Big History is een schoolvak in vwo4 over de geschiedenis van de wetenschap dat momenteel op 42 scholen wordt gegeven. In het kader van modernisering is Big History een veelbelovende toevoeging aan het onderwijs. Er zijn echter nog geen nationale richtlijnen of opleidingen voor docenten van dit vak.
Ana, Maureen en Sanette, studenten Liberal Arts & Sciences, in gesprek met Constance van Hall.
dat Big History een bijdrage kan leveren aan de modernisering van het onderwijs in Nederland. Uit interdisciplinair onderzoek naar modernisering en Big History is gebleken dat het vak aansluit bij de doelen van toekomstgericht onderwijs. Bovendien worden relevante 21st century skills als creativiteit, kritisch denken, communicatie en samenwerken bevorderd. Hiermee sluit het aan bij het eindadvies van het Platform Onderwijs2032.
dat leraren in het kader van toekomstgericht onderwijs worden opgeleid om het vak Big History professioneel te doceren. Zo kan Big History met de tijd een gestructureerde toevoeging worden aan het voortgezet wetenschappelijk onderwijs. Daarmee wordt vormgegeven aan een schoolvak dat de fragmentatie van het onderwijs kan bestrijden doordat het verbinden van verschillende disciplines wordt gestimuleerd.