Amsterdam schiphol metro670px

Metro naar Schiphol

Graag zo snel mogelijk besluiten de Noordzuidlijn door te trekken naar Schiphol met haltes Nieuwe Meer/Oude Haagseweg (Riekerpolder), Schiphol Parkeren, Schiphol Vertrek en Schiphol Aankomst.

reizigers en omwonenden

dat besloten is de Noordzuidlijn niet door te trekken naar Amstelveen;

dat een groot deel van de bezoekers van Amsterdam via Schiphol komt;

dat veel Amsterdammers op Schiphol werken;

dat de snelste verbinding tussen Schiphol en het grootste deel van Amsterdam met een rechtstreekse metro te maken is;

dat recreatiegebied Nieuwe Meer nu praktisch niet met het openbaar vervoer te bereiken is;

dat er continue bussen met automobilisten heen en weer rijden naar de langparkeerplaatsen bij Schiphol;

dat het prettiger is voor reizigers met bagage om in een wachtende metro in te stappen bij een beginpunt en uit te stappen bij een eindpunt, dan in een kort stoppende doorgaande trein in of uit te stappen;

dat een metrolijn naar Schiphol autoverkeer en -bezit voor een deel overbodig kan maken

daarom zo snel mogelijk te besluiten de Noordzuidlijn door te trekken naar Schiphol met bijvoorbeeld de haltes Nieuwe Meer/Oude Haagseweg, Schiphol Parkeren, Schiphol Vertrek en Schiphol Aankomst.

Sign this petition

8 days
about 1 month
Arie Jol
cheapskate low-life
about 2 months
2 months
A. Koker
Rob Kloosterman
E. H. Hauwert
Bergen NH
7 months
Wink Einthoven
8 months

Earlier updates

OV-Magazine: "GVB: laat bedrijven meebetalen aan metro"

GVB wil dat het bedrijfsleven in Amsterdam meebetaalt aan de aanleg van nieuwe metrolijnen. Dat zei directeur Alexandra van Huffelen vandaag bij de presentatie van het jaarverslag...

.

08-06-2015 | Petition:Metro naar Schiphol

Financieel Dagblad: "Amsterdamse GVB wil metrolijn vanaf Schiphol"

In het Financieel Dagblad zegt Alexandra van Huffelen van het GVB dat er een metrolijn naar Schiphol moet komen. Ze wil een Oost/Westverbinding die vanaf IJburg via Osdorp en de Riekerpolder naar Schiphol loopt.

Zowel Nu.nl, als Parool.nl namen het nieuws over uit het FD.

+Read more...

De NPO en AT5.nl hadden Alexandra van Huffelen in een uitzending. Op Nujij.nl en AT5.nl is er ook discussie over.

Lees verder bij nu.nl: "Amsterdamse GVB wil metrolijn vanaf Schiphol"
17-02-2015 | Petition:Metro naar Schiphol

Discussie op Skyscrapercity-webforum over meerwaarde verlenging

Op het webforum Skyscrapercity werd het leggen van een verlengde Noordzuidlijn ten zuiden van de A4 afgeserveerd omdat het groen kost. Maar:

Het groen kan toch juist passagiers opleveren? Binnenstadbewoners die even de stad willen ontsnappen.

+Read more...

In de binnenstad en de Pijp is weinig groen, het Vondelpark is al vol. Als het dan ook mogelijk wordt om een rondje Nieuwe Meer te lopen/rennen is het een aantrekkelijke bestemming voor veel recreanten.

Tegelijk kan dezelfde halte wel de kantoren in de Riekerpolder bedienen. Eventueel met een volautomatische 'people mover' die op werkdagen een rondje maakt langs de grote kantoren. Even door dat tunneltje en je bent er al.

Verder moet de metro op dit stuk niet te vaak stoppen om de vaart erin te houden.

Maak nog wel een halte van de parkeerplaats bij Schiphol. Dat moet dan een grootschalige P+R worden voor Amsterdam, met meerdere parkeerlagen. Toeristen voor Amsterdam worden dan met borden op de snelweg en extra publiciteit naar 'de parkeerplaats van Amsterdam' geloodst waar ze hun auto of touringcar achterlaten. Dat zal veel luchtvervuiling en overlast schelen! Tegelijk wordt deze parkeerplaats voor de parkeerders op Schiphol zelf ook beter ontsloten dan met die bussen nu.

Op deze manier hebben die twee tussenhaltes van een verlengde Noordzuidlijn unieke, onderscheidende meerwaarden die het stukje NS-spoor ernaast niet heeft. Daar is Den Haag misschien wel enthousiast voor te krijgen.

09-02-2015 | Petition:Metro naar Schiphol