The 'fietsflat' next to Amsterdam Central Station is a temporary bicycle parking since 2001. After 2004 it was supposed to be demolished, but this became 2009 and now probably 2024 or later. There is time to make it into a monument before then!
bicyclists and visitors of Amsterdam
the 'fietsflat' in Amsterdam is build in 2001 as temporary bicycle parking for 2,500 bicycles
the 'fietsflat' is probably in use until 2024.
every day tourists take pictures of the rows of bicycles as a souvenir of the popularity of the bicycle here and because the lines are visually attractive to frame
the fietsflat already won design prices
recent new bicycle parkings in Utrecht and Rotterdam hide bicycles underground, just like cars
the bicycle should be honoured and shown publicly with an open visible fietsflat
make the fietsflat into a monument.
De fietsflat bij Centraal Station moet weg, maar wordt hij gesloopt of kan hij worden hergebruikt? De gemeente nodigde bedrijven uit die mogelijk brood zien in het gevaarte. Ook (...) lees verder (kopie in archief).
De fietsflat is niet meer, maar dat hoeft niet het einde van zijn leven te betekenen. Acht mobiliteitsexperts roepen Amsterdam op de fietsflat, lang het boegbeeld van het straatbeeld van de stad, te schenken aan een andere stad, bij wijze van voorbeeld en inspiratiebron.
(...) De fietsflat is echter een symbool van de mobiliteitstransitie geworden door onbedoeld de lang verborgen potentie van de fiets-treincombinatie te laten zien. Hoe gaaf zou het zijn als het die symbolische rol elders kan voortzetten? Stel je voor dat Amsterdam de fietsflat weggeeft, zoals Frankrijk in 1885 het Vrijheidsbeeld aan de Verenigde Staten schonk.
Tijd dus om de flat te schenken aan een andere stad die ambitieus werkt aan een alternatief voor de auto! Denk aan Parijs of Seine-Saint-Denis, dat in 2024 het hart van de Olympische Spelen zal zijn en waar onder leiding van Anne Hidalgo, de burgemeester van Parijs, een ware omslag plaatsvindt. Of een van de andere steden in Europa die werk maken van hun fietsbeleid en waar men zich soms afvraagt wat men met het groeiende aantal fietsen en fietsers aan moet. Steden als Berlijn, Barcelona, Liverpool, Nice en Kopenhagen, maar ook steden als Brussel, Milaan, Istanboel, Ljubljana en Leipzig Circulair
Amsterdam heeft iets moois in handen. Afbreken en weggooien of omsmelten is doodzonde. De fietsflat kan technisch nog vijftig jaar mee, zo verzekert de gemeente. (...) lees verder in Het Parool van 30 mei 2023
Amsterdam kan maar geen afscheid nemen van de fietsflat bij CS. De PvdA in stadsdeel Centrum pleit er nu voor de geliefde (en door sommigen gehate) fietsenstalling opnieuw te openen voor het parkeren van fietsen.
(...) lees verder