You, the petitioner
A10west

50km/h on the A10 West

149 signatures

The A10 West is the only big highway in the region cutting through residential areas. Since the A5 is now connected at Westpoort a new, big city ring emerged. The 10 kilometers of A10 West can become a city street, like the Wibautstraat.

Architect van Eesteren never designed a highway in his city expansion plan, but because of the spacious design of his plan it was possible to squeeze one in later on.

Petition

We

Amsterdammers and others concerned

 

establish that:

  • the A10 is one of the busiest highways in the Netherlands

  • the A10 is infamous as most dangerous stretch of highway in the country

  • the Einsteinweg was designed as city street and later on upgraded to highway

  • the housing close the road (because it was supposed to be a street) suffer a lot of polution and noise

  • since the A5 now connects with Amsterdam Westpoort from knooppunt Raasdorp a larger cityring emerged (see the map from the newspaper illustrating the temporary closure)

  • if you drive this 10 kilometer at 80 you will be 4,5 minute faster than at 50 km/h. But now you are also more often in a traffic jam. At 50km/h the capacity increases and the number of accidents decrease. Which will make the speed more reliable.

 

and request

transform the A10 West into a city street with a maximum speed of 50 km/h.

The answer

Actualiteit: 30km in de stad vanaf 8 december 2023

Vanaf 8 december 2023 geldt 30km/u als snelheid in Amsterdam, op wat uitzonderingen na.

Een vervelende uitzondering is er voor de ontsluitingswegen die direct aansluiten op een snelweg, zoals dus de afslagen vanaf de A10 West.

Als de A10 West 50km/u wordt, een 'ouderwetse' stadsstraat, dan kunnen de afslagen vanaf de A10 West wèl 30 worden! Extra reden om de petitie te ondertekenen dus.

Wel moeten dergelijke ontsluitingswegen er dan anders uit zien. De middenberm moet verdwijnen en langszij parkeren moet er ingevoerd worden bijvoorbeeld. Een 2x2 strook kan ook niet. Een strook moet dan busstrook worden bijvoorbeeld.

kaartje waar 50 blijft gelden

Zo zou je de bussen die eindigen bij Station Lelylaan een vrije busbaan kunnen geven zodat ze sneller kunnen. Trek ze door over een vrije busbaan naar het Surinameplein om daar over te kunnen stappen op stadsbus 15 of tram 1. Bus 18 of 80 zou over de Jan van Galenstraat op een eigen busbaan kunnen rijden en met een overstap met metro 50/51. Hoewel er hier al een herinrichting komt.

kaartje met aan te passen buslijnen

Bus 62 op de Henk Sneevlietweg kan ook een eigen busbaan krijgen om die brede weg te versmallen èn het ov te versnellen:

Bus 62

 

Sign this petition

 
We e-mail you a link to confirm your signature. Your data will not be shared with third parties and remains with the Stichting Petities.nl. Your name and place of residence will only appear if you choose this. Read more about this in our privacy statement.

Details

Addressed to:
Tweede Kamer 
Petition desk:
Closing date:
2023-03-21 
Lead petitioner:
ReindeR Rustema 
Website:

History

Signatures

Updates

Actualiteit: 30km in de stad vanaf 8 december 2023

Vanaf 8 december 2023 geldt 30km/u als snelheid in Amsterdam, op wat uitzonderingen na.

Een vervelende uitzondering is er voor de ontsluitingswegen die direct aansluiten op een snelweg, zoals dus de afslagen vanaf de A10 West.

+Read more...

Als de A10 West 50km/u wordt, een 'ouderwetse' stadsstraat, dan kunnen de afslagen vanaf de A10 West wèl 30 worden! Extra reden om de petitie te ondertekenen dus.

Wel moeten dergelijke ontsluitingswegen er dan anders uit zien. De middenberm moet verdwijnen en langszij parkeren moet er ingevoerd worden bijvoorbeeld. Een 2x2 strook kan ook niet. Een strook moet dan busstrook worden bijvoorbeeld.

kaartje waar 50 blijft gelden

Zo zou je de bussen die eindigen bij Station Lelylaan een vrije busbaan kunnen geven zodat ze sneller kunnen. Trek ze door over een vrije busbaan naar het Surinameplein om daar over te kunnen stappen op stadsbus 15 of tram 1. Bus 18 of 80 zou over de Jan van Galenstraat op een eigen busbaan kunnen rijden en met een overstap met metro 50/51. Hoewel er hier al een herinrichting komt.

kaartje met aan te passen buslijnen

Bus 62 op de Henk Sneevlietweg kan ook een eigen busbaan krijgen om die brede weg te versmallen èn het ov te versnellen:

Bus 62

2023-10-18

Het Parool: Wat zou er gebeuren als we de Ring West schrappen?

In het Parool wordt de vraag behandeld: Wat zou er gebeuren als we de Ring West schrappen?

Het grootste bezwaar komt van de logistieke sector. Het is zo lastig om de stad te bevoorraden en om de haven te bereiken zonder de A10 West.

+Read more...

Maar wacht even, waarom zou je "onwaarschijnlijk veel meer verkeersbewegingen" gaan maken om de stad heen? Het is dan logischer om de distributie anders te organiseren. Met verdeelpunten aan de andere kant van de stad waar vrachtwagens die met bulk onderweg zijn naar de rest van het land helpen voorraden aanleggen die verder worden gedistribueerd in de stad door vrachtwagens die dan kortere routes afleggen tussen dat verdeelpunt en eindbestemming. Logistiek moet onvermijdelijk slimmer de komende jaren om onnodige bewegingen te voorkomen. Een netwerk van verdeelpunten rondom de stad horen daar bij.

In plaats van dat vrachtwagens helemaal vanuit de haven ook de zuidkant van de stad bedienen. Dàt zijn onwaarschijnlijk veel verkeersbewegingen. Het verkeer moet zo kort mogelijk even de stad in en dan snel er weer uit. Géén verkeer door de stad heen.

Uiteindelijk maakt het allemaal niet zoveel uit, is het een kwestie van anders organiseren en omdenken.

Helemaal potsierlijk is het argument van de directeur van de ondernemersvereniging: "Het bewijst dat veel beleidsmakers een eendimensionaal beeld ­hebben: woningen bouwen is het enige wat telt. Terwijl bedrijven het mogen uitzoeken.”

Dan maar geen woningen dan? Welke consumenten hou je dan nog over om te bedienen? Daar wil je juist toch mèèr van? Het is niet gek om mensen voorop te zetten en daarna te bedenken hoe je die het beste kan bedienen. Ongelofelijk hoe conservatief en weinig flexibel deze woordvoerder van ondernemers denkt.

Gelukkig is de professor in het artikel wèl voorstander, die is wel vertrouwd met welke ontwikkelingen er komen. Hij denkt niet vanuit de beperkingen van het nu. Daarom is het goed dat politici niet teveel naar deze ondernemers luisteren.

2021-02-21

Het Parool: GroenLinks: afwaardering A10 West maakt bouw woningen mogelijk

Wat GroenLinks betreft is het einde van de A10 West in zicht. Sloop, of afwaardering tot een stadsstraat biedt volgens de partij kansen om veel woningen te bouwen.

+Read more...
2021-02-15