“Toxische stoffen van kleurstoffen of bleekmiddelen en/of stofdeeltjes uit de stoffen die gebruikt worden voor de mondkapjes kunnen in het microklimaat ophogen en zo in de longen terecht komen.”
Dat zegt dr. ir. Carla Peeters, immunologe en o.a. werkzaam geweest bij het RIVM als specialiste infectieziekten.
In dit Nieuwsbericht wil ik voor de tweede maal ingaan op de schadelijke effecten van mondkapjes.
Ik heb diverse reacties van ondertekenaars ontvangen:
“ik heb chronische neusproblemen, dus ademhalen met mondkap is heel lastig, laag suikerspiegel, moet regelmatig wat eten en drinken, gaat moeilijk met ademhalen, hyperventilatieaanvallen, dus weg met die mondkapjes”
“Ik reis 2x per dag met het ov voor mijn werk. En sinds ik dat mondkapje op moet heb ik een nare hoest en keelpijn. Daarvoor was er niets aan de hand.”
“Binnen 4 minuten dat ik dat kapje op had in de trein ging mijn zuurstofwaarde van 99 na 91 en dat in een paar minuten laat staan dat je de hele reis een kapje draagt hoe laag is je zuurstof dan!! Dit is echt gevaarlijk een mondkapje in het ov”
Behalve gezondheidsklachten zijn er reizigers die om principiële redenen hun auto hebben verruild voor reizen met het openbaar vervoer en nu geconfronteerd worden met de mondkapjesverplichting. Ook reizigers die gebruik maken van touringcars worden per 1 juli verplicht om de kapjes te gaan dragen. Ook nu weer is er sprake van uitbreiding van de mondkapjesplicht en geen versoepeling, laat staan afschaffen van deze ongezonde maatregel.
“Eventuele schade aan longepitheelcellen, de eerste barrière om infecties te voorkomen, kunnen het lichaam ontvankelijker maken voor bacteriële en virale infecties”, zegt Carla Peeters verder in HP/De Tijd van 19 juni.
Riskant zijn de mondkapjes ook, omdat veel merken beweren een keurmerk te hebben, maar zekerheid geeft dat niet, omdat er een ‘wildwest’ aan handel ontstaan is. Vervalsingen van keurmerken komen voor, maar ook met ‘echte’ merken moet je uitkijken, zij hebben dezelfde nadelen en bieden geen zekerheid.
Bronnen:
Er komen steeds nieuwe ondertekeningen bij. Inmiddels staat de teller op 225.
Het is duidelijk: Ede steunt de petitie voor een kunstijsbaan. Ede wil snel kunnen schaatsen.
https://www.mooisonenbreugel.nl/algemeen/algemeen/42114/burgerinitiatief-pleit-voor-plaatsing-baileybrugmonument-bij- .
De petitie is aangeboden aan de burgemeester van Son en Breugel. Dank voor uw stem! Binnenkort zal er wellicht meer actie nodig zijn.
Zwemvereniging Splash houdt u op de hoogte, als u bent ingeschreven
Op 2 december hadden we een prachtige presentatie voor het burgerinitiatief In het Vestzaktheater in Son. Er waren ongeveer 80 belangstellenden.
Ik mag melden dat het onderwerp echt leeft en er is een grote belangstelling. Het aantal handtekeningen loopt op naar 800. Help om er nog veel meer van te maken en stuur de petitie door. Heb je contacten in Amerika of Engeland. Breng hen op de hoogte
De petitie is een groot succes. Zonder noemenswaardige campagne binnen een week 585 ondertekenaars, waarvan méér dan 350 uit de gemeente Ede.
We kunnen daarmee vragen om Inwoneragendering en daarmee is een van onze doelen bereikt.
Naar aanleiding van klachten vanuit omwonenden, hebben D66 en het CDA een gezamenlijke motie ingediend. Deze motie vraagt het college van burgemeester en wethouders om een plan van aanpak op te stellen om de verkeersveiligheid op de Eindhovenseweg en Nieuwendijk te verbeteren.
Deze motie staat op de agenda om tijdens de raadsvergadering van 8 december besproken te worden.
De raadsvergadering begint om 19:30 en is openbaar toegankelijk, of te volgen via een livestream (link onderstaand).
Hartelijk dank aan eenieder die tot nu toe getekend heeft. We gaan op dit moment naar ruim 700 handtekeningen. en het streven is enkele 1000-den Daarom de vraag om de petitie verder te verspreiden Graag bereiken we ook buitenlanders en in het bijzonder veteranen en familie
We hebben en mooie presentatie kunnen geven in het Vestzaktheater in Son
Make this petition large, huge, enormous ..
Vandaag in het nieuws: Meer doden in het verkeer verwacht, vooral onder fietsers en ouderen.
Maar als de e-bike niet langer als fiets wordt gezien dan zijn er plots veel minder gewonden onder de fietsers. De fiets als categorie wordt dan met een klap veel veiliger.
Als de fietspaden dan ook exclusief zijn voor fietsers tenzij het (brede) bromfietspaden zijn, dan zijn er ook minder conflicten tussen fietsers en e-bikes. Ook goed voor de veiligheid.
E-bikes worden er dan niet per se veiliger door. Rijbewijs, technische keuring en misschien helmplicht kan helpen. Maar net als de bromfiets is en blijft het onveiliger dan zelf trappen met een lage gemiddelde snelheid