Parkeervergunningen uitfaseren

Geparkeerde auto's nemen veel ruimte in beslag in relatie tot hoe weinig ze worden gebruikt. De meeste auto's staan 23 van de 24 uur per dag stil. Ondertussen zijn er de laatste jaren veel alternatieven bij gekomen voor het parkeren op straat. Je auto bij de ring parkeren en ophalen met een elektrisch deelautootje bijvoorbeeld.

Deze petitie heeft via een inspraak op de nota Bereikbare Stad een antwoord van het bestuur gekregen:

"De uitgifte van parkeervergunningen is nu al aan strenge regels gebonden. Het aantal parkeervergunningen is in relatie tot het aantal bewoners van Amsterdam laag. Er zijn geen plannen om de parkeervergunning te laten verdwijnen. Wel zullen vergunninghouders vaker moeten uitwijken naar ondergrondse parkeergarages.
Niet overgenomen."

PETITIE

bezoekers en inwoners van Amsterdam

dat de gemeente Amsterdam sinds het invoeren van betaald parkeren in 1992 parkeervergunningen uitgeeft aan inwoners van Amsterdam;

dat er een grote en groeiende druk op de openbare ruimte is;

dat vergunninghouders onbeperkt met hun auto de openbare ruimte kunnen gebruiken;

dat de vergunninghouders verhoudingsgewijs veel meer openbare ruimte gebruiken dan inwoners en bezoekers zonder dit privilege;

dat de parkeervergunning de houders niet aanmoedigt om de auto niet op straat te parkeren;

de detailhandel in Amsterdam omzet uit de provincie verliest omdat men liever op internet koopt (de aankopen zijn niet thuis te krijgen);

dat economisch belangrijk verkeer voor Amsterdammers noodgedwongen op straat stil houdt of op stoepen parkeert omdat er geen of weinig (laden-lossen) parkeerplaatsen zijn zoals in buitenlandse steden;

dat er door arbowet en hoge loonkosten meer auto's met hydraulische installaties op straat staan (glazenwassen, bouwafval, etc.);

dat er sinds 1992 meer gezinnen met kinderen in de binnenstad wonen;

dat een minderheid van de bewoners in de binnenstad een parkeervergunning heeft.

aan te kondigen dat de huidige parkeervergunning op termijn zal verdwijnen, te beginnen in het centrum;

jaarlijks steeds hogere eisen aan nieuwe vergunninghouders te stellen, waarbij uiteindelijk alleen vergunningen op grond van een medische of economische noodzaak overblijven.

onderteken de petitie Parkeervergunningen uitfaseren.

We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Bezig met opslaan van uw ondertekening...

Ajax-loader

Bij drukte op petities.nl kan dit enige momenten duren. Nadat uw ondertekening is opgeslagen ontvangt u een e-mail ter bevestiging. Om uw ondertekening definitief te maken klikt u op de link in deze e-mail en bevestigt u uw ondertekening.
  • 12 maanden geleden anoniem
  • ongeveer 2 jaar geleden Will Cuypers Schinnen