Bescherm gezin tegen eerwraak

Een jong Irakees gezin (met 2 kinderen) dreigt te worden uitgezet, terwijl zij doodsbang zijn in Irak slachtoffer te worden van eerwraak. De vrouw is als Yezidische getrouwd met een niet-Yezidische man, wat binnen het Yezidisme verboden is. De familie van de vrouw heeft daarom gezworen dat ze gedood moet worden. Nadat er een aanslag op hen is verricht, zijn ze gevlucht en hebben in Nederland asiel aangevraagd. Dit asiel wordt hen niet verleend en ze dreigen op korte termijn te worden uitgezet. Letterlijk doodsbang wachten ze op een definitieve uitzettingsdatum.

Gun dit gezin een veilige plek om rustig te kunnen leven en teken deze petitie!

dhr. D. Awan, drs. J.M. Pauw, drs. B. van de Pijpekamp,

namens vrijwilligersgroep voor AZC Leersum

constateren dat:

• dat de Yezidische vrouw H. G. G. tegen de wil van haar familie is getrouwd met de niet-Yezidische man I. E. S.;
  • dat de Yezidische familie van de vrouw uit motieven van eerwraak uit is op de dood van de vrouw en wellicht ook van de man en hun kinderen en dat er al een aanslag op beiden is gepleegd;
  • dat deze asielzoekers met hun 2 jonge kinderen uitgezet worden, ondanks het feit dat zij in Irak het slachtoffer zullen worden van familie-eerwraak;
  • dat dit in een precedent geval (2007) in Irak tot steniging van een Yezidische vrouw heeft geleid (zie link);
  • dat de IND de feiten die aan de eerwraak ten grondslag liggen erkent, maar hierin volgens ons ten onrechte geen aanleiding ziet tot verlening van asiel;
  • dat het gezin al lange tijd in grote angst leeft om terug gestuurd te worden naar Irak en erg verlangt naar een veilig plekje om rustig te kunnen leven;

Zijne Excellentie drs. G.B.M. Leers vriendelijk en dringend van zijn discretionaire bevoegdheid gebruik te maken om I. E. S. en H. G. G. met hun 2 jonge kinderen een verblijfsvergunning te verlenen.

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

minister
09-12-2010
In behandeling
drs. J.M. Pauw

Petitie aangeboden

LS, Op donderdag 9 december 2010 heeft ondergetekende de petitie overhandigd op het Ministerie van Binnenlandse Zaken. De beslissingstermijn voor een petitie is 4-6 weken.

+Lees meer...

De minister heeft zijn asielbeleid getypeerd met de woorden 'Streng, maar rechtvaardig'. Wij hopen en bidden dat het beleid van de minister in deze specifieke zaak vooral rechtvaardig mag zijn. Bij dezen bedank ik namens de andere initiatiefnemers alle ondertekenaars voor hun stem en vraag uw gebed voor dit gezin en voor een positief besluit van de minister. J.M. Pauw

18-12-2010