Vanmorgen hebben we een reactie gekregen van de Beleidsmedewerker afdeling BBOR van de Gemeente Haarlem. In antwoord op onze vragen, schrijft hij:
De afgelopen jaren is er in Nederland een toename van het aantal ratten geconstateerd. Reden hiervan is klimaatverandering en een verbod op verkoop van rodenticiden (rattengif). Klemmen en vallen zijn derhalve de meest gebruikte middelen om overlast te voorkomen. De gemeente Haarlem is zich hiervan bewust van de problematiek.
De gemeente Haarlem is de eerste gemeente in Nederland die gestart is een pilot met zgn. smartvallen in het riool. De resultaten van deze pilot worden eind van dit jaar geëvalueerd. Daarnaast komt bij een melding de uitvoerende partij ten alle tijden kijken en zet een plan van aanpak uit.
De gemeente Haarlem neemt deze problematiek serieus en stopt veel tijd en kosten in een oplossing, zeker ten opzichte van andere gemeenten. De uitvoerende partij geeft ook adviezen aan de bewoners om zelf actie te ondernemen. Specifiek voor de Transvaalbuurt zijn veel kruipruimtes niet toegankelijk om inspectie te kunnen doen. Hier wordt dan ook geadviseerd om deze kruipruimte toegankelijk te maken. Ook de vertakking van het hoofdriool naar de woning is eigendom van de bewoner. Een rookproef wordt geadviseerd, maar de kosten hiervoor zijn voor de huiseigenaar.
Desalniettemin wordt reeds geruime tijd gekeken naar structurele oplossingen voor dit probleem. Tot op heden is er nog geen aanwijsbare structurele oplossing voor dit probleem.
Meldingen en klachten komen in een klachtenregistratiesysteem terecht en worden opgepakt door de daarvoor verantwoordelijke afdeling. Voor zover bekend worden deze altijd opgevolgd. De uitvoerende partij zet niet alleen klemmen, maar brengt ook advies uit over haar bevindingen.
In januari 2021 wordt de pilot van de smartvallen geëvalueerd en zal naar de Raad een advies uitgebracht worden.
Hoewel de antwoorden soms niet helemaal stroken met onze ervaringen (er zijn buren die hebben aangegeven al meer dan 18 jaar overlast van ratten te hebben - dat is langer dan "de afgelopen jaren"...) zien wij deze antwoorden toch als een eerste voorzichtige stap voorwaarts.
Wij gaan de afdeling BBOR van de Gemeente Haarlem vragen of wij op de hoogte gehouden kunnen worden van de evaluatie van de pilot met de smartvallen en het advies dat vervolgens aan de Raad wordt verstrekt. Dit zullen we doen samen met deze petitie , als deze op 1 december afloopt, zodat dit verzoek meegenomen kan worden bij de evaluatie in januari 2021. Op basis van deze uitkomst zullen we kijken welke stappen wij nog kunnen nemen.
Tot deze tijd blijft ons advies
1: laat buurtgenoten die deze petitie nog niet hebben ondertekent, die ajb tekenen voor 1 december as.
2: blijf meldingen van ratten(overlast) doorgeven aan de gemeente zodat dit probleem iig tot de evaluatie van januari 2021 vol op hun radar blijft
3: als je lid bent van een politieke partij en\of contacten hebt met lokale politici, blijf hen hier dan vooral op aanspreken en verwijs naar deze petitie en de aankomende evaluatie in januari 2021
Mocht je verder nog ideeën of plannen hebben mbt hiertoe, stuur dan even een e-mail naar yoeniversal@yahoo.com ovv "Transvaalbuurt Haarlem rattenvrij"
Iedereen ontzettend bedankt voor de interesse, deelname en inititatieven!
https://www.atlasleefomgeving.nl/stookwijzer.
Raad stemt in met houtstookverbod tijdens ‘code rood’: .
In 2020 heeft ProRail de perrontoegangen naar de fietstunnel afgesloten. Sindsdien moeten reizigers totaal onnodig omlopen van en naar de perrons.
Maar de toegankelijkheid van Hollands Spoor kan nog slechter! ProRail is voornemens de roltrappen naar perron 5/6 te vervangen door een vaste trap omdat het te druk is op dit perron. Dat is precies wat we in 2019 al voorspelden: door de trappen in de fietstunnel af te sluiten wordt het te druk én onveilig op de andere (rol)trappen.
We hebben je hulp wéér nodig: teken je ook onze nieuwe petitie? https://petities.nl/petitions/behoud-de-roltrappen-op-hollands-spoor
https://nos.nl/artikel/2595189-amersfoort-legt-eerste-boetes-op-voor-houtstook-tijdens-verbod.
VN-erkenning: De Verenigde Naties erkende in 2022 het recht op een schone, gezonde en duurzame leefomgeving als mensenrecht, wat een belangrijk uitgangspunt is. Overheidsverplichting: De overheid moet zorgen voor een omgeving waarin wonen gezond is, door te beschermen tegen schadelijke invloeden (luchtvervuiling, geluid, klimaat) en basisvoorzieningen te garanderen. Inhoud: Dit omvat: Fysieke veiligheid: Bescherming tegen extreme weersomstandigheden (kou, warmte) en natuurrampen. Gezond binnenklimaat: Voldoende daglicht, comfortabele temperatuur (19-21°C) en schone lucht binnen. Gezonde buitenomgeving: Schone lucht, schoon water, biodiversiteit en ruimte voor beweging en ontmoeting. Toegang tot voorzieningen: Nabijheid van gezondheidszorg, scholen, werk en sociale faciliteiten. Wettelijk kader (Nederland): Omgevingswet (2024): Geeft gemeenten meer ruimte om gezondheid expliciet mee te nemen in lokale omgevingsplannen. Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA): Stimuleert samenwerking voor een gezonde samenleving. Kritiek en aandachtspunten: Veel nieuwbouwwoningen voldoen niet aan de GGD-richtlijnen voor afstand tot drukke wegen, wat de volksgezondheid kan schaden. Het recht op gezond wonen is nauw verbonden met andere rechten, zoals het recht op gezondheid en leven, zeker met de impact van klimaatverandering.
Het recht op gezond wonen is een fundamenteel mensenrecht dat inhoudt dat iedereen recht heeft op een veilige, gezonde en waardige plek om te leven, met voldoende voorzieningen en een gezonde omgeving (schone lucht, water, etc.). Hoewel de VN dit erkent als mensenrecht, ligt de focus in Nederland op de verplichting van de overheid om dit te waarborgen via beleid, regelgeving (zoals de Omgevingswet) en het faciliteren van een gezonde leefomgeving (binnen en buiten), met oog voor luchtkwaliteit, temperatuur, daglicht en afwezigheid van overlast.
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/houtstook-verwarmen-met-hout/eerlijk-over-houtstook/.
https://roken.nl/houtrook/.