U, de petitionaris

Nieuws

Stop KLM, belast overstappers

De petitionaris van de petitie Stop KLM, belast overstappers vraagt u de petitie te ondertekenen.

"KLM veroorzaakt veel vluchten op Schiphol terwijl Schiphol moet krimpen, maar dan doen de VS en de EU moeilijk behalve als KLM verdwijnt en Schiphol dan met de helft krimpt!"

stopklm.petities.nl

Wilt u deze of een andere petitie ook aandacht geven hier?

04-03-2025

Slachtoffers fatbike-bekogelingen melden zich ook in Amsterdam

Het incident met Radio 1-presentator Mischa Blok, die in Utrecht drie gekneusde ribben opliep nadat ze vanaf een fatbike werd bekogeld met een boek, staat niet op zichzelf. Ook in Amsterdam hebben zich slachtoffers gemeld van vergelijkbare aanvallen. Via de petitie "Stop gevaar en intimidatie door fatbikes in Amsterdam" en onderzoek in Amsterdamse buurtgroepen kwamen meerdere meldingen binnen van mensen die vanaf fatbikes werden bekogeld met eieren, stenen, vuurwerk, een frisbee en andere objecten. Initiatiefnemer van de petitie: "Het is steeds hetzelfde patroon: hoge snelheid, geen herkenbaarheid, en daardoor geen mogelijkheid om de daders te achterhalen.

+Lees meer...

Zolang fatbikers anoniem blijven, blijven ze onaantastbaar."

Vanwege de nieuwe ontwikkelingen hebben we een besluit genomen: de petitie blijft open.

In het nieuwe jaar bied ik de petitie opnieuw aan — met nog meer handtekeningen. Hoe groter het aantal, hoe sterker ons signaal richting de gemeenteraad. Heb je nog niet getekend? Doe het nu. Al wel getekend? Deel de petitie met vrienden, familie en buren..

Update 26 november 2025: Amsterdam grijpt in - fatbikeverbod in parken

Update 26 november 2025: Amsterdam grijpt in - fatbikeverbod in parken op komst De druk werkt! Wethouder Melanie van der Horst kondigt vandaag aan dat Amsterdam fatbikes gaat weren uit drukke parken. Het Vondelpark wordt naar verwachting het eerste gebied waar het verbod ingaat, in het voorjaar van 2026. De gemeente gebruikt hiervoor een APV-artikel dat eerder succesvol werd ingezet tegen de bierfiets.

+Lees meer...

Het verbod richt zich op fatbikes met banden breder dan 7 centimeter. De wethouder verwijst expliciet naar de meldingen en petities van Amsterdammers die zich onveilig voelen door het rijgedrag van fatbikers. "Het is nu tijd om naar onorthodoxe maatregelen te kijken," aldus Van der Horst. Dit is een belangrijke eerste stap, maar we zijn er nog niet. Ons doel blijft: kentekens voor fatbikes, zodat overlastgevers traceerbaar worden — niet alleen in parken, maar in heel Amsterdam. Blijf tekenen en delen! ➡️ Lees het volledige artikel in Het Parool

Gemeente wil fatbikes weren op drukke plekken, Vondelpark als eerste aan de beurt

De gemeente wil fatbikes weren uit drukke gebieden zoals het Vondelpark. Volgens verkeerswethouder Melanie van der Horst zijn er steeds meer problemen met fatbikes en neemt het aantal ongelukken toe.

+Lees meer...

Via een APV-maatregel moet er nu een einde komen aan de brede, snelle fietsen op drukke plekken. "Het is tijd voor onorthodoxe maatregelen.

Verkeerswethouder Van der Horst uitte al eerder haar teleurstelling over het uitblijven van regels voor fatbikes vanuit het Rijk. Daarom wil de gemeente nu via een artikel uit de algemene plaatselijke verordening (APV) fatbikes uit bepaalde gebieden weren.

Op die manier kan een gebied worden aangewezen waar de fatbikes niet mogen rijden op basis van meldingen van overlast en verkeersonveiligheid. Het gaat dus niet om een totaalverbod voor fatbikes in de hele stad. Dit is dezelfde manier als waarop de bierfiets destijds is verbannen uit het centrum.

Van der Horst zegt dat ze wekelijks berichten van Amsterdammers krijgt die schrijven dat ze de weg niet meer op durven. Ze smeken haar om fatbikes te verbieden. Het is geen geheim dat de wethouder al langer strengere maatregelen voor fatbikes wil. "Bestuurders veroorzaken regelmatig overlast door hinderlijk en gevaarlijk rijgedrag, fietsen op de stoep en zorgen voor conflicten met andere fietsers of voetgangers. Ook zijn er meerdere registraties van vrouwen die worden lastiggevallen en hangen jongeren onnodig rond op fietspaden", aldus de wethouder.

Verbod niet voor e-bikes Het verbod zal niet gelden voor e-bikes. Dat komt volgens de wethouder omdat fatbikes gevaarlijker zijn en voor meer overlast zorgen. "De banden zijn breder, de fietsen zijn zwaarder en ze zijn oververtegenwoordigd in ongevalcijfers.

Op veel fatbikes hoef je niet eens te trappen om vooruit te komen, waardoor het meer een brommer is dan een fiets." Het eerste halfjaar van 2025 werden in Amsterdam ten minste 103 fatbike-slachtoffers behandeld door de ambulancedienst. De helft daarvan waren kinderen tussen 12 en 17 jaar.

"Ik krijg elke week berichten van Amsterdammers die zeggen dat ze de weg niet meer op durven en me smeken fatbikes te verbieden"Melanie van der Horst

Eerder stemde de gemeente Enschede al in met een verbod op fatbikes in de binnenstad. Van der Horst zei daar toen met grote belangstelling naar te kijken. In Amsterdam is het nu nog niet zeker dat zo'n verbod er ook echt gaat komen. Eerst kunnen de stadsdelen reageren, daarna wordt het besproken in de gemeenteraad.

https://www.at5.nl/artikelen/235703/gemeente-wil-fatbikes-weren-op-drukke-plekken-vondelpark-als-eerste-aan-de-beurt

Presentator Mischa Blok aangevallen met boek door fatbikers -

Presentator Mischa Blok aangevallen met boek door fatbikers - en zij is niet de enige Radio 1-presentator Mischa Blok werd afgelopen zondag in Utrecht aangevallen door twee jongens op een fatbike. Ze gooiden een dik boek tegen haar borst, waardoor ze van haar fiets viel en drie gekneusde ribben opliep.

+Lees meer...

De jongens keerden om, raapten het boek op en gooiden het nóg een keer. Mischa twijfelde of ze aangifte zou doen. Haar woorden bij Pauw & De Wit raken precies de kern van deze petitie: “Ze hebben geen kenteken op hun fatbike. Ik vreesde dat er niets met een aangifte zou gebeuren.” Ze deed het uiteindelijk toch - voor haar dochter, en voor andere vrouwen. Mischa blijkt niet de enige. De politie onderzoekt meerdere meldingen van boekbekogelingen in Utrecht. En ook in Amsterdam-West deed iemand begin november melding van een soortgelijk incident - met een hersenschudding als gevolg. Twee jongens van rond de 13, zwarte hoodie, fatbike, weggereden. Geen kenteken, geen identificatie, geen consequenties. Dit is waarom we traceerbaarheid nodig hebben.

Onvoorstelbaar, onbegrijpelijk en overbodig

Op 18 november 2025 heeft het college een onbegrijpelijk besluit genomen: het nieuwe fietspad langs de Blankensteinweg 53 komt er toch. Voor de huidige openbare weg wordt de gemeenteraad gevraagd om de huidige Blankensteinweg aan de openbaarheid te onttrekken.

Bijna 1.200 mensen hebben de petitie ondertekend om de Blankensteinweg open te houden.

+Lees meer...

Meer dan 80 mensen hebben bezwaren ingediend tegen het verkeersbesluit. Meer dan 300 bewoners waren aanwezig op de bewonersavond en tegen de plannen voor het nieuwe fietspad. Alle details van dit besluit zijn te vinden op de WOO site van de gemeente onder het kopje “Definitief besluit 18 november 2025” Ondanks al dit protest gaat het college van B&W door op de ingeslagen weg.

Wij vinden dit besluit, onvoorstelbaar, onbegrijpelijk en zeer slecht gemotiveerd. Aanleg van een nieuw fietspad is volstrekt overbodig omdat de huidige openbare weg geschikt is of geschikt gemaakt kan worden voor het huidige gebruik. Alle verkeersonderzoeken tonen dit aan.

Ouders van schoolgaande kinderen, de cliënten van Cosis en begeleiders van stichting van Boeijen, rolstoelgebruikers in de wijk, zij allen maken zich grote zorgen over hun veiligheid op het nieuw aan te leggen fietspad. Een fietspad dat zonder hek of andere veiligheidsmaatregelen maatregelen, langs een steil talud van een diepe singel wordt aangelegd.

“Scheiden van verkeersstromen” noemt de gemeente dit. Het nieuwe fietspad zou voldoen aan de zogenaamde CROW normen. Dat doet het dus NIET. Alleen al niet omdat het nieuw fietspad wordt 50 cm. smaller wordt dan de huidige Blankensteinweg.

Daarna moet AL het huidige verkeer van wandelaars, joggers, mensen met honden, rolstoelgebruikers, fatbikes, gewone (elektrische fietsen), bakfietsen, scooters, brommobielen, etc. etc. etc. straks allemaal over een strook van 2,5 meter vlak langs het water.

Verkeerstellingen van zowel vorig jaar als dit jaar maken duidelijk dat er overdag eens per 2 a 3 uur een auto op de Blankensteinweg rijdt. Dat autoverkeer zal niet toenemen. Immers in het bestemmingsplan staat dat bedrijfsmatige activiteiten niet zijn toegestaan.

Dit soort waanzin is niet te verkopen en moet koste wat kost worden gestopt!

Wat kunt u doen:

  • (indien nog niet gedaan) teken onze petitie

  • dien een klacht in bij de gemeente op postbus@meppel.nl

  • neem contact op met een gemeenteraadslid, kijk hiervoor op deze website, zoek uw partij en raadslid, klik op zijn/haar foto en stuur een mail

  • laat u uitnodigen bij een raadsfractie, deze vergaderen meestal maandagavond in het Stadhuis, meestal heeft een partij hiervoor een partijsecretaris

  • stuur een brief naar de gemeenteraad naar griffie@meppel.nl en vraag om deze te publiceren in het raadsinformatiesysteem (iBabs)

  • u kunt gebruik maken van het spreekrecht in de raadscommissie, de vergaderdata kunt u vinden op deze website

Meer details over de mogelijkheden om met de gemeenteraad in contact te komen kunt u vinden op deze website.

En let op: er zijn weer gemeenteraadsverkiezingen op woensdag 18 maart 2026 en de campagnes zullen binnenkort weer beginnen.

Laat uw partij van de Blankensteinweg een verkiezingsthema maken!

Ik heb Zware beperking iq van 63 Ik was mishandeld door the politie en Ontvoerd naar ggz

Ik heb Zware beperking iq van 63 Ik was mishandeld door the politie en Ontvoerd naar ggz want Alleen probeerde aangifte Want hun achtervolgde mij Wil dit voorkomen dat niemand dit ooit Zou gebeuren Ik heb niks mis gedaan.

12 nov 2025: opnieuw onduidelijk hoe het verder moet...

Terwijl de actiegroep 'Cinerama moet blijven in 'de gesprekken met wethouders Zeegers en Kasmi afgelopen jaar meermaals fijntjes gewezen werd op het feit dat de gemeente zich niet kan en wil mengen in zakelijke transacties tussen bedrijven was het wethouder Zeegers die plotseling, enkele uren voor de raadsvergadering over het pand, met grote flair in de pers de overname door KINO aankondigde en daarmee de ‘redding’ van Cinerama.

De overname werd gepresenteerd als DE sleutel tot het behoud van Cinerama.

+Lees meer...

Maar dat is maar helemaal de vraag met een huurcontract voor 3 jaar en 3 maanden en de overname van pandeigenaar VolkerWessel door HAL Investments en Boskalis Nederland.

De actiegroep, samen met raadsleden Astrid Kockelkoren en Theo Coşkun, waarschuwden meermaals in de media en in gesprekken met ambtenaren en wethouders voor een schijnoplossing of, in de woorden van Coşkun "een sterfhuisconstructie", waarbij fundamentele problemen niet worden aangepakt en die uiteindelijk niet in het belang is voor het behoud van de historische bioscoop.

Nu, weer maanden later, is de situatie geëscaleerd. Kinepolis Nederland is het er niet mee eens. Rechtszaken zijn aangespannen, gesprekken over overname en voortzetting met Kino liggen stil en voor het personeel - die net als de raad het nieuws over de overname in juni via de pers moesten vernemen en pas maanden later met de nieuwe exploitant een eerste gesprek kreeg over wat dit mogelijk voor hen, hun baan, betekent - is de realiteit nu dat voor hen nog steeds helemaal niets zeker is.

Het proces blijft gekarakteriseerd door onzekerheid en geen enkele transparantie. De toekomst van Cinerama, het pand, de exploitatie en het personeel, blijft dus onduidelijk. Het laat zien dat het behouden van een monumentaal pand, zelfs met publieke steun en goede wil vanuit stadsbestuur, kwetsbaar is. Met alles wat er is gebeurd afgelopen jaar is ook niet helder geworden wat de gemeente kan doen om een gemeentelijke monument als Cinerama te verzekeren van een lange toekomst, zelfs niet als ruim 32.000 mensen met hun handtekening hun steun en wens er voor hebben uitgesproken.

https://www.ad.nl/rotterdam/nieuwe-onzekerheid-voor-cinerama-we-leken-gered-maar-nu-is-opnieuw-onduidelijk-hoe-het-verder-moet~a986b18f/?slug_rd=1

https://www.infrasite.nl/ondernemen/2025/07/04/infratak-volkerwessels-verkocht-aan-hal-en-boskalis/

25-11-2025 | Petitie Cinerama moet blijven