Pim Prins

Mogelijk begin 2020 opnieuw ter discussie

Bron: raadsvergadering Heemstede 28-11-2019, agendapunt 11

REACTIE PETITIONARIS

Hartelijke groet en dank, Pim Prins

EINDE REACTIE

04-12-2019

Gemeenteraad praat over petitie

Gisterenavond stond onze petitie op de agenda van de gemeenteraad. Ik moet zeggen, er werd behoorlijk serieus over gediscussieerd.

Nog niet iedereen had de juiste essentie van de petitie op het netvlies, maar dat zij dan maar zo. Hoewel het vuurwerkverbod op openbare plaatsen gewoon in de APV staat, twijfelt de meerderheid van de raad aan de uitvoerbaarheid ervan. Het CDA vond het vooral lastig uit te leggen dat je geen vuurwerk op straat mag afsteken, maar wel 1 meter verder in je voortuin. In ieder geval komt het onderwerp begin 2020 terug in de raad en overweegt men de inwoners bij de discussie te betrekken. Dat hebben we dan toch maar mooi bereikt. We houden de vinger uiteraard aan de pols!

Kijk hier de discussie in de gemeenteraad terug.

29-11-2019

Petitie komt op agenda van de gemeenteraad

Gisteren, 12 november, is de petitie rond het bestaande vuurwerkverbod aangeboden aan de commissie Samenleving van de gemeenteraad. De commissie heeft besloten de petitie in de raadsvergadering van november op de agenda te zetten.

Lees er alles over op de leestafel van Politiek café Heemstede.

13-11-2019