Vanmorgen hebben we een reactie gekregen van de Beleidsmedewerker afdeling BBOR van de Gemeente Haarlem. In antwoord op onze vragen, schrijft hij:
De afgelopen jaren is er in Nederland een toename van het aantal ratten geconstateerd. Reden hiervan is klimaatverandering en een verbod op verkoop van rodenticiden (rattengif). Klemmen en vallen zijn derhalve de meest gebruikte middelen om overlast te voorkomen. De gemeente Haarlem is zich hiervan bewust van de problematiek.
De gemeente Haarlem is de eerste gemeente in Nederland die gestart is een pilot met zgn. smartvallen in het riool. De resultaten van deze pilot worden eind van dit jaar geëvalueerd. Daarnaast komt bij een melding de uitvoerende partij ten alle tijden kijken en zet een plan van aanpak uit.
De gemeente Haarlem neemt deze problematiek serieus en stopt veel tijd en kosten in een oplossing, zeker ten opzichte van andere gemeenten. De uitvoerende partij geeft ook adviezen aan de bewoners om zelf actie te ondernemen. Specifiek voor de Transvaalbuurt zijn veel kruipruimtes niet toegankelijk om inspectie te kunnen doen. Hier wordt dan ook geadviseerd om deze kruipruimte toegankelijk te maken. Ook de vertakking van het hoofdriool naar de woning is eigendom van de bewoner. Een rookproef wordt geadviseerd, maar de kosten hiervoor zijn voor de huiseigenaar.
Desalniettemin wordt reeds geruime tijd gekeken naar structurele oplossingen voor dit probleem. Tot op heden is er nog geen aanwijsbare structurele oplossing voor dit probleem.
Meldingen en klachten komen in een klachtenregistratiesysteem terecht en worden opgepakt door de daarvoor verantwoordelijke afdeling. Voor zover bekend worden deze altijd opgevolgd. De uitvoerende partij zet niet alleen klemmen, maar brengt ook advies uit over haar bevindingen.
In januari 2021 wordt de pilot van de smartvallen geëvalueerd en zal naar de Raad een advies uitgebracht worden.
Hoewel de antwoorden soms niet helemaal stroken met onze ervaringen (er zijn buren die hebben aangegeven al meer dan 18 jaar overlast van ratten te hebben - dat is langer dan "de afgelopen jaren"...) zien wij deze antwoorden toch als een eerste voorzichtige stap voorwaarts.
Wij gaan de afdeling BBOR van de Gemeente Haarlem vragen of wij op de hoogte gehouden kunnen worden van de evaluatie van de pilot met de smartvallen en het advies dat vervolgens aan de Raad wordt verstrekt. Dit zullen we doen samen met deze petitie , als deze op 1 december afloopt, zodat dit verzoek meegenomen kan worden bij de evaluatie in januari 2021. Op basis van deze uitkomst zullen we kijken welke stappen wij nog kunnen nemen.
Tot deze tijd blijft ons advies
1: laat buurtgenoten die deze petitie nog niet hebben ondertekent, die ajb tekenen voor 1 december as.
2: blijf meldingen van ratten(overlast) doorgeven aan de gemeente zodat dit probleem iig tot de evaluatie van januari 2021 vol op hun radar blijft
3: als je lid bent van een politieke partij en\of contacten hebt met lokale politici, blijf hen hier dan vooral op aanspreken en verwijs naar deze petitie en de aankomende evaluatie in januari 2021
Mocht je verder nog ideeën of plannen hebben mbt hiertoe, stuur dan even een e-mail naar yoeniversal@yahoo.com ovv "Transvaalbuurt Haarlem rattenvrij"
Iedereen ontzettend bedankt voor de interesse, deelname en inititatieven!
Intussen hebben de meeste van de bezwaarmakers tegen de aanleg van het nieuwe fietspad een brief van de gemeente gehad waarin wordt gezegd dat het bezwaar “niet-ontvankelijk” is verklaard.
Dat wil niet zeggen dat onze bezwaren zijn “afgewezen”, maar dat de gemeente de bezwaren juist wel heeft gehonoreerd, door vooralsnog af te zien van de voorgenomen aanleg van het nieuwe fietspad.
Maar let op: de gemeente heeft gezegd eind mei/begin juni 2025 met een nieuw voorstel te komen en dat eerst met “de buurt te delen via een bijeenkomst”.
Op welke manier dit kenbaar wordt gemaakt is op dit moment niet duidelijk, dus we moeten alle kanalen goed in de gaten houden..
Rekent u even mee?
39 dagen x 6.000 wagens van omwonenden / forenzen x 25 kilometer omleiding x 0,066 liter per kilometer = 386.000 liter brandstof extra verbruik voor de omleiding. Dat is dus een extra belasting 926.000 kg CO² en een kostenpost voor omwonenden en forenzen van dik 1,4 miljoen Euro (gerekend met € 0,25 per km voor de afgelegde 5.850.000 kilometers). .
Het persbericht over de bekendmaking van deze petitie bij de herdenking met het gehele programma is te lezen op http://doodlopende-weg.blogspot.nl..
Bekijk hier: https://woonpech.nl.
De woningmarkt is een gekkenhuis. Raïsha Zeegelaar volgt jongeren die geen betaalbaar huis kunnen vinden en gedwongen zijn creatieve oplossingen te zoeken om toch een thuis te creëren..
Verbeter de veiligheid kruisingen Vondelstraat vanaf AFAS stadion.
Beste ondertekenaars,
dank voor jullie support! Samen staan we sterker.
Sommige van jullie delen je persoonlijke verhaal bij de ondertekening.
Dat is helpend om meer inzicht te krijgen in de gevolgen van de wooncrisis. Dus voor wie dat wil: deel je woonsituatie!
Als je ondertekent met je naam (dus niet anoniem), is je verhaal ook zichtbaar voor anderen.
Dank!