De overheid wil de burger verplichten om te communiceren op een manier die fijn is voor de overheid: "Bestuursorganen kunnen kiezen op welke wijze zij een elektronisch bericht willen ontvangen en kunnen hun organisatie hierop inrichten."
De overheid dicteert te vaak en te veel de communicatievorm:
een verplicht webformulier waarvoor je met Digid moet inloggen
een antwoord komt in je Berichtenbox, waarvoor je weer moet inloggen. Gewoon antwoorden op een e-mailtje zoals je gewend bent kan niet.
alleen bellen met het 140-zoveel-nummer van de overheid, je mag niet meer rechtstreeks met een afdeling of ambtenaar bellen
je mag niet langer op papier communiceren, terwijl dat soms juist een uitkomst is
burgers met en zonder internet
dat overheden de afgelopen jaren in toenemende mate normale communicatie onmogelijk maken:
alleen via het 14 0zoveel-nummer bellen
alleen via een webformulier mailen (waarvoor je met DigID moet inloggen)
dat burgers gewoon met het directe nummer van een ambtenaar of via een e-mailadres willen communiceren
dat de overheid met de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer communicatie met de overheid moeilijker wil maken
dat nationale regels graag door lagere overheden worden gebruikt om het minimale te doen voor burgers ("we voldoen aan de wet") in plaats van het maximale
in de voorgenomen wetswijzigingen (Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer) te garanderen dat alle manieren van communicatie mogelijk blijven en de overheid flexibel en klantgericht moet zijn als burgers met de overheid willen communiceren.
De burger kiest hoe het met de overheid communiceert, niet andersom.
Minister Ronald Plasterk verwacht dat veel overheidsorganisaties traditionele vormen van dienstverlening nog geruime tijd zullen gebruiken. Dat schrijft hij in zijn antwoord op kamervragen van Astrid Oosenbrug (PvdA).
Burgerlink (op initiatief van Binnenlandse Zaken) publiceerde ooit een BurgerServiceCode. Daar wees ondertekenaar Matt Poelmans op.
En wat staat daar in als eerste norm?
"1. Keuzevrijheid contactkanaal - Als burger kan ik zelf kiezen op welke manier ik met de overheid zaken doe. De overheid zorgt ervoor dat alle contactkanalen beschikbaar zijn (balie, brief, telefoon, e-mail, internet)."
Zie verder http://www.mattpoelmans.nl/blog/wp-content/uploads/BurgerServiceCode-Werkschrift.pdf