De Julianalaan in Bergschenhoek gaat bij de herinrichting een smallere weg met 30 km worden. Door het vervallen van de fietspaden moet al het verkeer - auto's, fietsers en ander langzaam verkeer - mengen. Wij vrezen gevaarlijke situaties tijdens de piekmomenten dat fietsers naar de sportvelden gaan.
willen dat de fietspaden blijven zoals ze nu zijn aangelegd.
tot het handhaven van de fietspaden en wandelpaden zoals de situatie nu is, maar dan met een nieuwe bestrating en verlichting en beter gesnoeide bomen zodat er meer licht is.
Er is nog steeds geen uitslag van de hoorcommissie bekend.
Vanochtend 15 januari 2025 ontving ik een artikel uit het AD van een bewoner uit Bergschenhoek die betrokken is bij het behouden van de gescheiden fietspaden.
Het artikel is via onderstaande link te lezen. Daarin wordt genoemd dat het ideaalbeeld is dat fietspaden gescheiden liggen. Houten schijnt een goed voorbeeld te hebben.
https://www.ad.nl/binnenland/aantal-ernstig-gewonde-fietsers-dreigt-in-2040-te-verdubbelen-moeten-fietspaden-heel-anders-inrichten~aa3be824/
Bovenstaande link is vandaag doorgestuurd naar wethouder Muis en andere door hem genoemde namen. Ik hoop dat hij goede notitie neemt van dit artikel waarin de SWOV* kritische noten zet bij een 30 km weg zonder controle In gesprekken met de gemeente hebben wij de gemeente ook al daarop gewezen. Dat de SWOV een gescheiden fietspad adviseert in nieuwe plannen voor de gemeente steunt onze actie.
Wij blijven afwachten wat de hoorcommissie gaat melden.
*Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid-SWOV
Bewoners en ondertekenaars van de petitie maken geen indruk op leden van de Gemeenteraad en andere mensen die besluiten nemen over het Project Julianalaan wat betreft VERKEERSVEILIGHEID FIETSERS EN BEHOUDEN VAN HET FIETSPAD. Zelfs een wethouder die aan de Julianalaan gewoond heeft ziet het nut van de veiligheid van fietsers niet! Dhr May van de JUBO is een fervent fietsers en weet wat veilig fietsen in de praktijk is. Als er geen fietspad zou komen heeft hij gestreden voor andere maatregelen die de veiligheid garanderen als dat de auto's te gast zijn of een belijning en andere mogelijkheden.
Meebuigen met voorstellen is op geen enkele mogelijkheid gebeurd. En het blijft raar dat er niet wordt toegegeven dat een eerste verkenning van de laan in de Coronatijd is gebeurd en een totaal verkeerd beeld heeft gegeven van de Julianalaan. Daarom vraag ik mij af: WAT BLIJFT ER OVER VAN DE STATIGE JULIANALAAN??
Tot het advies van de hoorzittingscommissie binnen is blijft ondertekenen mogelijk voor behoud van de fietspaden aan de Julianalaan. .