You, the petitioner

Updates

Nieuwe ai-tools, de regelrechter, een tuchtklacht en meer

Iemand verweet mij dat ik niet helder genoeg schrijf, anders waren die perverse afpersingspraktijken allang opgepikt door de pers. Nou, draag zelf dan je steentje bij en deel je ervaring denk ik dan. Het probleem is juist dat de pers met ANP en DPG Media onderdeel is van de auteursrechtlobby en volop meedoet met het afdwingen van buitenproportionele schadevergoedingen. En dan ook nog op een wijze dat de fotograaf er nauwelijks wat van terugziet. Daarvoor loopt dus al jaren deze petitie...

Semantius.nl
Internet waar internet ooit voor bedoeld was! Voor wie zich wil verweren en jurisprudentie zoekt is er nu de slimme zoekmachine voor gerechtelijke uitspraken: Semantius. Met van elke uitspraak een (leken)samenvatting gemaakt met ai. Foute aannames en verdraaiingen van rechters zitten niet langer meer verstopt in wollige stukken vol vakjargon.

Fairlicensing
Helaas worden de opspoor- en beheertools voor fototrollen ook steeds geavanceerder. Een vrij nieuwe speler is Fairlicensing. Onder andere ANP en Alamy gebruiken de tool. De tool stuurt phishing mailtjes en probeert je te laten inloggen en een peperdure licentie aan te smeren. Als je reageert blijkt het ineens een schikkingsvoorstel te zijn voor een inbreuk en wordt er gedreigd met gerechtelijke stappen. Het beste negeer je zolang het mails zijn. Want het maakt niet uit hoe goed je verweer is, ze blijven een bewijs van onschuld eisen. Je komt in een geautomatiseerd incassotraject terecht met reacties van een ai-bot.

ANP Holding BV
Trouwe lezers weten dat ik de herroepingszaak verloren heb omdat ik de verkeerde rechtspersoon had gedagvaard, ik daagde de werkmaatschappij van ANP. De procedure wordt vervolgd met de rechtsopvolger van Hollandse Hoogte BV: dat bleek ANP Holding BV. Blijkbaar is die naamgeving een vermomming want de claims van de afdeling Fairlicensing worden dus verstuurd vanuit ANP Holding BV. Kan ik mooi meenemen in de lopende zaak, dat ANP Holding BV de praktijken van Hollandse Hoogte BV voortzet.

Tuchtklacht
Goed om te zien dat er nog steeds dappere dodo’s zijn die de strijd met de auteursrechtlobby aangaan. Er is een klacht ingediend tegen een Nederlandse advocaat die een claim van een buitenlandse fototrol overnam. Ik vermoed dat die trol Copytrack is. De klacht is afgewezen. Ik vind dat schandalig maar dat zal de trouwe lezer niet verwonderen. Als iemand de naam van de advocaat weet? Dan zet ik het erbij, een desinfecterend zonnetje is het enige middel dat ik heb.

Regelrechter
Er is een laagdrempelige wijze van procederen bijgekomen: de regelrechter. Kwestie van digitaal een formulier invullen, een deurwaarder is niet nodig. Er wordt dan een hoorzitting gelast die bedoeld is om te schikken. Dat lijkt op de commissie waar deze petitie om verzoekt! Nu nog iemand die het aandurft!
Overigens probeert de rechtspraak eenvoudige fotogeschillen al jarenlang laagdrempelig op te lossen. Je mag zelf een brief naar de rechter sturen, een jurist is niet verplicht als je gedaagd wordt. En vaak gelast de rechter ook nu al een zitting om te schikken. Fototrollen weten dat en dagen alleen de ‘inkoppertjes’ voor de rechter; de mensen waarvan ze weten dat die zich niet goed kunnen verweren. Ze gaan echt niet iemand met een goed verweer voor de rechter slepen. Met de regelrechter kun je nu terug dreigen. Een fototrol wil uiteraard niet naar de rechter met zaken waar de kans groot is dat hij verliest.

Autoriteit Consument en Markt
Ooit nam de ACM contact met mij op over de afpersingspraktijken met fotorechten en ik gaf ze alle informatie waar ze om verzochten. Lange tijd dacht ik dat ze bezig waren met een onderzoek en dat ze de fototrollen aan zouden pakken. Totdat ik hun hulp in een schrijnende zaak inriep. Mijn kafka-ervaring deelde ik op LinkedIn en ik liet het verder rusten. Een zaak met een lelijke fototrol, conceptdagvaarding met meer dan € 5.000 schade voor een futiliteit, was echter aanleiding om maar weer eens een melding te doen. In plaats van hulp kreeg ik een mailtje dat het niet tot hun takenpakket behoorde. En tot mijn schrik krijgen nieuwe melders nu een zelfde soort bericht. Waar hebben we in hemelsnaam zo’n duur instituut als de ACM voor?

Voorlopig moet ik dus nog even door met aan de bel trekken en slachtoffers helpen… Geen ambtenaar te vinden die wil helpen, laat staan dat er opgetreden wordt.

Teken en deel de petitie! Deel je ervaringen online. Een desinfecterend zonnetje is hard nodig met een pers die onderdeel is van het probleem.
En steun mijn gerechtelijke stappen tegen ANP door een donatie te doen of bekendheid te geven aan de crowdfunding: alle kleine beetjes helpen.

Groet! De petitionaris

2025-03-21 | Petition Stop onredelijke fotoclaims

Overhandiging van petitie op 30 juni 2026

Op 30 juni 2026 tussen 13:15 en 13:30 uur zal in de Tweede Kamer in de Statenpassage aan de Tweede Kamercommissie van Defensie de petitie 'Erken chiropractie en bescherm de titel chiropractor' worden overhandigd.

Bron: tweedekamer.nl

Wilt u erbij zijn? Meld het de petitionaris en meld u zich aan op bezoekers.tweedekamer.nl..

Bestuurders Tata Steel worden gecompenseerd voor die vervelende tegenstanders

Het Financieel Dagblad bericht ons over die arme ploeteraars die Tata Steel leiden:

  • Bestuurders Tata Steel Nederland krijgen geen bonus, wel een extraatje tot €110.000.
  • Commissarissen belonen hun inzet bij de reorganisatie, vergunningsproblemen van de cokesfabrieken en miljardenclaims omwonenden.
  • Financieel directeur Hans Turkesteen strijkt ruim €1,2 mln op, dankzij retentiebonus en extra taken.

Die vervelende omwonenden ook!

Maar bewoners en werknemers zijn opgeroepen om de petitie 'Steun het Groene Staal Project' te ondertekenen, onder andere met een professionele advertentiecampagne. En daar is massaal gehoor aan gegeven: 14.807 ondertekeningen.

+Read more...

Daar kunnen die wijsneuzen die zichzelf econoom noemen en een 'mening' hebben in een wetenschappelijk tijdschrift niet tegenop natuurlijk. Die krijgen nog geen 1.000 ondertekeningen vanuit het hele land...

Die 117 economen hadden moeten weten dat je er wel wat geld tegenaan moet gooien om gelijk te krijgen. Expert zijn is niks waard tegenwoordig.

En dan bestaat er ook nog het voorstel Nieuwe IJmond. Moet Tata niet ook gecompenseerd worden dat het daarmee lastig wordt gevallen?

Het zit erop

Nog twee weken en dan gaat de nieuwe dienstregeling in – exit bus uit het centrum van Zuidlaren.

Begin april presenteerden we 900 handtekeningen aan de gemeenteraad van Tynaarlo, met de oproep om de bushalte van lijn 5 in het centrum van Zuidlaren te behouden. U raadt het al: dat gaat natuurlijk niet gebeuren.

+Read more...

Begin juni kregen we antwoord van het college: dank voor uw petitie, we begrijpen de zorgen en leggen het gewoon allemaal nog een keer uit. Het is een beetje zoals propaganda: blijven zenden, tot het volk er zelf in gaat geloven. Het gaat dus allemaal gewoon door zoals gepland, eigenlijk hadden we ook niets anders verwacht. Geen reactie op de petitie uit de gemeenteraad, van geen enkele partij. Geen reactie ook vanuit het OV Bureau, ondanks de directe adressering aan Dagelijks Bestuur en de projectleider. Totale stilte.

Het is wat het is mensen. Dank aan iedereen die de petitie heeft willen tekenen! We hadden onze hoop gevestigd op de nieuwe gemeenteraad en de nieuwe bestuurscultuur die daar zou gaan ontstaan – niet vóór de inwoners maar mét hen, er is nog niet veel van te bespeuren. Mijn ervaring na talloze bewonersinitiatieven is inmiddels helder: het maakt in Tynaarlo niet uit welke raad of welk college je erboven zet, het gebeurt zoals de ambtenaren – in eigen dienst of ingehuurd – het willen. Inspraak, participatie, het uitdaagrecht: het is allemaal bij voorbaat kansloos of hooguit voor de bühne. Zie recent bijvoorbeeld de manier waarop bekend werd dat er al drie jaar in de ambtelijke achterkamer aan woningbouw voor het centrum van De Groeve wordt gewerkt – zonder het dorp daarbij te betrekken. Pijnlijk en beschamend.

Enfin, niet geschoten altijd mis! Ik ga me weer met de matties van Tynaarlo Goed Gehoord richten op de renovatie van onze bakfiets, binnenkort komen we weer langs met koffie en koek in de dorpen. Om uw verhalen op te tekenen.

Dank voor de steun, goede zomer en blijf gezond,

Kees de Graaf

Busverbinding Lijn2 wordt niet hersteld!

Het doek lijkt gevallen voor een herstelde busverbinding voor de wijken Deppenbroek en Bolhaar. De analyse die door de Gemeente is uitgevoerd dit voorjaar, waarbij ruim 130 reacties van bewoners zijn meegenomen, is grondig en duidelijk: er moet op korte termijn iets aan de mobiliteit in Noord worden gedaan.

+Read more...

Er wordt gestreefd naar een integrale en duurzame oplossing in samenspraak met alle betrokkenen – iets wat wij onderschrijven - maar men geeft op voorhand aan dat dat niet gaat lukken voor 2028!

In het advies vanuit de ambtelijke organisatie aan de gemeenteraad worden (behalve een kleine aanpassing voor lijn 60), concrete oplossingen op korte termijn niet als haalbaar geacht. Het college heeft dit overgenomen en als advies ingebracht bij de Provincie voor de vaststelling van het Vervoersplan 2027.

Samen met de Wijkraad Deppenbroek-Mekkelholt i.o. hebben wij begin juni een Brandbrief aan de raadsleden gestuurd en hen gewezen op hun verkiezingsbelofte: de bewoners van Enschede Noord hebben recht op een volwaardige OV verbinding. Het kan niet zo zijn dat er tot 2028 tijd geen concrete essentiële verbetering in de huidige situatie komt! Helaas heeft onze laatste noodkreet niet tot een andere stellingname geleid.

De strijd is daarmee gestreden. Onze petitie heeft weliswaar geleid door een meer transparante besluitvorming in de toekomst maar niet tot een (gedeeltelijk) herstel van de busverbinding. De mening van 3300 bewoners in Enschede Noord blijft belangrijk; blijf dat kenbaar maken en zorg ervoor dat dit onderwerp op de agenda blijft van de Stadsdeelcommissie!

2026-06-14 | Petition Behoud bus 2 in Enschede

Petitie mag worden aangeboden!

Goed nieuws! Ik heb bericht gekregen van commissie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap dat de petitie op 30 juni mag worden aangeboden! Ik krijg dan een paar minuten de tijd om mondeling de petitie toe te lichten.

Inmiddels zijn er al meer dan 5400 handtekeningen, en ik wil graag iedereen bedanken.

+Read more...

Ik zal na de dag van de petitie nog een update geven. Via Linkedin hou ik ook iedereen op de hoogte https://www.linkedin.com/in/alecvanderhaven/ .

Met vriendelijke groet,

Alec van der Haven

Geen parkeerplaatsen in de wei van Catsop is een feit.

https://elsloo.info/nieuws/nieuws-dossiers/4797-herinrichting-catsop?fbclid=IwdGRjcASaBv9jbGNrBJoG52V4dG4DYWVtAjExAHNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHobHgeCdEGQi8arQso5z6hdVvvEqtuRbeeGjlMC3hHCK-y71GRuPmpr4bs7jaemmioGt80wzxjnD-IG_QNlww.

X

X.

De wei in Catsop blijft autovrij.

https://www.limburger.nl/regio/stein/stein-kiest-voor-vier-wethouders-en-zet-komende-jaren-sterk-in-op-verbinding-wei-catsop-gered/156981027.html?utmmedium=referral&utmcampaign=share.