U, de petitionaris

Nieuws

Lokaal Kiezersonderzoek: petitie belangrijkst na contact met ambtenaar

Wat doet de burger buiten de verkiezingen om van zich te laten horen? Dat was een vraag in het Lokaal Kiezersonderzoek 2022. Het ondertekenen van een petitie staat op 2 na contact met een ambtenaar.

tabel7 lokaal kiezersonderzoek 2022

Belangrijk om op te merken is dat het, na de petitie, heel belangrijk is om als actiegroep contact te zoeken met journalisten en intensief in contact te zijn met politiek en ambtenarij. Dat is lastig in je eentje, maar als groepje sta je sterk, hou je het vol en blijf je gemotiveerd. Een petitie kan ook makkelijk een actiegroepje worden, evengoed zonder dat je er veel omkijken naar hebt. Begin in ieder geval een petitie, want het is niet zeker of die aanslaat.

Ook werd in het Lokaal Kiezersonderzoek gevraagd welke vormen van 'participatie' zinnig zijn. Ook degenen die (nog) niets hadden gedaan konden daar dus antwoord op geven.

"Aan een inspraakavond bezoeken of een petitie tekenen, kent 42% redelijk veel zin toe, contact leggen met een gemeenteraadslid acht 38% zinvol, voor deelnemen aan een actiegroep is dit 31% en voor contact opnemen met een ambtenaar 25%."

Lees verder in De Staat van het Bestuur 2022: openbaar bestuur in crisistijd.

21-03-2023

De Fietstunnel blijft!

Goedemorgen allemaal,

Gisteren tijdens de kernsessie over Bloemketerp is er direct vóór het inspreken al een belangrijke toezegging gedaan door wethouder Dijkstra: de fietstunnel tussen het Schalsumerplan en Bloemketerp blijft bestaan.

Wij zijn hier natuurlijk erg blij mee. Dit is een belangrijk resultaat voor iedereen die dagelijks gebruikmaakt van deze veilige route: kinderen, ouders, ouderen, fietsers, wandelaars en mindervalide mensen.

Dank aan iedereen die de petitie heeft ondertekend, gedeeld of op een andere manier heeft geholpen om dit onderwerp onder de aandacht te brengen.

+Lees meer...

Jullie steun heeft duidelijk verschil gemaakt.

Maar we zijn er nog niet helemaal. Wij hopen (en gaan er vanuit) dat de gemeente nu ook verder kijkt naar de verkeersveiligheid in het hele gebied. Vooral het scheiden van auto’s en fietsers/wandelaars blijft wat ons betreft erg belangrijk. Een veilige wijk en omgeving betekent dat kinderen zelfstandig kunnen fietsen, ouderen veilig kunnen wandelen en iedereen zonder onnodige risico’s gebruik kan maken van de routes richting Bloemketerp en de stad.

De tunnel blijft — en dat is goed nieuws. Nu hopen wij dat ook de rest van de plannen verkeersveilig en toekomstbestendig wordt uitgewerkt.

Nogmaals bedankt voor alle steun!

Reactie op de petitie: uitgegleden

In reactie op deze petitie schreef iemand: "mijn vriendin is laatst uitgegleden door zo’n verfplas, want ze kon er niet omheen: nieuwe rok onder de verf. Kostbaar grapje.".

Het doel is enigszins bereikt

de petitie is ingetrokken want het doel is enigszins bereikt..

Framing

Inmiddels is een tegen petitie opgesteld door iemand met "Open AZC" waar deze petitie wordt weggezet als xenofoob.

Helaas is het framing want daar gaat het helemaal niet om. .

Teken snel

Behoud de boom!.

Teken de nieuwe petitie Dag Nachtvluchten

De petitie 'Stop Nachtvluchten' is niet aangeboden maar uw handtekening hoeft niet verloren te gaan. Met toestemming van de petitionaris vragen wij (eenmalig) uw aandacht voor een nieuwe petitie, 'Dag Nachtvluchten' van Stichting S4R.

+Lees meer...

Wij kunnen uw steun nu meer dan ooit gebruiken.

-> Teken hier de nieuwe petitie: https://dag-nachtvluchten.nl

WAAROM NU?
Op dinsdag 19 mei heeft Stichting S4R persoonlijk het manifest 'Dag Nachtvluchten' overhandigd in de Tweede Kamer. Het onderwerp haalde die avond onder meer Nieuwsuur en Hart van Nederland. De politiek is wakker geschud, dit is hét moment om te laten zien hoeveel mensen een gezonde nachtrust eisen.

WAT EISEN WE?
Een volledige nachtsluiting van alle Nederlandse luchthavens tussen 23.00 en 07.00 uur, zonder verschuiving van vluchten naar de randen van de dag.

UW HANDTEKENING TELT ÉCHT MEE
Onze campagne gaat door! Met uw handtekening gaan we eind 2026 opnieuw naar de Tweede Kamer. Hoe groter het aantal ondertekeningen, des te sterker onze positie.

Samen kunnen we zorgen voor gezonde nachten voor iedereen. Voor meer informatie over Stichting S4R, kijk op: https://stichting-s4r.nl

Bij voorbaat dank voor uw steun,
Vriendelijke groeten,
Stichting S4R

27-05-2026 | Petitie Stop nachtvluchten

Teken de nieuwe petitie dag nachtvluchten

De petitie 'Stop Nachtvluchten' is niet aangeboden maar uw handtekening hoeft niet verloren te gaan. Met toestemming van de petitionaris vragen wij (eenmalig) uw aandacht voor een nieuwe petitie, 'Dag Nachtvluchten' van Stichting S4R.

+Lees meer...

Wij kunnen uw steun nu meer dan ooit gebruiken.

-> Teken hier de nieuwe petitie: https://dag-nachtvluchten.nl

WAAROM NU? Op dinsdag 19 mei heeft Stichting S4R persoonlijk het manifest 'Dag Nachtvluchten' overhandigd in de Tweede Kamer. Het onderwerp haalde die avond onder meer Nieuwsuur en Hart van Nederland. De politiek is wakker geschud, dit is hét moment om te laten zien hoeveel mensen een gezonde nachtrust eisen.

WAT EISEN WE? Een volledige nachtsluiting van alle Nederlandse luchthavens tussen 23.00 en 07.00 uur, zonder verschuiving van vluchten naar de randen van de dag.

UW HANDTEKENING TELT ÉCHT MEE Onze campagne gaat door! Met uw handtekening gaan we eind 2026 opnieuw naar de Tweede Kamer. Hoe groter het aantal ondertekeningen, des te sterker onze positie.

Samen kunnen we zorgen voor gezonde nachten voor iedereen. Voor meer informatie over Stichting S4R, kijk op: https://stichting-s4r.nl

Bij voorbaat dank voor uw steun, Vriendelijke groeten, Stichting S4R

27-05-2026 | Petitie Stop nachtvluchten

Update

We hebben een opzet voor een plan van aanpak gemaakt en deze samen met de petitieresultaten gemaild naar de MR! Hopelijk horen we hier snel meer over! .